ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

انواع تب سنج دیجیتال

انواع تب سنج دیجیتال

امروزه با وجود آلودگی‌های مختلف و مواد شیمیایی، توجه نشان دادن به سلامت بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. از دیرباز تاکنون تب یکی از نشانه‌های مهم وجود بیماری و یا عفونت در بدن بوده است و پزشکان با اندازه‌گیری دمای بدن، می‌توانند شدت بیماری فرد را تشخیص دهند. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن تجهیزات مدرن، ابزاری برای اندازه‌گیری دمای بدن به وجود آمده است که به آن دماسنج یا تب سنج دیجیتال می‌گویند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد تب سنج دیجیتال، انواع آن و نحوه استفاده از آنها برای شما صحبت کنیم تا در مواقع لزوم بتوانید به راحتی از آنها بهره بگیرید. پس اگر به کسب اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه انواع تب سنج دیجیتال علاقه‌ دارید، لطفاً تا پایان مطلب انواع تب سنج دیجیتال ما را همراهی کنید.

 تب سنج دیجیتالی چیست؟

 تب سنج دیجیتالی وسیله‌ای لازم و ضروری است که برای سنجش دمای بدن افراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌های ابتدایی این تب سنج‌ها ساختمانی جیوه‌ای داشتند اما پس از گذشت زمان تغییر کرده و امروزه با کاربری آسانی که دارند، به طور گسترده و در همه جا مورد استفاده واقع می‌شوند.

تب سنج دیجیتالی نسبت به انواع ترمومتر و تب سنج‌ قدیمی بسیار حساس‌تر و دقیق‌تر بوده و همینطور می‌تواند دمای بدن را بر حسب درجه سانتیگراد و فارنهایت به طور سریع اندازه‌گیری نماید.

اندام‌های مختلف بدن به صورت شبانه روز می‌کوشند تا میزان حرارت خارج شده و وارد شده به بدن را به حالت تعادل درآورد و میزان دمای طبیعی بدن حدود ۳۷ درجه سانتیگراد نگه دارند؛ اما برخی اوقات به دلیل مصرف بعضی داروها، بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، دیابت، یائسگی و از همه مهم‌تر استرس و اضطراب باعث افزایش دمای بدن فرد و اصطلاحا تب می‌شود.


بیشتر بخوانید : انواع تب سنج و کارکرد آنها


معمولاً هنگام مراجعه به پزشک، ایشان علائم حیاتی بیمار از جمله درجه حرارت بدن فرد را اندازه‌گیری می‌کند؛ زیرا تب به معنای وجود عفونت و نشانه‌ای از بیماری‌های شایع است. پزشک با معاینه فرد و بررسی حالات مختلف او، از بالا رفتن دمای بدن و عوارض خطرناکی همچون تشنج جلوگیری به عمل می‌آورد.

این کار توسط تب سنج‌ها که باید در مراکز درمانی و حتی در منزل نیز وجود داشته باشد، انجام می‌شود تا پزشک یا حتی خود شخص، هر زمان که بخواهد بتواند به راحتی دمای بدن را اندازه‌گیری و کنترل نماید.

در فصل پاییز و زمستان با گسترش بیماری‌هایی مثل کرونا، سرماخوردگی، آنفولانزا و… که انتشار ویروس‌ها زیاد می‌شوند؛ وجود تب سنج دیجیتال در مطب‌ها، ادارات، مراکز خرید و منزل بسیار حائز اهمیت است.

معرفی انواع تب سنج دیجیتال

معرفی انواع تب سنج دیجیتال

معرفی انواع تب سنج دیجیتال

تب سنج‌های دیجیتال به دو دسته تماسی و غیرتماسی تقسیم می‌شود که در این قسمت می‌خواهیم در مورد هر یک از وسایل تشخیصی و آموزشی آنها برای شما توضیح دهیم:

  • تب سنج دیجیتال تماسی: این تب سنج که در مراکز درمانی مختلف و منازل مورد استفاده واقع می‌شود، توسط تماس با قسمت‌های مختلف، درجه حرارت بدن فرد را اندازه‌گیری می‌کند.تب سنج‌های تماسی از طریق سنسور نوری، دمای بدن را با تماس مستقیم با پوست اندازه می‌گیرند.

توجه داشته باشید پیش از استفاده از این تب سنج‌ها باید ابتدا آن را ضدعفونی کنید و این کار به دلیل تماسی بودن این نوع تب سنج‌ها، بسیار مهم است و سپس بسته به نظر خودتان آن را زیر زبان، داخل گوش، داخل مقعد، زیر بغل و یا روی پیشانی قرار دهید تا دماسنج، درجه حرارت بدن را تشخیص دهد.


انواع تب سنج دیجیتال


  • تب سنج دیجیتال غیرتماسی: تب سنج‌های دیجیتال غیرتماسی به طور فراوان در مراکز درمانی گوناگون، باشگاه‌ها، مراکز پر رفت و آمد و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طرز کار این دماسنج به این شکل است که آن را مقابل پیشانی قرار می‌دهند و این وسیله بدون ایجاد هیچ تماسی می‌تواند دمای بدن را بسنجد.

تب سنج‌های غیر تماسی از طریق تکنولوژی اشعه فرابنفش فاصله تا بدن را اندازه‌گیری کرده و حرارت را نشان می‌دهند.

تب سنج دیجیتالی غیرتماسی دارای سرعت و دقت بسیار بالایی در اندازه‌گیری دمای بدن بوده و با ویژگی غیر تماسی بودن خود، از انتشار بیماری و ویروس‌هایی که بر اثر تماس به وجود می‌آیند، حداکثر جلوگیری را به عمل می‌آورد.


بیشتر بخوانید : 7 نوع ترمومتر و میزان درجه ای که باید به آن اعتماد کنید!


 شما می‌توانید بسته به احتیاج و نظر خود هر کدام از تب سنج‌های دیجیتالی تماسی یا غیرتماسی را تهیه کرده و از آن برای مواقع ضرور استفاده نمایید.

طرز استفاده تب سنج دیجیتالی زیر بغل

طرز استفاده تب سنج دیجیتالی زیر بغل

طرز استفاده تب سنج دیجیتالی زیر بغل

از بدو تولد تا ۵ سالگی، رایج‌ترین و بهترین روش برای اندازه‌گیری دما ناحیه زیر بغل فرد است. اندازه‌گیری دمای بدن با این روش دقت کمتری دارد و معمولاً زمانی که کودک بسیار خواب آلود باشد، نتیجه دقیق‌تری می‌دهد.

برای اندازه‌گیری دمای بدن به این شیوه، ابتدا نوک دماسنج را در مرکز زیر بغل قرار دهید. بازوی کودک را محکم روی بدن او بچسبانید و دماسنج را حدود یک دقیقه در جای خود بگذارید تا صدای بوق دستگاه را شنیده یا اینکه چراغ آن چشمک بزند.

سپس دماسنج را بردارید و دمای اندازه‌گیری شده و نوشته شده را روی صفحه دستگاه را بخوانید. در صورت بالا بودن تب کودک، اقدامات لازم را به عمل آورید تا هرچه سریع‌تر دمای بدن پایین بیاید.


بیشتر بخوانید : معرفی تجهیزات مراقبت از بیمار در منزل


معیارهای مهم برای انتخاب بهترین تب سنج دیجیتالی

_دقت: یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب تب سنج مناسب، دقت و توانایی اندازه‌گیری بالای تب سنج برای دما است. تب سنج‌های لیزری و تماسی مقعدی بیشترین دقت را دارا هستند.

_سرعت و زمان پاسخگویی: یکی دیگر از معیارهای مهم، سرعت پاسخگویی تب سنج است تا استفاده کنندگان بتوانند سریعاً نتیجه را دریافت نمایند. تب سنج‌های دیجیتال تماسی معمولاً بین ۱۰ تا ۹۰ ثانیه نتیجه را مشخص می‌کنند و تب سنج‌های دیجیتال غیرتماسی در کمتر از ۵ ثانیه، می‌توانند دما را روی صفحه نمایشگر نشان دهند.

_سهولت استفاده: تب سنج دیجیتال باید کاربری راحتی داشته باشد تا اکثر افراد بتوانند بدون نیاز به دانش فنی ویژه، از آن بهره بگیرند.

_استحکام و دوام کافی: تب سنج دیجیتالی باید در برابر شرایط سخت مانند ضربه، رطوبت و آب مقاوم باشند.

_قابلیت ذخیره داده‌ها: یک تب سنج دیجیتالی خوب باید بتواند اطلاعات مختلف را در حافظه خود ذخیره کند تا در مواقع لزوم، بتوان آنان را با یکدیگر مقایسه کرد.

همچنین تب ‌سنج‌های دیجیتالی با کیفیت باید دارای امکانات اضافی مانند قابلیت تنظیم صدا، نورپردازی زمینه، صفحه نمایشگر بزرگ و نوشتار خوانا، زنگ هشدار، سیستم خاموشی خودکار، اتصال به اپلیکیشن‌های هوشمند و… را داشته باشد.

چند نکته برای استفاده از تب سنج دیجیتالی

_قبل و بعد از استفاده از تب سنج باید دستگاه را ضدعفونی کنید.

_دمای مکانی که در آن اندازه‌گیری صورت می‌گیرد، باید متعادل باشد؛ فرد نزدیک به منبع گرمایش یا سرمایش نباشد؛ پیش از سنجش از غذاهای گرم یا سرد استفاده نکرده و سیگار نیز نکشیده باشد.

_از خیس شدن، ضربه دیدن و هرگونه آسیب به لنزها و سنسورهای تب سنج جلوگیری کنید تا دقت اندازه‌گیری دچار مشکل نشود.

_در صورتی که دستگاه در سنجش دما دچار مشکل شده باشد، ممکن است لنزها یا پروپ‌ها کثیف باشند. اگر این مشکل پس از پاک کردن و ضدعفونی از بین نرفت، ممکن است برد آن یا تنظیمات دستگاه بر اثر ضربه دچار اشکال شده باشد.


انواع تب سنج دیجیتال


_برای تمیز کردن سنسورهای دستگاه تب سنج، از پارچه مرطوب با الکل ۷۰ درصد استفاده نمایید و از وارد شدن الکل به داخل قطعات داخلی این دستگاه جلوگیری کنید.

_برای نوزادان زیر یک ماه هرگز در منزل تب را اندازه گیری نکنید و حتماً به پزشک مراجعه کنید.

_اگر فرد اسهال داشته باشد یا در ناحیه مقعد جراحی کرده باشد، نباید از تب سنج دیجیتال مقعدی برای وی استفاده کنید.

_تب سنج‌های دیجیتال نباید در معرض میدان مغناطیسی مثل آهنربا قرار بگیرند؛ زیرا در عملکرد آنها اختلال ایجاد می‌شود.

قیمت انواع تب سنج

قیمت انواع تب سنج

قیمت انواع تب سنج

همانطور که می‌دانید در کشورمان به دلیل تغییرات سریع قیمت‌ها، نمی‌توان به مورد قیمت یک محصول نظر قطعی داد. تب سنج‌ها نیز از این از این قاعده مستثنا نیستند و همواره قیمتشان در حال تغییر است.

به طور کلی قیمت تب‌سنج‌های غیر تماسی نسبت به تب سنج تماسی، بیشتر است. در حال حاضر تب سنج تماسی دیجیتالی از قیمت ۳۰۰ هزار تومان به بالا در بازار وجود دارد و نوع تب سنج دیجیتال غیر تماسی از قیمت ۲ میلیون تومان شروع شده و بسته به کیفیت و نوع مدل آن، قیمتش نیز افزایش می‌یابد.

تب سنج‌های جیوه‌ای پزشکی قیمت کمتری دارند و با ۵۰ هزار تومان هم میتوانید آنها را خریداری کنید؛ اما واضح است که دقت پایین‌تری نیز نسبت به سایر مدل‌های تب سنج دارند. شما می‌توانید با توجه به نوع نیاز خود و بودجه در دسترستان، هر کدام از این مدل‌ها را خریداری و استفاده نمایید.

خرید انواع تب سنج دیجیتال

برای انواع تب سنج دیجیتال با مراجعه به فروشگاه‌ تجهیزات پزشکی برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

 همانطور که گفتیم وجود تب و درجه حرارت بالای بدن نشانه‌ای از بیماری و مشکل در بدن است. اما خوشبختانه می‌توان با روش‌های مختلف تب بدن را به سرعت پایین آورد؛ فقط ابتدا نیاز است که توسط ابزاری درجه حرارت بدن شخص را اندازه‌گیری شود.

تب سنج‌های دیجیتالی با دقت بالا و کاربری راحتی که دارند، برای تمامی افراد قابل استفاده هستند و وجود آنها در مدارس، منازل، ادارات و سایر مکان‌های دیگر الزامی است.

ضمناً شما می‌توانید برای خرید تب سنج‌های دیجیتالی و به طور کلی خرید تجهیزات پزشکی، به فروشگاه‌های معتبر محصولات پزشکی مراجعه نمایید. در مطلب‌ها در مورد انواع تب‌سنج دیجیتال و بهترین نوع آن برای شما صحبت کردیم. از توجه و صبر شما بسیار متشکریم.


بیشتر بخوانید : روش تشخیص دیابت با دستگاه خانگی


سوالات متداول

۱_بهترین تب سنج دیجیتالی کدام یک از انواع آن است؟

تب سنج‌های غیرتماسی نسبت به تب سنج‌های تماسی از حساسیت و دقت بالاتری برخوردارند و احتمال انتشار بیماری نیز با آنان کمتر است؛ بنابراین برای اندازه‌گیری دمای بدن، مناسب‌تراند.

۲_چند مورد از بهترین مارک‌های تب سنج دیجیتال را نام ببرید؟

مارک‌های مختلفی در بازار وجود دارند؛ اما معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین آنها شامل؛ بیورر، رزمکس، امرن ،اگورا، سی آی ام، آلفامد، براون، ویکس، کینسا و… می‌باشند.

۳_آیا تب سنج‌های دیجیتال نیز دچار خطا می‌شوند؟

با اینکه دقت این تب سنج‌ها بسیار بالاست؛ اما مواردی مانند گرد و خاک، وجود مواد آرایشی روی پیشانی، جرم گوش و… می‌تواند تا حدودی روی اعداد اندازه‌گیری شده تاثیر بگذارند و دستگاه را دچار خطا کنند. پس برای اطمینان بهتر است قبل از استفاده، دستگاه را کاملاً تمیز کرده و دو بار دمای بدن را اندازه‌گیری نمایید.

۴_دمای مناسب و بی‌خطر برای هر کدام از قسمت‌های بدن چند درجه است؟

پس از اندازه‌گیری دما توسط تب سنج‌های دیجیتال اگر دمای دهان تا ۳۷، نیم گوش ۳۷/۶، مقعد ۳۸/۱، زیر بغل ۳۶/۹ و پیشانی ۳۷/۵ بود، طبیعی است و فرد مشکلی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.