تنفس, مراقبت بیمار در منزل

نحوه شارژ کپسول اکسیژن چگونه است ؟

نحوه شارژ کپسول اکسیژن

اگر از کپسول اکسیژن برای مراقبت های پزشکی و موارد دیگر استفاده می کنید، قطعاً یک مخزن خالی برای شما مفید نخواهد بود. اگر تحت اکسیژن درمانی هستید، از سیستم پر کردن مجدد خانگی برای پر کردن مخازن خود استفاده کنید.

متداول ترین آنها یک دستگاه پر کننده خانگی است که به یک متمرکز کننده اکسیژن یا یک دستگاه اکسیژن مایع متصل است. اگر یک کپسول گاز فشرده بزرگ دارید، مانند نوع مورد استفاده در غواصی، باید آنرا را دوباره پر کنید که شرکت های مخصوص پر کردن یا تعویض این مخزن ها وجود دارند.

پر کردن مخازن با سیستم پر کردن خانگی چگونه است ؟

  1.  اگر فشار سنج کپسول بر روی درجهٔ قرمز رنگ است، نیاز به تعویض اکسیژن خواهید داشت. گیج فشار، گیج بزرگی است که در بالای مخزن اکسیژن قرار دارد. این گیج دارای صفحه ای است که نشان می دهد مخزن اکسیژن چقدر پر است. اگر صفحه به ناحیهٔ قرمز اشاره دارد، زمان آن رسیده که مخزن اکسیژن خود را دوباره پر کنید.
  2.  هم دستگاه اکسیژن ساز و هم سیستم پر کننده را روشن کنید. این سیستم پر کننده در بالای یک متمرکز کننده اکسیژن قرار می گیرد. مطمئن شوید که هر دو دستگاه به برق وصل هستند و دکمه پاور یا سوییچ را فشار دهید تا روشن شوند. چراغ ها باید برای هر دستگاه روشن باشد. اجازه دهید دستگاه ها به مدت ۱۵ دقیقه کار کنند. همچنین مطمئن شوید که جریان سنج بر روی دستگاه اکسیژن ساز به درستی تنظیم شده باشد و بهتر است که در این باره از پزشک خود سوال کنید.
  3.  شیر فشار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود. برای خاموش کردن شیر فشار، آچار سیلندر فلزی در بالای مخزن را تا آنجا که می رود بچرخانید. این کار از خروج اکسیژن از مخزن در حین پر کردن مجدد آن جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که وقتی شیر بسته است باید محکم محکم باشد.
  4.  درپوش محافظ را از ستون برنجی روی مخزن بردارید. ستون برنجی به صورت عمود از رگلاتور بالای مخزن بیرون می آید. به دنبال پوشش پلاستیکی مشکی باشید و سپس این درپوش را بردارید تا سیلندر دوباره پر شود.
  5.  پوشش را از آداپتور دستگاه بردارید. در دستگاه شارژ مجدد، به دنبال یک آداپتور فلزی باشید که از دستگاه خارج شده است. کلاه پلاستیکی یا لاستیکی را در بالای این قطعه پیدا کنید. برای دسترسی به آداپتور، این درپوش را بردارید.
  6.  ستون برنجی را در آداپتور فشار دهید. شما باید صدای ضربه ای را بشنوید و آستین فلزی روی آداپتور ظاهر می شود. بدنهٔ مخزن را روی دستگاه قرار دهید.
  7.  مخزن اکسیژن را یک و نیم تا دو و نیم ساعت راها کنید. وقتی که پر شد، یک چراغ سبز بر روی پنل ظاهر می شود. هنگامی که قوطی پر شود، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود. قوطی را راها کنید تا زمانی که برداشتن آن برای شما راحت باشد.
  8.  روی آستین فلزی را به سمت پایین فشار دهید تا قوطی خارج شود. آستین پوشش فلزی بیرونی بر روی آداپتور است. مخزن را بالا بیاورید تا خارج شود. درپوش های برنجی و آداپتور را تعویض کنید. اکنون اکسیژن شما آمادهٔ استفاده است.

نحوه شارژ کپسول اکسیژن مایع چگونه است ؟

  1.  اولین نکته این است که قبل از راه اندازی سیستم خود دستورالعمل های سازنده را بخوانید. سیستم های اکسیژن مایع در طراحی و کاربرد بسیار متفاوت هستند. در حالی که مراحل کلی مشابه هستند، روش های کارکرد سیستم ممکن است متفاوت باشد. همیشه قبل از پر کردن مخزن خود به راهنمای سازنده رجوع کنید. فقط یک متخصص می تواند مخازن را در پمپ اصلی جایگزین کند. با ارائه دهنده مایع اکسیژن خود صحبت کنید تا یک سرویس تعمیر و نگهداری منظم را برای شما راه اندازی کند.
  2.  اگر فشار سنج قرمز است، مخزن را پر کنید. این صفحه فشار سنج در بالای مخزن قرار دارد. هنگامی که صفحه به ناحیهٔ قرمز اشاره می کند، به این معنی است که مخزن تقریباً خالی است و زمان پر کردن مجدد آن فرا رسیده است.
  3.  سیستم را بررسی کنید که آیا بر روی آن کثیفی یا رطوبت وجود دارد یا خیر. اگر رطوبت یا کثیفی روی دستگاه یا مخزن وجود دارد، از یک حوله تمیز و خشک استفاده کنید یا آنرا پاک کنید. حتی ذرات کوچک نیز می توانند با اکسیژن تداخل داشته باشند.
  4.  مخزن قابل حمل را به مخزن اصلی وصل کنید. برای بیشتر مخازن خانگی، کانکتور پر کننده را در پایین مخزن قابل حمل به درگاه بالای وصل کنید و آنقدر فشار دهید تا صدایی را بشنوید. البته لازم به ذکر است سایر دستگاه ها ممکن است به نازلی که از کناره بیرون می آید متصل شوند. در این موارد، به پورتی نگاه کنید که روی مخزن قابل حمل بیرون زده است، سپس نازل را داخل این پورت قرار دهید.
  5.  مخزن قابل حمل را با کشیدن کلید پلاستیکی کنار یا پشت پر کنید. با پر شدن مخزن به صدای بلند خش خش گوش دهید. هر ۳۰ ثانیه مکث کنید تا از تشکیل کریستال های یخ در مخزن جلوگیری کنید. اکسیژن مایع معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد تا دوباره پر شود.
  6.  وقتی که فشار مخزن به ظرفیت کامل رسید، مخزن قابل حمل را خاموش کنید. مخزن زمانی که خالی است که نویز به یک زمزمه ملایم یا یک مایع حباب دار کاهش می یابد. وقتی بخارهای سفید کدر از دیوار بیرون می آیند، کلید پلاستیکی را به حالت اولیه خود باز گردانید و مخزن را بردارید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تا بحال شارژ کپسول اکسیژن را انجام داده اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.