اطلاعات عمومی, سوالات پزشکي

درمان بی حسی انگشتان دست

درمان بی حسی انگشتان

موضوعی که در مقاله امروز می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، سوزن سوزن شدن و بی حسی انگشتان دست و علل به وجود آمدن این مشکل و همچنین درمان بی‌حسی انگشتان دست با روش های مختلفی نظیر کار را خمیر پاتی می باشد. پس لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

علت بی حس شدن انگشتان دست

دستان شما گیرنده‌های لمسی حساسی در کل بدن دارند. این گیرنده‌ها توسط یک شبکه عصبی به مغز راه پیدا می‌کنند. لذا در صورتی که حتی یکی از اعصاب شبکه‌های عصبی آسیب ببیند، پیام های مربوط به اطلاعات حسی به دستان شما نمیرسد و این مورد می‌تواند سبب بی‌حس شدن انگشتان گردد. موارد مختلف زیادی وجود دارد که منجر به بی‌حس شدن انگشتان دست می‌شود. از جمله عفونت‌ها تا آسیب‌ها و بیماری‌های مزمن.

خرید خمیر پاتی از برانکارد

خرید خمیر پاتی از برانکارد

به طور کلی بی حس شدن انگشتان دست زیاد خطرناک نیست؛ شما می‌توانید با رعایت یک سری موارد مراقبتی این مشکل را برطرف سازید. بعضی از اصلی ‌ترین دلایل بی‌حس شدن انگشتان دست عبارت‌اند از:

۱_سندروم تونل کارپال: طبق گفته پزشکان به وضعیتی که در آن عصب مدیان از قسمت مچ دست شما محکم می‌شود، سندروم تونل کارپال می‌گویند. این عصب در ناحیه بازو و دست شما قرار دارد و معمولاً افرادی که مدت زیادی را صرف کار با کامپیوتر می‌کنند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؛ یعنی هنگامی که فرد مچ دست خود را روی لبه و سطح میز قرار داده و ساعات طولانی را کار می‌کند.

در این هنگام، انگشتان مخصوصا انگشت اشاره، حالت سوزن سوزن شده و اندکی متورم می‌شوند. اگر با چنین مسئله‌ای روبرو شدید، به  پزشک مراجعه کنید. در صورتی که این مسئله حل نشود و مدت طولانی از آن بگذرد، شما به جراحی احتیاج پیدا خواهید کرد. لازم به ذکر است که اگر این مشکل فقط در یک انگشت رخ بدهد، بیانگر بیماری سندروم تونل کارپل است؛ اما در صورتی که برای دست شما اتفاق بیفتد این امکان وجود دارد که نشانگر یک بیماری خود ایمنی باشد.

۲_اختلالات تیروئید: در صورت وجود اختلالات تیروئید خصوصاً کم کاری تیروئید، اعصابی که اطلاعات را بین نخاع و مغز رد و بدل کرده به سایر اعضای بدن انتقال می‌دهند، دچار آسیب و مشکل می‌شود و دلیل این موضوع این است که تیروئید فرد هورمون‌ها را به اندازه کافی برای انجام این عملکرد خارج نمیکند. پس اگر با بی‌حسی انگشتان دست مواجه شدید و علائم دیگری مانند ریزش مو، افزایش وزن و احساس سرما داشتید باید به اختلال تیروئید خود مشکوک شده و حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

بیشتر بخوانیم : پدال مکانیکی فیزیوتراپی چیست؟

 

۳_مصرف الکل : جالب است بدانید نوشیدن مداوم و طولانی مدت الکل، سبب نوروپاتی الکلی یا آسیب عصبی شده که علائم آن بی‌حسی در دستان و پاها و احساساتی مثل گزگز کردن دست و ضعف عضلانی می‌باشد. طبق آمار حدودا نیمی از مصرف کنندگان سنگین الکل به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۴_کیست گانگلیون: توده‌ها یا رسوبات غیر سرطانی که ممکن است در نقاط مختلف بدن شما ایجاد شود، کیست‌های گانگلیون گفته می‌شوند. اما معمولاً این توده‌ها در دستان به وجود آمده و در صورتی که روی مچ دست شما قرار گیرند، منجر به بی‌حسی دست و انگشت و ضعف عضلانی می‌شوند.

۵_سکته مغزی: در برخی از موارد بی‌حسی انگشتان می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد و در واقع زمانی که جریان خون در قسمتی از مغز مسدود گردد، این مشکل بروز پیدا میکند و این مسئله فوق العاده خطرناک است. اگر به سلول‌های مغز اکسیژن کافی نرسد، می‌میرند؛ لذا اگر علاوه بر بی‌حسی انگشتان دست، علائمی مانند سرگیجه، تاری دید، اختلال در گفتار و یا کج شدن دهانتان را مشاهده کردید، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

درمان سوزن سوزن شدن دست

درمان سوزن سوزن شدن دست

علت سوزن سوزن شدن دست

بدن ما برای تولید گلبول‌های قرمز و اعصاب سالم، به مواد مغذی احتیاج دارد. این مواد که در لبنیات و سایر ویتامین ها و پروتئین‌ها یافت می‌شود، باید به بدن ما برسد وگرنه بدن دچار کمبود شده و مسائلی مانند مشکلات تعادل، خستگی، نفس تنگی و گزگز کردن دست و پا و سوزن سوزن شدن دست، اتفاق می‌افتد.

اما طبق گفته پزشکان دلیل سوزن شدن دست‌ها، کمبود ویتامین ب ۱۲ است. البته در برخی از موارد کمبود ویتامین دی و ویتامین b۶ نیز میتواند منجر به سوزن سوزن شدن دست‌ها شود. اما مهم‌ترین دلیل آن کمبود ویتامین ب ۱۲ است. شما می‌توانید برای رفع این مسئله ضمن مراجعه به پزشک، از موادی مانند تخم مرغ، گوشت، لبنیات، مرغ و… که سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند، استفاده نمایید.

بی حسی انگشتان نشانه کدام بیماری است؟

این موضوع می‌تواند بیانگر وجود برخی از بیماری‌ها باشد که ما در این قسمت به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

_سندروم گیلن باره: یکی از بیماری‌های نادر بوده که به سیستم ایمنی بدن مربوط می‌شود. در این بیماری اعصاب بدن شخص به سلول‌های خودی حمله کرده و منجر به صدماتی مانند بی حسی و گزگز شدن دست می‌گردد. طبق گفته متخصصان اینکه چه چیزی باعث ایجاد سندروم گیلن باره می‌شود، دقیقاً مشخص نیست. اما هر کسی در هر سن یا جنسیتی پتانسیل این را دارد که به این بیماری مبتلا شود. علائم دیگر این بیماری خارش در انگشتان، ضعف در پاها، ضربان قلب سریع، کنترل ضعیف مثانه و یا ایجاد مشکل در جویدن غذا می‌باشد.

_مولتیپل اسکلروزیس: این بیماری که بیشتر با نام بیماری ام اس مشهور شده است، مربوط به سیستم عصبی مرکزی بوده و به مغز و نخاع و اعصاب بینایی ارتباط دارد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن فرد بیمار به میلین که رشته‌های عصبی نخاع و مغز می‌باشد، حمله می‌کند و به آنها صدمه وارد می‌سازد. ام اس معمولاً در سن ۲۰ تا ۵۰ سالگی به وجود آمده و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا خواهند شد. از دیگر نشانه‌های بیماری ام اس دوبینی، عدم تعادل، ضعف اندام و… است.

_رینود: این بیماری نیز بسیار کمیاب بوده و در طی آن عروقی که مسئول خونرسانی به پوست هستند، تحریک‌ شده و منجر به محدود شدن گردش خون می‌شوند. بیماری رینود جزء بیماری‌های طاقت فرساست که فرد پس از ابتلا به آن متوجه تغییر رنگ انگشتان به آبی یا سفید می‌گردد. همچنین این بیماری منجر به بی‌حسی انگشتان نیز می‌شود. دلیل قطعی بیماری رینود هنوز مشخص نشده است؛ اما طبق گفته پزشکان زنان بیشتر به آن مبتلا شده و عواملی مانند استرس و اضطراب، سرمای بیش از اندازه هوا و استفاده از برخی از داروهای میگرن، می‌تواند در وجود آمدن این بیماری تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانیم : خمیر پاتی چیست؟

 

درمان بی حسی انگشتان

درمان بی حسی انگشتان

درمان بی حسی انگشتان دست

برای درمان بی‌حسی انگشتان دست راه‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱_کمپرس گرم: معمولا اولین کاری که برای درمان بی‌حسی انگشتان دست انجام می‌شود، استفاده از کمپرس گرم است؛ زیرا با انجام این کار خونرسانی به نواحی بی‌حس شده افزایش پیدا کرده و کمپرس گرم موجب آرام کردن اعصاب و ماهیچه‌های این نواحی می‌گردد. برای انجام این کار یک دستمال تمیز نخی را به آب گرم آغشته کرده و سپس آن را به قدری فشار دهید تا آب اضافه‌اش گرفته شود. پارچه را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی مناطق مورد نظر قرار دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا بی‌حسی دستانتان برطرف گردد. البته برای تسکین درد، گرفتن دوش گرم نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

۲_انجام ماساژ: این روش نیز یکی از راه‌های ساده مقابله با بی‌حسی انگشتان دست است؛ زیرا از این طریق جریان خون در دست افزایش پیدا کرده و انجام ماساژ سبب تحریک ماهیچه‌ها و اعصاب می‌گردد. برای انجام این روش مقداری روغن نارگیل یا روغن خردل یا روغن زیتون را کف دست خود ریخته و با حرکات دورانی و فشار ثابت، نواحی مورد نظر را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

۳_تمرینات ورزشی مخصوص: همه ما می‌دانیم که فعالیت‌های ورزشی موجب افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به بخش‌های مختلف بدن می‌گردد. برای درمان بی‌حسی دست نیز می‌توانید تمرینات ورزشی مخصوص را انجام داده تا به بهبود این وضعیت کمک کنید. برای طرز صحیح انجام دادن حرکات ورزشی می‌توانید از یک منبع آگاه کسب اطلاعات نمایید تا حرکات را به صورت دقیق، صحیح و مرتب انجام دهید.

۴_خمیر پاتی یا خمیر کاردرمانی: یکی از روش‌های مقابله و پیشگیری از بی‌حسی انگشتان دست، کار کردن با خمیر پاتی یا خمیر کاردرمانی است. خمیر پاتی وسیله‌ای است که معمولاً کودکان با آن بازی می‌کنند و ضمن اینکه آنها را سرگرم می‌کند، به تقویت عضلات انگشتان آنان نیز کمک می‌نماید. این محصول برای بزرگسالان نیز قابل استفاده بوده و شما می‌توانید برای خرید خمیر پاتی به فروشگاه‌های معتبر تجهیزات پزشکی مراجعه نمایید. طبق تحقیقات انجام شده، کار کردن با خمیر پاتی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی درمان بی‌حسی انگشتان دست داشته باشد.

درمان انگشتان با خمیر پاتی

درمان انگشتان با خمیر پاتی

۵_استفاده از داروها: برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ناپروکسن، آسپرین و ایبوروفون می‌توانند برای درمان بی‌حسی دست مفید باشند. همچنین قرص استامینوفن هم نیز به صورت موقتی می‌تواند بی‌حسی دست را تسکین دهد. اما توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید و برای رفع این مشکل با مجوز پزشک، از داروی مورد نظر استفاده نمایید.

۶_فیزیوتراپی: در برخی از مواقع در صورتی که بی‌حسی دست با انجام درمان‌های فوق بهبود پیدا نکند، پزشک چند جلسه فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز کرده تا طی انجام آن بی‌حسی انگشتان دست بیمار درمان شود.

۷_جراحی: آخرین راه درمان بی‌حسی انگشتان دست، جراحی می‌باشد و این گزینه را در صورتی استفاده می‌کنیم که از هیچ کدام از راه‌های درمان بی‌حسی انگشتان دست نتیجه نگرفته باشیم و یا هنگامی که بی‌حسی انگشتان دست ما نشانه‌ای از بروز یک مشکل باشد که فقط با جراحی درمان شود. در این صورت تنها راه باقیمانده، انجام عمل جراحی است.

بیشتر بخوانیم : معرفی دستگاه ایرکامپرشن برای ماساژ

 

خرید خمیر پاتی برای درمان بی حسی انگشتان

از آنجایی که یکی از راه های درمان بی حسی انگشتان دست ، استفاده از خمیر پاتی می باشد؛ می توانید با مراجعه به فروشگاه های معتبر تجهیزات پزشکی مانند فروشگاه برانکارد به آدرس berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، بهترین محصول خود را انتخاب و خریداری نمایید.

جمع بندی

بی حسی انگشتان دست منجر به احساساتی مانند لمس بودن، خارش، گزگز و مورمور شدن، سوزن سوزن شدن و… میشود. در برخی از موارد نیز دیده شده که بی‌حسی انگشتان دست سبب احساس سوزش در دست شده است. این اتفاق بر توانایی افراد در بلند کردن اجسام تاثیرگذار خواهد بود و شخص احساس می‌کند این موضوع می‌تواند یک بیماری باشد و یا در اثر فعالیت و کار زیاد اتفاق بیفتد. به هر حال هنگام مواجهه با این مسئله، باید به درمان آن پرداخته شود. در این مقاله ما علل ایجاد بی‌حسی انگشتان دست مطرح نموده و سعی کردیم مطالب مفیدی را راجع به درمان بی‌حسی انگشتان دست مطرح کنیم. امیدواریم از موارد بیان شده در این مقاله بهره کافی را برده باشید. از اینکه با صبر و توجه تا انتهای مطلب در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

بی حسی انگشتان

بی حسی انگشتان

‌سوالات متداول

۱_چه زمانی از سوزن سوزن شدن انگشتان دست خود نگران شوم؟

چنانچه این اتفاق به سمت بی‌حسی رفت و برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد، ممکن است نشان از مشکل جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

۲_آیا می توان با طب سنتی بی‌حسی انگشتان دست را درمان کرد؟

برای درمان این مشکل باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. به همین علت نمی‌توانیم رفع این مسئله را به کمک طب سنتی تایید کنیم.

۳_چرا دستم خواب میره؟

خواب رفتن دست به دلیل فشرده شدن یا تحریک اعصاب بازو، مچ یا ساعد است.

۴_کمبود ویتامین ب ۱۲ به جز بی‌حسی دست چه علائم دیگری دارد؟

ضعف، خستگی، عدم تعادل و زردی چشم هن میتواند در اثر کمبود ویتامین ب ۱۲ رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.