ابزار تشخیصی و سلامت, پزشکی و سلامت, چشم

معرفی ابزار معاینه چشم

ابزار معاینه چشم

هر پزشک و متخصصی جهت معاینه و تشخیص بیماری به ابزار معاینه چشم احتیاج دارد و بدون استفاده از این ابزار و وسایل تشخیص بیماری برای شخص امکان پذیر نخواهد بود. در این مقاله به معرفی انواع مختلف ابزار معاینه به ویژه ابزار معاینه چشم می پردازیم. از جمله این ابزارها می شود به: چارت اسنلن، آفتالموسکوپ، رتینوسکوپ، اسلیت لمپ، تونومتر، لنزومتر و … اشاره نمایم. در این بخش به معرفی هر یک از این ابزارها و تجهیزات چشم پزشکی می پردازیم.

تجهیزات و ابزار معاینه چشم

با پیشرفت تکنولوژی گوناگون در علوم مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی و درمانی پیشرفت های بسیاری حاصل شده است. هم اکنون جهت کنترل چشم ابزار پزشکی و دستگاه ها و وسایل گوناگون به وجود آمده است. توجه داشته باشید که تجهیزات چشم پزشکی به دو بخش مختلف تقسیم می شود یک: تجهیزات اندازه گیری چشم پزشکی، دوم: ابزار چشم پزشکی درمانی، که در بخش زیر به معرفی آنها می پردازیم. برخی از تجهیزات چشم پزشکی اندازه گیری و تشخیصی بدین شرح است: چارت اسنلن، پروژکتور چشمی، کراتومتر، توپوگرافی، لنزومتر، بیومتری و … برخی از تجهیزات و ابزارهای درمانی هم لیزر، میکروکراتوم، فیکو ویترکتومی، میکروسکوپ جراحی و … است.

چارت اسنلن

چارت اسنلن

چارت اسنلن

یکی از دستگاه ها و ابزار معاینه چشم چارت اسنلن است، که همه پزشکان می بایست جهت معاینه چشم از این ابزار استفاده نمایند. اگر که بخواهید بینایی خود را تست کنید و پزشک تست بینایی برای شما انجام دهد حتماً باید مقدار بینایی شما را با افرادی که دیده طبیعی دارند بسنجند و باید از ابزار چارت اسنلن استفاده نمایند.

این ابزار به وسیله یک چشم پزشک آلمانی در قرن ۱۹ طراحی شد و انواع گوناگونی از چارت های بینایی در این ابزار موجود است. اما اغلب همه آنها از ردیف یازده که حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده است استفاده می کنند. برای تست بینایی شما با این ابزار کوچکترین و بزرگترین حروف به شما معرفی می شود و شما می بایست جهت آن را تشخیص دهید و حد بینایی شما از طریق این دستگاه مشخص می شود.

پروژکتور چشمی

وسیله و ابزاری می باشد که در حیطه چشم پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب به منظور بررسی نمودن سلامت قرنیه و چشم به کار گرفته می شود. پروژکتور چشمی به شکل رومیزی می باشد و در مدل های بسیار گوناگون موجود می باشد.

ابزار معاینه چشم - آفتالموسکوپ

ابزار معاینه چشم – آفتالموسکوپ

آفتالموسکوپ – ابزار معاینه چشم

یکی دیگر از ابزار معاینه چشم در حیطه چشم پزشکی آفتالموسکوپ” است. که حتما باید از این ابزار برای معاینه نمودن استفاده شود. اصلی ترین مزیت های به کارگیری از این ابزار تعیین سلامت رتین است. بیمار هایی که به سردرد دچار شده اند، یا دیسک های بینایی آنها ملتهب شده است نشانه های افزایش فشار داخل جمجمه نیز دارند همانند هیدروسفالی و … استفاده از این دستگاه لازم است.

رتينوسکوپ – ابزار معاینه چشم

رتينوسکوپ وسیله ای کمکي و بهترین ابزار معاینه چشم تشخیصي می باشد. از قبیل استفاده های رتينوسکوپ مي شود به تشخيص دادن دوربيني، نزديک بيني، آستيگماتيزم چشم اشاره نمود و تشخیص درست و دقیقی در زمینه بیماری های چشم به ما می دهد.

ابزار معاینه چشم - رتینوسکوپ

ابزار معاینه چشم – رتینوسکوپ

اسليت لمپ

از این ابزار و وسیله ای به جهت بررسی نمودن بیماری های ابتدایی چشم به کار گرفته می شود. از طریق این دستگاه می شود بخش های مختلف چشم از جمله پلک، مجاری اشک ، قرنیه، عدسی، و … بررسی می شود. از طریق این دستگاه بازده گسترده ای از بیماری های چشمی را می شود به طور کامل تشخیص داد. بالاترین استفاده از این ابزار مربوط به تشخیص کدورت های مدیاهای شفاف همانند به وجود آمدن اختلال های قرنیه و همچنین آب مروارید و همچنین آب سیاه می باشد و این ابزار در مدل های گوناگون موجود است.

آنژیوگرافی

به منظور انجام این عمل، تزریق به داخل ورید بازویی صورت می پذیرد و به جهت عکس برداری از بخش های عقبی چشم از این دستگاه استفاده می گردد. این عمل و آزمایش به منظور بررسی نمودن جریان خون در شبکیه به کار گرفته می شود. اغلب به منظور بررسی نمودن عروق شبکیه و به جهت بررسی دقیق قسمت های عمیق چشم مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه یکی از بهترین ابزار معاینه چشم محسوب می شود.

کراتومتر

کراتومتر ابزار خوبی برای معاینه چشم محسوب می شود و به جهت اندازه گیری نمودن انحنا و همچنین بازتاب سطوح مختلف قرنیه به کار گرفته می شود. نام دیگر این ابزار افتالمومتر است. تا سالیان بسیار به جهت تشخیص آستیگماتیسم و تعیین نمودن درجه آن استفاده می گردد. این ابزارها امروزه بسیار زیاد پیشرفت نموده است و در حال حاضر این ابزارها دارای سنسورهای نوری و تشخیص اندازه گیری با کامپیوتر است. و چشم پزشکان با استفاده از این ابزار می توانند انواع مختلف بیماری چشمی را تشخیص دهند.

توپوگرافي

این ابزار در لغت به معنی نقشه پستی و بلندی قرنیه می باشد.  این دستگاه و نورهای آن بر سطوح قرنیه تابیده می شود و به وسیله ای یک کامپیوتر و از طریق بازتاب شکل به این حلقه ها به قدرت انکساری قرنیه در مناطق متعدد آن پرداخته می شود و این دستگاه سبب تشخیص بیماری های گوناگون می شود. اگر شخصی دارای قوز قرنیه باشد حتما باید قبل از عمل با این دستگاه به طور کامل معاینه شود.

ابزار معاینه چشم

ابزار معاینه چشم

معرفی ابزار معاینه چشم

پاکی متر

پاکی متر نیز جزو ابزار معاینه چشم می باشد که در آن با به کارگیری از امواج میزان ضخامت قرنیه اندازه گیری می گردد. قبل از عمل جراحی های مختلف بر روی چشم از جمله لازک و … می بایست حتما میزان ضخامت قرنیه اندازه گیری شود و سپس عمل جراحی انجام شود.

تونومتر

با استفاده از تونومتر می شود میزان فشار کره چشم را دقیق اندازه گیری نمایم. اگر میزان فشار بر روی چشم زیاد باشد باعث بیماری هایی از قبیل آب سیاه می گردد. توجه داشته باشید که اگر بیماری آب سیاه درمان نشود، سبب بروز آسیب های گوناگون در چشم و همچنین کور شدن شخص می گردد. اشخاصی که بالای 45 سال سن دارند اگر هر 4 یا 5 سال جهت بروز این نوع بیماری های به پزشک مراجعه کنند بسیار عالی می باشد.

لنزومتر

لنزومتر یک ابزار معاینه چشم است که از طریق این دستگاه، توان و یا محور و میزان منشور یک عدسی تعیین می گردد. از ابزارهای بسیار کاربردی در عینک سازی ها می باشد و با اسم ورتومتر نیز مشهور می باشد.

در حال حاضر لنزومتر های گوناگونی در بازارهای داخلی موجود است. لنزومتر ها هم به صورت دستی و هم به صورت دیجیتالی موجود می باشد. حتما برای تعیین عدسی باید در عینک سازی ها یکی از این ابزارها وجود داشته باشد.

معرفی ابزار چشم پزشکی

معرفی ابزار چشم پزشکی

بیومتری

یکی دیگر از ابزار معاینه چشم قبل از جراحی های چشمی بیومتری است. هدف از استفاده از بیومتری تعیین درست و دقیق لنزی می باشد که برای هر بیمار منحصر به فرد است. انجام دادن بیومتری قبل از عمل بسیار ضروری است. دقت انجام و اندازه گیری بیومتری بسیار لازم و حیاتی است. چرا که قبل از عمل و جراحی باید همه چیز به درستی و کاملا دقیق سنجیده شود.

تاکم

تاکم ، ابزار تشخیصی محسوب می شود و یکی دیگر از ابزار معاینه چشم  است. از این دستگاه جهت اندازه گیری و معاینه نمودن سگمان چشم استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه می شود از بخش های قدامی چشم تصاویری ثبت شود. تاکم یک دستگاه بسیار پیشرفته و عالی است که می تواند قوز قرنیه را نیز تشخیص دهد. از اطلاعات بدست آمده توسط این دستگاه قبل از عمل لازک استفاده می گردد. از این دستگاه تاکم در جهت ارزیابی نمودن شکل قرنیه و همچنین آنالیز کلی از زاویه های گوناگون چشم استفاده می شود.

فیکوویترکتومی

فیکوویترکتومی

فیکو ویترکتومی

فیکو ویترکتومی یک ابزار معاینه چشم درمانی محسوب می شود. با استفاده از این دستگاه می شود عمل ها و جراحی های گوناگون از قبیل: عمل جراحی کاتاراکت و همچنین عمل جراحی سگمان خلفی و … را به راحتی و به دقت انجام داد. با استفاده و به کارگیری از این دستگاه می شود عمل های جراحی بسیار حساس و خطرناک را انجام داد و بهبود دید و بینایی بیمار را به دنبال دارد.

در عصر کنونی با روی کار آمدن این دستگاه بسیاری از عمل های خطرناک و بسیار حساس به راحتی و با نهایت دقت انجام می شود. فیکو ویترکتومی از عالی ترین ابزار های معاینه چشم درمانی محسوب می شود. این ابزار درمانی در تمامی مراکز چشم و بینایی که عمل های جراحی گوناگون چشم در آن انجام می شود یافت می شود و همه روزه با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی انواع جدید و بسیار دقیق این دستگاه ها موجود می باشد.

خرید ابزار معاینه چشم

شما عزیزان می توانید برای خرید تجهیزات پزشکی و همچنین ابزار معاینه به فروشگاه اینترنتی برانکارد به آدرس berankard.com مراجعه کرده و با بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد، محصول مورد نظر خود را تهیه نمایید.

کلام پایانی

وسایل و تجهیزات و یا به عبارتی ابزار معاینه چشم گوناگونی در بازارهای داخلی موجود می باشد. که تمامی متخصصان و مراکز درمانی می بایست انواع مختلف این ابزار معاینه چشم درمانی و یا تشخیصی را استفاده نمایند. حتما در زمان خرید و تهیه این ابزار و وسایل بسیار دقت کنید که حتما این ابزار را از مراکز و شرکت های معتبر در این زمینه خرید نماید. تا بهترین و مدرن ترین ابزار و وسیله را برای خود خرید نماید. ابزارهای چشم پزشکی و جراحی چشم و بینایی بسیار زیاد هستند و این ابزارها با تنوع بسیاری زیادی در بازارهای داخلی وجود دارد، که در قیمت های گوناگونی عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.