پزشکی و سلامت, کرونا

در آزمایش من«ویروس کرونا» قید شده است؛ چیکار کنم؟

با دادمه روند نمایان شدن ویروس و زنده ماندن این ویروس در کنار زندگی آدم‌ها، این روزها نوع جدیدی از زندگی را لمس می‌کنیم و تا چند روز و حتی چند ماه آینده هم وضعیت ادامه دارد. این در حالی است که متخصصان و پزشکان در کشورهای مختلف همچنان به مردم توصیه می‌کنند در خانه بمانند.

در ادامه، اطلاعاتی درباره ویروس کرونا، کارهایی که برای پیشگیری از سرایت هر چه بیشتر آن باید انجام داد و نحوه حفاظت از خود دربرابر خطر آلوده شدن ارائه شده است.

ویروس‌های کرونا چه هستند؟

گروه بزرگی از ویروس‌ها که به راحتی می‌توانند انسان و حیوان را مبتلا کنند و به سیستم تنفسی آن‌ها آسیب برسانند. علائم این ویروس ممکن است در حد یک سرماخوردگی و گلودرد خفیف بوده و یا به اندازه ذات الریه شدید شود.

اگر ویروس سارس را به خاطر داشته باشید، این نوع ویروس‌ها که در سال 2002 الی 2003 شیوع پیدا کرد، نوعی ویروس کرونا بود که از حیوان به انسان منتقل شد. ویروس مرس که در سال 2012به عنوان بیماری تنفسی خاورمیانه پخش شده بود، از شتر به انسان منتقل شد.

5 روش برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

در جواب آزمایش من، «ویروس کرونا» قید شده است. جای نگرانی دارد؟

لزوما خیر! در بسیاری از موارد، تشخیص ویروس کرونا مانند این است که به شما بگویند به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا شدید. ویروس کرونا، کل خانواده ویروس‌ها را در برمی‌گیرد و مثبت بودن جواب تست کرونا، دلیل بر نگرانی‌های متعدد نیست. ممکن است کمی قضیه پیچیده باشد در نتیجه به جای نگرانی در صورت قید این واژه در تست خود یا عزیزان‌تان، نظر تخصصی پزشک یا تیم پرستاری، بهترین کمک به خودتان است.

ویروس کرونا چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

به وفور در شبکه‌های مجازی خواندید. بله این ویروس در اثر عطسه یا سرفه و تماس با ذرات دهان یا بینی شخص آلوده، لمس دهان، بینی و چشم‌ها منتقل می‌شود.

 

 

علائم ابتلا به ویروس کرونا: تفاوت سرماخوردگی با کوئید19

چطوری از سرایت ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟

قبل از سرایت و ابتلا به این بیماری بهترین کار، پیشگیری است تا بتوان از عواقب بعدی آن جلوگیری کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و سازمان جهانی بهداشت، روش‌های بهداشتی زیر را توصیه می‌کنند:

  • شستشوی مکرر دست
  • مصرف مایعات
  • سرفه در قسمت داخلی آرنج به طوری که کاملا دهان و بینی را بپوشاند و یا در دستمال کاغذی
  • ماندن در خانه در صورت احساس بیماری
  • ماندن در خانه در صورت سلامت
  • حفظ فاصله در جوامع (حداقل شش قدم)
  • ضدعفونی و اسپری کردن تمام سطوحی که به طور مرتب در حال استفاده از آن‌ها هستید مثل موبایل، میز، لپتاپ، تلفن و …

علائم بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-19) چیست؟

CDC یادآور می‌شود که علائم ویروس کرونای جدید شامل «تب و علائم بیماری دستگاه تنفسی تحتانی (مثل سرفه، مشکل در تنفس) است.» از تماس با شخصی که مشکوک به ابتلا به ویروس است، خودداری کنید.

ویروس کرونا را در یک نگاه شکست دهید!(اینفوگرافیک مقابله با کرونا )

آیا کووید-19 قابل درمان است؟

در حال حاضر که در 23 فروردین ماه به سر می‌بریم، هیچ دارو و واکسنی برای درمان و ایمنی بدن در مقابل کرونا ویروس وجود ندارد. آنتی بیوتیک‌ها هم تاثیری ندارند. داروهایی که هر چند وقت یکبار در گوشه و کنار برای مقابله با کرونا به گوش می‌رسد جز یک داروی درمانی که برای کنترل از پیشرفت روند بیمار استفاده می‌شود، نیست.

هیچ واکسنی وجود ندارد و از آنجایی که ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هم روی آن تأثیری ندارند. ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی بدون اینکه درمان خاصی وجود داشته باشد، عموماً اقدام به معالجه علائم و ایجاد احساس راحتی بیشتر در بیمار می‌کنند.

در صورت داشتن چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان تب، سرفه یا مشکلی در تنفس دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکوک به کووید-19 هستید، پیش از ویزیت با پزشک یا بخش اورژانس تماس بگیرید تا این مرکز اطمینان حاصل کند که شما در صورت ابتلا به این ویروس، شخص دیگری را در معرض خطر ویروس قرار نمی‌دهید.

آه و واویلا! امان از این کرونا ( ویروس کرونا که بود و چه کرد)

از کجا می‌توان به‌روزترین اطلاعات را کسب کرد؟

احتمالاً با کشف اطلاعات و حقایق بیشتر درباره ویروس جدید، تغییر این وضعیت ادامه دارد. برای اطلاع از جدیدترین اطلاعات، به وبسایت WHO به نشانی زیر مراجعه کنید: www.who.int

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.