ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت, پزشکی ورزشی

معرفی دستگاه ایرکامپرشن

دستگاه ایرکامپرشن

در این مقاله قصد داریم به بررسی دستگاه ایرکامپرشن یا جوراب پنوماتیک بپردازیم. این دستگاه معمولاً برای افرادی استفاده می ‌شود که تحرک چندانی ندارند. برای افرادی که به دلیل جراحی های خاص و یا … در طول دوره استراحت هستند. این دستگاه یک دستگاه به نظر ساده است اما مزایای زیادی دارد.

از مهمترین فواید این دستگاه این است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. وجود لخته های خون در رگ ها بخصوص در قسمت پاها می تواند باعث درد و ورم بسیاری شود و این درد و ورم برای افراد آزار دهنده است. برخی از سالمندان، افراد بیمار و کم توان هستند که به دلیل یک جا نشستن طولانی مدت و بی تحرکی در یک بازه زمانی خیلی طولانی مشکل لخته شدن خون در پاها را دارند.

معمولاً لخته شدن خون در پا باعث درد، تورم و … می شود. توصیه می شود که این افراد از دستگاه ایرکامپرشن استفاده کنند. به دستگاه ایرکامپرشن، جوراب پنوماتیک یا وازوترین یا پمپ دی وی تی نیز گفته می شود. این دستگاه چندین نام متفاوت دارد. اما معمولاً در همه جا این دستگاه را با اسم کامپرشن می شناسند. اگر نام های دیگر این دستگاه را هم شنیدید توجه داشته باشید که همان دستگاه ایرکامپرشن است.

 

دستگاه ایرکامپرشن چیست ؟

در قسمت مقدمه تا حدودی دلایل استفاده از دستگاه ایرکامپرشن توضیح داده شد. در این قسمت قصد داریم طریقه عملکرد این دستگاه را شرح دهیم. این دستگاه یک پوشش جوراب مانند دارد که این پوشش جوراب مانند تا کشاله ران کشیده می شود. جوراب ها روی پا بسته می شوند و اندازه پای شما را می گیرند. سایز این جوراب ها قابل تغییر است.

همچنین این دستگاه ها مخصوص دست و لگن پا هم طراحی شده و موجود هست و یک ایرکامپرشن مخصوص هست که به آن زیپر می گویند و برای اضافه کردن قطر جوراب پنوماتیک یا کاف برای دست یا پاهای چاق تر استفاده می شود.

به اصطلاح گفته می شود که پاهای شما با کیسه های مخصوص احاطه می شوند. این کیسه ها به یک دستگاه الکترونیکی هوشمند متصل اند. هنگامی که دستگاه را روشن می کنید کیسه های جوراب مانند پر از هوا می شوند. هوا تمامی کیسه ها را در بر می گیرد. این باعث می شود یک فشار ملایم و ماساژ مانند به پا وارد شود.

این عمل خیلی شبیه به عمل اندازه گیری فشار خون است. اگر با دستگاه های غیر دیجیتال فشار شما اندازه گیری شده باشد، با این روند آشنایی دارید. بازوبند های دستگاه های فشار سنج نیز به کمک هوا پر می شوند و فشاری به دست وارد می کنند. این فشار باعث می شود که رگ ها برای چند ثانیه مسدود شوند. سپس فشار خونی که از رگ ها عبور می ‌کند اندازه‌گیری می شود.

دستگاه ایرکامپرشن یا جوراب پنوماتیک نیز مانند همین دستگاه های فشار سنج عمل می کند. با این تفاوت که فشاری که توسط هوای وارد شده به کیسه های جوراب، به پا وارد می شوند با فشار های دستگاه فشارسنج متفاوت هستند.

خرید دستگاه ایرکامپرشن

خرید دستگاه ایرکامپرشن

عملکرد دستگاه ایرکامپرشن :

دستگاه ایرکامپرشن در یک بازه زمانی چندین بار یک عمل را تکرار می‌کند. یعنی چندین بار کیسه های جوراب مانند پر و خالی می‌شوند و این فشارها به صورت مداوم تکرار می شوند. این فشرده سازی و فشارهایی که توسط دستگاه ایرکامپرشن یا جوراب پنوماتیک ایجاد می شود باعث می شود که جریان خون سریع تر شود و گردش خون بهتر صورت بگیرد.

 

موارد استفاده از دستگاه ایرکامپرشن یا وازوترین :

از این دستگاه برای افرادی استفاده می شود که میزان تحرک کمی دارند. منظور از تحرک کم این است که این افراد نمی توانند جریان خون درستی داشته باشند. تحرک بالا باعث می شود که ضربان قلب بالا برود و ضربان قلب بالا جریان خون را سریع تر می کند. بنابراین به همه قسمت های بدن خون با اکسیژن بالا می رسد.

اما افرادی که تحرک زیادی ندارند ممکن است جریان خون ضعیفی داشته باشند و ممکن است به برخی از قسمت های بدن درست خون رسانی نشود. حتی ممکن است لخته های خونی در بدن ایجاد شوند. که این نیز یک مشکل بزرگ محسوب می شود.

موارد استفاده از دستگاه ایر کامپرشن یا وازوترین :

  1. افراد سالمند
  2. افراد کم توان جسمی
  3. افرادی که بیماری های خاص دارند
  4. افرادی که جریان خون آنها با مشکل مواجه است
  5. افرادی که به دلایل خاص استراحت مطلق هستند
  6. برخی از خانم‌ های باردار
  7. افرادی که عمل های جراحی خاص انجام داده ‌اند
  8. افرادی که در بازه های زمانی طولانی مدت به دلیل شغل یا … نشسته هستند
  9. افرادی که خیلی طولانی مدت رانندگی می کنند و …

در حالت کلی دستگاه ایرکامپرشن یا وازوترین دستگاهی نیست که در هر خانه ای موجود باشد و همه افراد بتوانند به راحتی آن را خریداری کنند و محض احتیاط در خانه نگه دارند. در صورتی که به این دستگاه به صورت مداوم برای برخی از افراد نیاز باشد، ممکن است پزشک خرید آن را توصیه کند. اما از دستگاه ایرکامپرشن یا وازوترین بیشتر در مراکز فیزیوتراپی و کاردرمانی استفاده می شود.

قیمت دستگاه ایرکامپرشن

قیمت دستگاه ایرکامپرشن

 قیمت دستگاه ایر کامپرشن :

اینکه دستگاه ایرکامپرشن یا وازوترین چه قیمتی داشته باشد به موارد زیادی بستگی دارد. کشور سازنده، برند، جنس دستگاه و … همگی از مواردی هستند که باعث می شوند قیمت این دستگاه متفاوت باشد. معمولاً قیمت دستگاه ایرکامپرشن یا وازوترین یا جوراب پنوماتیک بیشتر از ۱۵ الی 20 میلیون تومان می باشد. البته ممکن است قیمت برخی از دستگاه ها خیلی بالاتر از این نیز باشد.

این دستگاه تکنولوژی خاصی دارد و معمولا برخی از برندهای این دستگاه به همراه ۱سال گارانتی تحویل داده می شود. دستگاه های ایر کامپرشن به صورت لمسی تنظیم می‌شوند و عملکرد آنها درجه بندی دارد.

 

دستگاه ایرکامپرشن دکتر لایف :

یکی از بهترین دستگاه های وازوترین یا کامپرشن همین دستگاه دکتر لایف می باشد. این دستگاه نسبت به دستگاه های ساده تر قیمت بالاتری دارد. اما از نظر کیفیت و عملکرد بسیار بهتر می باشد. در این قسمت برخی از قابلیت های دستگاه وازوترین دکتر لایف را نام برده ایم. قابلیت های دستگاه کامپرشن دکتر لایف :

  1. دارای قابلیت کنترل خودکار
  2. فشرده سازی توسط یک سنسور دیجیتال بسیار دقیق
  3. صفحه نمایش دهنده شدت فشار وارد شده
  4. موثر در گردش خون و خون رسانی
  5. کمک به حذف مواد زاید در خون
  6. دارای قابلیت انتخاب حالت ماساژ و یا گردش هوا
  7. چند کار بودن
  8. طول عمر و کیفیت بالا

8.دارای قابلیت تنظیم فشار

دستگاه ایرکامپرشن کامتراپ

دستگاه کامتراپ جزو دستگاه های با کیفیت بالای ایرکامپرشن است و ساخت می باشد. دستگاه کامتراپ دارای کیفیت خوبی هست و ضمانت و خدمات پس از فروش مطمئن و قابل دسترسی دارد و البته لازم به ذکر است قیمت این دستگاه نیز در بین دستگاه های وازوترین بسیار مناسب می باشد.

خرید جوراب پنوماتیک

خرید جوراب پنوماتیک

 خرید دستگاه کامپرشن یا جوراب پنوماتیک :

جوراب پنوماتیک شامل دو عدد کیسه جوراب مانند، بدنه دستگاه و لوازم جانبی است. این دستگاه دارای ضمانت معمولاً یک ساله است. هنگام خرید توجه داشته باشید که گارانتی دستگاه را فعال کنید.

معمولاً چندین راه برای خرید دستگاه های کامپرشن وجود دارد. فروشگاه های فروش وسایل پزشکی، سایت های معتبر مخصوص، برخی از داروخانه ها این دستگاه موجود می باشد ولی اگر می خواهید با خیال راحت جوراب پنوماتیک یا دستگاه ایرکامپرشن تهیه کنید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی برانکارد و مشاوره با متخصصان برانکارد، بهترین خرید را انجام دهید.

فواید دستگاه کامپرشن :

  1. ماساژ کف پا
  2. ماساژ ساق پا
  3. کاهش درد پا
  4. جلوگیری از لخته شدن خون
  5. کمک به سرعت جریان خون
  6. کمک به شل شدن عضله های گرفته شده
  7. این دستگاه باعث ترشح شدن برخی از مواد طبیعی مفید در بدن می شود
  8. اکسیژن رسانی به بافت ها را افزایش می دهد
دستگاه ایرکامپرشن

دستگاه ایرکامپرشن

نکات قابل توجه در هنگام استفاده از دستگاه کامپرشن :

بعد از خاموش شدن دستگاه پوست خود را بررسی کنید. اگر روی پوست خود گرمای خیلی زیادی احساس کردید و یا با ترک های پوستی، عوض شدن رنگ پوست و متورم شدن پاها مواجه شدید. حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

این نوع دستگاه فواید زیادی دارد و خطر ابتلا به آمبولی را نیز کاهش می‌دهد. اما ممکن است در برخی از افراد عوارض ایجاد کند. در صورت بروز هر یک از عوارض نام برده شده با پزشک خود مشورت کنید. تا بتوانید روند بهتری را در پیش بگیرید.

استفاده بیش از حد این دستگاه نیز ممکن است مضر باشد. بنابراین از این دستگاه طبق دستور پزشک متخصص و با برنامه درست استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.