اطلاعات عمومی, مراقبت بیمار در منزل

علائم قند خون عصبی

علائم قند خون عصبی

متاسفانه زندگی پرمشغله و پر استرس امروزی، زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت را در افراد ایجاد کرده است. بسیاری از افراد دیابتی که از دستگاه تست قند خون هم استفاده می کنند،  فکر می‌کنند هنگام استرس و اضطراب قند خونشان بالا می‌رود، اما طبق تحقیقات صورت گرفته استرس به تنهایی و به صورت مستقیم نمی‌تواند عامل ایجاد بیماری قندخون باشد؛ اما این توانایی را دارد که سایر دلایل ابتلا به بیماری قندخون را تشدید کرده و احتمال بروز این بیماری را بالا ببرد. به همین علت است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند دیابت عصبی نوع خاصی از بیماری دیابت بوده که فقط و فقط به علت استرس به وجود می‌آید. در این مطلب می خواهیم راجع به علائم قند خون عصبی صحبت کنیم. پس لطفاً تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

قند خون عصبی چیست؟

همانطور که گفتیم استرس و اضطراب به تنهایی نمی‌تواند عامل ایجاد قند خون باشد و در واقع قند خون عصبی جزء انواع قند خون محسوب نمی‌شود. اما به دلیل اینکه ترس و اضطراب تغییراتی را در میزان قند خون ایجاد می‌کند، به این اسم خوانده خواهد شد.

در واقع به دلیل اینکه بدن انسان بسیار پیشرفته بوده برای حفظ بقای خود برنامه‌ریزی شده است، زمان‌هایی که ما در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیریم؛ سیستم دفاعی بدن حالت آماده باش گرفته سطح گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند تا برای فعالیت مورد نظر گلوکز کافی در اختیار سلول‌های عضلانی قرار گیرد.

از طرفی وجود این مکانیزم برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است؛ چرا که بدن چنین افرادی به طور طبیعی نمی‌تواند قند خون را تنظیم نماید؛ در نتیجه بالا رفتن سطح گلوکز ممکن است برای آنها مشکل ساز باشد. به طور کلی استرس و اضطراب برای همه افراد مضر است، اما برای اشخاص مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع ۲ بسیار خطرناک می‌باشد.

خرید سنسور تست قند خون لیبر2

خرید سنسور تست قند خون لیبر2

علائم بالا رفتن ناگهانی قند خون

هنگامی که در اثر استرس بیماری قند خون بالا برود، افراد بلافاصله با علائم زیر مواجه می‌شوند:

_دردهای شکمی

_استفراغ و حالت تهوع

_تکرر ادرار

_سردرد و تاری دید

_تنش ها و دردهای عضلانی

_خستگی و احساس عمومی بیماری

_اختلالات خواب

در صورت بروز این علائم بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید. جالب است بدانید که این علائم در مبتلایان به دیابت نوع ۲ شامل مواردی مانند: تنگی نفس، حالت تهوع، سردرد، گیجی، تکرر ادرار، دهان خشک، تشنگی شدید و تاری دید می ‌باشد.

برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع یک نیز استرس موجب مشکل در تمرکز، لرز، ضربان قلب سریع، سردرد، گیجی، خستگی، تعریق، تحریک پذیری و گرسنگی خواهد شد.

 

بیشتر بخوانیم : بهترین ورزش برای دیسک کمر

 

قند خون عصبی

قند خون عصبی

استرس چگونه بر بیماران دیابتی تاثیر می‌گذارد؟

هیچ شکی روی این مسئله که استرس و اضطراب بر بیماران دیابتی تاثیر بد می‌گذارد، وجود ندارد. واقع می‌توانیم بگوییم یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی بالا و پایین رفتن قند خون بیماران دیابتی، تاثیر اضطراب و استرس می‌باشد.

پس اگر بخواهیم واکنش بدن را هنگام اضطراب در نظر بگیریم، می‌توانیم متوجه شویم که این مسئله چگونه روی دیابت تاثیر می‌گذارد. هنگامی که شما مضطرب خواهید شد، در بدنتان هورمون آدرنالین و کورتیزول ترشح خواهد شد. نتیجتاً سلول‌های بدن اجازه نمی‌دهند که قند وارد آنها شود؛ در نتیجه این قند در خون شما باقی مانده و در بدنتان به گردش در خواهد آمد.

در افرادی که سالم هستند، هنگام بروز استرس و اضطراب جهت تنظیم قند خون، هورمون انسولین ترشح شده و از به وجود آمدن مشکلات احتمالی پیشگیری خواهد کرد. اما در افراد مبتلا به قند خون به دلیل اختلالی که در سیستم کنترل قند خون وجود دارد، گلوکز جذب نشده توسط سلول‌ها، در خون شخص باقی مانده و موجب ایجاد قند خون عصبی خواهد شد.

نحوه تشخیص قند خون عصبی

حالا که در رابطه با نحوه ایجاد قند خون عصبی اطلاعاتی را کسب کردید، بد نیست تا روش‌های تشخیص و درمان آن را نیز بازگو کنیم. برای تشخیص این موضوع، قند خون فرد در هنگام اضطراب اندازه‌گیری می گردد.

تشخیص بیماری قند خون عصبی نیز مانند سایر انواع قند خون بوده و پزشک جهت تشخیص آن تست تحمل گلوکز و تست قند ناشتا را تجویز می‌کند. البته امکان دارد برای اطمینان یافتن از تشخیص صحیح خود، سایر آزمایشات مکمل را هم تجویز نماید و پس از تشخیص قطعی نوع دیابت فرد را مشخص خواهد کرد.

بیشتر بخوانیم : با علائم گردش خون ضعیف در پاها آشنا شویم

 

روش های کنترل بیماری قند خون عصبی

مهمترین نکته‌ای که افراد مبتلا به بیماری قند خون عصبی باید بدانند این است که راجع به این بیماری اطلاعات کامل را کسب کنند و بدانند دقیقاً چه احساسات و اتفاقاتی موجب افزایش خون آنها خواهد شد. لذا با علم و آگاهی در این رابطه از موقعیت‌های استرس زا دوری کرده و بیماری خود را تا حد زیادی کنترل کنند.

اطرافیان نیز باید سعی کنند با ایجاد شرایطی آرام، بیمار را در موقعیت تنش زایی قرار ندهند. پزشکان نیز از تمام بیماران دیابتی می‌خواهند که وارد محیط‌های استرس‌زا نشوند. همچنین با تغییر سبک زندگی و اصلاح کردن رژیم غذایی خود نیز می‌توانید روی کنترل قند خون عصبی تاثیرگذار باشید. در این میان، از انجام ورزش‌های منظم غافل نشوید.

دستگاه تست قند خون

دستگاه تست قند خون

درمان قندخون عصبی

پس از اینکه بیماری قند خون عصبی برای شما تشخیص داده شد، بهتر است راهکارهای درمانی را پیدا کنید. با توجه به اینکه خوشبختانه این موضوع جزء انواع اصلی قند خون محسوب نمی‌شود، از طریق مدیریت استرس قابل کنترل است.

لذا می‌توانید با انتخاب روش زندگی سالم و دوری از استرس بدون احتیاج به دارو، از قند خون عصبی جلوگیری کنید. در صورتی که استرس‌ها و تنش‌های شما مداومت داشته باشد، قند خونتان دائماً بالا و پایین شده و احتمال تبدیل قند خون عصبی شما به دیابت نوع یک و دیابت نوع ۲ افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل ممکن است اگر علائم بیماری قند خون عصبی شما تشدید پیدا کند، پزشک تست دیابت ملیتوس را نیز از شما بگیرد. در موارد حادتر باید دارو مصرف کنید تا میزان قند خونتان به حد نرمال طبیعی بازگردد. در واقع مقدار نیاز شما به دارو بر پایه میزان قندی که در آزمایشاتتان وجود دارد، تعیین می‌شود.

پس از اینکه مدتی دارو مصرف کردید، پزشک مجدداً برایتان آزمایش تجویز خواهد کرد تا بر اساس آن، یا دارو را قطع کنید یا دوز آن را کاهش دهید.

آیا قندخون عصبی خطرآفرین است؟

برای افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، کنترل قند خون عصبی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در اثر بی‌توجهی به آن ممکن است مبتلا به یکی از انواع دیابت شوند. البته برای مبتلایان به دیابت نوع ۱و۲ نیز کنترل قند خون عصبی مسئله بسیار جدی است که اگر از آن غافل شوند، عوارض جبران ناپذیری را به وجود خواهد آورد.

در بیماران دیابتی به دلیل اختلالاتی که در غدد درون ریز وجود دارد، حتی در زمان آرامش نیز مقدار قند خون در حال نوسان است؛ لذا اگر در اثر استرس و اضطراب قند خون افزایش پیدا کند، به دلیل بالارفتن قند خون، گلوکز بیش از اندازه وارد جریان خون شده و صدمات جدی برای بیمار به وجود خواهد آورد.

از طرفی کاهش قند خون نیز برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ و ۲ بسیار خطرناک است و بی‌توجهی به آن، عوارض نامطلوبی روی سلامتی آنها خواهد گذاشت. حتی ممکن است این مسئله یکی از عوامل ایجاد مرگ مغزی نیز باشد.

بیشتر بخوانیم : درمان بی حسی انگشتان دست

دستگاه تست قند خون لیبر 2

دستگاه تست قند خون لیبر 2

دستگاه تست قندخون

آگاهی از میزان دقیق قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت مسئله ای ضروری می‌باشد. دستگاه تست قند خون لیبر۲ جزء تکنولوژی‌های نوینی است که به کمک آن می‌توان حتی از روی لباس نیز قند خون را اندازه‌گیری شود. دستگاه لیبر۲ پشت بازو نصب شده و شما در حین استفاده از آن، می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را نیز به راحتی انجام دهید.

همچنین سنسور دستگاه لیبر۲ در برابر آب مقاومت دارد. دستگاه تست قند خون لیبر۲ برای افراد بالای ۴ سال کاربرد داشته و به صورت منظم قند خون شما را پایش می‌کند. بدین ترتیب برای بیماران دیابتی که افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون ممکن است برایشان خطرآفرین باش، با وجود این دستگاه همیشه از وضعیت میزان قند خون خود اطلاع داشته و در موارد اورژانسی فوراً به پزشک مراجعه خواهد کرد.

جمع بندی

واژه‌ای که به عنوان قند خون عصبی یا دیابت عصبی رایج شده است، در واقع تاثیری است که شرایط روحی و استرس روی میزان قند خون شما خواهد گذاشت؛ زیرا هنگام مواجهه با شرایط تنش زا، کورتیزول ترشح شده و چنین مکانیزمی می‌تواند برای افراد دیابتی بسیار مشکل ساز باشد.

باید بگوییم که این عارضه درمان خاصی ندارد؛ زیرا بیماری خاصی محسوب نمی‌شود و بهترین و تنهاترین راه کنترل قند خون عصبی داشتن رژیم غذایی سالم و دوری کردن از شرایط استرس‌زا می‌باشد. انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و تمرینات مدیتیشن نیز روی این مسئله تاثیر بسیار مثبتی دارد.

امیدواریم این نوشتار برای شما مفید واقع شده باشد. از صبر و توجه شما عزیزان، بسیار سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_آیا فشار عصبی موجب بالا رفتن قند خون می‌شود؟

به طور معمول با افزایش استرس و فشارهای عصبی، افزایش قند خون نیز بیشتر می‌شود. اما در برخی از مواقع برای بیماران دیابتی، استرس‌های عصبی منجر به کاهش قند خون خواهد شد که هر دو حالت این مسئله خطرناک است. توصیه ما به هر دو گروه بیماران دیابتی و غیر دیابتی‌ها این است که برنامه‌ای برای کنترل و مدیریت استرس و اضطراب داشته باشند و از حضور در محیط‌های تنش زا دوری کنند.

۲_چه زمانی برای قند خون عصبی خود به پزشک باید مراجعه کنیم؟

در صورتی که پس از استرس و عصبانی شدن، علائمی مانند سردرد، تاری دید و انقباضات عضلانی شدید را مشاهده کردید؛ سریعاً به متخصص مراجعه نمایید.

۳_برای درمان قند خون عصبی باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

معمولا افراد دیابتی باید تحت نظر دکتر غدد و دکتر داخلی باشند. پس اگر شما نیز در معرض ایجاد قند خون عصبی هستید، می توانید به این دکتر مراجعه نمایید. ضمناً برای مدیریت استرس خود، از کمک یک متخصص روانشناسی هم می‌توان استفاده نمود.

۴_آیا قند خون عصبی همان نوروپاتی دیابتی است؟

تفاوت‌های زیادی بین این دو عارضه وجود دارد. در واقع نوروپاتی دیابتی جزء یکی از عوارض بیماری دیابت بوده که منجر به آسیب به سیستم عصبی فرد خواهد شد و به مرور زمان بدتر می‌شود؛ اما قند خون عصبی همان کاهش یا افزایش قند خون در هنگام مواجهه با استرس‌ها می‌باشد.

۵_رژیم غذایی مناسب برای قند خون عصبی چیست؟

سعی کنید از سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید؛ زیرا این مواد به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی، گزینه مناسبی برای مبتلایان به قند خون عصبی هستند. همچنین باید رژیم غذایی شما انواع حبوبات، غلات کامل، مغز و آجیل، غذاهای حاوی پروتئین و امگا ۳ را در خود جای داده باشد. گفته می‌شود رژیم‌های مدیترانه‌ای و ورزش‌های هوازی، جزء بهترین سبک‌های غذایی و زندگی برای افراد مبتلا به قند خون عصبی است.

۶_علائم بیماری قند پنهان چیست؟

نشانه‌هایی مانند گرسنگی بیش از حد، افزایش ادرار، دهان خشک، تاری دید و خستگی، جزء علائم بیماری قند پنهان محسوب می‌شود.

۷_مزایای دستگاه تست قند خون لیبر۲ چیست؟

دقت بالا، کاربری آسان، هشدارهای اختیاری و استفاده بدون ایجاد نیش انگشت از جمله مزایای لیبر۲ می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.