اطلاعات عمومی, قلب و عروق

با علائم گردش خون ضعیف در پاها آشنا شویم

علائم گردش ضعیف خون در پاها

موضوعی که در مقاله امروزمان قصد داریم راجع به آن صحبت کنیم، علائم گردش خون ضعیف در پاها است. پس اگر می‌خواهید اطلاعاتی را در مورد دلایل و علائم گردش خون ضعیف در پاها داشته باشید و با روش های درمان خانگی آن نظیر ماساژ و استفاده از دستگاه ایرکامپرشن داشته باشید؛ ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

ضعف گردش خون در پاها به چه معناست؟

معنی این جمله این است که خون با دشواری می‌تواند از رگ‌ها و عروق پای شما بگذرد. در اکثر مواقع این عارضه علت‌های ژنتیکی دارد؛ اما ممکن است به دلایل اکتسابی نیز این مشکل بروز پیدا کند. البته گردش خون ضعیف در پاها بعضی از وقت‌ها موقتی بوده و زیاد جای نگرانی ندارد. اما در صورتی که این بیماری مزمن شود، ممکن است مشکل آفرین باشد و یا حتی بسیار خطرناک شود.

خرید دستگاه ایرکامپرشن

خرید دستگاه ایرکامپرشن

دلایل گردش خون ضعیف در پاها

گردش خونه ضعیف در پاها دلایل زیادی را دارد که در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

۱_ژنتیک: اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل گردش خون ضعیف در پاها، ژنتیکی بوده که این مسئله سبب نقص در ساختار سیستم گردش خون فرد شده و ایجاد مشکل خواهد کرد.

۲_چاقی و عدم تحرک: چاقی و عدم تحرک نیز موجب می‌شود خون به راحتی در پاها گردش نداشته باشد. در نتیجه توصیه ما این است که به هیچ وجه طی یک مدت زمان زیادی، بدون فعالیت بدنی نباشید و دائماً فعالیت داشته باشید. بهتر است روزانه ساعات مشخصی را ورزش کنید و از کفش و لباس راحت استفاده نمایید.

۳_بارداری و استفاده از داروهای ضد بارداری: تغییرات هورمونی که در زمان بارداری به وجود می‌آید، موجب ایجاد شدن مشکلاتی در گردش خون می‌گردد. از طرفی استفاده از داروهای ضد بارداری نیز به دلیل اینکه هورمون‌ها را تغییر می‌دهند، بر گردش خون تاثیر خواهند گذاشت.

۴_افزایش سن: بدیهی است هر چقدر رگ‌های بدن، پیرتر شوند، به سختی جریان خون در آنها انجام می‌شود؛ لذا یکی از علائم گردش خون ضعیف در پاها، پیری و افزایش سن است.

۵:تصلب شرائین: در چنین عارضه‌ای درون رگ‌های خونی، پلاک‌های چربی انباشته شده و مانع از گردش خون نرمال و طبیعی میشوند.

۶_وضعیت بدنی نامناسب: ایستادن‌ها یا نشستن‌های طولانی مدت و انداختن پاها روی یکدیگر هنگام نشستن، ممکن است جلوی گردش خون مناسب را بگیرد.

علاوه بر موارد گفته شده سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون می‌تواند منجر به گردش خون ضعیف در پاها گردد. ضمناً مواردی مانند مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، داشتن استرس و اضطراب زیاد از دیگر عواملی است که منجر به گردش خون ضعیف در پاها می‌شود.

بیشتر بخوانید : درمان بی حسی انگشتان دست

 

علائم گردش ضعیف خون در پاها

علائم گردش ضعیف خون در پاها

علائم گردش خون ضعیف در پاها

با اینکه با دلایل گردش خون ضعیف در پاها آشنا شدید؛ اکنون بهتر است با نشانه‌ها و علائم این موضوع آشنا شوید تا اگر با آنها برخورد کردید، متوجه مشکل احتمالی شده و اقدامات لازم را جهت برطرف کردن آن انجام دهید.

_رگ های عنکبوتی: این رگ‌ها ریز هستند و زیر پوست افراد قابل رویت می‌باشند. معمولاً شبیه شاخه‌های درخت و تارهای عنکبوت به نظر می‌رسند. رگ‌های عنکبوتی همیشه برآمده و قرمز نیستند و حجم زیادی هم ندارند. این رگ ها تقریباً شبیه به رگ‌های واریسی هستند؛ اما از آنها کوچکترند. وجود رگ‌های عنکبوتی روی پاها نشان از گردش خون ضعیف در پا دارد.

_تورم: هنگامی که دیواره رگ ضعیف می‌شود، جمع شدن خون در آن موجب انبساط رگ شده که این عارضه ممکن است منجر به مشکلاتی شود. در واقع تورم نشانه گردش خون ضعیف در پاهاست.

_تغییراتی در ناخن پا: اگر احساس کردید ناخن‌های پای شما برآمده شده است و رنگ آنها به سمت کبودی یا آبی متمایل گشته؛ این موضوع امکان دارد ناشی از عدم اکسیژن رسانی کافی به آنها باشد که عدم اکسیژن رسانی نیز در اثر گردش خون ضعیف می‌باشد. لذا این مسئله تغییراتی را در حجم و رنگ ناخن‌های پای شما ایجاد می‌کند.

_گزگز و گرفتگی: در صورتی که احساس گزگز در پاهای خود داشتید، باید به گردش خون ضعیف‌تر در پاها مشکوک شوید. همچنین اگر علاوه بر گزگز، اگر گرفتگی عضلات را نیز احساس کردید، ممکن است تجمع چربی از گردش خون نرمال جلوگیری کرده باشد و مشکل جدی‌تری برای شما پیش بیاید.

_خستگی و کندی در حرکت: در صورتی که هنگام انجام کارها احساس سنگینی در پاهای خود دارید و پس از انجام کار نیز خستگی زیادی را احساس می‌کنید، این مورد ممکن است نشانه گردش خون ضعیف در پاها باشد. هروقت احساس کردید نمی‌توانید مانند سابق با چابکی و تیزی حرکت کنید و پس از انجام کار خیلی راحت خسته می‌شوید، باید بدانید که مواد مغذی به خوبی به پاهای شما نمی‌رسد و گردش خون در پای شما نامناسب است.

_تغییرات دمای بدن: هنگامی که جریان خون در بدن فرد نرمال نباشد، شاهد تغییرات ناگهانی دمای بدن خواهد بود. به عنوان مثال به طور آنی احساس گرما یا سرما در پاها می‌کند و دلیل این است که به دلیل نرمال نبودن شرایط، جریان خون تا بخواهد به پاهای شما برسد، زمان بیشتری را نیاز دارد. در نتیجه دمای بدن شما دائماً تغییر می‌کند.

گردش ضعیف خون در پاها

گردش ضعیف خون در پاها

_تغییر در رنگ پوست: اگر رنگ پوست پاهای شما تغییر کرد، باید این احتمال را بدهید که ممکن است گردش خون در پاهای شما ضعیف شده باشد. در نتیجه این اتفاق، پاهای فرد به رنگ کبودی یا سفیدی می‌رود و لکه‌های قهوه‌ای رنگی ظاهر می‌شود که این موضوع نشانگر پیشرفت مسأله می‌باشد.

_خشکی پوست: در صورتی که احساس کردید پوست پای شما زبرتر و کشیده‌تر شده است و همیشه پاهایتان پوسته پوسته می‌شود، این احتمال وجود دارد که این تغییرات به دلیل گردش خون ضعیف در پاها باشد.

_دیر خوب شدن زخم: اگر روی پاهای شما زخمی ایجاد شد و خیلی دیرتر از آنچه تصورش را داشتید، خوب شد این مسئله به علت گردش خون ضعیف در پاها است؛ زیرا در چنین شرایطی سلول‌های سفید خون با سرعت لازم به پاهای شما نرسیده و این مسئله بر مکانیسم بدن فرد تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل ‌زخم ها دیرتر ترمیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید : بررسی کامل سنسور تست قند خون لیبر1

درمان گردش خون ضعیف در پاها

این عارضه چیزی نیست که شما بتوانید آن را نادیده بگیرید. پس اگر علائم گردش خون ضعیف در پاهای خود را احساس کردید؛ بهترین کار این است که فورا به پزشک مراجعه کرده و راه‌های مناسب درمان را پیش بگیرید. قبل از هر چیز می‌توانید با خوردن غذاهای سالم، کاهش استرس، داشتن برنامه منظم ورزشی، خواب و استراحت کافی از این مسئله پیشگیری کرده یا مانع از افزایش آن شوید.

دقت داشته باشید هنگامی که پزشک تایید کرد که شما دچار گردش خون ضعیف در پاها شده‌اید؛ باید توصیه‌های پزشک را مو به مو عمل کنید. پیشنهاد ما نیز این است که در چنین شرایطی سعی کنید همیشه فعالیت داشته و از کفش و لباس‌های راحت استفاده کنید.

ضمنا در برخی از موارد پزشک جوراب واریس و یا استفاده از ماساژ و دستگاه ایرکامپرشن را به شما توصیه می‌کند که ملزم به استفاده آن هستید. در صورتی که مشکل شما جدی‌تر باشد، متخصصان سایر راهکارهای درمانی را به شما می‌گویند؛ زیرا بسته به شرایط فرد و شدت عارضه، راه های درمان نیز مختلف است.

درمان گردش ضعیف خون در پاها

درمان گردش ضعیف خون در پاها

برای افزایش گردش خون چه بخوریم؟

گرچه معمولاً مسائل مربوط به گردش خون با دارو برطرف می‌شود. اما خوردن برخی از غذاها می‌تواند سبب بهبود جریان خون گردد. برخی از این مواد خوراکی عبارت اند از:

  • انار
  • پیاز
  • سیر
  • فلفل کاین
  • دارچین
  • چغندر
  • ماهی چرب
  • زردچوبه
  • گردو
  • مرکبات
  • سبزی های برگ دار
  • زنجبیل
  • توت
  • گوجه فرنگی

قرص افزایش گردش خون

قرص آل آرژنین برای افزایش گردش خون توصیه می‌شود. البته این قرص جزو یکی از مکمل‌های بدنسازی نیز هست که در پزشکی نیز مصارفی دارد. این قرص ضمن افزایش گردش خون، برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی نیز تجویز می‌گردد. آل آرژنین یک آمینواسید نیمه ضروری بوده که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و بالا رفتن میزان خونرسانی در بدن می‌گردد.

آل آرژنین در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود و در ساخت پروتئین‌ها تاثیر بسزایی دارد. از جمله مزایای این قرص کاهش درد قفسه سینه، کمک به ساخت عضلات، ترمیم زخم‌ها و سلامت قلب است. لازم به ذکر است که با وجود اینکه استفاده از دوزهای متوسط این قرص بی‌خطر است، اما مصرف بیش از اندازه آن قطعاً عوارض شدیدی را به همراه دارد. پس اکیداً توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانه و بدون مجوز این قرص پرهیز نمایید و قبل از استفاده حتماً در این مورد با پزشک صحبت کنید.

آزمایش برای گردش خون

هنگامی که شما علائم گردش خون ضعیف در پاهای خود را احساس کرده و به پزشک مراجعه می‌کنید؛ بسته به شرایطی که دارید، متخصصان داروها و آزمایشات مختلفی را برای شما توصیه می‌کنند. پزشک پس از معاینه فیزیکی ممکن است انجام یک یا چند مورد از آزمایشات زیر را برای شما در نظر داشته باشد:

_آزمایش فشار خون و آزمایش پاها

_آزمایش خون آنتی بادی جهت تشخیص شرایط التهابی بدن شما و برخی بیماری‌ها مانند رینود

_آزمایش قند خون برای تشخیص انواع دیابت

_سی تی اسکن یا سونوگرافی

_آزمایش تخصصی خون برای تشخیص میزان لختگی خون

بیشتر بخوانید : روش تشخیص دیابت با دستگاه خانگی

 

دستگاه ایرکامپرشن

دستگاه ایرکامپرشن

ایرکامپرشن چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم در بعضی موارد ممکن است پزشکتان برای جلوگیری از گردش ضعیف خون در پاها، ماساژ و استفاده از دستگاه ایرکامپرشن را برای شما تجویز نماید.

ایرکامپرشن به جلوگیری از لخته شدن خون در وریدهای پا کمک می‌کند و هنگامی که فرد با مشکلات گردش خون مواجه باشد، پزشک استفاده از آن را توصیه می‌کند. هنگام کار با این دستگاه پای بیمار در یک کیسه محصور شده که آن کیسه با هوا پر می‌شود. در نتیجه به پا فشار وارد شده و پس از باز شدن کیسه برداشته می‌شود. طی انجام این فرایند چندین مرتبه این کار تکرار می‌گردد و از این طریق خون رسانی به رگ‌ها بهتر صورت می پذیرد.

خرید دستگاه ایرکامپرشن

جهت خرید ایرکامپرشن باید به فروشگاه های معتبر تجهیزات پزشکی مراجعه نمایید. برانکارد یک فروشگاه مجاز و معتبر تجهیزات پزشکی به آدرس berankard.com می باشد که با مراجعه به این سایت و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد می تونید بهترین محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم گردش خون ضعیف در پاها دلایل مختلفی دارد که ممکن است فرد را مبتلا به این مشکل کند. اگر با علائم گردش خون ضعیف در پاها که به صورت مفصل در مقاله در مورد آنها صحبت کردیم مواجه شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا با یک روش درمانی مناسب، استفاده از غذاها و داروهای مفید این مشکل حل شود. همچنین باید سعی کنید با عادت‌های تغذیه ای سالم و تحرک و ورزش مناسب، از ضعف گردش خون در پاهای خود پیشگیری نمایید. امیدواریم مطالب موجود در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. از صبر و توجه شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_آیا لنگیدن پا نشانه گردش خون ضعیف است؟

در بعضی از مواقع لنگیدن هنگام راه رفتن می‌تواند نشانه تجمع چربی و گردش خون ضعیف در پاها باشد.

۲_چطور می‌توانیم در خانه گردش خون را بهبود دهیم؟

می‌توانید با انجام فعالیت و حرکت بیشتر، ماساژ و ورزش‌های مربوط به کنترل استرس مانند مدیتیشن و یوگا، اجتناب از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل و و استفاده از جوراب‌های واریس و ماساژ و استفاده از دستگاه ایرکامپرشن این کار را انجام دهید.

۳_آیا اگر کسی به دیابت مبتلا باشد در معرض گردش خون ضعیف نیز هست؟

بله، متاسفانه در بدن افراد دیابتی پتانسیل بروز این مسئله بیش از دیگران وجود دارد؛ لذا در صورت عدم درمان، ممکن است خطرات جدی برای فرد به وجود آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.