پزشکی و سلامت

سرطان سینه؛۵۰ حقیقتی که باید راجع به آن بدانید

سرطان سینه

 

 

 

سرطان سینه

 

۱- جوان ترین فرد مبتلا به سرطان سینه دختری به نام آلیشا هانتر از انتاریو کانادا بود. در سال ۲۰۱۰، آلیشا در حالیکه تنها سه سال بیشتر نداشت، برای درمان سرطان خود تحت عمل جراحی قرار گرفت.

۲- بعد از سرطان پوست، یکی از رایج ترین سرطان ها در میان زنان آمریکایی، سرطان سینه است. این سرطان پس از سرطان ریه، دومین عامل مرگ و میر در زنان است.

۳- اولین فرایند بیهوشی در جراحی، در جراحی سرطان سینه انجام شد.

۴- شیوع سرطان سینه در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشورهای در حال توسعه است.

۵- حدود ۵-۱۰ درصد از زنان، دارای سابقه ارثی مبتلا به سرطان سینه می شوند. در زنانی که دارای جهش ژنی بودند، از هر ۵ نفر، ۴ نفر آن ها در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه هستند. همچنین در این زنان خطر ابتلا به سرطان رحم نیز افزایش می یابد.

۶- در آمریکا به طور میانگین روزانه ۱۱۲ نفر، تقریبا یک نفر در هر ۱۵ دقیقه، در اثر سرطان سینه، جان خود را از دست می دهند.

۷- از لحاظ آماری شیوع سرطان در سینه ی چپ، نسبت به سینه ی راست بیشتر است. دانشمندان هنوز به طور دقیق علت آن را کشف نکردند.

۸- زمانی که سرطان سینه گسترش پیدا می کند، به این حالت “متاستاتیک” گفته می شود. بیشترین نواحی که ممکن است از سرطان سینه دچار آسیب شود، استخوان ها، کبد و شش ها است.

۹- شیوع سرطان سینه در زنان سفید پوست، نسبت به زنان آفریقایی و سیاه پوست، بیشتر است. با این وجود، مرگ و میر در اثر سرطان سینه در زنان آمریکایی آفریقایی، نسبت به زنان سفید پوست بیشتر است.

۱۰- اخیرا، از هر ۳۰۰۰ نفر خانم شیرده یا باردار، یک نفر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه است. طبق تحقیقات، زنانی که در دوره ی بارداری سرطان سینه ی آن ها تشخیص داده می شود، نسبت به زنان غیر باردار مبتلا، شانس زنده ماندن کمتری دارند.

۱۱- فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان عبارتند از : سن، جهش ژنی BRCA، سندرم KLINEFELTER، اختلالات بیضوی، سابقه ی خانوادگی، بیماری های شدید کبدی، داروهای استروژنی، تابش اشعه، اضافه وزن و چاقی بیش از حد می باشد.

۱۲- زنان مشهوری که مبتلا به سرطان سینه شدند، عبارتند از: شریل کراو ( تشخیص در سال ۲۰۰۶ و در سن ۴۴ سالگی)، الیزابت ادروارد( تشخیص در سال ۲۰۰۴ در سن ۵۵ سالگی)، کایلی مینوگ( تشخیص در سال ۲۰۰۵ در سن ۳۵ سالگی)، مری واشنگتن( مادر جورج واشنگتن)، ملکه تئودورا (همسر جاستینیا).

 

 

مهم نیست چه اتفاقی افتاده است،اینکه آیا سرطان به طور ناگهانی دوباره بازمی گردد یا باعث مرگ می شود، چیزی که مهم است روزهایی داشته باشید که واقعا زندگی کنید.

Gilda Radner

 

 

 

13- سرطان سینه در مردان بسیار نادر است و تقریبا یک درصد از افراد مبتلا به سرطان را در آمریکا شامل می شود. تقریبا سالانه حدود ۴۰۰ نفر از مردان به علت سرطان سینه، جان خود را از دست می دهند. همانند زنان، مردان آفریقایی آمریکایی نیز بیشتر از مردان سفیدپوست، جان خود را به علت این سرطان از دست می دهند.

 

۱۴- خانم هایی که بیش از ۵ سال، HRT مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها بالا است. همچنین زمانی که هر دو هورمون استروژن و پروژسترون را باهم مصرف می کند، احتمال ابتلا به سرطان سینه بالاتر می رود. زنان مبتلا به هیستروکتومی و خانم هایی که تنها قرص استروژن مصرف می کنند، خطر ابتلا در آن ها کمتر است.

 

۱۵- یک دیدگاه در رابطه با سرطان سینه وجود دارد که می گوید خطر ابتلا در افرادی که دارای سابقه ی این بیماری از سوی خانواده ی مادری هستند، بیشتر است. با این حال، افرادی که در بستگان پدری خود، بیمار مبتلا به سرطان سینه دارند، خطر ابتلا به سرطان در آن ها بیشتراست.

 

۱۶- تومورهای بدخیم دارای شکل نامنظمی هستند. اما تومورهای اولیه معمولا نرم هستند و ممکن است به راحتی تشخیص داده نشوند. با این حال بسیار اهمیت دارد که پزشک معالج شما تومورهای داخل سینه را ببیند.

۱۷- در سال ۱۸۱۰، ابیگل نابی آدامز اسمیت، دختر جان و ابیگل آدامز، به سرطان سینه مبتلا شد و تحت جراحی ماستوکتومی بسیار سختی قرار گرفت و متاسفانه سه سال پس از آن از دنیا رفت.

 

۱۸- اولین جراحی ماستوکتومی سینه در سال ۵۴۸ روی تئودورا، امپراطور روم شرقی انجام شد.

 

۱۹- اگرچه هنوز دلیل دقیقی ندارد، اما تحقیقات نشان می دهد که پری-اکلامپسیا همراه با کاهش خطر سرطان در پسران و مادران باردار آن ها است.

 

۲۰- تصورات اشتباه رایج در مورد سرطان سینه عبارتند از: استفاده از دئودورانت ها یا ضدعرق ها، استفاده از سوتین های تنگ، سقط جنین یا کبودی و درد سینه.

 

۲۱- هیچ ارتباطی بین ایمپلنت های سینه و سرطان سینه وجود ندارد. FDA آمریکا اعلام کرده است، ایمپلنت های سینه ممکن است سبب بیماری دیگری ALCL شود. این بیماری، سرطان سینه محسوب نمی شود اما ممکن است به حالت کپسولی مانند در اطراف ایمپلنت سینه ظاهر شود.

 

۲۲- یک مطالعه نشان می دهد، قرار گرفتن به مدت زیاد در معرض اتیلن اکساید، که برای استرلیزه کردن ابزار پزشکی استفاده می شود، خطر ابتلا زنان را به سرطان سینه افزایش می دهد.

 

۲۳- گزارشات JAMA نشان می دهد زنانی که به طور میانگین در طول ۱۷ سال، بین ۱ تا ۲۵ آنتی بیوتیک مصرف می کنند، در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. این موضوع به معنای آن نیست که آنتی بیوتیک ها مضر هستند، اما میزان استفاده از آن ها باید کنترل شده باشد.

 

۲۴- تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

 

۲۵- خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان با سینه های بزرگتر، حدود ۴ الی ۶ برابر بیشتر از زنان با سینه های کوچکتر است.

۲۶- در حال حاضر از هر ۸ نفر زن آمریکایی، یک نفر از آن ها مبتلا به سرطان سینه هستند. در سال ۱۹۷۰ از هر ۱۱ نفر یک نفر به این سرطان مبتلا بوده است. از علل افزایش ابتلا به سرطان می توان گفت: تغییر عادات زندگی، تغییرات الگوی تولید مثل، مصرف طولانی مدت هورمون یائستگی، افزایش چاقی و … را نام برد.

 

۲۷- شایع ترین نوع سرطان از طریق مجاری سینه اتفاق می افتد و با عنوان کارسیوم داکتال شناخته می شود. نوع دیگر این بیماری که کمتر رایج است، سرطان لوبولار نامیده می شود، انوع دیگر این سرطان عبارتند از: کارسینوم مدولری، بیماری پژه، کارسینوم سلولی، سرزان التهابی پستان و تومور های فیلودار.

۲۸- پرستارانی که در شیفت های طولانی مدت شب، کار می کنند و همچنین مهمانداران هواپیما که در پرواز به سر می برند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن ها بیشتر است. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، اعلام کرد شیفت کاری، به خصوص در شب به شدت سرطان زا است.

۲۹- در سال ۱۸۸۲، پدر جراح آمریکایی، ویلیام استیوار هالستید، اولین جراحی ماستکتومی را مطرح کرد. در این جراحی، بافت سینه به طور کامل برداشته می شود. تا اواسط دهه ۱۹۷۰ ، ۹۰ درصد از زنان مبتلا، با این روش درمان می شدند.

۳۰- حدود ۱/۷ میلیون مورد سرطان سینه در جهان اعلام شده است که ۷۵ درصد آن در زنان بالای ۵۰ سال اتفاق افتاده است.

۳۱- انار از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می کند. در انار ماده ای وجود دارد که باعث می شود از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کنید.

۳۲- گزارشات نشان می دهد احتمال از دست دادن جان بیماران دیابتی مبتلا به سرطان سینه، نسبت به بیماران غیردیابتی، بیشتر است.

۳۳- قبل از سال ۱۹۸۴، افرادی که با اشعه درمانی، از بیماری سرطان سینه نجات پیدا کردند، بیشتر در معرض مرگ و میر به علت بیماری قلبی قرار داشتند.

۳۴- بین افزایش وزن و سرطان سینه ارتباط مستقیمی وجود دارد. به خصوص در افرادی که در نوجوانی یا پس از یائستگی، اضافه وزن پیدا می کنند.

۳۵- به طور متوسط حدود ۱۰۰ روز یا بیشتر زمان می برد تا یک سلول سرطان سینه، دوبرابر شود. حدود ۱۰ سال زمان می برد تا سلول های سرطانی قابل لمس شود.

۳۶- سرطان سینه از جمله اولین سرطان ها بود که پزشکان از قدیم به تفسیر و شرح آن پرداختند. حدود ۳۵۰۰ سال پیش، پزشکان در مصر باستان، این سرطان را شناختند و آن را یک تومور انباشته شده می دانستند که قابل درمان نبود.

۳۷- در دوره های قدیم، سرطان سینه را به عنوان بیماری ناشی از صفرا و مالیخولیایی می دانستند. آن ها سرطان کبد را با عنوان «خرچنگ» می شناختند چرا که تومور ها شبیه به خرچنگ بودند.

۳۸- پزشک فرانسوی، ژان آستر(۱۷۶۶-۱۶۴۶)، برای رد این تئوری که سرطان سینه به علت عدم توازن مزاج های انسان رخ می دهد، تکه ای از بافت سرطانی سینه را به همراه یک تکه گوشت گاو، مقایسه کرد و کشف کرد که بافت سرطانی سینه، بدون هیچگونه اسید و صفرا است.

 

دلیل بوجود آمدن سرطان سینه

 

39- یک مجله ی آمریکایی تغذیه اعلام کرد بیشترین خطر ابتلا به سرطان سینه مربوط به زنانی است که مولتی ویتامین مصرف می کنند.

۴۰- برخی پزشکان در طول تاریخ معتقد بودند رابطه ی جنسی شدید سبب می شود عروق لنفاوی مسدود شود و حرکت خون در رگ ها محدود شود که در نتیجه سبب کاهش مایعات بدن می شود.

۴۱- جروم یوربان، جراحی بود که به صورت ریشه ای عمل ماستوکتومی را انجام می داد. این جراح انکولوژیست تا سال ۱۹۶۳، جراحی ماستوکتومی را به جراحی ماستکتومی همه جانبه ارتقا داد. در واقع نه تنها از طریق سینه و زیر بغل، بلکه از طریق ماهیچه های سینه و رگ های پستان نیز عمل را انجام داد.

۴۲- ماه اکتبر را ماه آگاهی از سرطان سینه نامیدند. این اتفاق از سال ۱۹۸۵ رقم خورد.

۴۳- دوری از اجتماع و استرس خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

۴۴- تمام توده هایی که در سینه یافت می شود، دلیل بر داشتن سرطان سینه نیست. اما ممکن است ناشی از بیماری فیبروکیستیک باشد که خوش خیم است.

۴۵- محققان بر این باورند که زنان چپ دست بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. دلیل این امر، تولید حجم بالای هورمون استروئید در رحم آنان است.

۴۶- اولین ماموگرافی در سال ۱۹۶۹ انجام شد. زمانی که اولین دستگاه های تخصصی برای تصویر برداری از سینه ساخته شد.

۴۷- پس از آنکه آنجلینا جولی اعلام کرد که برای ژن سرطان سینه تحت آزمایش قرار گرفت، تعداد آزمایش های تست سرطان سینه دو برابر شد.

۴۸- در ایالات متحده ی آمریکا از هر هشت خانم، یک نفر مبتلا به سرطان سینه است.

۴۹- بیش از ۲/۸ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا از این بیماری نجات پیدا کردند و در حال حاضر به زندگی خود بازگشتند.

۵۰- به طور تقریبا در هر دو دقیقه یک زن مبتلا به سرطان سینه، تشخیص داده می شود. در هر ۱۳ دقیقه یک زن از این بیماری، جان خود را از دست می دهد.

 

 

https://www.factretriever.com/breast-cancer-facts

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.