پزشکی و سلامت

چگونه سندروم بی قراری پا بر کودکان اثر می گذارد

چگونه سندروم بی قراری پا بر کودکان اثر می گذارد

احتمالا کودکان بیش از فعال را دیده باشید. همان‌ها که وقتی به خانه ی شما می آیند اصطلاحا از دیوار راست بالا می‌روند و یک لحظه حتی سرجایشان ثابت نمی‌نشینند. کودکان نا آرام یا بیش از فعال، معمولا دارای سندروم بی قراری پا هستند.

اغلب سندروم پاهای بی قرار در کودکان، به علت بیش فعالی کودکان یا شرایط رشد آن‌ها، اشتباه تشخیص داده می شود. این عارضه ممکن است موجب تداخل در عادات خواب و رشد آن ها شود. بارزترین نشانه ی بی قراری پا(RLS) در این کودکان، همانند بزرگسالان، بی قراری پاها و میل به تکان خوردن شدید آن‌ها به خصوص در زمان خواب است. به عقیده دکتر کارپلا متخصص بیماری کودکان در بیمارستان تگزاس، زمانی که کودک در حال استراحت بوده و یا نشسته است این درد، درپای او شدیدتر می‌شود.

سندروم پای بی‌قرار به گونه‌ای است که گویی پاها در حال خارش بوده و یا سوزن سوزن می‌شود و تنها در صورتی از بین می‌رود که بلند شوید و شروع به راه رفتن کنید.

 

 

علائم سندروم پای بی قرار در کودکان

 

 

علائم سندروم پای بی قرار در کودکان

 

لمس احساس بی‌قراری در پا و حس گزیدگی تنها علائم این عارضه در کودکان نیست. در ادامه بخش دیگری از علائم را شمرده‌ایم:

1- اختلال در خواب:

سندروم بی قراری ممکن است در خواب کودکان تاثیر بگذارد. به این ترتیب که مدام در طول شب از خواب پریده و تا راه نروند، این بی قراری آرام نخواهد شد. درنتیجه به دنبال این اختلالات، ممکن است این بیخوابی روی رفتار کودکتان تاثیر بگذارد.

2- خواب آلودگی روزانه :

نداشتن خواب خوب و کامل و بیدار شدن مداوم ممکن است سبب شود تا کودک، در صبح به سختی بلند شود و در طول روز مدام بی حال و کسل باشد.

3- بروز مشکلات تحصیلی:

دکتر کارپلا می گوید: عدم داشتن خواب کافی و به موقع در تمرکز و یادگیری کودکان تاثیر گذاشته و از سویی ممکن است سبب بیش فعالی و پرتحرکی و یا بالعکس خمودگی و بی حالی او شود.

 

دلیل بروز سندروم بی قراری پا در کودکان

 

یکسری از بیماری‌ها دلیل قطعی و مشخصی ندارد، سندروم بی قراری پا(RLS) نیز جزو همین دسته می‌باشد. 10 درصد جمعیت آمریکا به این سندروم دچار بوده و معمولا درصد ابتلا در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. اما به صورت کلی را به این چند دسته تقسیم کرده ایم:

دوپامین

هورمونی است که به ما انگیزه و انرژی می‌دهد و کاهش سطح آن باعث می‌شود همیشه خسته و بی‌انرژی باشیم. دوپامین در مغز به‌عنوان یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی عمل می‌کند و کاهش سطح آن به مشکلات جدی سلامتی منجر می‌شود. دوپامین همان هورمونی است که زمانی که ورزش می کنید، باعث شده احساس سرزندگی به شما دست بدهد. برای افزایش دوپامین بیشتر ورزش کنید، موسیقی گوش دهید، یوگا و ریلکسیشن انجام دهید، پروتئین را در وعده‌های غذایی‌تان بیشتر کرده و مصرف چربی‌های اشباع را به حداقل برسانید.

 

ژنتیک

در برخی افراد سابقه‌ی بیماری یا کمبود مواد معدنی وجود ندارد با این حال به سندروم بی قراری پا مبتلا شدند در این افراد ممکن است افراد دیگر خانواده مثل خواهر، برادر، مادر و یا پدر درگیر این بیماری شده باشند. دراصل ژنتیک هم در این ابتلا به آر اس ال نقش دارد.

 

بیماری‌های مزمن

 

برخی بیماری‌ها مانند کمبود آهن، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیوی، دیابت، نوروپاتی محیطی همه به نوعی با سندروم بی قراری پا مرتبط هستند. اگر در معرض ابتلا به پارکیسنشون هستید، مصرف لوبیا را فراموش نکنید. حتی بدون ابتلا به کم خونی، کمبود آهن می تواند عامل پیدایش یا عود کردن سندرم بی قراری پا شود. اگر در سابقه سلامتیتان، خونریزی معده یا روده داشته اید، با قاعدگی های طولانی و شدید روبه رو بوده اید، یا دفعات زیادی خون داده اید، ممکن است کمبود آهن داشته باشید.

 

 

مصرف برخی داروها

 

برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدتهوع، داروهای آنتی سایکوتیک، یا آنتی هیستامین‌ها می‌تواند این بیماری را تشدید کند.

 

 

ازدست ندهید: درمان خانگی سندروم پاهای بی قرار!

 

 

سندروم بی قراری پا (RLS) در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

 

 

در درمان کودکان و رهایی آن‌ها از این بیماری باید اول دلیل بیماری را دریابید. آیا کودک در اثربیش فعالی به این عارضه مبتلا شده است و یا در اثر کمبود آهن است. اگر کودک به کم خونی مبتلا است، مکمل آهن را تامین کنید. از دیگر درمان‌ها می ‌توان موارد زیر را نام برد:

 

 

 

با آب نمک گرم دوش بگیرید.

 

 

 

از راه حل‌های خانگی درمان سندرم بی­قراری پا دوش گرفتن با آب دارای نمک اپسوم (میزیم سولفات) است. نمک اپسوم ضد التهابی است که می ­تواند اسپاسم‌های عضلانی را کاهش دهد. برای این کار ۱ یا ۲ فنجان نمک اپسوم به آب گرم حمام اضافه کنید و حداقل به مدت ۲۰ دقیقه در داخل آن آب بمانید.

 

 

 

از برخی روغن‌ها و ماساژ درمانی استفاده کنید.

 

 

بعضی از روغن‌­ها می­ توانند به عنوان یک درمان خانگی برای سندرم بی­قراری پا باشند. روغن اسانس‌­های سرو، رزماری، اسطوخودوس و سدر به عنوان یک ضداسپاسم طبیعی می­‌توانند به کاهش اسپاسم و درد عضلانی کمک کنند. با این روغن­‌ها محل درد را قبل از خواب ماساژ دهید.

از دیگر راه ‌حل‌های مؤثر، ماساژ درمانی است. ماساژ منظم ناحیه­ دردناک می‌­تواند به افزایش خون آن ناحیه کمک کند و اسپاسم عضلانی را کاهش دهد.

 

 

کشش و تمرین

 

 

برخی از کشش­‌ها و تمرینات می­‌تواند به عنوان راه حلی برای درمان سندرم بی­قراری پا، باعث کاهش درد و سایر علائم گردد. تحقیقی در سال ۲۰۰۶ نشان داد که ترکیبی از تمرین هوازی متعادل با تمرین مقاومتی اندام تحتانی بدن، سه بار در هفته، به صورت قابل ­توجهی شدت علائم را کاهش می­ دهد.

کشش‌هایی که ممکن است راه ­گشا باشند شامل:

  • کشش عضلات ساق پا با کشیدن پا
  • خم شدن به جلو برای کشش عضلات همسترینگ
  • کشش عضله چهار سر با ایستادن بر روی یک پا و خم کردن و آوردن پای دیگر به پشت
  • بلند شدن و حرکت­ کردن بعد از نشستن طولانی­ مدت
  • قرارگرفتن در مقابل یک دیوار صاف و خم ­کردن انگشتان و پا از عقب به سمت جلو

 

از دست ندهید:۶ گام برای رسیدن به خوابی آرام

 

 

اولویت قراردادن مدیریت استرس و خواب

 

سندرم بی­قراری پا می ­تواند خطر بی‌خوابی، استرس مزمن و خستگی را افزایش دهد. برگشتن به روال ثابت زمان خواب می­‌تواند به کاهش مشکلات ناشی از عدم آن کمک کند.

راه حل‌هایی که کمک می­‌کنند بهتر بخوابیم و استرس را کاهش دهیم شامل:

  • پرهیز از استفاده­ ابزارهای الکترونیکی چند ساعت قبل از خواب
  • ورزش ­کردن در طول روز برای ایجاد احساس خستگی در شب
  • حرکات کششی و انجام یوگا
  • دوش ­گرفتن و یا حمام آب گرم
  • ماساژ دادن پاها
  • تکنیک تنفس عمیق و ریلکس ­کردن
  • خوردن دارو و خواندن دعا
  • نویسندگی در یک مجله
  • خواندن جملاتی آرامش ­بخش

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.