پزشکی و سلامت

آه و واویلا! امان از این کرونا ( ویروس کرونا که بود و چه کرد)

حالا که بعد از گذشت روزهایی که قدر خوردن فلافل‌های مغازه سر کوچه و ساندویچ کثیف‌های وسط بازار را فهمیدیم، حالا که دلمان برای یک لحظه بوسیدن و به آغوش کشیدن عزیزان‌مان پر می‌کشد، و حالا که مجبوریم تا اطلاع ثانوی در خانه قرنطینه شویم و برای هر قدمی که بیرون از خانه برمی‌داریم، با الکل، حمام کنیم، بیایید یک بررسی کلی راجع به این ویروس ریز اما قوی که مصداق بارز “فلفل نبین چه ریزه” بوده و ما را خانه نشین کرد، بخوانیم و فارغ از شایعاتی که هر روز و هر لحظه بازار داغ رسانه‌ها راجع به ویروس کرونا در دست گرفتند، اطلاعات‌مان را کامل کنیم.

 

کرونا ویروس در اواخر سال 2019 در ووهان چین ظاهر شد. در حال حاضر آمار جهانی نشان می‌دهد تعداد 110.041 نفر تا روز دوشنبه به این ویروس مبتلا شدند که حدود 8 هزار نفر این مبتلایان ایرانی بودند. البته از این تعداد تا ظهر روز 20 اسفند 2731 نفر بهبود یافته و 291 نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند.

 

این بیماری در ابتدای شیوع با نام کرونا ویروس شناخته شده و اکنون با عنوان کووید 19 نامیده می‌شود و با عنوان یک عفونت تنفسی غیر معمول که تا به حال در انسان سابقه نداشت، معروف شد. جالب است بدانید سرچشمه این بیماری هم نه تنها از یک خفاش نبوده بلکه در یک بازار عمده فروش غذاهای دریایی در ووهان چین شیوع پیدا کرده و احتمال اینکه آن خفاش که عکس آن را در شبکه‌های اجتماعی دیدید، از همان حیوانات دریایی مبتلا شده نگون بختی باشد که در نهایت با مصرف آن توسط انسان به انسان رسیده، زیاد است.

5 روش برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

 

ویروس کرونا چیست؟

 

بله بله! در جریان هستیم که به برکت شبکه‌های اجتماعی همه ما یک عالمه اطلاعات راجع به این ویروس داریم که می‌توانیم حتی در این باره نظریه هم بدهیم! اما بپذیرید یا خیر تنها چیزی که از آن می‌دانیم این است که دست‌هایمان را بشوریم.

 

کرونا ویروس از خانواده عفونت‌های تنفسی هستند که بینی، سینوس و ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع این بیماری از نوع ویروس‌هایی است که بین انسان و حیوان در حال چرخیدن است. در صورتی که سیستم ایمنی بدنی قوی داشته باشید، این ویروس به صورت سرماخوردگی و آنفولانزا نمایش داده می‌شود و در غیر این صورت به ضورت یک بیماری تنفسی حاد از خانوادده‌های سارس (سندروم تنفسی حاد)یا مرس(سندروم تنفسی خاورمیانه) بروز می‌کند. به ندرت پیش می‌آمد که یک ویروس کرونای حیوانی با یک مرحله تکمیل شده‌تر وارد بدن انسان شود و امروز با عنوان کوویید 19 در حال جنگیدن هستیم.

 

ویروس مرس یا سندروم تنفسی خاورمیانه از عربستان شروع شد و در خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا نیز شیوع پیدا کرد. این بیماری از شتر یا شیر شتر به انسان رسید.

ویروس سارس یا سندروم حاد تنفسی از جنوب چین شروع شد و دلیل شیوع آن از گربه‌های زباد بود که خوردن آن در جنوب چین متداول بود.

 

ویروس کرونا کووید 19 این مدلی است

ویروس کرونا کووید 19 این مدلی است.

هنوز دقیقا مشخص نیست چه چیزی باعث ویروس کرونا شده است . تنها چیز قطعی که می‌دانیم، سرعت شیوع و جهش این ویروس است!

دکتر آدام ادس پزشک عمومی:

تقریبا تمام افراد حداقل یکبار در زندگی خود به خصوص در خردسالی به یکی از عفونت‌های خانواده ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

 

البته همه این ویروس‌ها خطرناک نیست و شدت بروز آن در افراد متفاوت است. این نوع ویروس‌ها به سرعت جهش می‌یابند به همین دلیل است که هر سال نوع جدیدی از آنفولانزا را تجربه می‌کنیم.

 

شیوه انتشار این ویروس، مانند سایر آنفولانزاهای سرماخوردگی از طریق افراد آلوده منتقل شده و در میان انسان‌ها شیوع پیدا کرده است. عطسه، سرفه و پخش شدن ذرات تنفس یا قطرات دهان فرد آلوده، منجر به آلوده شدن شما نیز می‌شود.

 

علائم کروید 19 در افراد مختلف به صورت متفاوت دیده می‌شود. بنابراین ممکن است در بعضی افراد به صورت علائم خفیف و در برخی به صورت علائم تنفسی بسیار شدید ظاهر شود که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است.

 

اغلب ویروس‌های کرونا که روی دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارد به شکل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد و تب ظاهر می‌شود. البته در این مدت افراد سالم هم با احساس شک و تردید نسبت به گلودرد و آبریزش بینی استرس ابتلا به کرونای 2019 را گرفتند در حالی که تنها به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده بودند. هر چه سیستم ایمنی بدنی قوی داشته باشید، می‌توانید از شر این بیماری در امان باشید.

 

 

ویروس کرونا چگونه همه گیر می‌شود؟

 

کوید 19 در چند هفته اخیر به خصوص در ایران در حال افزایش بوده و به صورت اپیدمی از افراد مریض به افراد عادی منتقل می‌شود. سرعت انتشار این ویروس در صورتی که زنجیره ابتلا شکسته نشود به صورت اپیدمی تمام افراد را آلوده می‌کند.

علائم ابتلا به ویروس کرونا: تفاوت سرماخوردگی با کوئید19

 

درمان کرونا ویروس چیست؟

 

در چین، در صورت ابتلای فرد به کرونا او را در بیمارستان‌های تخصصی قرنظینه کرده و اقدامات لازم را برای کنترل روند پیشرفت بیماری انجام می‌دهند چون در حال حاضر هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. با این وجود دولت چین در حال ساخت واکسن و کیت درمانی این بیماری بوده اما هنوز موفق به درمان این بیماری نشدند. در شرایطی که ویروس کرونا در حال گسترش است، بیمارستان‌ها در سراسر ایران، در حال تکمیل ظرفیت بوده و با مشکل کمبود جا مواجه می‌شوند و در بعضی موارد حتی به مبتلایان هم توصیه می‌کنند به خانه برگردند و در خانه استراحت کنند.

 

ضمن اینکه شرایط بخش عفونی بیمارستان، ممکن است شدت بیماری را بیشتر کند، به مردم توصیه کردند تا در صورت بروز علائم در خانه مانده و استراحت کنید:

 

 

  • نوشیدن مایعات داغ و گرم
  • استفاده از داروهای بدون نسخه برای درمان گلودرد و تب درد
  • استراحت کافی
  • بخور دادن با آب داغ

نیز می‌تواند برای به کنترل علائم بیماری کرونا کمک کند.

 

 

پیشگیری از ویروس کرونا

 

چگونه می‌توان خبر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد؟ اول از همه وحشت نکنید. در اوایل شیوع این ویروس در ایران، مردم به دو دسته تقسیم شده بودند. دسته اول کسانی که هر یک دقیقه یکبار دستان خود را شسته و ضدعفونی کرده و تمام وسایل خود را بعد از هربار لمس ضدعفونی می‌کنند. دسته دوم کسانی بودند که هنوز این بیماری را جدی نگرفتند و با وجود تمام توصیه‌ها، رفتارهای پرخطری در این زمینه از خود نشان می‌دهند. مانند افرادی که هنوز برای خرید عید مشغول بازارگردی هستند. (منظور ما افرادی که واقعا ناچارند به سرکار یا بیرون بروند نیست)

بهترین کار به جای استرس اضافی و خودخوری‌های این بازه زمانی همان اقداماتی است که برای جلوگیری از سرماخوردگی انجام می‌دادید. بهتر است آن‌ها را در این مورد هم به کار ببرید .اقداماتی شامل:

  • شستن دست‌ها با آب گرم به مدت 20 ثانیه
  • شست و شوی ظرف‌ها با آب گرم ( گفته می‌شود ویروس کرونای کشف شده در دمای بالای 30 درجه از بین می‌رود.)
  • جلوگیری از تماس با افراد مبتلا یا مشکوک به سرماخوردگی
  • جلوگیری از تماس دست‌ها به ناحیه T صورت( یعنی ابروها، چشم‌ها، بینی و دهان)

 

 

 

ویروس کرونا را در یک نگاه شکست دهید!(اینفوگرافیک مقابله با کرونا )

آیا ماسک از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند؟

 

هر روز صبح در مترو یا مکان‌های عمومی افرادی را می‌بینیم که با ماسک و دستکش به خیابان‌ها آمدند و در حال رفتن به مقصدشان هستند. در گوشه و کنار کوچه و خیابان‌ها هم گهکاهی اثری از دستکش و ماسک استفاده شده به چشم می‌خورد که آلودگی سطح شهر را چند برابرتر می‌کند. جالب است بدانید ماسک برای تمام افراد جامعه ضروری نیست.

 

کسانی که مبتلا به علائم کرونا یا سرماخوردگی شدند، در تماس و ملاقات با دیگر افراد باید از ماسک استفاده کنند که همین ماسک‌های سه لایه ساده هم پیش گیرنده است. کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی و افرادی که با بیماران سرو کار دارند نیاز به ماسک دارند. بنابراین استرس نگیرید. ماسک هیچ تاثیری در ابتلای شما ندارد. بهتر است آن را برای افرادی بگذارید که واقعا به این پوشش نیاز دارند. مانند بیماران و کارکنان مراکز درمانی. بیایید به توصیه سازمان بهداشت جهانی در این مورد توجه کنیم:

 

 

چه زمانی از ماسک استفاده کنیم؟

  • اگر شما سالم هستید، فقط در صورتی ماسک لازم دارید که از فرد مبتلا به ویروس کرونا 2019 مراقبت می‌کنید.
  • در صورتی که سرفه یا عطسه می‌کنید.
  • استفاده از ماسک زمانی موثر است که دست‌ها هم به طور مرتب با آب و صابون شسته و یا با الکل ضدعفونی کنید.
  • اگر ماسک استفاده می‌کنید، بنابراین روش استفاده از آن را از لحظه گذاشتن و ماندن ماسک روی صورت تا برداشتن از صورت باید بلد باشید.

 

در آزمایش من«ویروس کرونا» قید شده است؛ چیکار کنم؟

 

روش استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس کرونا 2019

 

  • قبل از گذاشتن ماسک، دستان‌تان را با آب و صابون شسته و یا با الکل ضدعفونی کنید.
  • دهان و بینی‌تان را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید هیچ فضای خالی بین ماسک و صورت‌تان وجود ندارد.
  • گیره فلزی که روی بینی قرار می‌گیرد متناسب با بینی‌تان تنظیم کرده و محکم کنید.
  • از دست زدن به ماسک، زمانی که روی صورت‌تان است، خودداری کنید. اگر مجبور به لمس ماسک می‌شوید، دستان‌تان را قبل از لمس، با آب و صابون شسته و یا با الکل ضدعفونی نمایید.
  • به محض مرطوب شدن ماسک، آن را با یک ماسک تمیز دیگر جایگزین کنید. هرگز ماسک یکبار مصرف را بیشتر از یک بار استفاده نکنید.
  • برای درآوردن ماسک، آن را از قسمت کشی که پشت گوش‌تان قرار گرفته، برداشته و در سطل زباله بیندازید و دستان‌تان را دوباره با آب و صابون شسته یا با الکل ضدعفونی نمایید.

 

چطور می‌توانیم از خودمان و دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

 

با وجودی که ویروس کرونا باعث درگیر شدن افراد زیادی در اطرافیان و افراد دور و نزدیک‌مان شده اما می‌توان زنجیره ابتلا را شکست و این اپیدمی را کنترل کرد.

  • از تماس با افراد بیمار یا مبتلا به سرماخورده جلوگیری کنید.
  • لطفا به محض احساس گلو درد به مراکز درمانی مراجعه نکنید. بیمارستان‌ها، سوپر مارکت و جایگاه‌های بنزین آلوده‌ترین منطق برای ابتلا است.
  • حتما از غذاهای گرم و نوشیدنی‌های داغ استفاده کنید. در حال حاضر از مصرف غذاهای سرد خودداری کنید.
  • دست‌هایتان را قبل، بعد و حین غذا درست کردن به مدت 20 ثانیه به طور کامل بشویید. قبل و بعد از غذا خوردن هم همینطور!
  • در صورت ابتلا، جای خواب، محل استراحت، ظروف غذا، و تا جای امکان وسایل‌ و محل زندگی‌تان را از سایر اعضای خانواده جدا کرده و حتما از ماسک استفاده کنید.
  • توصیه‌های عمومی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر بهداشت فردی در محل کار، خانه، هنگام خرید، در سفر را مطالعه کرده و آن‌ها را جدی بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: NETDOCTOR,WHO.INT

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.