پزشکی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

مزایای واکر تاشو و چرخدار

واکر

واکر یا walker مناسب افرادی است که می خواهند به صورت مستقل حرکت کنند که ما در بازار شاهد انواع واکر هستیم. در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع واکر و کاربردها و مزایای آنها آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

واکر چیست ؟

واکر نوعی وسیلهٔ کمکی حرکتی است که در هنگام راه رفتن باعث ایجاد ثبات و پشتیبانی برای افراد خواهد شد. واکر ها از عصا پایدار تر هستند و آنها یک پایه پشتیبانی گسترده دارند که از جلو به عقب و پهلو به پهلو ثبات می بخشد.

واکر مخصوص کودکان که با نام واکر کودک شناخته می شود نیز موجود است. به طور کلی واکر ها ممکن است چرخدار یا بدون چرخ باشند که در واقع رولاتورها نوعی واکر چرخدار هستند.

مزایای استفاده از واکر چیست ؟

بیماران ممکن است یه دلایل مختلف نیاز به واکر داشته باشند. با استفاده از واکر می توانید از مزیت های آن بهره مند شوید :

  • کمک به تعادل و کاهش خط سقوط
  • حمایت از عضلات ضعیف
  • تحمل وزن در قسمت پایین بدن را محدود می کند
  • در صورت کاهش احساس یا کنترل در پاها باعث کمک به بیماران خواهند شد تا با خیال راحت حرکت کنند
  • کاهش درد یا خستگی در هنگام راه رفتن یا ایستادن
  • در نشستن و ایستادن به بیماران کمک خواهد کرد

walker

تنظیم واکر

واکر یکی از ایمن ترین وسایل است و زمانی که به خوبی جا بیفتد بیشتر کمک می کند. استفاده از واکر با اندازه‌ٔ اشتباه ممکن است استفاده از آن برای بیماران سخت باشد و باعث افتادن یا بوجود آمدن درد شود.

داشتن وضعیت بدنی مناسب هنگام استفاده از واکر برای جلوگیری از استرس و فشار بر روی کمر و بازوها مهم است.

یک فیزیوتراپ می تواند به تنظیم ارتفاع و عرض مناسب کمک کند چراکه طول هر ۴ پای واکر باید یکسان باشد.

برای بدست آوردن بهترین تناسب، از بیمار بخواهید که صاف بایستد و موارد زیر را بررسی کنید :

  • در حالی که بازوها در کناره قرار دارند، دسته باید در سطح مچ باشد.
  • هنگامی که دست ها روی دسته قرار می گیرند، بازوها باید کمی در آرنج خم شوند ( ۲۰ درجه در آرنج خم شوند).

انواع واکر

فیزیوتراپیست بیمار را ارزیابی می کند تا بهترین نوع و سبک واکر را برای بیمار شناسایی کند. هر واکر برای نیازهای هر شخص منحصر به فرد است.

واکر ها ممکن است به صورت بدون چرخ یا ساده ، “واکر چرخ دار” که در نوع های ۲ چرخ و ۴ چرخ می باشد ، “واکر تاشو” که به صورت واکر چرخ دار تاشو یا واکر تاشو ساده می باشد ، واکر کودک یا واکر چرخدار کودک باشند.

همچنین لوازم جانبی مختلفی مانند : سبد ، کیسه و “واکر صندلی دار” ممکن است برای سهولت در انجام فعالیت های روزانه اضافه شود.

واکر ساده یا واکر استاندارد :

یک واکر ساده یا استاندارد دارای ۴ پایه مستقیم و بدون چرخ است که ارتفاع و عرض آن به تناسب بیمار تنظیم می شود. برای استفاده از واکر ساده آنرا بردارید و جلو ببرید چراکه مهم است قبل از برداشتن یا استفاده از واکر، مطمئن شوید که ۴ پایه آن روی زمین ثابت هستند.

گاهی اوقات می توان کلاهک هایی را به پایه های واکر اضافه کرد که این موضوع می تواند به طبیعی تر شدن الگوی راه رفتن کمک کند.

واکر ساده

واکر چرخ دار :

چرخ ها را می توان در جلوی واکر قرار داد تا الگوی راه رفتن نرم تر یا راه رفتن طبیعی تری را ایجاد کنند. همچنین اگر بیماران قادر به بلند کردن و حرکت واکر نباشند، ممکن است از واکر چرخدار استفاده کنند.

واکر چرخ دار

چرخ واکر ها با تکیه گاه در جلو یا پشت طراحی شده اند می شوند که فیزیوتراپیست می تواند در تصمیم گیری بهترین گزینه برای بیمار کمک کند.

  • واکر چرخ دار ( پشتیبانی از جلو ) : این واکر ها از جلوی بدن پشتیبانی می کنند که پایه تکیه گاه آنها بزرگتر است تا برای راه رفتن پایدارتر آماده شوند. واکر چرخ دار پشتیبانی از جلو دارای ۴ چرخ است و با فشار دادن واکر به جلو استفاده می شود.
  • واکر چرخ دار ( پشتیبانی از عقب ) : این واکر پشت بدن را پشتیبانی می کند که این نوع واکر ها می توانند به صورت ۲ چرخ ( فقط پایه های جلو ) یا ۴ چرخ باشند. پایه های عقب دارای نوک های لاستیکی یا چرخ های جغجغه ای برای جلوگیری از چرخش به عقب هستند. این نوع واکر می تواند به وضعیت و تعادل در هنگام ایستادن و راه رفتن کمک کند. برای استفاده از واکر چرخدار پشتیبانی از عقب، در وسط واکر بایستید و تکیه گاه آن در پشت باشد، دستگیره های کناری را نگه دارید، واکر را از پشت در حالی که به جلو می روید بکشید.
  • واکر رولاتور : رولاتور نوعی واکر چرخ دار است که دارای ۳ یا ۴ چرخ، دسته با ترمز دستی و یک صندلی می باشد. رولاتور واکر می تواند به راحتی بچرخد و سریع تر حرکت کند و طبیعی تر شود. با این حال، برای استفاده نیاز به هماهنگی و تعادل بیشتری دارد. برای استفاده از رولاتور، پشت واکر بایستید و با استفاده از فرمان به جلو فشار دهید.
  • مربی مخصوص راه رفتن : مربی راه رفتن نوع خاصی از کارهای کمک حرکتی است و برای بیمارانی که به کمک در یادگیری راه رفتن، بهبود راه رفتن، حفظ وضعیت بدن یا حمایت از وزن بدن نیاز دارند استفاده می شود. مربی های راه رفتن مشابه واکر های چرخ دار هستند. با این حال، آنها از تسمه ها ،‌حمایت کننده ها و موقعیت دهنده های سفارشی برای رفع محدودیت های خاص و نیازهای حرکتی استفاده می کنند.

واکر تاشو :

واکر تاشو واکری است که برای راحتی حمل و نقل، تا می شوند که مکانیسم تا کردن این واکرها معمولاً توسط یک سیستم دو دکمه است.

نحوهٔ کارکرد به این شکل است که اول باید دکمه ها را فشار دهید تا واکر جمع شود و سپس به صورت صاف تا خواهد شد. این واکر ها دارای مدل های واکر تاشو ساده و واکر چرخدار تاشو می باشد. 

هدف از استفادهٔ واکر تاشو ساده یا واکر چرخدار تاشو این است به راحتی در ماشین، اتوبوس، هواپیما و سایر وسایل نقلیه جا شود.

واکر تاشو

همی واکر ( واکر سر و پیکر ) :

واکر سر و پیکر یا همی واکر به کاربر این امکان را می دهد که برای پشتیبانی، فقط به یک طرف تکیه دهد. این واکر برای افرادی تولید و طراحی شده است که مهارت کمی در یک بازو یا دست دارند یا اصلاً مهارت ندارند.

از آنجایی که به نظر می رسد این واکر، نیمی از واکر کامل است، منطقی است که تقریباً نصف وزن یک واکر تاشو را داشته باشد. همی واکر پایدارتر از عصا در نظر گرفته شده است و بنابراین مطمئناً جایگاه خود را خواهند داشت.

همی واکر

علاوه بر این مدل های اصلی، در بازار شاهد مدل های دیگری نیز می باشیم که عباتند از :

  • واکر کمکی
  • واکر برقی
  • واکر چرخ دار کودک

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربهٔ خرید واکر و استفاده از آنها را داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.