ابزار تشخیصی و سلامت

آشنایی با ترالی پزشکی و انواع آن

آشنایی با ترالی پزشکی

تمامی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها برای انجام امور درمانی و غیر درمانی خود به ابزار و تجهیزات خاص خود نیاز دارند. این تجهیزات شامل مواردی نظیر ابزار پانسمان و بخیه، تجهیزات پزشکی و درمانی ، ابزار جراحی، وسایل برقی و اسکن، صندلی، ترالی ، میز ابزار حمل و نقل و … می‌باشد. ترالی پزشکی از تجهیزات درمانی است که وجود آن تقریبا در تمامی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها الزامی می باشد. در ادامه با این وسیله بیشتر آشنا می‌شویم.

ترالی پزشکی چیست ؟

ترالی پزشکی یکی از کاربردی‌ترین وسایلی است که در بیمارستان و سایر مراکز درمانی از آن استفاده می‌شود. ترالی یک وسیله قابل حمل است که اکثر مدل های آن از چندین محفظه و کشو تشکیل شده است و برخی از مدل های آن مثل بعضی از مدل های ترالی پانسمان فاقد کشو می باشد.

این وسیله برای جابه‌جایی ابزارآلات و پانسمان در بین بخش‌های مختلف بیمارستان به کار گرفته می‌شود.ترالی‌های مختلف از جمله ترالی اورژانس دارای محتویات متعددی می‎باشند. محتویات هر ترالی باید طبق اصول چیده شوند و این امر در تمامی بیمارستان‌ها و موارد مختلف یکسان می‌باشد.

نحوه چیدمان آمپول، سرم، پانسمان و سایر داروهای لازم از سوی سازمان بهداشت اعلام شده است و تمام مراکز می‌بایستی بر اساس آن عمل نمایند و محتویات این محفظه را به همین ترتیب چیدمان کنند. در صورت اتمام هر یک از موارد، مسئول بخش می‌بایستی برای تکمیل مجدد آن اقدام نماید.

توجه داشته باشید که جنس ترالی از استیل بوده و از یک پایه سرم نیز برخوردار است. محفظه‌های موجود و سایر بخش‌های تشکیل دهنده نیز تماما از استیل ساخته شده است.

انواع ترالی بیمارستانی

همان‌طور که در قسمت فوق بیان شد، ترالی ‌پزشکی در بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ ترالی هر بخش مخصوص می‌باشد اما این اصل در مراکز خصوصی به دلیل رعایت اصول دیزاین و تم رنگی، معمولا رعایت نمی‌شود. ترالی از استیل و مواد ضد خش ساخته می‌شود و لازم است متریال سطحی و ظاهری آن از نوع مقاوم انتخاب شود.

ترالی بیمارستانی یک وسیله متحرک و انقال دهنده است که برای حمل وسایل بیمارستانی به کار گرفته می‌شود. داروها و تجهیزات لازم به ترتیب خاصی در آن قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز، تکنسین مربوطه در سریع‌ترین حالت ممکن به آن دسترسی یابد و بتواند با اقدامی سریع‌تر به درمان و نجات جان بیماران اقدام نماید.

این وسیله برای احیاء و رسیدگی به بیماران حاد اهمیت بسیاری دارد. یکی دیگر از کاربرد‌های ترالی، کمک به کار پرستاران است.

کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت سالیانه از مراکز بهداشتی و درمانی بازدید می‌نماید و حضور سالم دستگاه‌ها و ابزارآلات آن مرکز، تاثیر بسیار مهمی در تایید بازدیدکنندگان و بازرسان دارد؛ بنابراین لازم است که در کیفیت وسایل و تجهیزاتی که برای این مراکز تهیه می کنید توجه کافی را داشته باشید تا بتوانید استفاده بهینه را از آن به عمل آورید.

ویژگی ترالی‌های بیمارستانی یا ترالی پزشکی

مهم‌ترین و چشم‌گیرترین کاربرد ترالی پزشکی تسریع و تسهیل انجام امور حمل و نقل تجهیزات است. ترالی‌های بیمارستانی باید به گونه‌ای ساخته شود که انتقال میکروب و آلودگی در آن به حداقل ممکن برسد و کاربر به هنگام استفاده از آن بهداشت وسایل دیگر را نیز تهدید ننماید.

در پروسه تولید ترالی های بیمارستانی باید ویژگی‌های استاندارد سازی بخش‌های درونی رعایت شود تا سلامتی پرسنل و بیماران تحت تاثیر آن قرار نگیرد. در ادامه به بیان چند ویژگی ترالی بیمارستانی می‌پردازیم.

  • یک ترالی بیمارستانی باید به گونه ای ساخته شود که نظافت ترالی و محفظه های آن و وسایل داخل کشوها به سهولت انجام گیرد.
  • برای ساخت ترالی بیمارستانی باید از چرخ‌های بی صدا استفاده کرد تا در محیط بیمارستان و مراکز درمانی هیچ گونه آلودگی صوتی ایجاد نشود.
  • استفاده از مواد ضد میکروب و آنتی باکتریال یکی دیگر از ویژگی‌های یک ترالی بیمارستانی است.
انواع ترالی بیمارستانی

انواع ترالی بیمارستانی

با انواع ترالی پزشکی آشنا شوید

ترالی EKG

ترالی اورژانس

ترالی پانسمان

ترالی حمل دارو و پانسمان

ترالی ابزار جراحی

ترالی نظافت بیمارستان

ترالی لاندری

ترالی زیبایی

کاربرد انواع ترالی پزشکی

تقریباً کاربرد همه ترالی های پزشکی از اسم آن مشخص است چرا که ما تماماً ترالی‌ها را متناسب با ویژگی‌های آن‌ها نام‌گذاری می‌کنیم هر ترالی پزشکی برای ابزار و تجهیزات خاص خود به کار گرفته می‌شود و با توجه به کارکرد آن می‌توانیم آن را نامگذاری نموده و کارکرد آن را از نامش متوجه شویم.

اگر بخواهیم کارکرد کلی ترالی‌ها را به شما بیان کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • جابه‌جا کردن انواع تجهیزات پزشکی
  • جابه‌جایی دارو و پانسمان
  • جابه‌جایی البسه و موارد فرعی
  • جابه‌جایی غذای همراهان و بیماران
  • به وجود آوردن امنیت بیشتر در انتقال موارد فوق
  • ایجاد سرعت در انتقال موارد فوق و سهولت بیشتر در حمل و نقل

 قیمت ترالی پزشکی

ترالی های پزشکی بسته به نوع ساختار، جنس استفاده شده در بدنه ترالی و اینکه چند کشو داشته باشد و یا اینکه در کدام بخش از آن استفاده شود متفاوت است و تقریباً از حدود هفتصد هزار تومان شروع می شود.

ترالی پانسمان

ترالی پانسمان

ترالی پانسمان

ترالی پانسمان یکی از ابزارآلات مهم حیاتی در مراکز اورژانس به شمار می‌آیند. ‏این ترالی‌ها به ابزارآلات مختلفی از جمله بتادین، باند، گاز استریل، ابزار بخیه و غیره را در خود جای می‌دهند و برای پانسمان سریع بیماران اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که تکمیل تمامی ابزار آلات موجود در این ترالی‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که عدم وجود هر یک از موارد مذکور می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای بیمار به وجود بیاورد. تمامی ترالی‌های لازم در بخش اورژانس باید تکمیل باشند و نبود برخی از موارد می‌تواند به قیمت جان بیمار تمام شود.

 

ترالی حمل دارو

از ترالی حمل دارو برای چیدمان داروهای مورد نیاز پزشکان و پرستاران استفاده می‌شود و بسته به نوع کارکرد هر بخش داروهای موجود در آن نیز تفاوت می‌کند بنابراین چک لیست ترالی دارو برای بخش‌های مختلف متفاوت است.

ترالی احیا یا ترالی اورژانس

ترالی احیا که یکی از انواع ترالی های پزشکی می باشد، جهت حمل وسایل احیا در بیمارستان‌ها کاربرد دارد. در صورتی که بیماری در اتاق دیگری خارج از اتاق احیا به ایست قلبی و کاهش علائم حیاتی مواجه شود با استفاده از ترالی احیا ابزار آلات مربوطه را به اتاق وی می آوریم و برای حفظ جان او اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

همانطور که در قسمت فوق اشاره شد، ترالی‌ها به وسیله چرخ حرکت می‌نمایند. نوع چرخ و جنس آن در این نوع ترالی از اهمیت زیادی برخوردار است تا ترالی مورد نظر به همراه سایر تجهیزات در اسرع وقت به بالین بیمار برسد. در انتخاب ترالی اورژانس باید توجه فراوانی داشته باشید و تمامی تجهیزات لازم را طبق چک لیست بر روی آن قرار دهید.

ترالی‌های اورژانس به صورت چهار کشور تولید می‌شوند اما متناسب با نیاز برخی از مراکز درمانی تا ۵ کشو نیز قابل تولید هستند. کشوی پنجم عمدتاً به‌صورت در دار طراحی می‌شود.

معمولا ترالی احیا یا اورژانس یا ترالی کد cod. یک مفهوم رو تداعی می کنند به جای کشوی پنجم بعضی از مراکز کابینت دو درب سفارش می دهند . کشوها به درخواست مراکز میتوانند قفلدار باشند .

بصورت معمول جنس ترالی های اورژانس از آهن رنگ شده یا فایبر گلاس می باشد و چون استیل بسیار گران قیمت می باشد فقط به سفارش مراکز تولید می شوند ولی باتوجه به اینکه در حالت استاندارد این ترالی ها دارای رنگ های سفید و سبز و بویژه قرمز می باشند از جنس استیل به ندرت برای تولید آنها استفاده می شود.

می‌توان گفت بخش اورژانس یکی از مهم‌ترین و حیاتی ترین بخش‌های بیمارستان به شمار می‌رود. تجهیزات موجود در این بخش اهمیت بسیاری زیادی دارند و نحوه چیدمان و دسترسی آسان به این موارد، از دیگر موضوعات مهم به شمار می‌رود.

استفاده از ترالی و چیدمان صحیح می‌تواند سرعت عمل پزشکان و پرستاران را افزایش دهد.

ترالی اورژانس

ترالی اورژانس

ترالی تمام استیل

جنس تمامی قسمت های ترالی پزشکی تمام استیل همان طور که از اسمش پیداست، از استیل می باشد و در هیچ کدام از قسمت های آن متریال دیگری به کار برده نشده است. در ساخت برخی ترالی ها که در ادامه توضیح خواهیم داد بنا به ضرورت از فایبرگلاس نیز استفاده می شود.

 

ترالی رویه فایبرگلاس

ترالی پزشکی رویه فایبرگلاس از استیل ساخته شده است و تنها قسمت رویه آن فایبرگلاس می‌باشد. قسمت روی آن در دو نوع سفید و آبی در بازار موجود می‌باشد.

 

ترالی تمام فایبرگلاس

ترالی پزشکی تمام فایبرگلاس نیز تماماً از فایبرگلاس ساخته شده است و به دلیل استفاده از این ماده در ساختار ترالی، عمدتاً از رنگ‌بندی بالایی برخوردار است. ترالی تمام فایبرگلاس نسبت به ترالی‌های قبل گران قیمت‌تر می‌باشد.

 

یک نوع ترالی نیز وجود دارد که به آن ترالی احیای استاندارد گفته می‌شود. این ترالی، چهار طبقه‌ای می‌باشد و در اورژانس بیشترین استفاده را دارد چراکه چک لیست سازمان بهداشت برای چیدمان تجهیزات و داروها به صورت چهار طبقه ای تنظیم شده است.

ترالی بیمارستانی

ترالی بیمارستانی

توجه داشته باشید که پس از هر بار استفاده از این ترالی لازم است که تجهیزات را طبق چک لیست تکمیل نمایید و کم و کاستی‌های آن را برطرف سازید.

همچنین چیدمان می‌بایستی طوری قرار بگیرد که پرسنل هر شیفت بتوانند به راحتی آن را به کار گیرد. برای دسترسی و استفاده راحت نیز لازم است که برچسب روی ترالی پزشکی و تجهیزات به صورت خوش خط و خوانا درج شود و ابزار آلات ثابت ترالی بعد از هر بار استفاده استریل شوند.

خرید ترالی پزشکی

جهت خرید انواع مختلف ترالی پزشکی باید به مراکز فروش تجهیزات پزشکی مراجعه نمایید. فروشگاه اینترنتی برانکارد ، معتبرترین مرکز فروش تجهیزات پزشکی می باشد که می توانید پس از مراجعه به وبسایت برانکارد به آدرس berankard.com و جستجو و بررسی محصولات و مشاوره با متخصصان برانکارد ، با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

سخن نهایی

همان‌طور که گفته شد وجود یک وسیله حمل که بتواند به سرعت ارائه خدمات در بیمارستان ها کمک کند بسیار مهم و ضروری می‌باشد چراکه هر وسیله کمکی به نیروی انسانی به ویژه در بیمارستان ها می‌تواند  به حفظ انرژی پرسنل کمک کند و کیفیت ارائه خدمات را در آنان بهبود بخشد بنابراین وجود ترالی پزشکی در محیط‌های درمانی کاملاً ضروری می‌باشد و در صورت نبود آن توسط بازرسان مربوطه بهداشت بازخواست می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.