ابزار تشخیصی و سلامت, اطلاعات عمومی, مراقبت محیطی و زیبایی

دستکش نیتریل چیست ؟

دستکش نیتریل چیست

دستکش نیتریل یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که با مواد شیمیایی و حلال های خشن کار می کنند. این نوع دستکش ها معمولا هیچ حساسیتی برای استفاده کنندگان ایجاد نمی کنند و از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری می کنند. با وجود اهمیت دستکش نیتریل در دنیای صنعت و بهداشت و درمان، بسیاری از مردم ممکن است ندانند که دستکش نیتریل چیست و چگونه ساخته می شود.

مواد اولیه دستکش نیتریل چیست؟

برخلاف دستکش های لاتکس یکبار مصرف که از لاستیک طبیعی ساخته شده اند. مواد پایه دستکش های نیتریل ماهیتی مصنوعی دارند. نیتریل در واقع به نام شیمیایی آکریلونیتریل بوتادین کوتاه شده است. این ماده از مونومرها تشکیل شده است. به عبارت دیگر لاستیک نیتریل بوتادین یا NBR نوعی کوپلیمر است که از اتصال مولکول های مختلف به یکدیگر در کارخانه ساخته می شود.

دستکش نیتریل در طیف وسیعی از رنگ ها موجود هستند که در واقع قدرت این نوع دستکش را در از بین بردن آلودگی ها نشان می دهد و در سایزهای مختلف رنگ های متفاوتی وجود دارد ولی به دلیل اینکه رنگ آبی این دستکش ها پرمصرف ترین آن هاست، معمولاً فروشکاه ها رنگ آبی دستکش نیتریل را در سایزهای مختلف موجود دارند. ماده اصلی که دستکش های نیتریل را می سازد انعطاف پذیری خوبی دارد و کاملا با هر دستی سازگار است و به آن بوتادین می گویند.

خرید دستکش نیتریل

کارخانه دستکش نیتریل

دستکش های نیتریل نیز مانند هر محصول دیگری کارخانه های مخصوص ساخت دستکش نیتریل تولید می شوند و فرآیند تولید و رساندن این دستکش ها به دست کاربر از طریق این کارخانه ها انجام می شود. در زیر می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مراحل تولید دستکش نیتریل چیست  و چه اقداماتی باید انجام شود تا این نوع دستکش به دست مصرف کننده برسد.

 

مراحل تولید دستکش نیتریل چیست ؟

1- ایجاد مواد مصنوعی

همانطور که گفتیم در تولید دستکش نیتریل از نوعی لاستیک مصنوعی استفاده می شود. برای تولید لاستیک NBR به عنوان ماده پایه برای دستکش های نیتریل، شیمیدان ها باید فرآیندی به نام کوپلیمریزاسیون را انجام دهند. در این فرآیند دو قسمت بوتادین و اکریلونیتریل با هم ترکیب شده و خواص منحصر به فردی مانند انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر پارگی و افزایش مقاومت شیمیایی را برای دستکش ایجاد می کند.

 

2- تهیه قالب

پس از آماده شدن مواد مصنوعی؛ این مواد برای تولید تولید دستکش، به کارخانه ارسال می شوند. تجهیزات تولید در واقع اشکال سرامیکی هستند که شبیه دست هستند. این قالب ها با آب و مواد سفید کننده تمیز می شوند، بنابراین اگر موادی از چرخه های قبلی در آنها باقی مانده باشد به خوبی تمیز و پاک می شود. سپس باید صبر کنید تا این فرم ها خشک شوند. پس از خشک شدن کامل همه قالب ها در مخلوطی از کربنات کلسیم و نیترات کلسیم غوطه ور می شوند. این باعث می شود مواد مصنوعی قالب گیری آسان تر و ساختار دقیق تری داشته باشند. سپس باید دوباره صبر کنید تا فرم ها خشک شوند.

کارخانه دستکش نیتریل

کارخانه دستکش نیتریل

3- شکل دادن به مواد مصنوعی

 

حال باید دید مرحله بعد از آماده سازی قالب ها در تولید دستکش نیتریل چیست، در این مرحله قالب ها در مخازن پر از NBR غوطه ور می شوند. حالا این ماده در دمای بالا گرم می شود، به طوری که وقتی خشک شد، پلاستیک مصنوعی شکل قالب دستی را به خود می گیرد.

 

4- بهبود خواص شیمیایی و فیزیکی

 

در این مرحله از تولید دستکش های نیتریل از پوشش کلر یا پلیمر برای افزایش مقاومت و استحکام دستکش استفاده می کنند. کلر زنی به این معنی است که دستکش تولید شده در معرض کلر قرار می گیرد و در نتیجه مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و انعطاف پذیری آن بهبود می یابد. علاوه بر این، سطح دستکش برای افزایش خاصیت ارتجاعی روغن کاری می شود.

 

5- برداشتن دستکش از قالب و اندازه گیری کیفیت

 

در نهایت در مرحله ای که به مرحله سلب کردن معروف است، دستکش ها از قالب خارج می شوند.سپس دستکش ها تست شده و در نهایت بسته بندی شده و آماده ارسال می شوند. اما سوال مهم اینجاست که مراحل کنترل کیفی دستکش نیتریل چیست و چه استانداردهایی در این زمینه باید رعایت شود؟

فرآیند کنترل کیفیت برای تولید دستکش های نیتریل به طور کلی بر اساس استانداردهای انجمن آمریکایی تست و مواد یا ATSM و استانداردهای سازمان غذا و دارو است. این آزمایش ها شامل تست سوراخ شدن دستکش است. برای اندازه گیری مقاومت در برابر سوراخ شدن دستکش ها، دستکش ها را با یک لیتر آب پر می کنند و به مدت دو دقیقه آویزان می کنند تا توانایی آن ها در حفظ آب آزمایش شود. دستکش های درجه بالاتر تحت آزمایش های دقیق تری قرار می گیرند.

دستکش نیتریل

دستکش نیتریل

مزایای دستکش نیتریل چیست؟

 

دستکش نیتریل امروزه یکی از پرمصرف ترین انواع دستکش در صنایع مختلف می باشد. این نوع دستکش به دلیل مواد اولیه به کار رفته در آنهاست. ویژگی های منحصر به فردی را کشف کرده است که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ مواد مضر یا میکروب ها

اگر می خواهید بدانید دستکش های نیتریل چه ویژگی هایی دارند که آن ها را برای جابجایی مواد صنعتی یا استفاده در محیط های بهداشتی مناسب می کند، باید بگوییم که مقاومت شیمیایی بالا جواب سوال شماست. مقاومت شیمیایی در واقع نتیجه وجود مونومر اکریلونیتریل در این نوع دستکش است که باعث می شود دستکش های نیتریل قادر به مقاومت در برابر روغن های معدنی، روغن های گیاهی، گریس، بنزین، سوخت دیزل و بسیاری از اسیدها باشند.

به همین دلیل است که این دستکش ها گزینه خوبی برای حفظ سلامت دستان کارکنان در صنایع خودروسازی، مواد غذایی و ایمنی هستند. علاوه بر اینها، این نوع دستکش ها به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند؛ آنها می توانند از انتقال عفونت در محیط های مراقبت های بهداشتی مانند مطب های دندانپزشکی یا محیط های بیمارستانی جلوگیری کنند و بهترین دستکش برای دستکش معاینه و دستکش پزشکی می باشند.

مقاومت در برابر سوراخ شدن بالا

هنگام برخورد با مواد شیمیایی یا اسیدهای قوی؛ مهم ترین نکته این است که دستکش شما در مواجهه با این مواد سوراخ نشود. زیرا سوراخ دستکش دریچه ای برای ورود این مواد به دست و آلوده شدن آن است. مقاومت در برابر سوراخ شدن دستکش های نیتریل حدود سه تا پنج برابر دستکش های لاتکس است.

علاوه بر این، این نوع دستکش ها بسیار منعطف بوده و قابلیت ارتجاعی بسیار بیشتری نسبت به دستکش های وینیل دارند. بنابراین اگر از شما سوال شود که استفاده از دستکش نیتریل در محیط دندانپزشکی چیست، باید بگوییم که دندانپزشکان به دلیل دوام و استحکام بالا از این نوع دستکش ها به خصوص در هنگام کار با وسایل تیز استفاده می کنند.دندانپزشکان و متخصصان بهداشت با استفاده از دستکش های نیتریل بادوام می توانند از انتقال عفونت به خود و سایر بیماران جلوگیری کنند.

انعطاف پذیری بالا

نکته کلیدی برای همه دستکش های یکبار مصرف این است که باید با دست های مختلف سازگار شوند و به راحتی روی هر دستی با هر اندازه ای قرار بگیرند. به دلیل استفاده از بوتادین در تولید این نوع دستکش ها، دستکش های نیتریل پلاستیکی بسیار انعطاف پذیر هستند. بنابراین، با پوشیدن این نوع دستکش، افراد هرگز از تنگ یا گشاد بودن آنها شکایت نخواهند کرد. این ویژگی برای متخصصان پزشکی، جراحان و کسانی است که با قطعات بسیار کوچک کار می کنند خیلی مهم است.

مزایای دستکش نیتریل

تفاوت دستکش نیتریل و لاتکس و وینیل

دستکش های وینیل مواد مصنوعی متشکل از پلی وینیل کلرید و روان کننده های ساخته شده از مواد نرم هستند. این دستکش ها غیر حساسیت زا هستند و جایگزین خوبی برای دستکش های لاتکس حساسیت زا هستند. دستکش های وینیل دستکش های چند منظوره برای استفاده عمومی و فعالیت هایی هستند که به دقت لمسی نیاز ندارند. این دستکش ها مانند لاتکس نیستند و کاملا به دست نمی چسبند. در واقع، دستکش های وینیل به طور کلی ضخیم تر و پهن تر از دستکش های لاتکس و نیتریل هستند. این دستکش ها معمولا در نظافت، رنگ آمیزی، مونتاژ کاری، محیط های آزمایشگاهی و پخت و پز استفاده می شوند.

در مقایسه با لاتکس و وینیل، دستکش های نیتریل دوام بیشتری دارند و در برابر سوراخ شدن و پارگی مقاوم تر هستند. در مقایسه با دستکش وینیل، دستکش های نیتریل خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند و ضخیم تر هستند. با این حال، خاصیت ارتجاعی لاتکس طبیعی از این دو نوع بهتر است. از طرفی در دستکش های وینیل و لاتکس از ترکیبات پروتئینی استفاده می شود که در ترکیبات تولید نیتریل استفاده نمی شود. در نتیجه احتمال واکنش های پوستی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.حال اگر می خواهید بین دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس انتخاب دقیقی داشته باشید، دستکش نیتریل می تواند بهترین گزینه در بین انواع دستکش باشد. دستکش نیتریل هم مانند دستکش های وینیل جایگزین مناسبی برای افرادی است که به دستکش لاتکس حساسیت دارند.

بر اساس تحقیقات Stretcher، دلایل زیادی وجود دارد که نیتریل به عنوان بهترین دستکش پزشکی شناخته شده است، از جمله موارد زیر:

– تمام دستکش های نیتریل دارای درجه پزشکی بوده و فاقد لاتکس می باشند، بنابراین ضد حساسیت هستند و احتمال واکنش های آلرژیک و ناراحتی های پوستی را کاهش می دهند.

– دستکش نیتریل ضخیم تر از دستکش های وینیل و لاتکس است که باعث دوام بیشتر آنها می شود و بنابراین به راحتی سوراخ یا پاره نمی شوند.

– همچنین این دستکش ها یک سد محافظ بسیار بادوام هستند و در برابر مواد شیمیایی مانند حلال های چربی و روغن مقاوم هستند.

– دستکش های نیتریل نسبت به دو نوع دستکش دیگر انعطاف و کشش بیشتری دارند.

– طراحی نرم و انعطاف پذیر آنها پوشش مناسبی را فراهم کرده است.علاوه بر این، الگوی چسبناک آنها به مهارت دست کمک می کند.

 

جهت خرید تجهیزات پزشکی با مراجعه به فروشگاه اینترنتی برانکارد و مشاوره با متخصصان ما و اطلاع از آخرین قیمت ها بهترین خرید را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.