اطفال, مادر و کودک, مراقبت محیطی و زیبایی

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد در دو هفته اول زندگی اعمال می شود که در ادامه قصد داریم به چگونگی درمان زردی نوزاد توسط “دستگاه فتوتراپی” بپردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

زردی نوزاد چیست ؟

زردی نوزاد یک بیماری شایع و موقت است و معمولاً شرایطی بی ضرر در نوزادان تازه متولد شده است. این بیماری نوزادان نارس و سالم را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولاً در دو هفته اول زندگی نوزاد ظاهر می شود.

زردی نوزاد زمانی اتفاق می افتد که یک ماده طبیعی به نام بیلی روبین در خون انباشته می شود. بیلی روبین یک رنگدانه نارنجی/قرمز در خون است که در اثر تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود. پایین بودن سطح بیلی روبین در خون برای همه طبیعی است. هنگامی که بیلی روبین شروع به تجمع می کند، روی بافت چربی زیر پوست رسوب می کند و باعث می شود پوست و سفیدی چشم نوزاد زرد به نظر برسد.

زردی نوزاد

علل زردی نوزاد چیست ؟

زردی نوزاد می تواند ناشی از چندی مشکل مختلف باشد :

زردی فیزیولوژیکی :

زردی فیزیولوژیکی شایع ترین علت زردی نوزادان است و در بیش از ۵۰٪ نوزادان رخ می دهد. از آنجایی که نوزاد کبد نابالغ دارد، بیلی روبین کندتر پردازش می شود. زردی اولین بار در ۲ تا ۳ روزگی نوزاد ظاهر می شود و معمولاً در ۱ تا ۲ هفتگی از بین می رود و سطح بیلی روبین بی ضرر است.

زردی شیردهی :

زردی شیردهی ممکن است زمانی رخ دهد که کودک شما به اندازه کافی شیر را نمی نوشد که در ۵ تا ۱۰ درصد نوزادان رخ می دهد. علائم این مورد شبیه به علائم زردی فیزیولوژیکی است، ولی بارزتر می باشد. زردی نشان دهنده نیاز به کمک برای شیردهی است.

زردی شیر مادر :

   زردی شیر مادر در ۱ تا ۲ درصد از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، رخ می دهد. علت آن ماده خاصی است که برخی از مادران در شیر خود تولید می کنند که این ماده باعث می شود روده کودک شما بیش از حد طبیعی بیلی روبین را به بدن او جذب می کند. این نوع زردی نوزاد از ۴ تا ۷ روزگی شروع می شود و ممکن است ۳ تا ۱۰ هفته طول بکشد. لازم به ذکر است این مورد مضر نیست.

ناسازگاری گروه خونی :

اگر نوزاد و مادر دارای گروه های خونی متفاوتی باشند، گاهی اوقات مادر آنتی بادی هایی تولید می کند که گلبول های های قرمز را از بین می برد که این امر باعث تجمع ناگهانی بیلی روبین در خون نوزاد می شود.

این نوع جدی از زردی معمولاً در ۲۴ ساعت اول زندگی شروع می شود. مشکلات RH قبلاً شدیدترین شکل زردی را ایجاد می کرد با این حال، اگر به مادر تزریق RhoGAM ظرف ۷۲ ساعت پس از زایمان صورت بگیرد، اکنون قابل پیشگیری هستند. این امر مانع از تشکیل آنتی بادی هایی می شود که ممکن است سایر نوزادان او را در آینده به خطر بیندازند.

درمان زردی نوزاد چیست ؟

سطوح بالای بیلی روبین در خون به نام هایپر بیلی روبینمی رخ دهد که این سطوح بالا می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. گرفتن نمونه خون دوره ای برای بررسی سطح بیلی روبین و در صورت لزوم برای درمان زردی نوزاد برای اطمینان از رشد سالم کودک شما مهم است.

برای کاهش میزان زردی نوزاد، تغذیه هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار توصیه می شود و اگر با شیر مادر تغذیه را انجام می دهید، اگر بیلی روبین با تغذیه مکرر کاهش نیابد، ممکن است مکمل ( مثلاً با شیر خشک از طریق فنجان، تغذیه مکمل یا شیشه شیر ) توسط پزشک اطفال توصیه شود.

فتوتراپی یا همان “دستگاه زردی نوزاد” با یا بدون پلانکت معمول ترین و سریع ترین راه درمان زردی نوزاد است. این درمان برای چند روز استفاده می شود تا زمانی که زمانی که کبد به اندازه کافی بالغ شود تا بتواند به تنهایی بیلی روبین را کنترل کند.

دستگاه زردی نوزاد چیست ؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید دستگاه زردی نوزاد یا فتوتراپی چیست ؟ ابتدا لازم به ذکر است برخی از زردی های عادی بدون درمان ظرف یک یا دو هفته ناپدید می شوند. سایر نوزادان به دلیل شدت زردی، علت زردی یا سن نوزاد در هنگام ظاهر شدن زردی نیاز به درمان خواهند داشت.

نحوه کار با دستگاه فتوتراپی ( درمان با استفاده از نور ) و فرآیند استفاده از نور برای از بین بردن بیلی روبین در خون است که پوست و خون کودک شما این امواج نور را جذب می کند. این امواج نور توسط پوست و خون کودک شما جذب می شود و بیلی روبین را به محصولاتی تبدیل می کند که می تواند از سیستم آنها عبور کند.

برای بیش از ۳۰ سال، درمان فتوتراپی در بیمارستان با یک ردیف چراغ یا نورافکن معلق در فاصله ای از نوزاد انجام می شود. این موضوع باعث می شود که نور مستقیماً بر روی نوزاد بدون لباس ( با پوشک )‌ که چشم هایش با استفاده از تکه های نرم محافظ چشم بسته می شود، بتابد.

امروزه پیشرفت های تکنولوژی منجر به ایجاد یک سیستم فتوتراپی جدید شده است که بدون دردسر های درمان متعارف فتوتراپی، درمان موثری را ارائه می کند.

دستگاه زردی نوزاد

عوارض دستگاه زردی نوزاد چیست ؟

نوزادان تحت هر نوع درمان فتوتراپی، مدفوع مکرر و شلی دارند که گاهی به رنگ سبز است. این موضوع طبیعی است زیرا بدن به این ترتیب بیلی روبین را حذف می کند. این موقتی خواهد بود و پس از اتمام درمان باید متوقف شود و اگر پس از اتمام درمان ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیلی بلانکت چیست ؟

پزشک شما ممکن است بیلی بلانکت را به عنوان یک درمان جایگزین و یا درمان اضافی برای زردی کودک شما تجویز کند. این سیستم از فیبر نوری استفاده می کند و نشان دهنده فناوری پیشرفته در درمان فتوتراپی است که در بیمارستان یا خانه انجام می شود.

بیلی بلانکت بالاترین سطح نور درمانی موجود را برای درمان کودک شما فراهم می کند که این شکل از نور در نور خورشید نیز یافت می شود. قدرت نور این روش تقریباً به همان اندازه است که در یک روز آفتابی در سایه قرار می گیرید، اما ایمن تر است زیرا بیلی بلانکت انرژی مضر فرابنفش و مادون قرمز را فیلتر می کند.

یک پد از الیاف بافته شده برای انتقال نور از منبع نور به کودک شما استفاده می شود. این پد فیبر نوری پوشیده شده مستقیماً روی کودک شما قرار می گیرد تا پوست در معرض نور قرار بگیرد. در نهایت جذب این نور منجر به از بین رفتن بیلی روبین می شود.

در صورت تجویز پزشک می توان از بیلی بلانکت به صورت ۲۴ ساعته برای ارائه درمان مستمر استفاده کرد. ممکن است در طول درمان خون گرفته و آزمایش شود تا سطح بیلی روبین بررسی شود و مشخص شود که چه زمانی به سطوح طبیعی رسیده است و دیگر نیازی به فتوتراپی نیست.

با استفاده از این فرم مناسب از فتوتراپی، می توان کودک شما را پوشک و در لباس نگه داشت و در طول درمان از او پرستاری کرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر برای نوزاد خود درمان فتوتراپی یا همان درمان زردی نوزاد انجام داده اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.