ابزار تشخیصی و سلامت, اطلاعات عمومی, پزشکی و سلامت

معرفی کامل لوازم مورد نیاز تزریقات

معرفی لوازم مورد نیاز تزریقات

همه ما با شنیدن اسم دکتر به یاد آمپول و سرم می‌افتیم. یکی از راه‌های رساندن دارو به بدن از طریق تزریقات است. برای استفاده از داروهای تزریقی باید از یک‌سری لوازم مانند سرنگ و پد الکلی که لوازم تزریقات هستند استفاده کرد. این کار نیازمند اموزش و یادگیری است و بدون آگاهی در این  خصوص نمی‌توان از این لوازم استفاده کرد. در ادامه به معرفی انواع لوازم مورد نیاز برای تزریقات می‌پردازیم.

 

داروهای تزریقی چیست؟

به‌طور کلی دو نوع دارو داریم. اول داروی خوراکی و دوم داروی تزریقی است. داروهای تزریقی گروهی از داروها هستند که مایع آمپول و واکسن توسط لوازم تزریقات به داخل رگ وارد می‌شوند. منظور از رگ همان رگ‌های وریدی است که در زیر پوست قرار دارند. تشخیص این مورد که هر بیماری نیاز به کدام نوع دارو دارد بستگی به نظر پزشک شما دارد، اما به‌طورکلی از ویژگی‌های مثبت این داروها در این است که طول دوره درمان را کوتاه می‌کند.

لوازم تزریقات

لوازم تزریقات

لوازم مورد نیاز تزریقات

برای انجام تزریق مواد دارویی باید از یک‌سری لوازم استفاده کنیم. در ادامه به معرفی لوازم تزریقات و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

  • سرنگ

از جمله لوازم تزریقات که در بین همه آشنا است، سرنگ است. سرنگ‌ها با توجه به نوع تزریق در سایزهای مختلف انتخاب می‌شود. تزریق به وسیله سرنگ را به چند دسته عضلانی، وریدی، پانسیون،  زیرجلدی و درون جلدی تقسیم می‌کنند.سرنگ‌ها با توجه به نوع تزریق در ارتفاع، میزان ضخامت و ضخامت سوزن  متفاوتی وجود دارند. در انتخاب سرنگ باید به مکان و میزان نفوذ مقدار دارو توجه کرد.

شکل ظاهری سرنگ‌ها به این شکل است که از یه قسمت استوانه‌ای و یک انتهای کوچک تشکیل می‌شود که سوزن را به آن وصل می‌کنند. در داخل این استوانه پیستون وجود دارد که برای واردشدن مایع آمپول به داخل سرنگ و خروج آن استفاده می‌کنند. معمولا از سرنگ‌های یک‌بار مصرف برای تزریقات در مراکز درمانی استفاده می‌شود که بنابر قیمت ارزانی که دارد بسیار مناسب است.

سرنگ

سرنگ

بیشتر بخوانیم : جدول تفسیر آزمایش قند خون

  • پد الکلی

یکی از راه‌های انتقال آلودگی به بدن از طریق پوست و منافذ موجود بر روی پوست است.  برای این‌که از این اتفاق جلوگیری شود، باید محل تزریق را ضدعفونی کنند و این کار امری ضروری قبل از انجام عمل تزریق است. یکی از وسیله‌های مورد استفاده در زمینه ضدعفونی کردن پد الکلی است. الکل از وسایل اصلی ضدعفونی کننده است و در ضدعفونی کردن تمام وسایل از جمله پوست و سطوح از الکل استفاده می‌شود. برای راحتی استفاده از الکل این پدها را به‌صورت آماده می‌توان تهیه کرد.

پد الکلی

پد الکلی

 

  • پنبه بهداشتی

اگر امکان تهیه پد الکلی ندارید می‌توانید از پنبه و الکل یا مواد ضدعفونی کننده به‌صورت جدا برای ضدعفونی کردن پوست استفاده کنید تا هرگونه آلودگی از روی پوست قبل از انجام تزریق حذف شود. آلودگی‌ها امکان نفوذ از راه منفذ محل تزریق به داخل بدن را دارد. حواستان به این نکته باشد.

 

ست سرم

ست سرم

 

بیشتر بخوانیم : آموزش بخیه زدن

  • وسایل تزریقات – ست سرم

بعد از سرنگ رایج‌ترین وسیله برای تزریقات، سرم است. سرم یک ماده دارویی که در اندازه زیاد وارد رگ‌های وریدی می‌شود. از لوازم تزریق سرم، ست سرم است که از قطعات زیادی تشکیل می‌شود که برای کنترل کردن مقدار محلول مورد تزریق استفاده می‌شود. بیماران از نظر میزان مصرف دارو با هم متفاوت هستند.  این میزان مصرف بنابر وزن، قد و سن بیماران مختلف است و باید توسط پزشک تعیین شود. میزان دریافتی مایع سرم  برای یک کیلوگرم وزن بدن روزانه 35 تا 50 میلی لیتر است. بنابراین یک مقدار زیادی وارد بدن می‌شود.

به همین دلیل ست سرم برای استفاده مایعات زیاد کاربرد دارد. ست سرم از اجزای مختلفی مانند محفظه سرم، اسپایک و محافظ، گیره غلطکی، گیره اسلایدی و درگاه تنظیم تشکیل می‌شود. برای وصل کردن ست سرم به رگ بیمار از آنژیوکت استفاده می‌شود. آنژیوکت به وسیله یک سوزن در رگ بیمار قرار می‌گیرد. هنگام خرید ست سرم باید به نکات زیر توجه کنید.

  • از سالم بودن تمامی اجزای آن اطمینان پیدا کنید.
  • ست سرم یک‌بار مصرف است. از استفاده مجدد آن بپرهیزید.
  • در‌صورت باز بودن بسته‌بندی از استفاده آن بپرهیزید.

 

آنژیوکت

آنژیوکت

  • لوازم تزریقات – آنژیوکت

آنژیوکت یه لوله تو خالی است که امکان ورود به رگ‌های بدن را دارد. از این وسیله برای ورود مایع دارویی و خروج خون از رگ استفاده می‌شود. به وسیله آنژیوکت کادر درمان می‌توانند به‌طور هم‌زمان چند تزریق را برای بیمار انجام دهند بدون این‌که بیمار اذیت شود. در انتخاب آنژیوکت سایزهای مختلف بنا بر سن بیمار، نازکی رگ بیمار و مایع تزریقی بستگی دارد.

 

چسب آنژیوکت

چسب آنژیوکت

بیشتر بخوانیم : معرفی تجهیزات مراقبت از بیمار در منزل

 

  • لوازم تزریقات – چسب آنژیوکت

وقتی آنژیوکت را در داخل رگ قرار می‌دهند، هرگونه حرکت از سوی بیمار می‌تواند برای او دردناک باشد یا حتی منجر به پاره شدن رگ شود ازاین‌رو از چسب مخصوص برای نگهداری آنژیوکت استفاده می‌کنند. این چسب‌ها از جنس یک‌بار مصرف هستند.

 

چسب تزریق

چسب تزریق

  • وسایل تزریقات – چسب تزریق

چسب تزریق از جمله وسایلی است که بعد از تزریقات استفاده می‌شود. از این چسب بر روی زخم استفاده می‌کنند. هدف از استفاده از این چسب است که جلوی هرگونه خونریزی احتمالی را بگیرد و از رشد میکروب‌ها جلوگیری کند. این چسب‌ها بسیار راحت‌تر قابل استفاده هستند و در مقایسه با پنبه کارایی راحت‌تری دارند.

 

 

لوازم تزریقات - اسکالپ وین

لوازم تزریقات – اسکالپ وین

 

  • وسایل تزریقات – اسکالپ وین

اسکالپ وین نوعی سوزن پروانه ای است که برای تزریقات سیاهرگ استفاده می‌شود. معمولا تزریق در این نواحی با درد زیادی همراه است و دقت زیادی  نیاز دارد از این‌رو از این سوزن که دقت بالاتری دارد استفاده می‌شود. این سوزن دارای بال‌هایی از جنس  پی وی سی است، به همین دلیل آن را پروانه‌ای می‌نامند. بر روی این بال‌ها سایز و اندازه اسکالپ وین نوشته شده است. نوعی دیگر این سوزن نیز وجود دارد که صرفا مخصوص استفاده برای بیماران تالاسمی است.

 

لوازم تزریقات - دستگاه رگ یاب

لوازم تزریقات – دستگاه رگ یاب

 

  • لوازم تزریقات – دستگاه رگ یاب

گاهی اوقات به دلیل برخی اتفاقات یافتن رگ‌های دست امکان پذیر نیست. این دلایل مانند کاهش فشار خون است. یا اگر بخواهید در دست نوزاد تزریق انجام دهید، یافتن رگ‌های وریدی نوزاد به سختی ممکن است و این کار را برای تزریق آمپول و یا سرم سخت می‌کند. برای راحتی کار پرستاران و بیماران دستگاهی به نام رگ یاب تولید و ساخته شد. این دستگاه بر روی بازوی بیمار بسته می‌شود و با فشار آوردن به بازوی بیمار و تولید نور به پیداشدن رگ بیمار کمک می‌کند. از فواید این دستگاه می‌توان به کاهش خطای انسانی و جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند پاره شدن رگ بیمار اشاره کرد.

 

وسایل تزریقات - سه راهی آنژیوکت

وسایل تزریقات – سه راهی آنژیوکت

  • وسایل تزریقات – سه راهی آنژیوکت

قبلا به فواید استفاده از آنژیوکت اشاره کردیم. برخی از بیماران روزانه احتیاج به تزریق دارند. به این منظور از آنژیوکت برای آنان استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع نیاز است که هم‌زمان چند تزریق برای بیمار انجام دهند. به این منظور استفاده از آنژیوکت تک راه کاربردی نیست و از آنژیوکت سه راهه استفاده می‌شود. که قابلیت هم‌زمان چند تزریق را دارد.

 

سوند و کاتتر

سوند و کاتتر

  • سوند و کاتتر

سوند یا کاتتر یک لوله منعطف و پلاستیکی است که به خارج‌شدن ادرار از مثانه کمک می‌کند. این سوند از یک بالن کوچک تشکیل می‌شود که وظیفه آن میزان کردن وزن ادرار به وسیله آب مقطر است تا از پیچ خوردن لوله سوند جلوگیری کند. این سوند شامل یک کیسه ادرار است که ادرار را در آن تخلیه می‌شود. علاوه بر آن دارای دوشاخه است که یکی مسئول جمع آوری ادرار می‌شود و دیگری به سمت بالن می‌رود و به پر شدن آن از آب مقطر جلوگیری می‌کند.

 

کاندوم شیت

کاندوم شیت

 

  • کاندوم شیت

کاندوم شیت یا سوند کاندومی برای انتقال ادرار به کیسه ادرار استفاده می‌شود. این سوند معمولا توسط آقایانی که نمی‌توانند ادرار خود را کنترل کنند استفاده می‌شود.  از این کاندوم به عنوان سوند بیرونی نیز نام برده می‌شود. این سوند در مقایسه با سوند درونی و کاتتر آسان‌تر استفاده می‌شود و درد کم‌تری نسبت به استفاده از آن سوند دارد. کسانی که از کاندوم شیت استفاده می‌کنند از ممانعت حرکتی کمتری برخوردارند.

 

وسایل تزریقات - سرسوزن

وسایل تزریقات – سرسوزن

  • سرسوزن

سر سوزن یا نیدل یک وسیله فلزی کوچک است که به علت نوک تیزی که دارد به راحتی در داخل پوست قرار میگیرد و برای تزریقات از آن استفاده می‌شود. از ویژگی دیگر این سوزن این است که میان سر آن خالی است و مایع تزریق از این طریق وارد بدن می‌شود. همچنین در زمان نمونه‌کیری خون از این سوزن برای انتقال خون به داخل سرنگ استفاده می‌کنند.

این سوزن قابلیت استفاده برای تزریق به نواحی مختلف مانند پوست، عضله و رگ را دارد. سر سوزن‌ها در قطرهای مختلفی وجود دارند که برای تزریق‌های مختلفی استفاده می‌شود. این سوزن‌ها چون امکان نفوذ به داخل بدن را دارند باید حتما تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد تا با اطمینان خاطر بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

نکته:

استفاده از لوازم مورد نیاز تزریقات باید حتما به وسیله افراد کار بلد صورت بگیرد و بدون داشتن دانش و آگاهی استفاده از این وسایل بسیار خطرناک است. و ممکن است سلامت انسان را به خطر بی‌اندازد.

 

بیشتر بخوانیم : معرفی وسایل ست بخیه یکبار مصرف

 

خرید لوازم تزریقات

از آنجایی که تمامی لوازم تزریقات بهداشتی است و برای سلامتی انسان استفاده می‌شود، باید این لوازم را از مراکز معتبر فروش تجهیزات پزشکی تهیه کنیم. این مراکز، داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی معتبر هستند که تمامی لوازم تزریقات را می توانید  با خیالی آسوده از این مراکز تهیه نمایید.

فروشگاه اینترنتی برانکارد، به آدرس berankard.com یک فروشگاه معتبر تجهیزات پزشکی می باشد که می توانید با جستجو و بررسی محصول مورد نظر و مشاوره با متخصصان برانکارد بهترین خرید را انجام دهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با لوازم مورد نیاز تزریقات آشنا کنیم. هدف ما صرفا آشنایی شما با این وسایل بود. لطفا از استفاده خودسرانه از این لوازم خودداری نمایید تا سلامت شما به خطر نیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.