تنفس, کرونا, مراقبت بیمار در منزل

انواع کپسول اکسیژن خانگی ،‌بیمارستانی و همراه

انواع کپسول اکسیژن

انواع مختلفی از کپسول های اکسیژن در بازار وجود دارد که گزینه های مختلفی را برای پاسخگویی به کاربردها و نیازهای مختلف بیماران را امکان پذیر می کند. در این مقاله انواع کپسول اکسیژن موجود و چرایی انتخاب آنها را برای بیماران خاص آورده شده است، پس با ما در ادامهٔ این مطلب همراه باشید.

انواع کپسول اکسیژن کدام ها هستند ؟

انواع کپسول اکسیژن شامل موارد زیر می باشند :

کپسول اکسیژن فشرده :

کپسول اکسیژن فشرده همان چیزی است که مردم معمولاً وقتی به اکسیژن های معمول فکر می کنند، این کپسول ها به یادشان می آید. این مخازن یکی از کم هزینه ترین مخازن اکسیژن هستند و معمولاً تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

اگرچه این نوع مخازن اکسیژن بسیار سنگین هستند، اما اندازهٔ کپسول اکسیژن قابل حمل کوچکتری وجود دارد که می توانید با استفاده از مخزن بزرگتر آنرا پر کنید. با این حال توجه داشته باشید که حتی یک مخزن کوچک اکسیژن کوچک نیز می تواند سنگین باشد و برای جلوگیری از مشکلات مخزن، باید مراقب باشید که آنها را صاف نگه دارید.

کپسول اکسیژن مایع :

زمانی که اکسیژن به اندازهٔ کافی سرد شد، به مایع تبدیل می شود. در حالت مایع، مقدار بیشتری از اکسیژن را می توان در یک مخزن قرار داد در حالی که وزن آن کمتر از یک مخزن اکسیژن فشرده است.

این نوع کپسول های اکسیژن مایع معمولاُ بزرگ هستند، اما مانند اکسیژن فشرده، مخازن اکسیژن قابل حمل کوچکتر را می توان برای حمل بهتر پر کرد.

با این حال، برخی از معایب برای این نوع واحد های اکسیژن وجود دارد که کاربران باید از آن آگاه باشند. اکسیژن مایع گران تر از اکسیژن فشرده است و به اندازه ای که تبخیر می شود، ماندگاری طولانی ندارد. هنگام پر کردن یک مخزن اکسیژن کوچک با اکسیژن مایع، کاربران باید بسیار مراقب باشند زیرا ممکن است در نتیجه اکسیژن مایع فوق العاده سرد آسیب ببینند.

علاوه بر این، شما نمی توانید مخازن اکسیژن مایع را در هواپیما ببرید چراکه سفر را بسیار دشوار می کند.

کپسول اکسیژن خانگی :

این دستگاه یک سیستم متمرکز کننده اکسیژن استاندارد نیز نامیده می شود که در خانهٔ شما قرار می گیرد و به پریز برق متصل می شود. سپس هوا را از اتاق می کشد، نیتروژن و ناخالصی ها را از بین می برد و به شما اکسیژن خالص می دهد. با این سیستم نیازی به سفارش مخازن اکسیژن نخواهید داشت زیرا از هوای خانهٔ شما استفاده می کند.

اندازه کپسول های اکسیژن چقدر است ؟

از آنجایی که هر دو مخزن اکسیژن فشرده و مایع باید دوباره پر یا تعویض شوند، نکتهٔ دیگری که باید در نظر داشت اندازهٔ انواع مختلف کپسول اکسیژن است. دو روش مختلف برای برای اندازه گیری اندازهٔ کپسول اکسیژن پزشکی وجود دارد.

روش قدیمی این بود که به اندازهٔ مخزن اکسیژن حروفی از A تا E داده می شد که اندازهٔ خاصی را نشان می داد. در این سیستم طبقه بندی برای اندازهٔ مخزن اکسیژن پزشکی، A کوچکترین واحد و E بزرگترین واحد بود.

این موارد برای برخی از استفاده کنندگان گیج کننده بود، بنابراین روش جدیدتر بر چسب گذاری اندازهٔ مخزن اکسیژن با M ( برای پزشکی ) با عددی است که نشان دهنده اندازهٔ مکعب اکسیژن است که هر یک از اندازه های مخزن اکسیژن پزشکی را در خود جای می دهد.

انواع اندازه های کپسول اکسیژن عبارتند از :

  • کپسول اکسیژن ۱ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۲ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۳ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۴ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۵ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۲۰ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۲۷ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری
  • کپسول اکسیژن ۵۰ لیتری

لازم به ذکر است معمولاً کپسول های اکسیژن آلومینیومی به صورت ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۱۰ لیتری می باشد.

اندازه های کپسول اکسیژن

از بین مخازن قابل حمل یا سرپایی کدام را انتخاب کنید ؟

اگر نیاز دارید که با اکسیژن خود حرکت کنید، می توانید مخزن قابل حمل یا سرپایی را انتخاب کنید. مخازن قابل حمل آنهایی هستند که به راحتی می توانید با آنها در خانهٔ خود حرکت کنید. اما وزن آنها اغلب زیاد است بنابراین زمانی که بیرون می روید نمی توانید آنها را حمل کنید.

مخازن سرپایی، سیلندرهای آلومینیومی کوچک یا ظروف اکسیژن مایع هستند که وزن کمتر می باشد و همانطور که از نامشان پیداست، طوری طراحی شده اند که بتوانید هنگام راه رفتن آنها را حمل کنید.

پزشکان ممکن است به شما توصیه کنند که یک مخزن E را در خانهٔ خود نگه دارید که این یک مخزن بزرگ و سنگین است که می توانید در مواقع ضروری مانند قطع برق یا در صورت بروز مشکلات دیگر از آن استفاده کنید.

روش های تحویل هوا از کپسول های اکسیژن به چه شکل است ؟

کانول بینی :

بسیاری از افراد از کانولا استفاده می کنند. این لولهٔ پلاستیکی از طریق دو شاخک نرم و تو خالی، اکسیژن را وارد سوراخ های بینی شما می کند. روش استفاده به این شکل است که باید شاخک ها را روی گوش های خود قلاب کنید تا در جای خود ثابت بمانند و سپس آنرا به مخزن خود وصل کنید.

ماسک صورت :

اگر به اکسیژن بیشتری نیاز دارید، ممک است از ماسک صورت استفاده کنید که توسط یک بند الاستیک در جای خود نگه داشته شده است. اگر به رطوبت بیشتری نیاز دارید یا اگر نمی توانید از کانولای بینی استفاده کنید، استفاده از ماسک صورت می تواند خوب باشد.

همچنین لازم به ذکر است که در بعضی مواقع ممکن است از روش کاتتر ترانس تراشه نیز برای تحویل اکسیژن نیز استفاده شود.

جریان اکسیژن چگونه باید باشد ؟

پزشک شما جریان مورد نیاز برای سبک زندگی را به عنوان بخشی از درمان شما تجویز می کند. این جریان بر حسب لیتر در دقیقه اندازه گیری می شود.

از آنجایی که سرعت جریان بیشتر می تواند باعث خشک شدن بیشتر شود، استفاده از کانولاها، ماسک ها یا مرطوب کننده های خاصی می تواند به راحتی بیشتر شما کمک کند. همچنین می توانید در مورد استفاده از مرطوب کننده بینی یا اسپری بینی با پزشک خود مشورت کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از کپسول اکسیژن داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.