ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت, پزشکی ورزشی

تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی

تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و کاردرمانی علمی است که برای بازگردانی عملکرد طبیعی عضلات بدن ما کمک می‌کند و به ترمیم آسیب‌ها و کاهش دردهای ناشی از این بیماری کمک می‌کند؛ در نتیجه روی کیفیت زندگی افراد تاثیر مثبتی می‌گذارد. اتوراپیست‌ها ابتدا شرایط روحی و جسمی بیماران را در نظر گرفته و با توجه به اطلاعات خود و شرایط بیمار، راهکار درمانی مناسب را ارائه می‌دهند. معمولا در سنین بالا افراد دچار دردهای عضلانی خصوصاً در ناحیه پا می‌شوند که برای کاهش این دردها، پزشکان جلسات فیزیوتراپی را برای آنان تجویز می‌کنند. در این مقاله ما قصد داریم راجع به تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی و مطالب مرتبط با آن صحبت کنیم. پس لطفاً برانکارد را تا پایان مقاله تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی همراهی بفرمایید.

آموزش دستگاه فیزیوتراپی برای ضعیفی پا

اگر می‌خواهید که بدانید دستگاه‌های فیزیوتراپی برای رفع ضعیفی پا به چه شکل کار می‌کنند، باید بگوییم که معمولاً چنین دستگاه‌هایی ضمن تحریک الکتریکی تلاش می‌کنند تا میزان درد التهاب و تورم موجود در عضلات پا را کاهش دهند.

از آنجایی که دستگاه‌های فیزیوتراپی دارای جریان‌های مختلفی هستند، هر کدام از آنها برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛


تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی


به عنوان مثال جریان فارادیک برای کنترل اعصاب کاربرد داشته و جریان تنس جهت کنترل درد به کار برده می‌شود و یا جریان اف‌اس‌ای برای بازآموزی عضلانی بیمار به کار گرفته می‌شود. در این میان از لیزر تراپی نیز برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شود که جزو روش‌های فوق العاده موثر و خوب است.

روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای تقویت عضلات پا

روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای تقویت عضلات پا

روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای تقویت عضلات پا

این روش‌ها معمولاً برای افرادی است که در ناحیه پا دچار آسیب دیدگی شده‌اند و در کلینیک انجام می‌شود:


♦ بیشتر بخوانید : معرفی ابزار معاینه چشم


_تزریق درمانی: روش تزریق درمانی فیزیوتراپیست جهت کاهش التهاب، تورم و درد کورتیکواستروئید را تزریق می‌کند.

_تزریق پلاسمای غنی از پروتئین و استروئید: روش تزریق پلاسمای غنی از پروتئین و استروئید برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌ها و کاهش درد، تزریق انجام می‌شود.

_اولتراسوند(فراصوت): روش اولتراسوند به کمک دستگاه، امواجی به ناحیه آسیب دیده ارسال می‌شود و میزان درد را کاهش می‌دهد. همچنین این روش به سفت شدن عضلات و رباط‌های پا کمک می‌کند.

_کایروپراکتیک: روش کایروپراکتیک برای بهبود وضعیت بیمار و کاهش درد و تورم با دست، ماساژ درمانی انجام می‌شود.

_شاک ویو درمانی: امواج صوتی با انرژی بسیار بالا استفاده می‌شود تا بافت‌ های تاندون آسیب دیده را تحریک کرده و بدین ترتیب میزان التهابات و درد و تورم بیمار را کم کند.

_اوزون درمانی: روش اوزون درمانی برای افزایش گردش خون در پاها استفاده می‌شود.

_مگنت تراپی: فیزیوتراپیست‌ها از این روش برای بهبود وضعیت مفاصل استفاده می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که در این روش ضمن ترمیم و بهبود عضلات، بافت‌های آسیب دیده، تاندون‌ها و اعصاب، از انجام جراحی برای بیمار پیشگیری خواهد شد.

_رادیوفریکوئنسی: در این روش با استفاده از فناوری‌های جدید، از انتقال درد به سیگنال‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

_سوزن خشک: روش سوزن خشک فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از روش درایونیدلینگ به نقاط ماشه‌ای، سوزنی را وارد کرده و به آرامی آن منطقه را تکان می‌دهند. در اثر انجام این کار عضلات منقبض خواهند شد و میزان درد و التهابات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. طبق تجربه این روش نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

_گچ گیری یا آتل بندی: این مسئله در شرایطی پیش می‌آید که فیزیوتراپیست تشخیص دهد برای بهبود پای آسیب دیده، باید مدتی به کمک گچ یا آتل بسته شود.

آموزش فیزیوتراپی در منزل

آموزش فیزیوتراپی در منزل

آموزش فیزیوتراپی در منزل

برای کسانی که آسیب در ناحیه پا شده‌اند اما شرایط مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و کاردرمانی را ندارند، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانند به کمک آن تمرینات منظمی را در خانه انجام دهند.

یکی از مهم‌ترین مراحل روند بهبودی بعد از آسیب، به دست آوردن قدرت عضلات است؛ در نتیجه با انجام تمرینات کاربردی مانند دوچرخه ثابت، تردمیل تخته‌های تعادل و… می‌توان تا حدودی عضلات پا را  تقویت کرد. در قسمت زیر سه تمرین ابتدایی و بنیادی را که منجر به تقویت عضلات پا می‌شود را به شما آموزش می دهیم:

  • مجموعه عضلات گلوتئال یا لگن: این ورزش‌ها نسبتا ساده هستند و عضلات لگن را تقویت می‌کنند؛ به همین دلیل در بهبود کیفیت راه رفتن، برخاستن و نشستن بیمار تاثیرگذار است.

شما می‌توانید به پشت به صورت طاق باز دراز بکشید و زانوهای خودتان را خم کنید و کف پایتان را روی تخت قرار دهید و یا لگن و کمر خود را به آرامی از زمین بلند کرده و تا زمانی که درد در کمر یا لگن احساس نکردید، خود را ثابت نگه دارید. تمارین گفته شده را در سه ست و در هر ست ۱۰ مرتبه متوالی تکرار کنید.

 

  • عضلات همسترینگ: عضلات همسترینگ به خم کردن و عقب بردن و زانو و صاف کردن مفصل ران کمک می‌کند و در واقع با تقویت آن، می‌توانید هنگام نشستن، و برخاستن و راه رفتن شرایط بهتری را داشته باشید.

با انجام این تمرین ابتدا به صورت دمر دراز کشیده و زانوی خود را ۳۰ تا ۴۵ درجه خم کنید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی پای خود را به سمت پایین آورده و ۱۰ ثانیه استراحت نمایید. این تمرین را نیز روزانه در سه ست و در هر ست ۱۰ مرتبه پشت سر هم تکرار کنید.


♦ بیشتر بخوانید : درمان بی حسی انگشتان دست


  • عضله چهار سر ران: این عضله که در قسمت جلویی ران شما قرار گرفته است، تاثیر فوق العاده زیادی در کاهش درد و التهاب و تورم زانو دارد. شما می‌توانید با انجام چند تمرین تقویتی که توسط فیزیوتراپیست ورزش داده می‌شود، آن را انجام دهید.

یکی از راه‌های ساده برای انجام این تمرین این است که با زانوی صاف روی زمین بنشینید، سپس یک بالشت کم ارتفاع را زیر زانوان خود قرار داده و عضله چهار سر و زانوی خودتان را سفت کنید.

پشت زانو را به بالشت فشار داده و انقباض را تا جایی ادامه دهید که احساس درد سوزش یا کشیدگی نداشته باشید. در این شرایط ۱۰ ثانیه این حالت انقباضی را نگه دارید و سپس عضله خود را آزاد کرده و ۱۰ ثانیه استراحت نمایید. این تمرین را باید ۱۰ بار پشت سر هم انجام دهید و بهتر است روزانه سه ست این تمرین انجام شود.


تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی


تمرینات فوق نمونه‌های ساده از تمریناتی هستند که برای تقویت عضلات پا و قسمت ران و زانو می‌توانید تحت نظر فیزیوتراپیست انجام دهید تا بهبودی پای شما را تسریع ببخشد. فقط نکته مهمی که هنگام انجام این تمرین‌ها وجود دارد این است که به هیچ وجه نباید در حین انجام تمرین، احساس درد سوزش یا تیر کشیدن در مفاصل داشته باشید. چنانچه در حین انجام تمرین درد و سوزش داشتید، بلافاصله به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید.

پدال مکانیکی چیست؟

وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توانید در ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمرینات عضلانی را انجام دهید. این وسیله قابلیت تنظیم سرعت داشته و شما می‌توانید با استفاده از اهرم سرعت، چرخش پدال را تنظیم نمایید.

با پدال مکانیکی عضلات پا و دست شما تقویت شده و رفع اسپاسم عضلانی ایجاد می‌شود. همچنین پدال مکانیکی قابلیت تا شدن را داشته و ضمن داشتن وزن سبک، جای کمی را اشغال می‌کند و می‌توان به راحتی آن را حمل و نقل نموده و در مسافرت‌ها با خود ببرید.

قابلیت پدال مکانیکی این است که در حالت نشسته و ایستاده قابل استفاده بوده و میزان قدرت پاها و بازوهای شما را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل داشتن پایه‌های پلاستیکی که دارد، هنگام کار دچار لغزندگی نمی‌شود. علاوه بر پدال مکانیکی می‌توانید از پدال برقی نیز  که در سایزهای مختلفی وجود دارد برای افزایش قدرت خونرسانی به نقاط مختلف بدن و تقویت عضلات پا، بهره بگیرید.

هزینه فیزیوتراپی برای عضلات پا

هزینه فیزیوتراپی برای عضلات پا

هزینه فیزیوتراپی برای عضلات پا

همانطور که گفتیم فیزیوتراپی یکی از شیوه‌های درمانی برای کاهش دردها و التهابات عضلانی و مفصل‌ها است که با استفاده از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی مختلفی مانند پدال مکانیکی لیزر درمانی، جریان‌های الکتریکی، پدال برقی و… انجام می‌شود.

همه این فرایندها برای بهبود وضعیت بیمار صورت می‌پذیرد؛ در نتیجه هزینه‌های فیزیوتراپی را نمی‌توان با یک مبلغ ثابتی مشخص کرد؛ زیرا وزارت بهداشت هر سال تعرفه‌های جدیدی را مصوب کرده و به اطلاع و مراکز درمانی می‌رساند.

به همین دلیل است که خدمات فیزیوتراپی به شکل‌های مختلفی در دفترچه‌های تعرفه قیمت گذاری خواهد شد. لذا هر جلسه درمانی با توجه به نوع درمان و خدماتی که انجام می‌شود،  هزینه متفاوتی دارد.


♦ بیشتر بخوانید : با دسته بندی انواع وسایل جراحی آشنا شویم


معمولاً انجام فیزیوتراپی تا زمانی که صدمات جدی وارد نشده‌اند که نیاز به عمل جراحی داشته باشند، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. لذا اگر هزینه‌ای را برای جلسات درمانی فیزیوتراپی کنید، نسبت به هزینه‌هایی که بعداً برای عمل‌های جراحی متحمل خواهید شد، بسیار کمتر است. پس توصیه می‌کنیم در صورت داشتن توان مالی و توصیه‌های پزشک، از انجام جلسات درمانی فیزیوتراپی غافل نشوید.

فیزیوتراپی پا با دستگاه

فیزیوتراپی پا با دستگاه

خرید دستگاه فیزیوتراپی

برای خرید دستگاه فیزیوتراپی با مراجعه به فروشگاه‌ برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.


♦ بیشتر بخوانید : معرفی ابزار جراحی گوش


کلام آخر

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن، پای انسان است و در صورت آسیب دیدگی قادر به حرکت نخواهد بود، پس اگر در این ناحیه از بدن دچار مشکلی شوید؛ باید با تمام توان تلاش کنید تا آسیب‌ها و مشکلات به وجود آمده را برطرف نمایید.

در برخی از مواقع پاها دچار آسیب‌هایی می‌شوند که با چند جلسه درمانی فیزیوتراپی میزان آسیب دیدگی آنها کاهش پیدا می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها با کمک روش‌های مختلفی به درمان بیماران کمک می‌کنند.

خوشبختانه امروزه فناوری و تجهیزات فراوانی در این زمینه وجود دارد که شرایط را فیزیوتراپیست‌ها و بیماران راحت‌تر کرده است. حتی کسانی که امکان حضور در مراکز درمانی را ندارند، می‌توانند دستگاه‌های فیزیوتراپی را خریداری کرده و در خانه از آنها استفاده کنند و با کمک تمرین‌های ورزشی اصلاحی، وضعیت پای خود را بهبود ببخشند.

در این مقاله ما در رابطه با تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی و مطالب مربوط به آن صحبت کردیم. امیدواریم از این نوشتار تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی بهره کافی را برده باشید. از این که تا پایان مقاله تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی در کنار برانکارد بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.


تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی


سوالات متداول

۱_عوارض فیزیوتراپی پا چیست؟

به طور کلی انجام فیزیوتراپی عوارض خطرناکی ندارد؛ فقط پس از اتمام جلسه ممکن است تا ۲۴ ساعت احساس گرفتگی عضلات مشاهده شود که این مسئله جدی نیست و پس از گذشت ۲ یا ۳ روز بهبود پیدا می‌کند.

۲_مدت زمان فیزیوتراپی پا چقدر است؟

اگرشما در ناحیه پا دچار عارضه شده باشید، معمولاً پزشک برای سرعت بخشیدن به روند درمان ۱۰ تا ۱۵ جلسه فیزیوتراپی پا را به شما توصیه می‌کند.

۳_آیا می‌توان همزمان با جلسات فیزیوتراپی برای کاهش درد پا دارو نیز مصرف کرد؟

اگر درد پایایتان زیاد بود می‌توانید برای کاهش التهاب و درد، از قرص‌های مسکنی مانند دیکلوفناک تحت نظر پزشک استفاده کنید.

۴_آیا صافی کف پا به کمک فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

بله، با پیگیری جلسات درمانی تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی شما می‌توانید تا حد زیادی صافی کف پای خود را کاهش دهید و از کمردردهای ناشی از صافی کف پا رها شوید.

۵_آیا می‌توان واریس پا را با کمک فیزیوتراپی درمان کرد؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمان بیماری واریس، انجام جلسات درمانی منظم فیزیوتراپی است؛ زیرا برخی از دستگاه‌های موجود تقویت عضلات پا با دستگاه فیزیوتراپی باعث می‌شود تا این عارضه تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.