پزشکی و سلامت

شما مبتلا به پولیپ روده هستید اگر …

پولیپ روده چیست و چه علائمی دارد ؟

تجمع کوچکی از سلول‌ها که باعث ایجاد توده در روده می‌شود، پولیپ روده نام دارد. اغلب پولیپ‌های روده بدون خطر هستند اما بعضی از این پولیپ ها در طول زمان، به سرطان روده تبدیل می شوند که معمولا زمانی متوجه آن می شوند که فرد در مراحل نهایی سرطان قرار دارد.

علائم پولیپ روده

پولیپ روده به دو دسته تقسیم می‌شوند: پولیپ غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک.

پولیپ غیر نئوپلاستیک شامل پولیپ های هایپرپلاستیک یا پولیپ های متورم هستند.این نوع از پولیپ ها معمولا سرطانی نمی شوند . پولیپ های نئوپلاستیک ، پولیپ های غده ای هستند که عموما بزرگ تر می باشند و خطر تبدیل به سرطان روده در آن ها بالاتر است.

هرکس می تواند به پولیپ روده مبتلا شود. اگر فرد بیش از 50 سال داشته باشد ، احتمال ابتلای او بالاتر می رود و همچنین افزایش وزن، سیگاری بودن یا سابقه ژنتیکی خطر این بیماری را افزایش می دهد.

پولیپ های روده همیشه نشانه مشخصی ندارند و در نتیجه باید مداوم بدن خود را چکاپ کنید زیرا اگر آن ها را در مراحل اولیه تشخیص دهید، می توانید در کمال امنیت آن ها را به طور کامل خارج کنید . بهترین راه جلوگیری از سرطان روده، انجام چکاپ منظم است.

پولیپ روده

علائم پولیپ روده

همانطور که قبل‌تر در برانکارد گفته شد، پولیپ های روده هیچ نشانه خاصی ندارند ، مگر این که پزشک این موضوع را به شما اطلاع دهد. اما ممکن است که بعضی از افراد مبتلا به پولیپ روده، علائم زیر را تجربه کنند:

خونریزی مقعدی : این یک علامت بزرگ برای پولیپ یا سرطان روده است که می تواند در موارد شدیدتر به پارگی پوست مقعد منجر شود.

تغییر رنگ مدفوع :ممکن است که افراد مبتلا به پولیپ روده در مدفوع خود با رگه هایی از خون مواجه شوند که رنگی شبیه به مشکی دارد . تغییر در روده همچنین از طریق غذاها، داروها و مکمل ها اتفاق می افتد.

تغییر در عادات روده ای :اسهال و یا یبوست می تواند بیش از یک هفته طول بکشد که در این شرایط، نشانه‌های پولیپ روده را می‌توانید حس کنید. تعدادی از وضعیت‌های دیگر هستند که ممکن است دلیل این اتفاق باشند.

کم خونی و کمبود آهن : خون‌ریزی پولیپ‌ها می تواند به آرامی در طول زمان رخ دهد، بدون این که اثری از این خون در مدفوع فرد پیدا شود. خون‌ریزی مزمن نیز می‌تواند میزان آهن موجود در بدن را کاهش دهد و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها کم شده و در نتیجه فرد با این کم خونی و فقر آهن، احساس خستگی و تنگی نفس می کند.

درد : پولیپ بزرگ روده می تواند قسمتی از روده را مسدود کند و باعث دل درد شدید شود.

در صورت مشاهده هر کدام از عوامل بالا باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

از دست ندهید: روده ی تحریک پذیر و استفراغ

علت پولیپ روده

علت های پولیپ روده

  1. سلول های سالم از طریق یک برنامه منظم تولید و تقسیم می شوند. بالغ شدن سلول‌ها در ژن های خاص می تواند روی تقسیم سلولی آن ها تاثیرگزار باشد. رشد نامنظم سلول های روده و مقعد می تواند باعث تشکیل پولیپ ها شود که این پولیپ ها می توانند در هرجای روده پخش شوند.
  2. ژنتیک و نژاد نیز یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده پولیپ روده می باشد . مثلا نژاد سیاه پوستان بیش از بقیه در معرض ابتلا به پولیپ روده هستند.
  3. اختلالاتی مثل سندروم لینچ در ابتلا به پولیپ روده موثر است . پولیپ های کوچک این افراد سرعت رشد بالاتری نسبت به بقیه دارند و معمولا منجر به تومورهای سرطانی در شکم ، سینه، روده کوچک، مجاری ادرار و تخمدان می شوند.
  4. سندروم گاردنر که یک نوعی از FAP است و باعث رشد پولیپ و تشکیل آن در روده کوچک می شود که البته می تواند منجر به ایجاد تومورهای غیر سرطانی در پوست ، استخوان و شکم شود.
  5. وضعیت MAP که شبیه به مورد قبل است و از طریق بالغ شدن ژن MYH اتفاق می افتد . این افراد اغلب به سرطان روده در سن جوانی مبتلا می شوند . آزمایش ژنتیک می تواند خطرناک بودن این ژن را تعیین کند.
  6. سندروم پیوتز، جقر که در این وضعیت ، خال هایی روی بدن فرد ایجاد می شود که لب ، لثه و پاها را درگیر می کند. سپس پولیپ های غیر سرطانی را در روده رشد می دهد.
  7. سیگار کشیدن
  8. مصرف الکل
  9. مصرف بالای چربی
  10. تحرک بدنی نداشتن
  11. مصرف نکردن فیب به اندازه کافی

از دست ندهید:همه چیز درباره هیستروکتومی

پیشگیری از پولیپ روده

  • از عادات سالم پیروی کنید :به اندازه کافی میوه، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی جای دهید و میزان چربی مصرفی را کم کنید . مصرف الکل را کنار بگذارید و از دخانیات دست بکشید . فعالیت بدنی داشته باشید و وزن خود را سالم نگه دارید.
  • با پزشک خود در مورد ویتامین دی و کلسیم صحبت کنید : مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم می تواند از این نوع پولیپ ها جلوگیری کند اما هیچ تاثیری برای جلوگیری از سرطان روده ندارد اما ویتامین دی می تواند فرد را از پولیپ و سرطان ها حفظ کند.
  • اگر سابقه ژنتیکی دارید ، یک مشاوره پزشکی داشته باشید.

تشخیص پولیپ روده

تشخیص پولیپ روده

تشخیص پولیپ ها از طریق عکس برداری ها انجام می شود که شامل موارد زیر است :

  • رایج ترین آزمایش آن کلونوسکوپی است که یک آزمایش حساس برای تشخیص پولیپ ها و سرطان ها می باشد.
  • کلونوگرافی سی.تی که یک آزمایش با گستردگی کم است و از سی.تی اسکن برای مشاهده روده استفاده می کند . فرد قبل از این آزمایش نیاز به آمادگی دارد و اگر پولیپی پیدا شود، آن را خارج می کند.
  • تست مدفوع نیز یکی از بهترین انواع تست هاست که می تواند وجود خون را در مدفوع نشان دهد و اگر مثبت باشد، فرد را کلونوسکوپی می کنند.
  • سیگمیدوسکوپی منعطف که در آن یک لوله نوری را وارد مقعد می کنند و داخل روده را بررسی می کنند . بعد از تشخیص وجود پولیپ، کلونوسکوپی را انجام می دهند.

درمان پولیپ روده

پزشک برای خارج کردن این پولیپ ها گزینه های درمانی مختلفی دارد.

  • خارج کردن با سیم : اگر پولیپ ها بزرگ تر از 1 سانتیمتر باشند ، یک نوع مایع مخصوص به زیر روده تزریق می شود تا کمی پولیپ را بالا بکشد و آن را از محیط اطراف در درون بدن ایزوله و تنها کند و سپس آن را به راحتی بیرون می کشد.
  • جراحی کوچک :پولیپ های بسیار بزرگ که با تجهیزات الکتریکی قابلیت خروج ندارند ، باید لاروسکوپی انجام دهند . در این روش یک وسیله را به نام لاروسکوپ درون روده می کنند.
  • خروج روده و مقعد :اگر سندروم فرد از نوع غیر ژنتیکی و نادر مثل FAP باشد، نیاز به جراحی روده و مقعد است.
  • بعضی از انواع پولیپ ها نیز نسبت به بقیه خطرناک تر هستند که پاتولوژیست در چنین شرایطی بافت نمونه ای را زیر میکروسکوپ آنالیز می کند تا سرطانی بودن یا نبودن آن را تشخیص دهد.

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.