مراقبت محیطی و زیبایی

دستگاه تصفیه هوا خوب چه دستگاهی است؟(راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا)

شاید بتوان بدون آب و غذا تا چند روز دووام آورد اما وقتی هوا آلوده باشد، عملا ذره ذره می‌میریم. بارزترین اثر آلودگی هوا همان سرفه‌هایی است که حین یک تنفس عمیق به ریه‌هایتان شوک وارد می‌کند. بقیه اثرات آن مثل عصبی بودن، پرخاشگری، افسردگی، خواب آلودگی یا بیش فعالی آن و… بماند. در این شرایط استفاده از یک تصفیه هوای مناسب که فضای تنفس‌تان را تصفیه کرده و هوای سالم به شما ببخشد، بسیار اهمیت دارد. شاید برایتان پیش آمده باشد که از دستگاه‌های تصفیه هوایی استفاده کنید که بیشتر از آن که به وضعیت فضای تنفس‌تان کمک کند، فقط یک فضای اضافی را اشغال کردند. با برانکارد همراه باشید تا قبل از خرید یک تصفیه هوا، از ویژگی یک دستگاه تصفیه هوای خوب آگاه شوید.

 

از دست ندهید:آسم ناشی از ورزش چیست؟ دلایل، علائم و روش های درمانی آن

متراژ پوشش

در مرحله اول باید با توجه به فضایی که قصد دارید دستگاه تصفیه هوا مورد استفاده قرار بگیرد، متراژ و فضای پوشش دستگاه را مشخص کنید. برای مثال از دستگاهی که متراژ پوشش آن از 8 تا 10 متر مکعب است و مناسب استفاده در فضای ماشین است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید اتاق 40 متری شما را تصفیه کند. بنابراین متراژ پوشش دستگاه تصفیه و فضایی که می‌خواهید تصفیه هوا صورت گیرد مشخص کنید.

 

تکنولوژی دستگاه

احتمالا شنیده باشید فیلتر کربن اکتیو یا فیلتر کربن پسیو در یکسری دستگاه‌ها وجود دارد. اما منظور از پسیو و اکتیو چیست؟ فناوری که در ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده شده، دارای دو فناوری پسیو و اکتیو است اگر به فناوری به کار رفته در دستکاه‌های تصفیه هوا آلما پرایم ، دقت کرده باشید انواع این فناوری‌ها را خواهید دید که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد:

  • فناوری اکتیو:

دستگاه‌هایی که از این تکنولوژی برخوردارند یکسری ذرات در هوا ازاد می‌کنند که آلاینده‌های ریز هوا را یونیزه کرده و باعث رسوب آن‌ها می‌شود. در واقع دارای دو فناوری اکیتو و یونیزاسیون است. دستگاه‌های دارای این فناوری باید ozone safe باشد تا گاز اوزون که برای ریه خطرناک است، آزاد نکنند.

  • فناوری پسیو:

این دستگاه‌ها با فیلترهایی که دارد، آلاینده‌های هوا را جذب می‌کند بدون اینکه گاز ازوزون تولید کند.

  • هپا:

این فناوری 99.97 درصد از آلودگی‌ها را از بین می‌برد. منتها نیاز به تعویض فیلتر دارد.

  • فناوری الکترواستاتیک:

این فناوری 30 درصد از آلودگی‌ها را پاک می‌کند و نیازی به تعویض فیلتر ندارد.

  • اوزون:

این فیلتر فناوری قادر است بوی شدید را از بین ببرد و ضد باکتری و ضد قارچ است.

  • فناوری کربن اکتیو:

فیلتر کربن اکتیو به خاطر ذرات بسیار ریزی که دارد، دارای خاصیت جذب بالا و میکروب زدایی قوی است. این فیلتر ذرات شیمیایی معلق در هوا را حذف کرده و به کمک اشعه‌های ماورای بنفش آلاینده‌هایی که روی فیلترهای تصفیه هوا انباشته شده از بین می‌برد.

 

فیلترها

نوع و زمان کارکرد فیلترها در قیمت دستگاه تاثیر گذار است. یک دستگاه تصفیه هوای خوب باید قادر باشد آلاینده‌هایی مثل پشم و مو، غبار، دود، بو و سایر مواد مضر در هوا را جذب کنند. در ابتدای هر فیلتر، یک پیش فیلتر اولیه قرار داده شده است که مواد و آلاینده‌های نسبتا درشت را فیلتر می‌کند. سپس کار فیلتر هپا و فیلترهای دیگر آغاز می‌شود. هر چه دستگاه مجهزتر باشد، تعویض فیلتر هزینه بیشتری برایتان می‌اندازد. بنابراین باید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که طول عمر این فیلترها در آن‌ها بیشتر باشد مثلا تا 12 ماه نیازی به تعویض فیلت نداشته باشید. ضمن اینکه تعویض فیلتر در دستگاه‌ها طول عمر آن‌ها را بیشتر می‌کند بنابراین سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای نشانگر تعویض فیلتر باشد و زمان لازم برای تعویض فیلتر را به شما نشان دهد.

 

 

از دست ندهیدچگونه از خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم؟

قابلیت حمل

 

دارا بودن قابلیت حمل ویژگی است که لزوما برای خرید دستگاه ضروری نیست. یعنی پرتابل بودن دستگاه، ارتباطی با کارکرد یا کیفیت دستگاه ندارد. یک دستگاه کوچک و پرتابل همان کیفیتی را دارد که یک دستگاه بزرگ و غیر پرتابل دارد منتها نیاز شما را کدام یک برآورده می‌کند؟ آن را انتخاب کنید.

نرخ تحویل

نرخ تحویل درواقع به شما می‌گوید چه مقدار هوای تصفیه‌شده از دستگاه خارج می‌شود و سرعت عملکرد دستگاه چقدر است. هرچه CADR بالاتر باشد ظرفیت تصفیه‌ی دستگاه نیز بالاتر است. براساس فضای اتاقی که قصد قرار دادن دستگاه تصفیه در آن را دارید می‌توانید دستگاهی با نرخ تحویل بالاتر برای آن فضا انتخاب کنید.

تهویه در ساعت

میزان تهویه در ساعت (ACH)مشخص می‌کند که دستگاه تصفیه‌ در هر ساعت چند بار موفق به تصفیه‌ی کامل هوای اتاق می‌شود. باتوجه‌به بالا بودن آلودگی هوا در برخی شهرها، لازم است دستگاهی انتخاب شوند که دارای ACH چهار باشد؛ یعنی هر ۱۵ دقیقه یک بار هوای اتاق را کاملا تصفیه کند.

جالب است بدانید به‌دلیل وجود فضای رقابتی در بازارِ دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا، شرکت‌ها معمولا نرخ تحویل (CADR) را بالا می‌برند و روی این مورد مانور تبلیغاتی بیشتری می‌دهند؛ در صورتی که در مورد تهویه در ساعت (ACH) عموما سکوت می‌کنند. توجه داشته باشید حتی اگر دستگاهی فضای پوشش بالایی داشته باشد اما تهویه در ساعت آن پایین باشد، باید به عملکرد کلی آن شک و در خرید آن تجدید نظر کرد.

 

سر و صدا و میزان مصرف انرژی

دستگاهی را انتخاب کنید که در حین روشن ماندن در شب، حس و حال نشستن وسط اتوبان را به شما ندهد. یعنی به گونه‌ای باشد که صدای زیاد تولید نکند. هر چه میزان دسی بل صدای دستگاه کمتر باشد، صدای کمتری هم در مدت عملکرد به گوش‌تان می‌رساند. از میزان مصرف انرژی دستگاه هم غافل نشوید.

قیمت

هر چقد پول دهید همانقدر دستگاه برایتان کار می‌کند، چون دستگاه ارزان با وجود قیمت پایین عملکرد پایینی نیز دارد که در ادامه برای افزایش کاربری ممکن است خرج بیشتری روی دست‌تان بگذارد. بهترین دستگاه تصفیه هوا را با توجه به ظرفیت و توان دستگاه می‌توانید با رنج قیمتی از یک تا 3 میلیون برای منزل یا محل کار خود تهیه کنید تا به این ترتیب برای سلامت خود و عزیزان‌تان اقدام کنید.

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.