پزشکی و سلامت

حجامت چیست و چه فوایدی دارد؟

حجامت چیست و چه فوایدی دارد؟

امروزه با وجود معضلات آلودگی هوا، مواد شیمیایی و سرطان زا و امواج مضر، حفظ و توجه به سلامت بدن اهمیتی بیشتر از قبل پیدا کرده است و همه افراد به دنبال راه‌هایی مطمئن مانند طب سنتی، برای بهبود سلامتی بدنشان می‌باشند تا هم دچار بیماری‌های مختلف نشوند و هم با انجام شیوه‌های کنترل بیماری، به افزایش طول عمر و جوان ماندن خود کمک کرده باشند.حجامت یک روش درمانی قدیمی است که فواید حجامت درمان کمردرد، سردرد و… هستند و می‌تواند به بهبود آنها کمک کند.

اما این روش درمانی در کنار فواید بی‌شماری که دارد، برای برخی افراد مناسب نیست؛ بنابراین قبل از انجام این روش درمانی، باید اطلاعات جامعی را در اختیار داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

ما در مقاله فواید حجامت قصد داریم در مورد اینکه حجامت چیست و چه فوایدی دارد، انواع حجامت و همچنین فواید و مضرات آن صحبت کرده و اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر به کسب نکات کاربردی در این زمینه علاقمندید، لطفاً تا پایان مطلب فواید حجامت برانکارد را همراهی کنید.

حجامت چیست و چگونه انجام می شود؟

حجامت چیست و چگونه انجام می شود؟

حجامت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

حجامت یک نوع روش درمانی باستانی است که با بهبود گردش خون، سبب درمان بیماری‌های گوارشی، فشار خون کمردرد و… می‌شود. در حجامت به کمک ابزاری پوست را می‌کشند و سبب افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده می‌شود.

در حجامت پزشک فنجان‌های مخصوص این کار را به مدت کوتاهی روی شکم، کمر، پاها و یا بازوها قرار می‌دهد و خلا یا نیروی مکش داخل فنجان، پوست بیمار را به سمت بالا می‌کشاند.


♦ بیشتر بخوانید : علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان


معمولا پس از حجامت به دلیل فشار وارده، کبودی ایجاد می‌شود که پس از چند روز بهبود پیدا می‌کند. حجامت نوعی طب سنتی بوده که از کشور چین و مصر سرچشمه می‌گیرد و با نام‌های دیگری از جمله کاپ تراپی و ساکشن کاپ درمانی نیز شناخته می‌شود.

از نظر علمی فواید درمانی حجامت اثبات نشده است اما بر اساس تجربه، این روش برای برخی افراد کارساز بوده و خطر زیادی را هم ندارد. اما بهتر است قبل از انجام این روش با پزشک مشورت کنید تا در صورت توصیه وی، از روش‌های ایمن‌تری استفاده نمایید.

انواع حجامت

این روزها برای حجامت از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند که مراحل کار آنها کمی با یکدیگر متفاوت است. اما اکثر پزشکان برای انجام حجامت از لیوان‌ حجامت با جنس‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای استفاده می‌کنند. روش‌های حجامت عبارت‌اند از:

_حجامت مرطوب: این روش تهاجمی‌ترین نوع حجامت محسوب می‌شود و در آن پزشک از سوزن‌های کوچک یا تیغ برای ایجاد خراش‌های ریز روی پوست استفاده می‌کند. در حجامت مرطوب پزشک به وسیله تیغ، بریدگی کوچکی روی پوست ایجاد کرده و وقتی فرد شروع به خونریزی کرد، فنجان‌ها را روی این بریدگی‌ها قرار می‌دهد تا خون راحت‌تر خارج شود. در واقع هدف اصلی این نوع حجامت، افزایش گردش خون و جلوگیری از تجمع خون کثیف در بدن است.

_حجامت خشک: این نوع حجامت شامل مقدار از پیش تعیین شده کاهش فشار هوا در یک فنجان معین است و این مقدار خاص را نمی‌توان افزایش داد؛ به همین دلیل این روش استانداردتر، ایمن‌تر و راحت‌تر است. حجامت خشک از طریق اثر مکش خلا انجام شده و برای بیرون کشیدن هوا از بالای فنجان، از پمپ دستی یا دستگاه حجامت استفاده خواهد شد.

_حجامت داغ: در این حجامت از یک منبع گرما مثلاً کبریت یا توپ پنبه‌ای استفاده شده و برای لحظه‌ای کوتاه روی آتش روشن شده و سپس در فنجان شیشه‌ای قرار می‌گیرد. زمانی که گرما از بین می‌رود، فشار منفی در فنجان ایجاد شده و سپس پوست به سمت بالا کشیده می‌شود. فشار ایجاد شده بستگی به عوامل مختلفی مانند اندازه فنجان، مدت زمان گرم شدن آن، نوع منبع حرارت و… متفاوت است.

شما می‌توانید با توجه به شرایط بدنی خود و تجویز پزشک متخصص، هر کدام از این روش‌های درمانی را انتخاب کرده و آن را انجام دهید.

فواید حجامت

فواید حجامت

فواید حجامت

به دلیل اینکه در حجامت مکش ایجاد شده، خون را به ناحیه زیر فنجان‌ها می‌کشد؛ پس از مدت کوتاهی این خون به خون سالم‌تری تبدیل می‌شود و باعث تحریک و بهبود عملکرد سلول‌ها و خروج درد و التهاب از بدن می‌شود. حجامت علائم برخی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و دارای مزیت‌هایی است که در این قسمت به تعدادی از فواید حجامت اشاره می‌کنیم:


♦ بیشتر بخوانید : تقویت عضلات پا با فیزیوتراپی


  • حجامت علائم آرتروز گردن و کمر را کاهش می‌دهد.
  • این روش درمانی از سردرد و میگرن ناشی از فشار خون بالا پیشگیری می‌کند.
  • حجامت با کاهش سفتی عضلات، به احساس راحتی و آرامش کلی بدن کمک می‌کند.
  • این روش برای تقویت گردش و جریان خون در رگ‌ها موثر است.
  • حجامت درد و التهاب درون بدن را خارج می‌کند.
  • این روش سیستم عصبی محیطی بدن را تحریک کرده و سموم مختلف از بدن را دفع خواهد کرد.
  • حجامت برای درمان کسانی که چربی و کلسترول بالایی دارند، کمک کننده است.
  • هر چقدر که گردش خون در بدن راحت‌تر و بهتر انجام شود، تولید سلول‌های خونی بدن نیز سریع‌تر انجام می‌شود؛ بنابراین حجامت باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون نیز خواهد شد.
  • در نهایت نیز بهتر است بدانید که حجامت علائم بیماری آسم و سایر مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

حجامت برای چه کسانی ضرر دارد؟

همانطور که گفتیم اطلاعات علمی در مورد حجامت بسیار محدود و تجربی است؛ بنابراین این روش درمانی برای همه افراد توصیه نمی‌شود. طبق تحقیقات پزشکی و تجویز دکتران افرادی که دارای بیماری‌های زیر هستند، نباید حجامت کنند؛

_کسانی که کم خونی داشته و یا دارای‌ اختلالات خونریزی مانند هموفیلی هستند.

_اگر دارای بیماری قلبی و عروقی هستید، توصیه می‌شود از حجامت استفاده نکنید.

_کسانی که دارای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و یا اگزما هستند، حجامت برایشان ضرر دارد.

_اگر سابقه بیماری صرع و تشنج را دارید، از این روش بهره نگیرید.

_اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، نباید حجامت را انجام دهید.

_کسانی که سابقه سکته مغزی یا مشکلات لخته خون را دارند، نباید حجامت کنند.

_در نهایت نیز باید بگوییم از آنجا که دوره بارداری برای بانوان یک دوره حساس محسوب می‌شود، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌ها در دوران بارداری حجامت نکنند تا سلامت مادر و نوزاد در امنیت بیشتری قرار گیرد.

چه کسانی باید حجامت کنند؟

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم، حجامت باید تحت نظر پزشک و تجویز وی صورت بگیرد. اما معمولاً به افرادی که دارای غلظت خون هستند، توصیه می‌شود که از حجامت برای خارج کردن سموم و خون بد از بدن خود استفاده کنند.

ضمناً کسانی که سردرد دائمی یا احساس سنگینی در سر دارند، حجامت برایشان مفید است؛ زیرا ممکن است این سردرد در اثر گردش خون ضعیف در بدنشان ایجاد شده باشد که با انجام این روش درمانی، برطرف خواهد شد.

سرخی سر و صورت و گردن نیز می‌تواند نشانه التهاب باشد که با انجام حجامت برطرف خواهد شد. همچنین کسانی که دارای مشکل پرخوری هستند و یا تورم لثه دارند، حجامت برایشان کارساز است.


♦ بیشتر بخوانید : درمان بی حسی انگشتان دست


پس از حجامت موارد زیر را رعایت کنید:

-استراحت و آرامش کافی داشته باشید و به مدت چند ساعت از فعالیت سنگین پرهیز کنید.

-سعی کنید مایعات مختلف را مصرف نمایید تا جبران مایعات از دست رفته بدن شما باشد.

-برای جلوگیری از عفونت باید بهداشت محیط حجامت را رعایت نمایید.

-توجه داشته باشید که پس از حجامت به مدت چند روز از خوردن غذاهای چرب و فست فودی اجتناب کرده و رژیم غذایی سالمی را داشته باشید.

-پس از حجامت به مدت دو روز از سیگار کشیدن مصرف کافئین و یا الکل خودداری کنید.

چه کسانی باید حجامت کنند

چه کسانی باید حجامت کنند

خرید محصولات حجامت

برای خرید محصولات حجامت با مراجعه به فروشگاه‌ برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

کلام پایانی

حجامت یا بادکش درمانی یکی از روش‌های درمانی قدیمی است که با ایجاد مکش، گرم کردن و نوعی خلع به وسیله کاسه یا فنجان روی نقاط مختلفی است پوست بدن اعمال می‌شود.

حجامت خون اضافی را از بدن بیمار خارج می‌کند و به وسیله این کار باعث بهبود مشکلات گوارشی، بیماری‌های ریوی و پوستی و به طور کلی بهبود عملکرد کلی بدن خواهد شد.

اما قبل از انجام حجامت توجه داشته باشید که آیا واجد شرایط این کار هستید یا خیر و دقت کنید که از این روش درمانی، تنها زیر نظر پزشک متخصص این کار بهره بگیرید.

برانکارد در این مطلب در مورد انواع و فواید حجامت و همچنین چگونگی انجام این روش، توضیحات مفصلی را ارائه داده است. امیدواریم که مطالب مقاله فواید حجامت برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. از صبر و توجه شما کمال تشکر را داریم.


♦ بیشتر بخوانید : با علائم گردش خون ضعیف در پاها آشنا شویم


سوالات متداول

۱_خون لخته در حجامت نشانه چیست؟

زمانی که خون از بدن خارج می‌شود و داخل لیوان ریخته می‌شود، پس از مدت کوتاهی لخته می‌شود و جای نگرانی ندارد. اما اگر در حین انجام حجامت خون لخته از بدن شما خارج شد؛ پزشک باید سریعاً درمان را متوقف کرده و شما را به پزشک متخصص ارجاع دهد؛ زیرا ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی قلبی و عروقی باشد.

۲_حجامت برای کودکان چه فوایدی دارد؟

ابتدا باید بدانید که این کار برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود. اما در صورت صلاحدید پزشک، حجامت می‌تواند باعث افزایش وزن و قد، بهبود اشتها، کاهش اختلال رفتاری، بهبود کیفیت خواب، افزایش تمرکز و همچنین بهبود سیستم ایمنی کودک شود.

۳_بهترین زمان برای حجامت چه موقع است؟

حجامت را می‌توانید در تمام روزهای سال انجام دهید. اما کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که در صورتی که عجله‌ای برای این کار ندارید، بهترین زمان حجامت در فصل بهار و اوایل تابستان است و پس از آن فصل پاییز را توصیه می‌کنند.

۴_حجامت چه عوارضی دارد؟

با اینکه این روش یک روش کم خطر است؛ اما ممکن است عوارضی مانند کبودی، سوختگی، سردرد، خستگی، حالت تهوع، درد عضلانی و یا خارش جای زخم را تجربه کنید که اگر پس از چند روز برطرف نشد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۵_حجامت با اهدای خون چه تفاوتی دارد؟

در حجامت فقط خون سمی که در زیر پوست قرار دارد، از بین می‌رود و این خون از رگ خارج نمی‌شود. در صورتی که در اهدای خون از طریق ورید، خونگیری انجام می‌شود تا بتوان آن را به فردی که احتیاج دارد، اهدا نمود.

۶_آیا حجامت برای رفع جوش‌های صورت موثر است؟

امروزه یک روش جدید برای رفع جوش اختراع شده است که آن هم انجام حجامت است. در این روش پزشک یک خراش کوچک در زیر چانه ایجاد کرده تا خون کثیف صورت و چربی‌های اضافی آن خارج شود و پوست به اصطلاح آرام شود.

طبق تجربه افراد متعدد، این روش برای رفع جوش صورت اثرگذار بوده است؛ اما باید توجه داشته باشید که این کار را در یک مکان معتبر و زیر نظر پزشک حاذق انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.