کلیه, مراقبت بیمار در منزل

نحوه تخلیه کیسه ادرار

نحوه تخلیه کیسه ادرار

اگر به دلیل بیماری، عفونت یا مشکل ادرار کردن دارید، ممکن است نیاز به استفاده از کیسه ادرار داشته باشید. شما یا یک مراقب باید کیسه ادرار را خالی کنید تا مطمئن شوید که ادرار به درستی تخلیه شده است.

به طور کلی دو نوع “کیسه ادرار” وجود دارد : کیسه های ادرار بزرگ و کیسه های ادرار پا. شما و مراقبتان باید یاد بگیرید که چگونه تخلیه کیسه ادرار انجام دهید و چگونه آن را تمیز کنید تا همیشه استریل و تمیز بمانند. با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی نحوه تخلیه کیسه ادرار بپردازیم.

روش تخلیه کیسه ادرار

شروع فرآیند تخلیه ادرار به صورت زیر می باشد :

پر بودن کیسه ادرار : 

همیشه سعی کنید زمانی که کیسه تخلیه ادرار حدود سه چهارم پر است آن را خالی کنید. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی می توانید دوباره کیسه ادرار خود را تخلیه کنید، بهتر است یک کیسه نیمه پر را تخلیه کنید و اجازه ندهید که سرریز شود. برای کیسه ادرار یک شبه، ممکن است لازم باشد هر ۴ تا ۸ ساعت یک بار آن را تخلیه کنید. برای یک کیسه ادرار ساق پا، ممکن است لازم باشد هر ۳-۴ ساعت یک بار تخلیه کنید.

شستن دست ها :

دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید؛ دستان خود را زیر آب گرم بگذارید، سپس با یک صابون آنتی باکتریال کف کنید. دست های خود را کاملاً زیر جریان مداوم آب تمیز و جاری بشویید تا زمانی که تمام کف آن از بین برود. سپس دستان خود را با استفاده از یک دستمال کاغذی جدید کاملاً خشک کنید.

استفاده از حوله و دستمال کاغذی یک بار مصرف به جلوگیری از انتقال میکروب ها در حین کار با کیف کمک می کند. اگر دستمال کاغذی در دسترس ندارید، یک حوله پارچه ای تمیز کارساز خواهد بود. فقط مطمئن شوید که از آخرین باری که شسته شده توسط دیگران استفاده نشده است.

در صورت دسترسی به دستکش های پزشکی یکبار مصرف، می توانید یک دستکش استریل پزشکی را نیز استفاده کنید.

شستن دست ها

شستن پوست اطراف کیسه ادرار :

پوست اطراف محل اتصال کاتتر خود را با آب و صابون بشویید. علاوه بر شستن دست ها، تمرین خوبی است که به آرامی پوستی را که کیسه به آن چسبیده است و سوند از آن رد شده است را بشویید.

با یک حوله یا دستمال کاغذی تمیز که در مخلوطی از آب گرم و یک صابون ملایم خیس شده است، ناحیه را پاک کنید. سپس محل را با آب گرم بشویید تا کاملاً تمیز شود.

می توانید محل را مستقیماً زیر شیر آب بشویید یا چندبار آن را با یک حوله مرطوب یا دستمال کاغذی پاک کنید. شما باید حداقل دوبار در روز ناحیه اطراف اتصال سوند و کیسه ادرار خود را بشویید. همچنین باید بلافاصله پس از هر زمانی که مجبور به انجام اتصال سوند خود شدید، ناحیه را تمیز کنید.

شستن پوست اطراف کیسه ادرار

جدا کردن کیسه ادرار :

کیسه خود را از بند یا نگهدارنده آن رها کنید. هنگامی که دست ها و اتصال های کیسه ادرار و سوند تمیز شد، می توانید کیسه ادرار خود را از بند آن جدا کنید. اگر از یک کیسه بزرگ استفاده می کنید، کیسه را از نگهدارنده آن جدا کنید. سعی کنید کیسه را زیر سطح باسن نگه دارید و آن را تخلیه کنید.

برای یک کیسه شبه، قطعات پلاستیکی روی لوله زهکشی را به آرامی فشار دهید تا از لبه نگهدارنده جدا شوند. به آرامی لوله زهکشی را از نگهدارنده خارج کنید. سپس لوله زهکشی را روی توالت قرار دهید. برای کیسه ساق پا، لوله زهکشی را به سمت پایین توالت بگیرید اما اجازه ندهید لوله به لبه های توالت برخورد کند.

جدا کردن کیسه ادرار

خالی کردن کیسه ادرار :

لوله زهکشی ( سوکت ) را مستقیماً بالا بیاورید که لوله زهکشی یا سوکت در انتهای کیسه قرار دارد که با یک گیره پلاستیکی به سوند متصل می شود. اطمینان حاصل کنید که تمام ادرار از سوند در حالی که آن را صاف نگه می دارید به داخل کیسه تخلیه می شود. این کار باعث می شود که وقتی آن را خالی می کنید کمتر به هم بریزد.

خالی کردن کیسه ادرار

کیسه را روی یک تولت قرار دهید چراکه این کار تخلیه آن را آسان تر می کند، زیرا وقتی کیسه ادرار را جدا می کنید، سرریز می شود. در حالی که کیسه ادرار خود را روی توالت می گیرید مراقب باشید، زیرا انداختن کیسه در کاسه توالت مستلزم تعویض آن است.

برداشتن درپوش کیسه ادرار

برداشتن درپوش :

درپوش یا گیره کیسه خود را بردارید؛ کیسه ادرار شما ممکن است دارای یک درپوش یا گیره برای جلوگیری از نشت ادرار در حین وصل شدن کیسه باشد. این درپوش را با کیسه خود روی توالت بردارید.

برداشتن درپوش

برای کیسه ادارار ساق پا، سوپاپ پایین کیسه را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. اجازه دهید ادرار به طور کامل از کیسه خارج شود و سپس، دریچه را با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت تا جایی که می رود، ببندید.

بستن درپوش

برای یک کیسه ادرار بزرگ، اجازه دهید ادرار از کیسه به توالت تخلیه شود. پس از تخلیه کامل آن، گیره فلزی را با فشار دادن قطعات فلزی به هم ببندید.

تمیز کردن کیسه ادرار چگونه است ؟

نحوه تمیز کردن کیسه ادرار به صورت زیر می باشد :

جدا کردن سوند از کیسه ادرار :

اگر کیسه ادرار شما به سوند وصل باشد، نمی توانید به طور موثری آن را بشویید. اگر قصد تمیز کردن کیسه خود را دارید، لوله سوند خود را تعویض کنید. صبر کنید تا کیسه کاملاً خشک شود تا سوند خود را دوباره وصل کنید.

جدا کردن سوند از کیسه ادرار

محلول آب و صابون و مواد شوینده :

۲ تا ۳ قطره از مواد شوینده ملایم مانند مایع دستشویی را به اندازه کافی در آب گرم مخلوط کنید تا کیسه شما پر شود. محلول آب و صابون یا مایع دستشویی را داخل کیسه بریزید و مطمئن شوید که به گوشه های کیسه نیز می رسد. سپس، دریچه را باز کنید تا کیسه به طور کامل از محلول صابون و کف خارج شود.

خیس کردن کیسه در آب سرکه :

کیسه ادرار خود را با سرکه رقیق شده در آب خیس کنید؛ محلولی از ۱ قسمت سرکه سفید را با ۳ قسمت آب گرم مخلوط کنید. این محلول را داخل کیسه ادرار خود بریزید و کیسه را ببندید و اجازه دهید که کیسه شما ۲۰ دقیقه خیس بخورد.

همیشه باید کیسه ادرار خود را قبل از استفاده مجدد بشویید. همچنین اگر کیسه ادرار بزرگ را برای شب تغییر می دهید، باید کیسه ساق پا را بشویید و بگذارید که خشک شود.

در صورت استفاده روزانه از کیسه ادرار هر روز آن را تمیز کنید و ماهی یک بار آن را با یک کیسه تخلیه ادرار جدید تعویض کنید.

شستن کیسه تخلیه ادرار :

پس از خیساندن کیسه ادرار، محلول سرکه را کاملاً تخلیه کنید. سپس، کیسه خود را با آب سرد پر کنید و اجازه دهید از لوله تخلیه کیسه عبور کند تا محلول سرکه به طور کامل خارج شود. کیسه خود را ۲ تا ۳ بار بشویید تا کل سرکه خارج شود.

شستن کیسه ادرار

خشک کردن کیسه ادرار :

کیسه را آویزان کنید تا خشک شود؛ تا حد امکان آب را از کیسه خارج کنید. سپس، کیسه را با دریچه باز آویزان کنید تا رطوبت اضافی خارج شود. لازم است که کیسه تخلیه ادرار شما قبل از استفاده مجدد کاملاً خشک شود.

اگر نمی توانید کیسه خود را آویزان کنید، آن را با یک حوله تمیز و خشک یا دستمال کاغذی پاک کنید.

خشک کردن کیسه ادرار

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به نحوه تخلیه کیسه ادرار داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.