پزشکی ورزشی, مراقبت بیمار در منزل

علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

سن انسان که افزایش پیدا می‌کند، بدن نیز تغییرات زیادی خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ناتوانی در راه رفتن بوده که این اتفاق به علت‌های متفاوتی پیش می‌آید. همین ناتوانی در راه رفتن باعث می‌شود که اغلب سالمندان تمایل زیادی به حرکت و راه رفتن نداشته باشند؛ زیرا نمی‌توانند به راحتی بایستند تا به امور روزانه خود رسیدگی کنند. از طرفی با خانه نشین شدن سالمندان نیز مشکل ناتوانی راه رفتن، حل نخواهد شد و باید علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان را پیدا کرده و نسبت به فیزیوتراپی و کاردرمانی آن اقدام کرد.

از طرفی اگر یک سالمند به صورت تنها زندگی کند، باید تا حدودی بتواند به کارهای شخصی خود رسیدگی کرده و نگران زمین خوردن و صدمه دیدنش نباشد.

ما در این مطلب علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان می‌خواهیم در مورد علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان و نحوه تقویت ضعف بدنی در آنها صحبت کنیم و نکات مهمی را خدمت شما توضیح دهیم. پس اگر شما به کسب اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه علاقه‌مندید، لطفاً تا پایان مطلب علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان ما را همراهی کنید.

معرفی علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

معرفی علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

معرفی علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

  • پیری و افزایش سن: با بالا رفتن سن انسان، در عملکرد و توانایی اندام‌های بدن اختلال ایجاد می‌شود و مغز، گوش، چشم و پاهای فرد کارایی بالای خود را به مرور از دست می‌دهند.

انسان‌ها ۹۰ درصد اطلاعات دریافتی خود را از محیط پیرامون به وسیله چشم دریافت می‌کنند و عدم توانایی راه رفتن و تعادل به مشکلات چشمی نیز برمی‌گردد.

اگر چشم نتواند رنگ‌ها را تشخیص دهد، اجسام دور و نزدیک را شناسایی کند، افراد سالمند را به هنگام راه رفتن و یا عبور و مرور از پله دچار مشکل خواهد کرد.

در صورتی که عدم راه رفتن به خاطر مشکلات چشمی و دیدن ادامه پیدا کند، کم کم پاها نیز توانایی خود را از دست داده و شخص دچار عدم تعادل می‌شود و ترجیح می‌دهد بیشتر در حالت نشسته باشد.


♦ بیشتر بخوانید : تقویت عضلات پا با فیزیوتراپی


  • مشکلات مغزی: مغز کنترل کننده تمام اعضای بدن است؛ اما گاه به دلیل عوامل بیرونی مانند بیماری‌های مختلف، کنترل برخی از قسمت‌های بدن از دست خواهد رفت.

ضمناً اگر خود مغز نیز دچار پیری شود، کارکرد آن کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال تومور مغزی با رشد روی جمجمه فرد و ایجاد فشار روی این ناحیه، باعث تورم بافت‌های مغز و تاثیر مخرب روی مخچه شده و موجب عدم تعادل فرد می‌شود.

همچنین گروهی از این تومورها روی عصب چشم نیز تاثیر می‌گذارد و از رسیدن پیام چشم به مغز، جلوگیری می‌کنند.

مشکلاتی از قبیل از دست دادن بینایی، دوبینی، دید تونلی، نیستاگموس و… در اثر این تومورها روی چشم به وجود می‌آیند و باعث می‌شوند فرد سالمند هنگام راه رفتن توانایی لازم را نداشته باشد.

  • بیماری پارکینسون: در بیماری پارکینسون سلول‌های عصبی مغزی که وظیفه تولید دوپابین را دارند، از بین رفته و بدین ترتیب با کاهش تولید دوپامین، ارتباط بین مغز و اندام‌ها کم خواهد شد.

در نتیجه این اتفاق مشکلاتی از جمله کندی حرکت، لرزش غیرارادی بدن، سفتی عضلات، احساس عدم تعادل و راه رفتن نامنظم و اختلال در چابکی و مهارت فرد پیش آمده که موجب می‌شود افراد سالمند هنگام راه رفتن دچار مشکل شوند.


♦ علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان ♦


  • اختلالات نخاعی: ستون فقرات انسان از نخاع، مهره‌ها و… تشکیل شده است که همگی به هم متصل بوده و هر یک کار دیگری را تکمیلی می‌کند.

نخاع انسان از بین مهره‌های پشت عبور می‌کند و اگر در افراد سالمند این کانال نخاعی و محل عبور نخاع به دلیل رشد مفاصل تنگ شود که اصطلاحا به آن تنگی کانال گفته می‌شود؛ توانایی فرد برای راه رفتن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی شخص پس از ۱۰۰ متر پیاده‌روی دچار سنگینی در لگن، پاها و ران‌ها شده و عملاً قدرت راه رفتن را از دست می‌دهد.

  • کم کاری تیروئید: اگر ترشح هورمون تیروئید که به عهده غده تیروئید است، در بدن زیاد یا کمتر از حد طبیعی باشد، فرد مشکلات مربوط به تیروئید را تجربه خواهد کرد.

رایج‌ترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید مشکلات خود ایمنی بوده که در این اختلال سیستم ایمنی بدن غده تیروئید شخص را با ویروس و باکتری خارجی اشتباه گرفته و به آن حمله می‌کند و در نتیجه آن فرد دچار برهم خوردن تعادل خواهد شد.

با بهم خوردن این تعادل، مفاصل فرد دچار درد و تورم خواهد شد و حرکت او با کندی و مشکل همراه است و اسپاسم و گرفتگی عضلات را نیز دارد‌‌.


♦ بیشتر بخوانید : درمان بی حسی انگشتان دست


  • آرتروز: یکی دیگر از دلایل عدم تعادل و راه رفتن سالمندان مشکلات اسکلتی عضلانی آنهاست. آرتروز یک اختلال التهابی مفاصل بوده که نحوه حرکت مفاصل را دچار مشکل می‌کند.

زمانی که سالمند به این بیماری دچار است، در مفاصل خود احساس خشکی، درد و تورم می‌کند که این اتفاق منجر به لنگیدن، زمین خوردن و عدم توانایی راه رفتن می‌شود.

آرتروز بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال دیده شده و چاقی، ژنتیک، استفاده بیش از حد از مفاصل و یا داشتن سابقه آسیب مفصلی از عوامل اصلی بروز آن می‌باشد.

علت بی حسی پا در سالمندان

علت بی حسی پا در سالمندان

علت بی‌حسی پا در سالمندان

-بیماری ام اس یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث بی‌حسی پا در سالمندان شود.

-اگر فرد سالمند دچار سکته مغزی شود، می‌تواند باعث بی‌حسی پا در وی شود.

-پارگی دیسک در ستون فقرات یکی از علل شایع ضعف و بی‌حسی عضلات پا است.

-یکی از عارضه‌های بیماری دیابت در سالمندان بی‌حسی پا است.

-اگر افراد سالمند دچار تشنج‌های شدید شوند، پس از مدتی دچار بی‌حسی پا خواهند شد.

-تنگی کانال نخاعی و فشار روی نخاع باعث نرسیدن خون به قسمت‌های پایینی بدن و اعمال فشار بر پا و در نتیجه بی‌حسی آن می‌شود.

-نارسایی عروق در سالمندان سبب گرفتگی رگ‌ها و عدم اکسیژن رسانی به پاها می‌شود که در نتیجه این اتفاق، پای فرد دچار احساس سوزش، گزگز و یا بی‌حسی می‌شود.

تقویت ضعف بدنی در سالمندان

تقویت ضعف بدنی در سالمندان


♦ بیشتر بخوانید : مزایای واکر تاشو و چرخدار


تقویت ضعف بدنی در سالمندان

با استفاده از چندین راهکار می‌توان ضعف بدنی سالمندان را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. یکی از مهمترین مزایای ورزش کردن درمان مشکلات حرکتی و عدم تعادل و ضعف بدن سالمندان است.

به وسیله پیاده‌روی، عضلاتت فرد نرم شده ‌و درد و ضعف بدنی شخص سالمند کاهش پیدا می‌کند. شنا کردن در استخر باعث می‌شود که بدن فرد ریلکس شده و ضعف درونی او کاهش پیدا کند. همچنین با تمرین با دوچرخه ثابت نیز می تواند عملکرد پاهای ضعیف را بهبود ببخشد.

در ضمن استفاده از پدال مکانیکی-پدال برقی و یا تمرین با دوچرخه ثابت نیز می‌تواند عملکرد پاهای ضعیف را بهبود بخشیده و از بی حسی آنها جلوگیری کند‌.

استفاده از رژیم غذایی سالم و طبق تجویز پزشک باعث می‌شود که ضعف‌های بدنی در سالمندان کمتر شود. همچنین اگر سالمندان در هنگام راه رفتن احساس ضعف می‌کنند، می‌توانند برای آسودگی خیال بیشتر از عصا استفاده نمایند تا ترس از زمین خوردن نداشته باشند.

معجون تقویتی سالمندان

معجون تقویتی سالمندان

معجون تقویتی برای درمان ناتوانی در راه رفتن سالمندان

با بیشتر شدن سن، اکثر افراد دچار مشکلات جویدن غذا و یا سوء تغذیه می‌شوند. استفاده از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های مخصوص سالمندان، برای تقویت بدن آنها بسیار مفید بوده و باعث جذب بیشتر مواد مغذی، کاهش علائم بیماری‌ها و جلوگیری از ضعف شدید خواهد بود.

فارماژلیتان یک مکمل تقویتی برای سالمندان بوده که درون خود انواع ویتامین‌های گروه B،D ،A ،E  و املاح کلسیم، آهن، فسفر و منیزیم را درون خود داراست.

مولتی ویتامین بالای ۵۰ سالی به عنوان یک معجون قوی برای سالمندان شناخته می‌شود. با استفاده از داروهای گیاهی نیز می‌توانید به تقویت حافظه فرد سالمند کمک کنید.

همچنین سالمندان می‌توانند از معجون معجزه آسای سیر و عسل، آویشن و عسل و سیاه دانه و… استفاده نمایند و بدن خود را تقویت کنند.


♦ بیشتر بخوانید : بهترین روش برای دیسک کمر


خرید پدال برقی و پدال مکانیکی

برای خرید پدال برقی و پدال مکانیکی با مراجعه به فروشگاه‌ برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

کلام پایانی

پیری دوران حساسی است و ممکن است فرد با انواع و اقسام مشکلات جسمی روبرو شود؛ بنابراین باید با استفاده از راهکارهایی تا حد امکان این عوارض را کاهش دهد.

همانطور که گفتیم علت ناتوانی راه رفتن در سالمندان به مشکلات نخاعی، اسکلتی، مغزی و عضلانی برمی‌گردد و باید با استفاده از فعالیت بدنی مناسب و تغذیه سالم، تعادل بدن را حفظ کرده و راه رفتن خود را بهبود ببخشند.

ما در این مطلب علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان در مورد علت عدم توانایی راه رفتن در سالمندان و راهکارهای بهبود آن توضیحات کاملی را ارائه کردیم. از توجه شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_برای بهبود شرایط راه رفتن سالمندان چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

در صورت داشتن بیماری‌های حرکتی فرد حتماً به پزشک متخصص مراجعه نماید تا با تجویز دارو و ورزش‌های مخصوص، راه رفتن وی بهبود پیدا کند.

سایر افراد خانواده نیز نور منزل را در حد متعادل نگه داشته تا سالمندان هنگام راه رفتن جلوی پای خود را به خوبی ببینند. سالمند سعی کند با داشتن یک رژیم غذایی مناسب بدن خود را تقویت نماید. ضمناً اگر شرایط سالمند برای راه رفتن به هیچ وجه مهیا نبود، می‌توانید برای کمک بهتر یک پرستار استخدام کنید.

۲_آیا آلزایمر می‌تواند علتی برای ناتوانی در راه رفتن سالمندان باشد؟

بله، مشکلات مربوط به حافظه و زوال مغز روی تفکر و توانایی‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

زمانی که فرد در پیدا کردن کلمات مناسب و برقراری ارتباط دچار مشکل می‌شود، در برنامه‌ریزی اشکال پیدا خواهد کرد و دچار استرس و اضطراب شده و در نتیجه اسم‌ها، مکان‌ها و تاریخ‌ها را فراموش می‌کند و ترس از گم شدن در محیط خارج، باعث می‌شود خانه نشین شده و کم کم در راه رفتن و تعادل مشکل پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.