ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت, پزشکی ورزشی

خمیر پاتی چیست ؟

خمیر پاتی چیست

استفاده از خمیر از گذشته تا کنون یک ابزار سرگرم کننده بوده است. کودکان علاقه بسیار زیادی به خمیر بازی دارند و از سنین ۲ الی ۱۸ سالگی به بازی کردن با خمیر های بازی علاقه‌مند هستند. خمیرهای بازی یا همان خمیر پاتی را می‌توان ورز داد، له کرد و یا با آن اشکال مختلف ساخت. استفاده از انواع خمیر برای کودکان فواید بسیار زیادی دارد. این کار می‌تواند عضلات و قدرت تخیل آن‌ها را ارتقاء بخشد. بازی‌های دستی استرس افراد را کم می‌کند و تاثیر بسیار زیادی بر حفظ روحیه آنان دارد. استفاده از خمیر مهارت‌های ظریف دست افراد را افزایش می‌دهد و باعث رشد عضلات انگشتان آن می‌گردد.

خمیر پاتی چیست ؟

یک نوع خمیر وجود دارد که به آن خمیر طبی، خمیر پزشکی و یا خمیر پاتی گفته می‌شود. خمیر پاتی در رنگ‌های مختلفی نظیر آبی قرمز سبز زرد و کرم تولید می شود و هر یک از این رنگ ها درجه استحکام خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. رنگ آبی خمیر پاتی سفت‌تر از سایر رنگ‌های آن می‌باشد و برای تقویت دست بزرگسالان مناسب است.

استفاده از این خمیرها به کودکان مبتلا به فلج سی پی توصیه می‌شود و یکی از رایج‌ترین روش‌های کار درمانگری در میان کادر درمان به شمار می‌آید.

یکی دیگر از کاربردهای خمیر پاتی بازگردانی توان عضلات دست و انگشتان دست می‌باشد.

خرید خمیر پاتی از برانکارد

خرید خمیر پاتی از برانکارد

خمیر پاتی برای فیزیوتراپی

همان‌طور که در قسمت بالا بیان کردیم، خمیر بازی برای تقویت انگشتان دست کف دست و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان از خمیر پاتی برای بازتوانی دست‌های آسیب دیده برخی از اشخاص استفاده نمود. رنگ‌های مختلف خمیرهای پاتی میزان سفتی و استحکام خاص خود را دارند و ممکن است این رنگ‌بندی و استحکام برای هر شرکت تولیدکننده متفاوت باشد. این نوع خمیر آنتی‌باکتریال در مصارف توانبخشی، فیزیوتراپی و کاردرمانی بیشترین مصرف را دارد و می‌توان گفت این خمیر از گذشته یکی از ابزارهای مهم و همیشگی کاردرمانی برای بازتوانی قدرت دست بوده است.

 

خمیر کاردرمانی

کار درمانگران جهت کاردرمانی با توجه به بررسی وضعیت انگشتان و کف دست شما یک رنگ به خصوصی از خمیر پاتی را برای شما در نظر می‌گیرند و به شما توصیه می‌کنند تا روزانه چند دقیقه با این خمیر به تمرین بپردازید و آن را فشار دهید. همزمان و بهبودی بیشتر شما با بازگشت نیز به توان دستتان ممکن است به شما بگویند که هر رنگ دیگری از خمیر پاتی استفاده کنید تا استحکام بیشتری داشته باشد. انجام این کار در طولانی مدت می‌تواند تاثیر به‌سزایی در قدرت دست شما داشته باشد و زودتر از موعد مقرر شما را قوی کند. استفاده از خمیر پاتی برای قوی کردن انگشتان دست موسیقی گران برای نواختن سازهای موسیقی از جمله گیتار نیز کاربرد دارد.

درجه بندی خمیر پارتی

نوع درجه بندی خمیرهای پاتی با توجه به رنگ شان مشخص می‌شود و رنگ‌های مختلف از استحکام متعددی برخوردارند. همان‌طور که بیان کردیم ممکن است شرکت های متعدد، رنگ بندی خمیرهای خود را به گونه دیگری درج نمایند اما درجه استقامت رنگ‌ها به صورت متداول به شرح زیر است.

رنگ کرم با درجه سختی بسیار نرم مشخص شده و شماره مقاومت 1  دارد.

رنگ زرد با درجه سختی نرم مشخص شده و شماره مقاومت ۲ دارد.

رنگ قرمز با درجه سختی متوسط مشخص شده است و شماره مقاومت 3  دارد.

رنگ سبز با درجه سختی سخت مشخص شده است و شماره مقاومت ۴ دارد.

رنگ آبی با درجه سختی خیلی سخت مشخص شده است و شماره مقاومت ۵ دارد.

قیمت خمیر پاتی

قیمت خمیر پاتی

قیمت خمیر پاتی

خمیر های پاتی با توجه به نوع استقامت و کیفیت تولید خود قیمت های متعددی از 150 هزار تومان الی یک میلیون تومان به خود اختصاص می‌دهند. برخی از شرکت‌ها قادرند تا خمیر با کیفیت و مرغوب تری را تولید نمایند و طبیعتا آن را با قیمت بیشتری روانه بازار می‌کنند.

انواع خمیر پاتی

خمیر های پاتی در دو نوع تولید می‌شوند. یکی از این انواع برای مصارف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع دیگر آن برای بازی کودکان ساخته شده است. نوع دوم از استحکام کمتری برخوردار است و به دلیل آنتی باکتریال بودن انتخاب بسیاری از پدر و مادرها به شمار می‌آید.

طریقه ساخت خمیر پاتی

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر پاتی به شرح زیر است:

آرد، آب جوش، ژله، دو قاشق غذاخوری نمک، ۲ قاشق غذاخوری کرم تارتار، رنگ خوراکی و دو قاشق غذاخوری روغن مایع.

پودر ژله، آب جوش، آرد، نمک، روغن مایع و کرم تارتار را با یکدیگر مخلوط نموده و روی حرارت ملایم هم بزنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مواد مورد نظر شما همانند خمیر نرم و قابل انعطاف شوند.

روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را بر روی آن قرار دهید سپس منتظر باشید تا خمیر سرد شود. هرگاه خمیر سرد شد با دست آن را ورز بدهید و در صورت احساس چسبندگی مقدار دیگری به آن اضافه کنید.

بعد از آن که احساس کردید خمیر شما شکل پذیر و منعطف است رنگ خوراکی را به آن اضافه نموده و کمی به ترکیب مورد نظر تان استراحت دهید. این روش یکی از بی خطرترین و آسان‌ترین روش‌های تولید خمیر پاتی است.

ترکیب فوق را به راحتی می‌توانید در اختیار فرزند یا کودک خود قرار دهید و و بدون نگرانی از تهدید سلامتی وی برای او سرگرمی ایجاد کنید.

فواید خمیر پاتی

فواید خمیر پاتی

خمیر پاتی چه فوایدی دارد ؟

در ادامه این مقاله با برخی از تاثیرات استفاده از خمیر پاتی برای کودکان و بزرگسالان آشنا می شویم؛ پس با ما همراه باشید :

مهارت‌های حرکتی دست را تقویت می‌کند

بازی کردن با خمیر پاتی می‌تواند رشد و تکامل عضلات دست را با سرعت بیشتری همراه کند و دستان کودکان به وسیله انجام تمرین و بازی کردن با این خمیرها، قوی تر از پیش می شود.

یک کودک به هنگام بازی با خمیر پاتی، خمیر را در دست خود حرکت می‌دهد، برش می‌دهد، صاف می‌کند، له می‌کند. تمامی موارد می‌تواند منجر به پرورش عضلات دست و انگشتان می‌شود. نتیجه این تکامل به دست آوردن کنترل بیشتر بر حرکت دست و قوت بیشتر انگشتان در نگهداری اجسام می‌باشد.

در این باره به شما توصیه می‌کنیم که به فرزندتان ابزارهایی همانند  وردنه و ابزارآلات شیرینی پزی بدهید تا بتواند در حین بازی از این ابزار آلات استفاده نماید تا کودک علاوه بر استفاده بیشتر از عضلات دست، مهارت های ذهنی خود را ارتقاء بخشد.

کودک مهارت لازم برای نوشتن را به دست می‌آورد

توجه داشته باشید که لازم است قبل از ورود به مدرسه کودک خود را برای نوشتن آماده کنید. برای انجام این کار لازم است که در ابتدا کودک شما بتواند قلم را در دست بگیرد و علاوه بر تقویت قدرت عضلات انگشت و کف دست، طریقه صحیح فشردن قلم و حرکت آن در دست را تمرین نماید.

مهارت‌های نوشتاری در دوران پیش دبستانی توسط مربیان تقویت می‌شود و تقریبا اکثر کودکان در همین دوره موفق می‌شوند که کلمات به‌خصوصی را بنویسند.
رشد عضلات دست برای انجام فعالیت‌های نوشتاری یکی از اهداف مربیان آموزشی در این دوره به شمار می‌رود به همین دلیل است که خمیر پاتی یکی از ابزار آلات قابل استفاده در دوران پیش دبستانی می‌باشد.

کودکان در این دوره می‌توانند خمیر پاتی را به اشکال مختلفی در بیاورند و با استفاده از قالب‌ها و قصه گویی قدرت ذهنی خود را نیز تقویت نمایند. همان‌طور که می‌دانید کودکان بزرگ‌تر در مقایسه با کودکان کم سن و سال در این باره ماهرتر عمل می‌کنند و خلاقیت بیشتری را در ساخت قطعات هنری خود با خمیر پاتی یا خمیر کاردرمانی به شما نشان می‌دهند.

خمیر کاردرمانی

خمیر کاردرمانی

ایجاد هماهنگی بین دست و چشم

ایجاد اشکال مختلف به وسیله ابزار آلات متنوع باعث می‌شود که بین چشم و دست کودک یک هماهنگی به وجود بیاید. بین دست هماهنگی ها هماهنگی عصب و عضله نیز گفته می‌شود.

این اصطلاح بدین معنا خواهد بود که هر چه که چشم ببیند و دستور آن به مغز برود به سرعت تمام توسط اعصاب به عضله دستور داده می شود تا عکس العمل لازم و کافی را برای مواجهه با آن نشان دهد؛ این امر می‌تواند بهترین راه تقویت این هماهنگی در میان کودکان باشد.

 

خمیر کاردرمانی و بهبود تمرکز

خمیر کاردرمانی وسیله ای است که می تواند کودک شما را تا مدت آرام نگه دارند همچنین این امر این امر می‌تواند یک تعامل بسیار سازنده میان او و سوال هایش به وجود آورد.

کودکان با خمیر کاردرمانی یا خمیر پاتی می توانند راه حل های بسیاری برای ساخت سازه های مورد نظرشان با کمک یکدیگر پیدا کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقاء دهند.

طبق گفته روانشناسان یک بازی هرچقدر بتواند مدت زمان بیشتری کودک را سرگرم نماید و وی را مجذوب بازی نگاه دارد می‌تواند تاثیر فراوانی بر روی افزایش تمرکز داشته باشد.

افزایش آگاهی و تقویت قوه کنجکاوی

انجام کارهای دستی و استفاده از ابزار آلات می‌تواند قوه ماجراجویی کودک را بیدار کند. بنابراین او را در انجام بازی‌های خلاقانه با وسایلی نظیر خمیر بازی تشویق کنید و سعی کنید که با سوال و بازی از وی ایده های جدید دریافت کنید.

خرید خمیر پاتی یا خمیر کاردرمانی

جهت خرید خمیر پاتی یا خمیر کاردرمانی می توانید به فروشگاه های لوازم تحریر یا فروشگاه  تجهیزات پزشکی برانکارد مراجعه نمایید. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی برانکارد به آدرس https://berankard.com و جستجو و بررسی محصولات و همچنین مشاوره رایگان با متخصصان برانکارد، می توانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

خمیر فیزیوتراپی

خمیر فیزیوتراپی

سخن نهایی

در صورت داشتن خمیر پاتی به شما توصیه می‌کنیم که بعد از استفاده، آن را در کیسه فریزر یا یک ظرف دربسته قرار دهید تا با هوا برخورد نداشته باشد. در صورتی که این خمیر در معرض هوا قرار بگیرد ممکن است فاسد شده و خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد.

همچنین سطح روی آن می تواند خشک شود. در صورتی که خمیر شما کمی سفت شده است بهتر است که کمی آن را ورز داده و درون دست خود گرم کنید. با این روش خمیر شما کمی منبسط می‌شود و امکان انجام فعالیتهای مورد نظرتان را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.