ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت

معرفی اقلام و لیست لوازم مصرفی پزشکی

معرفی لیست لوازم مصرفی پزشکی

در این مقاله قصد داریم لیست لوازم مصرفی پزشکی را به طور کامل شرح دهیم. دسته بندی لوازم مصرفی پزشکی بسیار گسترده می باشد. معمولاً به جز ابزارهای معاینه، انواع داروها نیز بخشی از لوازم های مورد استفاده پزشکان محسوب می شوند.

مواردی مثل کاور و روتختی های پزشکی، ضدعفونی کننده های پزشکی، روپوش پزشکی، دستکش های یکبار مصرف پزشکی، سایر وسایل مراقبت از زخم مثل گاز، باند و … لباس های یکبار مصرف بیمارستانی، ژل های سونوگرافی، لوازمی مثل کاغذ نوار قلب، کاغذ سونوگرافی و … همه جزو لیست لوازم مصرفی پزشکی محسوب می شوند.

در همین چند قلم نام برده شده مشاهده می ‌کنید که در لوازم مصرفی پزشکی، دسته بندی های مختلفی وجود دارد. در ادامه این دسته بندی ها را باز تر می کنیم و به طور کامل تر توضیح خواهیم داد؛ در نتیجه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

تقسیم بندی لیست لوازم مصرفی پزشکی :

لوازمی که در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند به چند دسته بندی کلی تقسیم می‌شوند.

  1. ابزارهای مشابه لوازم تحریر مثل کاغذ های سونوگرافی، نوار قلب و …
  2. ابزار های معاینه مثل دستگاه فشار سنج، دستگاه تست قند خون، گوشی های پزشکی و …
  3. دسته بندی سوم لیست لوازم مصرفی پزشکی، ابزارهایی هستند که برای جراحی های سرپایی مورد استفاده قرار می گیرند. مثل نخ بخیه، سوزن های بخیه، قیچی، پنس، گاز استریل و …
  4. دسته بندی بعدی مربوط به وسایلی مثل روپوش پزشکان، رو تختی های بیمارستان، تشک های مخصوص و … است. که این‌ ها هم می‌توانند به صورت یکبار مصرف و هم به صورت چند بار مصرف باشند.
  5. دسته بندی آخر لیست لوازم مصرفی پزشکی مربوط به داروها و لوازم جانبی آنها است. وسایلی مثل محلول های ضدعفونی کننده، وسایل تزریقات و ژل های سونوگرافی را نیز می توان در این دسته بندی قرار داد.
خرید لوازم مصرفی پزشکی

خرید لوازم مصرفی پزشکی

لیست اقلام یکبار مصرف پزشکی :

برخی از اقلام در لیست لوازم مصرفی پزشکی به صورت یک بار مصرف می باشند و قابلیت چند بار استفاده را ندارند. البته بخش عمده‌ای از لوازم مصرفی پزشکی به صورت یک بار مصرف می باشند. زیرا نیاز است که این وسایل به صورت کاملا استریل باشند. در این قسمت برخی از این اقلام که به صورت یک بار مصرف می باشند را نام خواهیم برد تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید و ذهن شما برای آشنایی با این نوع وسایل یکبار مصرف جهت بگیرد.

  1. ماسک ها
  2. دستکش ها
  3. لباس اتاق عمل
  4. روپوش جراحی پزشکان
  5. کلاه های جراحی
  6. برخی از روتختی های یکبار مصرف
  7. وسایل تزریقات مثل سوزن، سرنگ، پنبه و …
  8. انواع گاز های استریل و باند ها و وسایل پانسمان
  9. کیت های آزمایشی مثل کارت های مخصوص دستگاه قند خون که برای اندازه گیری میزان قند خون مورد استفاده قرار می گیرند.
  10. وسایلی مثل کاغذهای سونوگرافی و نوار قلب و …

 

فروش اقلام مصرفی پزشکی :

بخش عمده‌ای از فروش اقلام مصرفی پزشکی توسط داروخانه ها انجام می شود. افراد عادی معمولاً به داروها و موارد مشابه آن نیاز دارند. که این ها را می توانند از داروخانه ها خریداری کنند. وسایل دیگری مثل مایع ضدعفونی کننده، دستکش، ماسک، روتختی یکبار مصرف و … نیز از مواردی هستند که برای افراد نیاز می شود.

منظور از افراد عادی عمده افراد یک جامعه هستند. طبیعی است که برخی از اقلامی که در لیست لوازم مصرفی پزشکی وجود مثل دستگاه های عکس برداری، دستگاه های مربوط به آزمایشگاه ها و … معمولاً برای مراکز درمانی مورد نیاز است. دستگاه های خاصی که جزو مصارف پزشکی هستند معمولاً توسط شرکت ها و برند های مخصوص تولید و یا وارد می شوند. این دستگاه ها قیمت بسیار بالایی دارند و به راحتی قابل خرید نیستند.

بخش دیگر خرید لوازم مصرفی پزشکی مربوط به خرید عمده وسایل های ساده و مورد نیاز پزشکی است. معمولاً داروخانه ها و مراکز فروش ابزار های پزشکی به این خرید عمده نیاز پیدا می کنند. فروش عمده وسایلی مثل انواع داروها ، انواع دستگاه های ساده پزشکی مثل فشارسنج، دستگاه تست قند خون، گوشی و … وجود دارد .

لیست لوازم مصرفی پزشکی

لیست لوازم مصرفی پزشکی

شرکت های لوازم مصرفی پزشکی :

چندین نوع شرکت در دسته بندی های مختلف برای فروش اقلام موجود درلیست لوازم مصرفی پزشکی وجود دارند. لازم به ذکر است که شرکت های تجهیزات پزشکی در زمینه تمامی تجهیزات و لوازم پزشکی دسته بندی می شوند نه فقط برای لوازم مصرفی پزشکی و دسته بندی آن ها به شکل زیر می باشد :

شرکت های وارد کننده دستگاه های الکترونیکی و تخصصی

شرکت های وارد کننده و توزیع و تولید کننده لوازم مصرفی پزشکی

شرکت های وارد کننده ابزارآلات جراحی و ارتوپدی

شرکت های وارد کننده و تولید و توزیع کننده ایمپلنتهای ارتوپدی

شرکت هایی که در زمینه تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی فعالیت دارند

مطالعه مقاله : دستگاه دارویار چیست ؟

پخش لوازم مصرفی پزشکی :

معمولاً داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی برای خرید عمده با شرکت های پخش لوازم مصرفی پزشکی همکاری می کنند. این نوع شرکت ها به صورت اصولی و درست طبق لیست درخواستی داروها و وسایل مورد نیاز را از شرکت های نام برده شده خریداری می کنند.

در جملات قبل از کلمات اصولی و درست استفاده شد. این نکته در پخش داروها و لوازم مصرفی پزشکی بسیار اهمیت دارد. زیرا اکثر داروها به شرایط نگهداری خاصی نیاز دارند. به طور مثال دمای مورد نیاز آنها و شرایط جوی نگهداری آنها باید خاص باشد. بنابراین نمی توان این داروها را در هر انباری نگهداری کرد و یا با هر وسیله نقلیه ای حمل کرد.

شرکت هایی که پخش این داروها و اقلام موجود درلیست لوازم مصرفی پزشکی را انجام می‌دهند قطعاً باید به این نکته ها توجه ویژه داشته باشند و هر یک از داروها و لوازم مورد نیاز در پزشکی را با توجه به شرایط آنها نگهداری کنند و انتقال دهند.

اقلام مصرفی پزشکی

اقلام مصرفی پزشکی

ابزار جراحی :

یکی از بخش های عمده لوازم و تجهیزات پزشکی مربوط به ابزارهای جراحی می باشد. البته ابزار جراحی جزو لیست لوازم مصرفی پزشکی نیست ولی چون بخش عمده ای از تجهیزات پزشکی را ابزار جراحی در بر می گیرد در این مقاله به معرفی کوتاهی از آن می پردازیم.

ابزارهای جراحی هم به صورت تک و هم به صورت ست های ابزار جراحی دسته بندی شده به فروش می رسند. معمولاً برای راحتی کار ابزارهای مورد نیاز هر عمل جراحی در ست های مختلف جمع آوری شده اند.

این شیوه کار را راحت تر می کند. دیگر نیازی به لیست کردن تک ‌تک لوازم جراحی مورد نیاز نیست و ابزاری از قلم نمی افتد. اما در شرایطی نیاز است که این ابزار ها به صورت تک و جداگانه نیز خریداری شوند. که این روش نیز امکان پذیر می باشد.

معمولاً ست های ابزار جراحی به دسته بندی های مشابه دسته بندی های زیر تقسیم بندی می شوند :

ابزار جراحی تخلیه چشم – ابزار جراحی کشیدن دندان – ابزار جراحی قرنیه چشم – ابزار جراحی خالی کردن تومور مغزی – ابزار جراحی عمل تعویض مفصل زانو – ابزار جراحی عمل پیوند کلیه و …

این موارد برخی از نمونه های ست ابزار جراحی مورد نیاز هستند که برای درک بهتر در این قسمت آورده شده است.

مطالعه مقاله : معرفی دستکش نیتریل – دستکش جراحی

دستکش معاینه – دستکش :

یکی از پر مصرف ترین مواردی که در لیست لوازم مصرفی پزشکی وجود دارد، همین دستکش معاینه می باشد. به این دستکش ها دستکش های لاتکس نیز گفته می شود. زیرا از جنس لاتکس می باشند. ممکن است یک دکتر و یا یک پرستار مجبور شود در طول یک ساعت چندین بار دستکش خود را عوض کند. بنابراین مصرف این ماده بسیار بالا می باشد.

از دستکش معاینه برای این استفاده می شود که ویروس ها و بیماری های بیمار های مختلف به یکدیگر انتقال داده نشود. هنگام معاینه هر مریض باید از دستکش معاینه جدید استفاده شود. حتی ممکن است در برخی از موارد برای یک بیمار نیز از چندین دستکش معاینه استفاده شود. نوع بهتر این دستکش ها که دستکش نیتریل نام دارند برای عمل های جراحی نیز استفاده می شوند. بنابراین اگرچه نقش دستکش نیتریل در پزشکی ساده به نظر می رسد اما نقش جدی و مهمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.