ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت, جراحی

آشنایی با ابزار جراحی

آشنایی با ابزار جراحی

در علم پزشکی جراحی نیز مانند هر کار دیگری به ابزار جراحی نیاز دارد. تاریخچه پیدایش ابزارهای جراحی به چندین سال قبل برمیگردد. ظهور ابزار های جراحی در ۱۵۰۰ سال قبل بوده است. در آن زمان تجهیزات پزشکی به این شیوه و طراحی امروزی وجود نداشتند. بلکه از برخی از ابزارهای عادی مثل قیچی، انبر و … برای جراحی استفاده می کردند. این ابزار ها کمک می کردند تا اقدامات راحت تر صورت بگیرند.

امروزه تنوع ابزار جراحی بسیار بالا می باشد و ابزارهای بسیار تخصصی و دقیق ساخته می شوند. هر جراحی پک ابزار مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال جراحی دندان، جراحی چشم، جراحی زانو، جراحی زنان و … همگی دارای ابزارهای جداگانه می باشند.

ست ابزار های جراحی و نوع ابزار های داخل ست معمولاً توسط پزشک معالج و مرکز درمانی انتخاب و تعیین می شود. تعداد و تنوع ابزارهای جراحی بسیار زیاد و کامل است. اما با این وجود همچنان ابزارهای جراحی جدیدی در حال طراحی و ساخت هستند. این ابزار ها به پیشرفت علم پزشکی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند توانمندی ها در عمل جراحی بسیار بالاتر برود.

 

ابزار جراحی چشم

ابزار جراحی چشم

 ابزار جراحی چشم :

تعداد عمل هایی که روی چشم انجام می شوند بسیار بالا است. ابزارهای هر عمل با یکدیگر متفاوت می باشند. برای هر عمل یک ست جراحی طراحی شده است. به طور مثال ست های زیر برای عمل های جراحی متفاوت به کار می روند.

  1. ست تخلیه چشم
  2. ست تزریق داخل ویتره
  3. ست گلوکوم
  4. ست ویترکتومی
  5. ست شالازیون
  6. ست ارتیزان

7.ست ناخنک

  1. ست فیکو
  2. ست کاتتراکت
  3. ست استرابیسم
  4. ست پلک

12.ست پیوند قرنیه

و …

ابزار های داخل هر یک از پک ها به صورت کاملاً تخصصی برای عمل مشخصی طراحی شده‌اند و با یکدیگر متفاوت می باشند. اما ممکن است یک وسیله پرکاربرد در تمامی ست های ابزار جراحی چشم مورد استفاده قرار بگیرد.

ابزار جراحی دندان پزشکی

ابزار جراحی دندان پزشکی

ابزار جراحی دندان پزشکی :

دندانپزشکی ابزارهای مخصوص خود را دارد. نوع ابزاری که برای هر عمل به کار می رود به نوع عمل بستگی دارد. به طور مثال ابزار جراحی کشیدن دندان با ابزارهای جراحی عصب کشی یا پرکردن دندان یا جرم گیری یکسان نمی باشند.

در جراحی دندان بیشتر از وسایل زیر استفاده می شود:

  1. پنس هموستات
  2. الواتور
  3. پنس چیتل
  4. رانژور
  5. پنس، بایت بلاک
  6. فورسپس
  7. دهان بازکن
  8. شان گیر
  9. قیچی
  10. چاقو جراحی
  11. چکش جراحی
  12. سوزن گیر
  13. کورت
  14. چیزل و بن فایل

و …

 

ابزار جراحی عمومی :

جراحی عمومی دارای چند دسته از ابزارها می باشد.

  1. ابزارهای کالبد شکافی
  2. ابزارهای مسدود کننده
  3. ابزارهای کنار زننده بافت
  4. چنگ زننده ها
  5. ابزارهای کلی مثل دستگاه ساکشن، سرسوزن، کولیس، خط کش، منگنه جراحی، ابزار های بخیه، ونتیلاتور، چراغ ها، تروکار و …

معمولاً در یک عمل جراحی به تمامی دسته بندی های ابزار های فوق نیاز می شود. یعنی هم ابزارهای کالبد شکافی، هم چنگ زننده ها و مسدود کننده ها و هم سایر دسته بندی ها برای یک عمل جراحی مورد نیاز هستند.

اینکه از هر دسته بندی چه ابزارهایی برای عمل جراحی انتخاب شود به نوع عمل جراحی و قسمتی که مورد جراحی قرار می گیرد بستگی دارد.

ابزار جراحی عمومی

ابزار جراحی عمومی

 ابزار جراحی مغز و اعصاب :

جراحی مغز و اعصاب یک جراحی بسیار دقیق است و به ابزارهای حرفه ای و دقیق نیاز دارد. برای عمل جراحی مغز و اعصاب معمولاً از دستگاه های زیر استفاده می شود:

  1. دریل دستی و اره ژیکلی : این دستگاه برای باز کردن استخوان جمجمه مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. دستگاه کنسول جراحی : این دستگاه برای برداشتن تومور های مغزی، ترمیم پارگی غشای پوشش مغز، تخلیه آبسه مغزی، برداشتن لخته های خونی، ترمیم شکستگی های جمجمه، برداشتن قسمت های آسیب دیده مغز، درمان صرع و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. هندپیس ها : که برای سوراخ کردن جمجمه مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. تیغه و بور : این ابزار نیز برای برش و سوراخ کردن جمجمه می باشد.
  5. میکروسکوپ جراحی مغز : از میکروسکوپ در عمل جراحی به این منظور استفاده می شود که تا حد امکان آسیب های بافتی کمتر شوند و بتوان به حداقل آسیب بافتی رسید.
  6. چشمی جراح

و … تعداد ابزار هایی که برای جراحی مغز و اعصاب به کار می روند بسیار زیاد است و هر یک کاربرد های تخصصی در عمل های جراحی مختلف دارد.

خرید ابزار جراحی

خرید ابزار جراحی

 ابزار جراحی رینوپلاستی :

جراحی رینوپلاستی همان جراحی زیبایی بینی است. که یک جراحی بسیار پر طرفدار در کشور ما می باشد. تعداد افرادی که در کشور ایران عمل زیبایی بینی انجام می دهند بسیار بالا است و این باعث شده است که کشور ایران رتبه یک عمل جراحی زیبایی بینی را داشته باشد.

در این قسمت برخی از ابزارهای مورد استفاده در جراحی بینی را نام خواهیم برد. تعداد ابزارهای این عمل جراحی بالا می باشد و هر یک از ابزارها کاربردی خاص و جداگانه دارند. ابزار های جراحی زیبایی بینی :

اسپکلوم بینی بکمن – استئوتوم دبل گاردسینلی – اکارتور آفریخت – الویتور پنینگتون – پنس سپتوم لوک – خط کش – فورسپس – سپتوم اش و …

 ابزار جراحی زنان :

با توجه به اینکه جراحی زنان از کدام ناحیه انجام شود نوع ابزارهای مورد استفاده متفاوت می باشد. برخی از جراحی های زنان از طریق واژن انجام می شود و نیازی به برش شکم نیست.

اما در برخی دیگر از جراحی ها با توجه به نوع جراحی نیاز است که شکم برش داده شود و عمل باز صورت بگیرد. ابزار های هر یک از انواع جراحی هایی که برای زنان انجام می شود متفاوت و تخصصی می باشد.

 ابزار جراحی پایه :

وسایل مورد نیاز هر جراحی با توجه به نوع جراحی و محل جراحی کاملاً تخصصی می باشد. اما برخی از وسایل جراحی به صورت پایه ای هستند و برای تمامی عمل های جراحی مورد نیاز می باشند. به طور مثال دستکش، تیغه های جراحی، چراغ ها، قیچی، گاز استریل و … از وسایلی هستند که در هر نوع عمل جراحی در اتاق عمل وجود دارند.

 

قیمت ابزار جراحی :

اینکه ابزار جراحی چه قیمتی داشته باشد به ست ابزار جراحی بستگی دارد و ست ابزار جراحی با توجه به عمل جراحی و نوع آن انتخاب می شود. معمولاً پزشک معالج و مرکز درمانی، ست جراحی را برای بیمار انتخاب می کنند و این نکته طبیعی است که قیمت یک ست ابزار جراحی چشم پزشکی با ست ابزار جراحی ارتوپدی متفاوت می باشد.

ابزار جراحی زنان

ابزار جراحی زنان

 

 خرید ابزار جراحی :

معمولاً خرید ابزار جراحی توسط خود بیمارستان انجام می ‌شود. اما در برخی از موارد نیاز است که همراهان بیمار ابزار جراحی را برای جراحی تهیه کنن.د معمولاً این ابزار ها از فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی خریداری می شوند.

در هنگام خرید باید به کامل بودن ست جراحی، کشور سازنده و پلمپ بودن ست ابزار جراحی توجه شود. این موارد بسیار مهم هستند و در نتیجه عمل تاثیر گذار می باشند.

 

شرکت های ابزار جراحی

به دلیل وسیع بودن طیف تجهیزات پزشکی و لوازم و ابزار جراحی شرکت های ابزار جراحی طبق لیست زیر دسته بندی می شوند :

شرکت های وارد کننده دستگاه های الکترونیکی و تخصصی

شرکت های وارد کننده و توزیع و تولید کننده لوازم مصرفی پزشکی

شرکت های وارد کننده ابزارآلات جراحی و ارتوپدی

شرکت های وارد کننده و تولید و توزیع کننده ایمپلنتهای ارتوپدی

شرکت هایی که در زمینه تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی فعالیت دارند

بهترین برند های ابزار های جراحی :

با توجه به اینکه وسایل جراحی وسایل بسیار حساسی هستند، اکثر برندها و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند سعی شان بر این است که تجهیزاتی با کیفیت بالا تولید کنند. شما عزیزان می توانید برای تهیه و خرید ابزار جراحی به فروشگاه اینترنتی برانکارد به آدرس https://berankard.com/ مراجعه کرده و پس از مشاوره و بررسی محصولات خرید خود را انجام دهید.

 یادگیری ابزار جراحی :

شناخت ابزار جراحی و استفاده از آن ها یک شاخه بسیار پیچیده است که به علم و تخصص خاصی نیاز دارد. استفاده از این ابزار ها کار راحتی نیست و کوچکترین اشتباه در استفاده از ابزارهای جراحی حین عمل می تواند آثار جبران ناپذیری داشته باشد. قبل از هر اقدامی برای جراحی، معمولاً پیشنهاد می شود طرز استفاده از تمام وسایل مورد نیاز جراحی آموزش داده شود.

فروش ابزار جراحی

فروش ابزار جراحی

 سایت ابزار جراحی :

با توجه به اینکه ابزارهای مورد نیاز جراحی بسیار حساس هستند و کیفیت آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اگر برای خرید ابزار جراحی، سایت ابزار جراحی را انتخاب می کنید، حتما توجه داشته باشید که سایت ابزار جراحی مورد نظر معتبر و قابل اعتماد باشد.

 

 لیست قیمت ابزار جراحی :

با توجه به متفاوت بودن قیمت ست های جراحی های مختلف و تفاوت قیمت شرکت های مختلف، هنگام خرید می توانید لیست قیمت ابزار جراحی مورد نیاز خود را از کمپانی و برند انتخاب شده دریافت کنید.

2 دیدگاه در “آشنایی با ابزار جراحی

  1. بسیار عالی
    ممنون از گروه برانکارد

  2. برانکارد گفت:

    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.