اطلاعات عمومی, پزشکی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

بهترین تخت بیمارستانی مناسب بیمار کدام است؟

بهترین تخت بیمارستانی

به تخت هایی که برای رفاه حال بیماران و استراحتشان استفاده می شود، تخت بیمار می گویند. این تخت ها با توجه به نوع نیاز بیمار تجهیزات مراقبتی خاصی را دارد و به پرستاران کمک می‌کند تا در دوران نقاهت بیمار بتوانند راحت تر امکانات درمانی وی را فراهم سازند. ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع تخت بیمارستانی صحبت کنیم. پس اگر تمایل دارید در رابطه با این موضوع اطلاعات مفیدی را کسب کنید، لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

علت اهمیت تخت بیمار

یکی از عوامل بررسی کیفیت یک بیمارستان یا مرکز درمانی تخت های آن است؛ زیرا بیمار مدت زیادی را روی آن سپری کرده و به لحاظ روحی روانی برای وی داشتن یک تخت راحت، فوق العاده اهمیت دارد. برخی از بیمارستان ها تعداد تخت های خود را دلیلی بر کیفیت و تضمین کننده خدمات آنجا می دانند. در صورتی کیفیت تخت ها عامل مهم تری بوده و در بهبودی سریعتر بیمار، نقش بسزایی دارد. لذا هنگام تولید تخت های بیمارستانی ضمن توجه به کیفیت متریال اولیه آن، باید استانداردهای لازم در ساخت تخت رعایت شود و برای کاور کردن آن از مواد پلاستیکی بهره گرفته شود و به هیچ وجه از مواد غیر استاندارد در مراحل تولید تخت بیمار استفاده نشود.

خرید تخت بیمارستانی

خرید تخت بیمارستانی

انواع تخت بیمارستانی بر اساس تنظیم ارتفاع

تخت های بیمارستانی دارای دو قسمت پایین تنه و بالاتنه هستند که قابل تنظیم می باشد و نقاطی که امکان تنظیم تغییر زاویه داشته باشد را شکن می گویند. بر این اساس تخت بیمار را به ۳ مورد زیر تقسیم می کنیم:

  • تخت یک شکن : معمولاً از تخت های یک شکن برای بیمارانی که مشکل جدی و حادی ندارند و تمام فعالیت های روزانه را مانند استفاده از سرویس بهداشتی و نشستن و برخاستن را به تنهایی انجام میدهند؛ استفاده میشود. لذا بیمارانی که مدت زمان طولانی نیاز به استراحت ندارند، از تخت های تک شکن استفاده می کنند.
  • تخت دو شکن: این تخت ها برای افرادی مناسب است که ملزم به ثابت نگه داشتن پاهایشان هستند و از آنجایی که تخت دو شکن دارای دو اهرم است، به راحتی قسمت پایین تنه و بالاتنه تخت تنظیم می شود تا بیمار احساس راحتی داشته باشد.
  • تخت سه شکن: این نوع تخت دارای سه اهرم برای تنظیم قسمت های مختلف بدن بیمار مانند ران و ساق پا می باشد و معمولاً برای بیمارانی که به علل مختلف نباید هیچگونه حرکتی داشته باشند، مناسب است؛ زیرا در تخت های سه شکن به راحتی می توان زاویه نواحی مختلف را تنظیم نمود.

 

بیشتر بخوانیم : بررسی کامل سنسور تست قند خون لیبر1

انواع تخت بیمارستانی بر اساس نوع سیستم کنترل

  • تخت بیمارستانی مکانیکی (دستی): ساده ترین نوع تخت بیمارستانی، تخت مکانیکی بوده و تنظیم ارتفاع آن توسط یک اهرم مکانیکی و با کمک نیروی دست صورت می پذیرد.
  • تخت بیمارستانی برقی(الکترونیکی): طراحی تخت برقی به گونه ای است که تغییر ارتفاع و همه تغییرات دیگر در این نوع تخت ها کاملاً به صورت الکترونیکی و توسط نیروی برق صورت می گیرد.

انواع تخت بیمارستانی بر اساس عملکرد

تخت اورژانس

از این تخت معمولاً در قسمت اورژانس مراکز درمانی و بیمارستان ها استفاده می شود و با وجود چرخ های بزرگی که دارد، امکان جابجایی سریع بیمار را فراهم می نماید. همچنین در اطراف تخت اورژانس محافظ هایی قرار گرفته است تا هنگام جابجایی، امنیت بیمار حفظ شود و برای نگه داشتن بیمار نیز دارای تسمه و ضربه گیر می باشد.

تخت معاینه

تخت معاینه در زمره متداول ترین نوع تخت های بیمار بوده که غالباً از نوع تخت دو شکن میباشند. سطح روی تخت معاینه، از چرم و فوم ساخته می شود و معمولاً اکثر تخت های معاینه از نوع مکانیکی هستند. البته در برخی از مراکز درمانی از تخت های معاینه الکترونیکی نیز استفاده میشود.

تخت بستری

این نوع تخت ها نیز هم قابل استفاده در مراکز بیمارستانی بوده و هم در منزل برای بیمار استفاده میشود. نوع جدیدی از تخت های بستری وجود دارد که تخت بستری اطفال می باشد و معمولاً در انواع یک شکن دو شکن و سه شکن در بازار وجود دارد. این نوع تخت ها نیز دارای چرخ های مناسب و محافظ جهت جابجایی و حمل و نقل ایمن بیمار می باشد.

تخت ریکاوری

از تخت های ریکاوری معمولاً هنگامی استفاده می کنند که بخواهند بیمار را از اتاق عمل به اتاق بستری منتقل کنند. این نوع تخت نیز علاوه بر محافظ و ضربه گیر و چرخ های بلند، یک سبد نگهداری برای لوازم مورد نیاز بیمار را دارا می باشد.

تخت بیمار

تخت بیمار

بیشتر بخوانیم : معرفی تجهیزات مراقبت از بیمار در منزل

 

تخت سی پی آر

این نوع تخت ها نارسانا بوده و جریان الکتریکی از درون آنها عبور داده نمی شود. معمولاً در قسمت مراقبت های ویژه و اورژانس از تخت های سی پی آر بهره گرفته می شود. از این تخت ها برای بیمارانی که دچار ایست قلبی شده اند نیز استفاده می گردد؛ زیرا برای این بیماران باید از دستگاه های الکتروشوکی که حامل جریان برق بوده، استفاده شود و اگر تخت رسانا باشد خطر برق گرفتگی برای بیمار و سایر افراد وجود دارد.

تخت اتاق عمل و جراحی

سطح رویی تخت اتاق عمل غالباً فلزی بوده و مهمترین ویژگی آن متحرک بودن بخش های مختلف تخت است. لذا این نوع تخت ها فضایی را برای متصل کردن قطعات مورد نیاز در حین عمل جراحی را دارا می باشند.

تخت جراحی زیبایی

تخت های جراحی نیز به دو صورت تخت مکانیکی و تخت برقی وجود دارد و مهمترین ویژگی این نوع تخت ها تغییر زاویه تکیه گاه و دارا بودن قابلیت تنظیم ارتفاع است تا بدین ترتیب پزشک و بیمار در حین انجام عمل، راحت باشند.

تخت معاینه زنان و زایمان

این نوع تخت ها سه قسمت برای دراز کشیدن، نشستن و تکیه دادن دارد و طراحی آن به شکلی است که هنگام قرار گرفتن روی تخت در حالات مختلف زایمان، هیچ گونه مشکلی برای بیمار پیش نیاید. همچنین این نوع تخت ها دارای ضربه گیر بوده و چرخ های بزرگی برای انتقال راحت تر به قسمت های مختلف را دارد.

تخت دیالیز

این نوع تخت معمولاً از نوع تخت های الکترونیکی بوده و چرخ هایی دارد که به راحتی امکان تبدیل شدن به صندلی را دارا می باشد. بدین ‌ترتیب بیماران برای انجام دیالیز راحتی کامل را خواهند داشت.

تخت ارتوپدی

تخت ارتوپدی نیز تقریباً شبیه به تخت های بستری است که بیمار می تواند دست و پای شکسته خود را در فضاهای مختلف آن قرار داده و احساس راحتی داشته باشد.

تخت بیمارستانی روانپزشکی

این تخت ها نیز غالباً به شکل دو شکن هستند و جنس آنها از فلز می باشد. معمولا در مراکز درمانی و روانپزشکی برای معاینه بیماران روانی، از آنها بهره می گیرند. ضمناً سطح تخت های بیمارستانی روانپزشکی به گونه‌ای است که قابل شستشو باشد.

هنگام خرید تخت بیمار به چه نکاتی دقت کنیم؟

کیفیت تخت بیمارستانی

کیفیت و متریال به کار رفته در تخت بیمارستانی یکی از مواردی است که هنگام خرید باید به آن توجه شود. یک تخت مناسب باید قابلیت تحمل وزن بیماران مختلف را داشته باشد و به راحتی قابلیت ضدعفونی شدن و شستشو را دارا باشد.

توجه به چرخ های تخت بیمار

چرخ های زیر تخت به پرستاران و همراهان بیمار کمک می کند تا بتوانند به راحتی تخت را جابجا کنند. هنگام ثابت ماندن تخت، چرخ ها قفل شده تا حرکت آن دردسرساز نشود. پس هنگام خرید تخت بیمارستانی سعی کنید حتماً تختی را بخرید که چرخ های متحرک زیر پایه‌هایش وجود داشته باشد تا بتوانید به راحتی آن را جابجا کنید.

امکان نصب تجهیزات روی تخت بیمار

بهتر است برای بیمار تختی را خریداری نمایید که قابلیت نصب تجهیزات وی را داشته باشد. به عنوان مثال انواع و اقسام داروها، سرم‌ها، کیسه ادرار و غیره باید به طرفین تخت نصب شوند تا بیمار بابت این موضوع نگرانی نداشته باشد.

سایز تخت بیمارستانی

در هنگام خرید تخت بیمار باید به سایز و ابعاد آن توجه کنید. زیرا تخت های بیمارستانی در قیاس با تخت های معمولی بزرگتر بوده و معمولا گفته می شود ابعاد استاندارد تخت بیمار ۲۲۰ سانتیمتر در ۱۱۰ سانتیمتر می باشد.

تخت برقی سه شکن

تخت برقی سه شکن

بیشتر بخوانیم : خمیر پاتی چیست؟

 

مدت زمان استفاده

هنگامی که برای بیمار تخت خریداری می کنید؛ باید به طول دوره زمانی که قرار است در بیمارستان یا منزل از تخت استفاده شود، توجه نمایید و سن بیمار را نیز درنظر بگیرید. بهترین انتخاب برای تخت بیمار، تخت برقی سه شکن است؛ زیرا چنین تختی همه حالت های دراز کش، نیمه درازکش و نشسته را برای بیمار فراهم کرده است.

داشتن حفاظ و ریل در اطراف تخت

وجود محافظ و ریل برای تخت بیمار هم فوق العاده با اهمیت بوده؛ زیرا این امکانات امنیت را برای او فراهم می کند و از افتادن بیمار در حین جابجایی پیشگیری می نماید. بهتر است هنگام خرید تخت بیمارستانی سعی کنید از تخت هایی بخرید که ریل و محافظ آنها به شکل متحرک باشد تا بیمار هنگام پایین آمدن از آن، اذیت نشود و ترجیحا از ریل ها و محافظ درجه یک و مرغوب استفاده کنید.

خرید تخت بیمارستانی

جهت خرید تخت بیمارستانی باید به صورت حضوری مراکز معتبر فروش تجهیزات پزشکی مراجعه کرده و یا با مراجعه به فروشگاه های اینترنتی مجاز و معتبر تجهیزات پزشکی، تخت مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

برانکارد یک فروشگاه اینترنتی معتبر تجهیزات پزشکی است که می توانید برای تهیه هر نوع تجهیزات پزشکی و انواع تخت بیمار، با مراجعه به وبسایت فروشگاه به آدرس berankard.com و جستجو و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، بهترین محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم مطالبی راجع به تخت بیمارستانی بیان کنیم. همانطور که ملاحظه کردید تخت های بیمار از نظر عملکرد، تنظیم ارتفاع و تنظیم سیستم کنترل به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که ما سعی کردیم در این مطلب راجع به هر کدام از آنها توضیح مختصری را ارائه کنیم.

ضمنا به نکاتی را که باید هنگام خرید تخت بیمارستانی به آن دقت کنید نیز اشاره نمودیم. داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند مفید باشد؛ خصوصاً برای کسانی که ناچارند در یک مقطع زمانی در منزل استراحت داشته باشند و در صورت آشنایی با انواع تخت بیمارستان، می توانند با اطلاعات بهتری اقدام به خرید این محصول نمایند.

سوالات متداول

۱_قیمت تخت بیمار چقدر است؟

همانطور که ملاحظه کردید تخت های بیمار در انواع و اقسام متنوعی وجود دارند که طبیعتاً قیمت های متفاوتی نیز خواهند داشت. برای یافتن اطلاعات دقیق راجع به قیمت تخت بهتر است با مراکز فروش این محصول، تماس حاصل نموده و قیمت دقیق را جویا شوید.

۲_رایج ترین نوع تخت بیمار کدام است؟

تخت معاینه جزء متداول ترین تخت های بیمار هستند که پرکاربرد میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.