اطفال, مادر و کودک, مراقبت بیمار در منزل

نحوه کار با دستگاه فتوتراپی

نحوه کار با دستگاه فتوتراپی

زردی نوزاد” وضعیتی است که در برخی از نوزادان تازه متولد شده اتفاق می افتد که باعث می شود پوست و چشم های نوزاد را زرد نشان دهد. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که کبد کودک شما هنوز نمی تواند ماده زرد رنگی به نام بیلی روبین را تجزیه کنید. در این مواقع “دستگاه فتوتراپی” به کمک نوزاد شما خواهد آمد!

نحوه کار با دستگاه فتوتراپی به گونه ای است که نور این دستگاه به تجزیه بیلی روبین کمک خواهد کرد. کودک شما ممکن است زیر نور دراز بکشد یا در پتویی پیچیده شود که نور به پوست بتابد.

یک پرستار می تواند نحوه استفاده صحیح از نور یا پتو را به شما نشان بدهد. اگر سوالی در این زمینه دارید حتماً از پزشک یا پرستار فرزندتان بپرسید.

نور درمانی برای زردی نوزاد چگونه کار می کند ؟

کودک شما ممکن است نور درمانی را در بیمارستان انجام دهد، یا ممکن است آن را در خانه انجام دهید که به آن فتوتراپی در منزل گفته می شود. لازم به ذکر است پزشک باید نور درمانی را تجویز کند، از جمله نحوه تجویز آن.

نحوه استفاده از دستگاه فتوتراپی یا نور درمانی :

  • لباس فرزندتان را درآورید، اما پوشک او را بگذارید سر جایش بماند. کودک شما همچنین باید در طول نور درمانی از چشم بند ها یا چسب های چشمی استفاده کند تا نور به چشم او نتابد.
  • مطمئن شوید که نور در فاصله مناسبی از کودک شما قرار دارد. دستورالعمل ها را بخوانید و اگر سوالی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر نور گرما نمی دهد، دمای اتاق را طوری تنظیم کنید که کودکتان گرم بماند. برخی این مورد را انجام می دهند و برخی انجام نمی دهند. مهم است که کودک خود را از سرما یا گرمای بیش از حد دور نگه دارید.
  • اندازه گیری کنید که کودک شما در طول درمان چقدر نور دریافت می کند. نور معمولاً راهی برای اندازه گیری یا صفحه نمایشی دارد که به شما می گوید شدت نور چقدر است. مهم است که مطمئن شوید کودک شما مقدار مناسبی نور دریافت می کند، اما نباید بیش از حد باشد. هر ۸ ساعت یا در صورت تغییر موقت نور، مقدار را اندازه گیری کنید.

دستگاه فتوتراپی

محافظت از چشمان کودک در طول درمانی چگونه است ؟

قبل از گذاشتن چشم بندها از بسته بودن چشم های فرزندتان اطمینان حاصل کنید. اگر کودک شما بیش از ۴ ساعت در روز به درمانی نیاز دارد، هر ۴ ساعت یکبار این چشم بند ها را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بردارید.

بررسی کنید تا مطمئن شوید چشم های کودکتان قرمز یا تحریک شده به نظر نمی رسند، یا مایع یا مخاط از آنها خارج نمی شود. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک متخصص تماس بگیرید.

همچنین می توانید چسب ها را بردارید تا با کودکتان تماس چشمی برقرار کنید. این به شما کمک می کند تا با فرزندتان ارتباط برقرار کنید.

استفاده از پتو چگونه است ؟

نوزاد شما ممکن است نور درمانی با پتو را داشته باشد که نور را به پوست می تابد. ممکن است این موضوع را شنیده باشید که پتوی فیبری یا بیلی بلانکت نامیده می شود. این پتو داخل یک کاور یا جلیقه می رود. شما می توانید دور فرزندتان بپیچید یا روی آن بگذارید.

شما لازم است که این مراحل را دنبال کنید :

  • پتو را دو پوشش یا جلیقه قرار دهید تا قسمت شفاف پتو زیر قسمت نرم روکش قرار گیرد. کودک شما روی پهلو نرم دراز می کشد و نور از طریق پوشش یا جلیقه به او می تابد.
  • کابل را به طور ایمن وصل کنید و انتهای پتو باید جلوی پای نوزاد شما برود.
  • پتوی پوشیده شده را روی تشک کودک قرار دهید یا سایر سطوح صاف دیگر قرار دهید. نوزاد خود را روی پتو قرار دهید و نوک پتو را روی شانه های او قرار دهید.
  • کودک شما می تواند پوشک بپوشد. آنها همچنین می توانند روی برخی از انواع پتو لباس بپوشند. لطفاً با هر سوالی در مورد اینکه فرزندتان چه لباسی می پوشد با پزشک تماس بگیرید.

پتو دارای کنترلی است که میزان روشنایی نور را نشان می دهد. این را قبل از شروع جلسه نور درمانی نوزاد خود تنظیم کنید. بزرگترین نقطه بالاترین تنظیم را نشان می دهد و نقاط کوچک تر برای نور با شدت کمتر است.

اندازه گیری کنید که کودک شما در طول درمان چقدر نور دریافت می کند. نور معمولاً راهی برای اندازه گیری این یا صفحه نمایشی دارد که به شما می گوید. پرستار به شما نشان می دهد که کجا آن را باید پیدا کنید.

مهم است که مطمئن شوید کودک شما مقدار مناسبی نور دریافت می کند، اما نه بیش از حد. هر ۸ ساعت یا هر دفعه که پرستار به شما می گوید اندازه گیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و نحوه کار با دستگاه فتوتراپی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.