پزشکی و سلامت, پزشکی ورزشی, مراقبت بیمار در منزل

پدال مکانیکی فیزیوتراپی چیست ؟

پدال مکانیکی فیزیوتراپی چیست

علم توانبخشی همانند سایر مباحث درمانی با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و تجهیزات پزشکی و درمانی در آن از گذشته تاکنون تفاوت‌های بسیاری کرده است. این ابزارآلات به منظور باز توانی قدرت عضله تاندون‌ها و مفاصل به کار گرفته می‌شود و کارکرد بسیاری در میان بیماران آسیب دیده دارد. پدال مکانیکی فیزیوتراپی یکی از این ابزارهای درمانی به حساب می‌آیند که در دو نوع مکانیکی و برقی در فیزیوتراپی‌ها و مراکز کاردرمانگری وجود دارند.

پدال مکانیکی فیزیوتراپی

پدال‌های مکانیکی فیزیوتراپی به منظور عملکرد بهتر عضلات سالمندان، بیماران و مددجویان کاردرمانی طراحی شده اند. بیماران آسیب دیده که در طولانی مدت درگیر نقاهت بود‌ند، بر اثر بی تحرکی دچار ضعف در ناحیه عضله، تاندون‌ها و مفاصل گردیده‌اند و لازم است که با وسایلی همانند پدال های مکانیکی، لیزر درمانی، خمیر پاتی و غیره به انجام تمرینات موردنظر ورزشی و درمانی بپردازند تا بتوانند کم کم به حالت اولیه خود برگردند و بتوانند مجدد روی دست و یا پایشان تحرکات قبلی خود را انجام دهند.

پدال های فیزیوتراپی در دو نوع برقی و مکانیکی تولید می‌شوند. پدال‌های مکانیکی فیزیوتراپی به صورت مکانیکی حرکت می‌نماید و عملکرد آن اینگونه است که بیمار و یا فرد سالمند باید همانند فعالیت دوچرخه سواری پا بزند و یا دست‌های خود را بچرخاند.

میزان استحکام پدال‌ها قابل تنظیم است و متناسب با قدرت هر فرد تغییر داده می‌شود. به وسیله ابزار موجود بر روی پدال می‌توانید میزان استحکام آن را کم و یا زیاد کنید.

پدال مکانیکی فیزیوتراپی برای دست و پای افراد قابل استفاده می‌باشد و برای سالمندان و یا اشخاصی مناسب استفاده است که مایلند توان عضلانی خود را مجددا به دست آورند.

نام های دیگر پدال فیزیوتراپی مکانیکی ، پدال دوچرخه ، دوچرخه ثابت و مینی بایک می باشد.

خرید دوچرخه ثابت

خرید دوچرخه ثابت

قیمت پدال مکانیکی

پدال‌های مکانیکی فیزیوتراپی انواع مختلفی دارند. این پدال‌ها بسته به نوع کارکرد و متریال استفاده شده، رنج قیمتی متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهند بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از اینکه به خرید پدال مکانیکی فیزیوتراپی اقدام نمایید با مراجعه به فروشگاه برانکارد به آدرس berankard.com  و مشاوره با کارشناسان برانکارد، در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید یک نمونه کارآمد را خریداری کنید؛

چراکه انتخاب نادرست در تهیه و خرید تجهیزات پزشکی و ابزارآلات درمانی می‌تواند روند بهبودی مراجعین شما را به تعویق بیندازد و شما را در آینده نزدیک ملزم به صرف هزینه‌های مجدد کند.

پدال مکانیکی فیزیوتراپی دست و پا

پدال‌های مکانیکی موجود در مراکز فیزیوتراپی برای دست و پا قابل استفاده می‌باشد و هر کدام به صورت تک منظوره طراحی نشده‌اند. این پدال‌ها به صورت چرخشی ساخته شده‌اند و به آن پدال چرخشی فیزیوتراپی گفته می‌شود.

پدال دوچرخه

پدال دوچرخه یا پدال‌های چرخشی فیزیوتراپی گاها به صورت دوچرخه ثابت طراحی می‌شوند و درمان‌جویان برای بهبود وضعیت پا در ناحیه لگن، زانو و مچ پا از آن استفاده می‌کنند. پدال دوچرخه‌های ثابت نیز از لحاظ استحکام قابلیت تنظیم دارد و شما می‌توانید متناسب با توان بیمار خود درجه سختی آن را به گونه ای تنظیم کنید که فشار مناسب برای وضعیت جسمانی وی بر روی دوچرخه به وجود بیاید. مینی بایک یکی دیگر از انواع دوچرخه‌های ثابت می‌باشد.

پدال برقی فیزیوتراپی

پدال برقی فیزیوتراپی یا مینی بایک ، همانند پدال‌ مکانیکی فیزیوتراپی طراحی شده‌اند اما به وسیله برق کار می‌کنند. پدال برقی فیزیوتراپی با چرخش خود و سرعت قابل تنظیم می‌توانند اندام، دست و پای بیماران را به آرامی حرکت داده و منجر به رفع گرفتگی و ضعف حرکتی در آنان شود.

پدال برقی فیزیوتراپی

پدال برقی فیزیوتراپی

نحوه عملکرد پدال مکانیکی و برقی فیزیوتراپی

پدال مکانیکی و برقی فیزیوتراپی یا دوچرخه ثابت ، جهت تمرین، درمان در منزل و یا مراکز درمانی به کار گرفته می‌شود. این پدال‌ها برای دست و پا قابل استفاده هستند و می‌توانند قدرت دست و پا را در سالمندان و بیماران آسیب دیده و مددجویان کاردرمانی بازیابی کنند.

کار با این پدال‌ها باعث افزایش خون‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شوند و این امر در بهبود عوارض ناشی از بی حرکت بودن عضلات بسیار موثر است. استفاده از این پدال‌ها می‌توانند قدرت ماهیچه را افزایش داده و سبب بازتوانی توان حرکتی شما شوند.

پدال مکانیکی فیزیوتراپی چه ویژگی هایی دارد

پدال مکانیکی،  طبی بوده و در امور توانبخشی و بازتوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از پدال مکانیکی فیزیوتراپی یا دوچرخه ثابت ، می‌توانید قدرت ماهیچه های دست و پای خود را افزایش داده و بدنتان را برای روزهای آتی یا بعد از بهبودی آماده کنید.

پدال‌های مکانیکی ساده برای استفاده در منزل بسیار مناسب هستند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و شما حتی در خانه‌های کوچک نیز می‌توانید از آن بهره ببرید.

از پدال های فیزیوتراپی به صورت نشسته و خوابیده باید استفاده کرد و بصورت ایستاده باعث ایجاد فشار مضاعف به شفت رکاب ها شده و به دستگاه صدمه می زند. پدال مکانیکی فیزیوتراپی برای افرادی که تحرک کمی دارند و شغل و شرایط کاری آنها به طوری هست که دائم پشت میز نشسته اند نیز توصیه می شود.

بسته به حرکت مورد نظرتان می‌توانید آن را بر روی زمین و یا میز فیکس نموده و دست و پاهای خود را به آن قلاب کنید سپس با حرکت دادن آن به تمرین امور بازتوانی خود بپردازید .

با تهیه پدال مکانیکی فیزیوتراپی علاوه بر تمرینات پا می‌توانید تمرینات بالا تنه را نیز انجام دهید.

نوع طراحی این پدال ها بسیار سبک و زیبا می باشد و شما می‌توانید به راحتی آن را بلند نموده و جابه‌جا کنید به علاوه می‌توانید آن را در زیر میز پشت دیوار و غیره جای دهید و فضای زیادی را از منزلتان اشغال نکنید.

تقریبا اکثر پدال‌های مکانیکی فیزیوتراپی و پدال های برقی فیزیوتراپی موجود در بازار به تعداد شمار و کالری شمار مجهز هستند و شما می‌توانید تخمین حدودی کالری سوزانده شده و تعداد حرکت انجام شده خود را توسط صفحه دیجیتال موجود بر روی آن مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید که نمونه‌های داخلی پدال های مکانیکی و برقی نیز در بازار وجود دارد و با کیفیت بسیار بالا عرضه می‌شود و از نمونه‌های خارجی خود دست کمی ندارند.

مزایای پدال مکانیکی فیزیوتراپی

مزایای پدال مکانیکی فیزیوتراپی

مزایای استفاده از پدال مکانیکی فیزیوتراپی

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره شد دوچرخه ثابت یا پدال های مکانیکی یا مینی بایک، برای دست و پا طراحی شده‌اند و شما با استفاده از آن می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن و با انجام فعالیت‌های آسان به وسیله پا زدن توان خود را به دست آورید و قدرت عضلات ضعیف شده خود را برگردانید.

پدال مکانیکی فیزیوتراپی ، کم حجم و سبک طراحی شده است و برای استفاده در خانه و محیط کار بسیار مناسب می‌باشد و شما می‌توانید با تا کردن آن و کوچکتر کردن بسته بندی‌اش، آن را به مکان مورد نظر تان حمل می‌کنید.

با استفاده از بندهای تنظیمی روی پدال می‌توانید استحکام آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که به هنگام پا زدن احساس راحتی داشته باشید و با کمک دکمه‌های تنظیمی، سرعت حرکت آن را تغییر دهید.
با استفاده از این آپشن‌ها می‌توانید به تناسب قدرت عضلات تان کمک نموده و پدال‌های آن را متناسب با توان حرکتی خود تنظیم کنید. دقت کنید که متناسب با قوی شدن عضلات‌تان این امکان را دارید که استحکام و قدرت دستگاه را بیشتر نموده تا توان بیشتری را برای حرکت دادن پدال‌ها از عضلات‌تان به کار گیرید؛ به این ترتیب می‌توانید رفته‌رفته عضلات و مفاصل خود را قوی‌تر کنید.

در قسمت زیر پایه‌های دستگاه پایه های کوچک پلاستیکی قرار گرفته‌اند که از تکان نخوردن و لرزش دستگاه حین پدال زدن جلوگیری می‌نماید. این آپشن باعث می‌شود که این دستگاه در عین سبک بودن استحکام لازم برای قرار گرفتن بر روی زمین را داشته باشد و دستگاه شما به هنگام پدال زدن از روی زمین بلند نشده و یا تکان نخورد.

توجه داشته باشید که استفاده از پدال مکانیکی فیزیوتراپی تنها مختص سالمندان و افراد آسیب دیده نیست در صورتی که احساس می‌کنید به علت بی تحرکی و افزایش سن عضلات شما تضعیف شده است می‌توانید با استفاده از این دستگاه و تقویت عضلات بالاتنه و پایین تنه خود سن از کار افتادگی عضلات خود را تا چندین سال به تعویق بیندازید و سلامتی خود را برای سال‌های بیشتری تضمین کنید.

استفاده از پدال‌های مکانیکی فیزیوتراپی محدودیت سنی ندارد و شما در هر سنی قرار گرفته باشید امکان استفاده از آن را دارید. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید بر روی صندلی، زمین و یا هر پوزیشنی از آن استفاده کنید و به قد و قواره و فیزیک بدنی افراد، بستگی ندارد.

فواید استفاده از پدال مکانیکی فیزیوتراپی به ماهیچه‌ها منتهی نمی‌شود چرا که می‌توانید با استفاده از این دستگاه مفاصل کم فعالیت و یا مفاصلی که طی مدت زمان به عضلات ضعیف تبدیل شده‌اند را تقویت نموده و بدن سالم و قوی‌تری برای خود بسازید.

مفاصلی مانند کف پا، زانو و آرنج، مچ و غیره مفاصلی هستند که برای انجام حرکات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و لازم است که عضلات منتهی به آن را قوی‌تر نموده تا عضلات بتوانند بخشی از بار مفصل را به دوش بکشند و فشار کمتری بر مفصل وارد شود. با انجام این کار می‌توانید  عمر مفاصل خود را ارتقاء دهید.

کاربرد پدال مکانیکی فیزیوتراپی

کاربرد پدال مکانیکی فیزیوتراپی

کاربرد پدال مکانیکی فیزیوتراپی

  • قابل استفاده برای افرادی که دردهای مفصلی دارند.
  • این وسیله می‌تواند به عنوان یک وسیله توان‌بخشی در مراکز فیزیوتراپی و خانگی استفاده شود.
  • با استفاده از این پدال می‌توانیم از عضلات پایین تنه میان تنه و بالاتنه خود را تا حد زیادی تقویت کنیم.
  • با استفاده مداوم از این دستگاه، امکان تغییر استحکام و قدرت دستگاه به منظور هماهنگ شدن میزان سختی دستگاه و عضلات خود را دارید.

 

جمع بندی

نحوه صحیح انجام عمل جراحی توسط پزشک یک بخش بسیار مهمی از بهبود وضعیت آسیب شما به شمار می‌آید اما در نظر داشته باشید که یک بخش بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر در بهبود وضعیت شما وجود دارد و آن فیزیوتراپی و کاردرمانی و توانبخشی مراقبت‌های بعد از عمل جراحی است.

در صورتی که نکات مذکور را به درستی رعایت ننموده و انجام ندهید بهترین جراحان نیز نمی‌توانند در این باره تاثیر صددرصدی بگذارند.
انجام فیزیوتراپی و تمرینات توان‌بخشی با دستگاه های مختلف از جمله پدال مکانیکی فیزیوتراپی ، به بهبود و ترمیم سریع‌تر بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند و موجب می‌شود که فرد بیمار بتواند در اسرع وقت فعالیت‌های خود را دوباره شروع کند.
تمرینات فیزیوتراپی و توانبخشی به صورت گام به گام از ضعیف‌ترین حالت به قوی‌ترین حالت پیش می‌رود تا شما در طی انجام این تمرینات دچار فشار و اذیت نشوید؛

دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت

بنابراین برای شروع تمرینات توان‌بخشی بافت آسیب دیده خود دچار هیچ نگرانی نباشید چرا که این تمرینات به صورت برنامه ریزی شده و اصولی به شما ارائه می‌شوند و در صورت داشتن درد از ضعیف ترین حالت ممکن استارت می‌خورند و همزمان با افزایش قدرت ماهیچه شما سخت‌تر می‌شوند.

فراموش نکنید که در صورت انتخاب بهترین پزشک جراح نیز نمی‌توانید فارغ از انجام تمرینات توان‌بخشی و فیزیوتراپی بهبودی کامل خود را به دست آورید و هر دوی این موارد برای بازتوانی دامنه حرکتی لازم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.