پزشکی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

چند نکته درباره نحوه استفاده از سرنگ انسولین – سرنگ انسولین چند بار مصرف

استفاده از سرنگ انسولین

انسولین هورمونی است که به تنظیم قند خون کمک می کند. اگر فردی نتواند انسولین تولید کند یا به آن پاسخ بدهد، ممکن است به دیابت مبتلا شود. در این موارد افراد می توانند به صورت دستی انسولین را از طریق روش های مختلف مانند تزریق “سرنگ انسولین” که در اندازه های مختلف موجود است، تجویز کنند.

افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دیابت مبتلا هستند و معمولاً این افراد برای مدیریت گلوکز خون خود به فرمولاسیون انسولین متکی هستند.

افراد به روش های مختلفی مانند : سرنگ، قلم و پمپ می توانند انسولین را تجویز کنند. نحوه استفاده انسولین ممکن است بسته به سبک زندگی، سطح قند و آنچه می خورند متفاوت باشد.

سرنگ ها، انسولین را از طریق یک سوزن به بدن می رسانند و در اندازه های مختلف متناسب با دوزها، سطوح راحتی و قیمت های مختلف موجود هستند.

در این مقاله قصد داریم به چند نکته درباره نحوه استفاده از سرنگ انسولین، سرنگ انسولین چندبار مصرف، اندازه های سرنگ انسولین و نحوه تزریق سرنگ انسولین بپردازیم. پس با تیم تحریریه برانکارد همراه باشید.

دیابت چیست ؟

دیابت به وضعیتی اطلاق می شود که توانایی بدن برای پردازش قند خون را مختل می کند. انواع مختلفی از دیابت وجود دارد، اما همهٔ آنها به دلیل عدم تولید یا استفاده نکردن هورمونی به نام انسولین توسط بدن منجر به نامنظم شدن سطح قند خون می شوند. این امر باعث تجمع گلوکز در خون می شود که می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی شود.

دیابت

انسولین چیست ؟

انسولین هورمونی است که پانکراس را برای کمک به بدن در استفاده از گلوکز، برای انرژی تولید می کند. افراد مبتلا به دیابت می توانند به صورت دستی از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون خود و حفظ آن در محدوده سالم استفاده کنند. انواع مختلفی از انسولین وجود دارد که بسته به سرعت کاهش قند خون و مدت زمانی که می توانند این کار را انجام دهند، متفاوت هستند.

همچنین لازم به ذکر است که راه های زیادی وجود دارد که افراد می توانند انسولین را تجویز کنند. روشی که فرد انتخاب می کند ممکن است به سبک زندگی، پوشش بیمه و ترجیحات او بستگی داشته باشد. روش رایجی که بسیاری از مردم انتخاب می کنند، سوزن و سرنگ است که در آن از سرنگ برای کشیدن انسولین از مخزن یا بطری استفاده می کنند.

انسولین

انواع سرنگ های انسولین

سایز سرنگ انسولین :

سرنگ های انسولین در اندازه های مختلف برای کمک به تحویل دوزهای مختلف انسولین موجود هستند.

اکثر سرنگ ها در اندازه های ۳۰ واحدی یا ۰.۳ میلی لیتر، ۵۰ واحد یا ۰.۵ میلی لیتر و ۱۰۰ واحد یا ۱ میلی لیتر هستند.

این معیارها به اندازه مخزن سرنگ و میزان انسولین در سرنگ اشاره دارد. مخزن ها دارای علامت گذاری در فواصل ۱ یا ۲ واحدی هستند تا به افراد کمک کنند دوز خود را اندازه گیری کنند.

سوزن روی سرنگ نیز در اندازه های مختلف موجود است، زیرا آنها در طول ها و اندازه های مختلف هستند.

طول سوزن تعیین کننده عمق نفوذ آن است. از آنجایی که آنها فقط باید به لایه چربی بروند و نه ماهیچه، سوزن ها خیلی بلند نیستند. آنها معمولاً در اندازه های مختلف از ۴ میلی متر تا ۱۲.۷ میلی متر موجود هستند.

گیج سوزن به ضخامت آن اشاره دارد. سوزن های نازک تر ممکن است راحت تر باشند، در حالی که سوزن های ضخیم تر ممکن است سریع تر انسولین را تجویز کنند. هر چه گیج سوزن بالاتر باشد، سوزن نازک تر است. آنها معمولاً در اندازه های ۲۸ تا ۳۱ موجود هستند.

سایز سرنگ انسولین

اهمیت اندازه طول سوزن و اندازه گیج چیست ؟

با توجه به اندازه، مهم است که افراد طول و اندازه ای را انتخاب کنند که با آن راحت هستند.

شواهد نشان می دهد که وزن یک فرد بر اثربخشی انسولین هنگام استفاده از سوزن های کوتاه تر تاثیر نمی گذارد. علاوه بر این، بعید است که ضخامت پوست از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

مطالعات نشان می دهد که افراد تمایل بیشتری به استفاده از سوزن های کوتاه تر دارند. در بیشتر موارد، ممکن است برای افراد توصیه شود که سوزن هایی با طول ۴ تا ۸ میلی متر استفاده کنند. سوزن های نازک تر معمولاً درد کمتری دارند و قرار دادن آنها راحت تر است.

در حالی که برای افراد مهم است که از یک سوزن با اندازه مناسب استفاده کنند، ضروری است که آنها از روش صحیح برای تجویز انسولین و چرخش مناسب محل های تزریق برای اطمینان از کنترل قند خون خود و جلوگیری از عوارض احتمالی استفاده کنند.

انتخاب مناسب اندازه سرنگ انسولین

به طور کلی، توصیه می شود که افراد به همان اندازه که راحت هستند از سوزن کوتاه و نازک استفاده کنند.

اگر فردی از سوزن بیش از حد طولانی استفاده کند، ممکن است به طور تصادفی یک تزریق عضلانی دردناک را انجام دهد. از آنجایی که این تزریق به جای چربی زیر پوست وارد ماهیچه می شود،‌ انسولین بسیار سریع تر از آنچه باید جذب می شود که می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. استفاده از سوزن ضخیم تر از حد لازم احتمالاً منجر به تزریق دردناک تر می شود.

پزشک متخصص دیابت یک فرد باید راهنمایی هایی را در مورد نوع و میزان مصرف انسولین ارائه دهد. آنها همچنین باید در مورد حجم انسولین مورد نیاز فرد برای دوزهای خودش را توصیه کنند.

اندازه مخزن سرنگ معمولاً به اندازه دوز مورد نیاز فرد بستگی دارد و ممکن است برای دوزهای مختلف به اندازه های متعددی نیاز داشته باشد. توصیه می شود اندازه ای را انتخاب کنید که به فرد اجازه دهد دوز خود را در یک سرنگ تجویز کند. به طور مثال، ممکن است اندازه گیری دوز ۱۰ واحدی با سرنگ ۳۰ واحدی و دوز ۵۵ واحدی با سرنگ ۱۰۰ واحدی آسان تر باشد.

نحوه استفاده از سرنگ انسولین چگونه است ؟

از آنجایی که بدن از آنزیم های گوارشی برای تجزیه انسولین استفاده می کند، فرد باید از تزریق زیر پوستی برای رساندن انسولین به لایه چربی زیر پوست استفاده کند. سپس انسولین می تواند به طور پیوسته که در جریان خون جذب شود، جایی که به سلول های سراسر بدن می رسد.

برای کشیدن انسولین به داخل سرنگ باید مراحل زیر را انجام دهید :

  • پس از شستن دست، سوزن تازه و سرنگ انسولین را بررسی کنید. در حالی که بررسی می کنید نوع انسولین مناسبی دارید، می توانید بررسی کنید که انسولین بروز بوده و فاقد ذرات است. همچنین ممکن است لازم باشد که انسولین را به آرامی مخلوط کنید.
  • اکنون می توانید پوشش محافظ را از روی انسولین برداشته و روی آن را با یک پد الکلی استریل کنید.
  • درپوش سوزن را جدا کرده و پیستون را به اندازه دوز مورد نیازتان به عقب بکشید. سوزن را از لاستیکی که بالای ظرف انسولین وجود دارد وارد کرده و پیستون سرنگ را فشار دهید تا هوا تزریق شود. با رها کردن سوزن در لایه پلاستیکی، بطری و سرنگ را وارونه کنید. برای برداشتن دوز مورد نظر، پیستون را بکشید.
  • قبل از برداشتن سوزن، فرد باید سرنگ را از نظر وجود حباب بررسی کند. در صورت وجود حباب، به کناره سرنگ ضربه بزنید تا حباب ها به سمت بالا شناور شوند. سپس با استفاده از پیستون حباب ها را به بیرون فشار دهید و تا زمانی که سرنگ دوز مناسبی پیدا کند، به سمت داخل بکشید.
  • اکنون می توانید با خیال راحت سوزن را از بطری انسولین خارج کنید. باید مطمئن شوید که سوزن تا زمانی که تزریق نکرده اید به چیزی برخورد نکند.

اکنون شما آماده تزریق هستید. محل های رایج تزریق می تواند شامل : معده، باسن، ران و پشت بازوها باشد.

کشیدن انسولین به داخل سرنگ

برای تزریق انسولین باید مراحل زیر را انجام دهید :

  • انتخاب کنید که در کدام محل باید انسولین تزریق شود. در حالت ایده آل، باید با محل تزریق قبلی متفاوت باشد، بنابراین فرد از ناحیه خاصی از پوست بیش از حد استفاده نمی کند. پس از تصمیم گیری، باید محل مناسب را با پد الکلی تمیز کنید.
  • اکنون که ناحیه مورد نظر تمیز است، شما باید پوست و بافت چربی را بین و انگشت اول خود نیشگون بگیرید.
  • با یک حرکت سریع، می توانید سوزن را در پوستی که فشار داده شده وارد کنید. هنگامی که سوزن وارد می شود، می توانید خود را شل کنید و پوست را آزاد کنید.
  • اکنون که سوزن در جای خود قرار گرفته است، می توانید به آرامی پیستون سرنگ را فشار دهید تا دوز انسولین را تزریق کنید. پس از تجویز دوز، باید سوزن را به مدت ۵ ثاینه در پوست نگه دارید.
  • اکنون می توانید سوزن را مستقیما بیرون بکشید و فشار ملایمی را روی محل تزریق وارد کنید تا از نشت انسولین به بیرون جلوگیری کنید.
  • اکنون که از سرنگ استفاده کرده اید، می توانید سرنگ را در زباله های پزشکی قرار دهید و در جای مناسب دفع کنید.

به یاد داشته باشید که برای افراد مبتلا به دیابت، تزریق انسولین برای حفظ سلامتی آنها ضروری است. استفاده از سرنگ و سوزن یک راه رایج و مقرون به صرفه برای بسیاری از افراد می باشد.

برای کسانی که به طور منظم انسولین تزریق می کنند، اندازه سرنگ و سوزن می تواند تفاوت بزرگی در مدیریت راحتی و سطح گلوکز خون آنها ایجاد کند. اگر افراد در مورد اندازه و تکنیک سوزن نگرانی دارند، می توانند این موضوع را با پزشک متخصص خود در میان بگذارند.

تزریق انسولین

آیا می توان از سرنگ انسولین چند بار مصرف استفاده کرد ؟

با اینکه پزشکان و متخصصان توصیه می کنند که از سرنگ انسولین یکبار مصرف باید استفاده کرد، بعضی از افراد از سرنگ انسولین چندین بار استفاده می کنند که خطراتی مانند رشد باکتری در جداره سر سوزن، بروز لیپوهایپرتروفی و شکستن یا جداشدن نوک سر سوزن ممکن است به همراه داشته باشد.

توصیه ما در برانکارد به شما این است که با خرید سرنگ انسولین و استفاده به صورت یکبار مصرف، از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از سرنگ انسولین داشته اید، دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین شما عزیزان می توانید برای مشاهده قیمت سرنگ انسولین و خرید سرنگ انسولین به وبسایت برانکارد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.