ابزار تشخیصی و سلامت, کرونا, مراقبت بیمار در منزل

انواع تب سنج و کارکرد آنها

انواع تب سنج و کاربرد آنها

ممکن است وقتی تصویر دماسنج را مشاهده می کنید، اولین چیزی به ذهن شما برسد تب باشد، اما می توان از آن برای موارد بسیار بیشتری استفاده کرد. این وسیله ها می توانند دمای یک کامپیوتر، استخر، یخچال و حتی کل ساختمان را تشخیص دهند!

با همهٔ این کاربردها جای تعجب نیست که بیش از یک نوع تب سنج در بازار داشته باشیم. در این مقاله یک مرور کلی از همهٔ مواردی که دربارهٔ تب سنج یا همان thermometer باید بدانید خواهیم داشت، پس با ما همراه باشید.

تب سنج چیست ؟

تب سنج” یا دما سنج را به عنوان ابزاری برای تعیین دما تعریف می شود. Thermo به معنی گرما است، در حالی که Meter برای هر وسیله ای که اندازه گیری می کند استفاده می شود. به طور مثال می توانیم به فشار سنج، سرعت سنج یا کیلومتر شمار اشاره کنیم.

انواع تب سنج ها کدامند ؟

هر یک از تب سنج ها به یک شکل ساخته نمی شوند که این مدل ها عبارتند از :

  • تب سنج دیجیتالی
  • تب سنج جیوه یا الکل
  • تب سنج کریستال مایع
  • دما سنج غذا

تب سنج دیجیتالی :

تب سنج دیجیتالی رایج ترین نوع تب سنج است و به طور کلی ایمن ترین نوع تب سنج برای استفاده در نظر گرفته می شود. تب سنج دیجیتالی یا به صورت چوبی است یا حاوی یک کاوشگر در انتهای آن است که می تواند در پیشانی اسکن شود. در هر صورت، دما روی یک صفحه نمایش آسان برای خواندن نمایش داده می شود.

تب سنج دیجیتالی

تب سنج جیوه ای :

اولین تب سنج جیوه ای در سال ۱۷۱۴ میلادی اختراع شد. جیوه یک فلز سمی متراکم است، به همین دلیل است که آژانس حفاظت از محیط زیست ( EPA ) توصیه می کند که این نوع تب سنج را با احتیاط زیاد استفاده کنید.

تب سنج جیوه ای

تب سنج کریستال مایع :

تب سنج کریستال مایع به گرما حساس است و دارای یک صفحه شماره دار است که رنگ ها را برای نشان دادن دما تغییر می کند.

تب سنج کریستال مایع

دماسنج غذا :

شما می توانید یک دماسنج مخصوص برای پخت و پز بخرید! یک دماسنج غذا مستقیماً به گوشت یا غذا می چسبد تا از پخته شدن کامل دمای داخلی اطمینان حاصل کند.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، حداقل دمای غذا باید به صورت زیر باشد :

  • گوشت گاو : ۶۰ درجه سانتی گراد
  • طیور : ۷۴ درجه سانتی گراد
  • ماهی : ۶۳ درجه سانتی گراد

دماسنج غذا

تفاوت بین تب سنج دیجیتالی و تب سنج جیوه ای چیست ؟

هر دو تب سنج دیجیتالی و تب سنج جیوه ای نسبتاً دقیق هستند، اما استفاده از تب سنج دیجیتال ایمن تر است. همچنین اگر تب سنج دیجیتالی شما خراب شد،‌ دیگر لازم نیست نگران تمیز کردن مواد سمی باشید.

در اینجا تمام تفاوت های تب سنج دیجیتال و جیوه ای وجود دارد :

ویژگی های تب سنج دیجیتالی :

  • تب سنج های دیجیتال برای کار به پروب های فلزی و الکتریسیته متکی هستند.
  • از آنجایی که اعداد روی صفحه نمایش داده می شوند، می توانید به راحتی دما را بخوانید.
  • یک تب سنج دیجیتال نتایج سریع تری به تب سنج های جیوه ای ارائه می دهد.
  • توصیه می شود از تب سنج های دیجیتالی برای اندازه گیری دمای کودک یا نوزاد استفاده کنید زیرا استفاده از آنها ایمن تر است.

ویژگی های تب سنج جیوه ای :

  • تب سنج های جیوه ای بر واکنس شیمیایی طبیعی بین جیوه و دماهای گرم یا سرد متکی هستند.
  • شما با دیدن جایی که میله روی خطوط قرار می گیرد، دما را می توانید بخوانید. خط بزرگتر ۱ درجه فارنهایت و خط کوچکتر ۰.۲ درجه فارنهایت است.
  • دماسنج های جیوه ای می توانند دمای جوش و انجماد را تحمل کنند، در حالی که دماسنج های دیجیتال ممکن است در شرایط شدید شکسته شوند.
  • اگر تب سنج جیوه ای روی زمین بشکند خطرناک است زیر جیوه سمی است.

تحقیقات هنوز در مورد اثرات جیوه در حال انجام است، اما والدین باید توجه داشته باشند که استفاده از تب سنج های دیجیتالی یا همان دماسنج های دیجیتالی بسیار ایمن تر است.

اگر تب سنج جیوه ای شما خراب شود چه کاری باید انجام دهید ؟

اگر تب سنج جیوه ای شما خراب شد، نترسید! آژانس حفاظت از محیط زیست ( EPA ) این نکات ساده را برای اطمینان از ایمن ماندن شما ایجاد کرده است :

  • بچه ها و حیوانات خانگی خود را فوراً از اتاق خارج کنید.
  • پنجره ها را باز کنید و حداقل ۱۵ دقیقه آن را باز بگذارید.
  • برای تمیز کردن ذرات جیوه و شیشه از دستکش لاستیکی و لباس های کهنه استفاده کنید.
  • ذرات جیوه را با قطره چکان جمع کنید؛ توجه : هرگز نباید از جارو یا جارو برقی استفاده کنید.
  • از یک چراغ قوه استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام مهره ها را پیدا کرده اید.
  • اگر هنوز دانه های کوچکی می بینید، کرم اصلاح را روی قلم مو قرار دهید و ناحیه آسیب دیده را نقطه گذاری کنید. سپس می توانید از نوار چسب برای گرفتن آن دانه های ریز استفاده کنید.
  • ناحیه آسیب دیده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.
  • مهره ها، دستکش ها، نوار چسب، قطره چشم و پارچه را داخل کیسه زباله قرار دهید. همچنین به یاد داشته باشید که کیسه زباله را محکم ببندید.
  • اجازه دهید که اتاق تا ۲۴ ساعت آینده تهویه شود.

روش های مختلف استفاده از تب سنج چیست ؟

یک تب سنج یا دماسنج برای اندازه گیری دمای شما به روش های مختلف طراحی شده است. در واقع دماسنج هایی وجود دارند که برای نواحی خاص از بدن طراحی شده اند.

  • تب سنج زیر بغل ( زیر بازوی شما )
  • تب سنج دهانی ( زیر زبان )
  • تب سنج گوشی یا تمپانیک ( در گوش شما )
  • تب سنج مقعدی ( در راست روده شما )
  • شریان تمپورال یا تب سنج مادون قرمز ( در سراسر پیشانی )

تب سنج زیر بغل :

قطعا تابحال از دئودورانت های بهداشتی در زیر بغل استفاده کرده اید و این دماسنج ها نیز درست در زیر بغل شما می لغزد. بیشتر تب سنج های دیجیتال را می توان به عنوان تب سنج زیر بغل نیز استفاده کرد، بنابراین اگر دماسنج دیجیتالی دارید می توانید در زیر بغل هم استفاده کنید.

تب سنج زیر بغل

تب سنج دهانی :

در بیشتر موارد می توان از تب سنج جیوه ای یا دیجیتال برای اندازه گیری دمای دهان استفاده کرد. همچنین می توانید دماسنج های پستانکی را پیدا کنید که برای نوزادان ۳ ماهه یا کوچکتر طراحی شده اند.

تب سنج دهانی

تب سنج گوشی :

ابتدا گوش را تمیز کنید زیر یک تب سنج گوشی در داخل گوش شما قرار می گیرد. این نوع تب سنج ها معمولاً کوچک هستند و دارای یک پروب در انتهای آن است که به داخل کانال گوش می رود.

تب سنج گوشی

تب سنج مقعدی :

اندازه گیری دمای کودکان کوچکتر ممکن است دشوار باشد زیرا آنها یکجا نمی نشینند. تب سنج رکتوم یا مقعدی راخ حل خوبی است و اغلب برای نوزادان توصیه می شود.

تب سنج مقعدی

تب سنج مادون قرمز :

تب سنج مادون قرمز در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. استفاده از این نوع تب سنج بسیار آسان است و همچنین یکی از گزینه های راحت تر است.

تب سنج های ذکر شده در بالا می توانند دیجیتالی از پر از جیوه، الکل یا کریستال های مایع باشند که این موضوع فقط به سازنده بستگی دارد! هنگام “خرید تب سنج” ، حتماً بسته بندی را مطالعه کنید تا متوجه شوید که چگونه از آن استفاده کنید.

تب سنج مادون قرمز

کدام نوع تب سنج دقیق تر است ؟

اگر از دماسنج خوراکی استفاده کنید، دقیق ترین نتایج را خواهید گرفت. اطمینان حاصل کنید که دماسنج را در زیر زبان خود با دهان کاملاً بسته نگاه دارید.

همچنین اگر تب از سنج دیجیتالی استفاده می کنید، نگه داشتن تب سنج به مدت ۳۰ دقیقه در جای خود مهم است. حداقل ۲۰ دقیقه قبل از اندازه گیری دمای بدن باید از خوردن یا آشامیدن چیزی اجتناب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

آیا می توان از دماسنج غذا برای بررسی دمای بدن استفاده کرد ؟

برای اندازه گیری دمای بدن می توان از دما سنج غذا استفاده کرد ولی مطمئناً به اندازه یک دماسنج پزشکی یا بالینی دقیق نیست، اما در صورت نیاز این کار را انجام می دهد.

همه گیری ویروس کرونا باعث کمبود شدید تب سنج های دیجیتالی و جیوه ای در فروشگاه ها شد که دماسنج غذا در طول بحران جایگزین خوبی شد. اگر از این روش استفاده می کنید، مطمئن شوید که دماسنج را زیر زبان خود نگه می دارید ثبات خواهد بود. در صورت داشتن تب بالا در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید!

آیا تب سنج ها منقضی می شوند ؟

تب سنج ها منقضی نمی شوند، اما در نهایت باید تعویض شوند. تب سنج های دیجیتال حدود ۳ تا ۵ سال دوام خواهند داشت، در حالی که تب سنج های جیوه ای تا زمانی که ترک نخورند یا آسیب نبینند و شکسته نشوند دوام خواهند داشت.

آیا تب سنج جیوه ای شما از کار افتاده است ؟

در این مواقع آنرا در یخچال یا فریزر قرار دهید! سرما کمی جیوه را تکان می دهد و ممکن است مشکل را حل کند. در غیر این صورت، شاید وقت آن رسیده که به دنبال خرید تب سنج جدید باشد!

آیا می توانید یک تب سنج را بازیافت کنید ؟

تب سنج ها زباله های خطرناکی هستند و قابل بازیافت نیستند. بهترین گزینه شما این است که آنها را وارد زباله های خطرناک در مکان های خاص کنید.

اگر می توانید از ریختن زباله های خطرناک در زباله ها خودداری کنید. این نه تنها به دماسنج ها، بلکه فندک ها، آفت کش ها، رنگ ها، باتری ها و وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه و تلویزیون را شامل می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و خرید تب سنج های مختلف داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.