کرونا, مراقبت بیمار در منزل

تفاوت محلول ضد عفونی کننده دست و سطح

محلول ضد عفونی کننده دست

با بازگشت به محل کار و مدرسه، بسیاری از ما در حال تامین مواد ضد عفونی کننده دست هستیم. در این پست نگاهی به مواد ضد عفونی کننده دست و ضد عفونی کننده سطوح می اندازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خود و خانواده خود داشته باشید.

ضد عفونی کننده دست چیست ؟

ضد عفونی کننده دست” محصولی است که معمولاً به صورت اسپری الکلی یا ژل ارائه می شود که وقتی طبق دستور، روی دست های شما اعمال می شود، می تواند تعداد میکروب های بالقوه بیماری زا را روی دست های شما کاهش دهد.

چند ماده اصلی وجود دارد که بسیاری از مصحولات ضد عفونی کننده دست را تشکیل می دهند.

مواد فعال معمولی ضد عفونی کننده دست :

  • اتانول ( اتیل الکل )
  • ایزوپروپیل الکل
  • بنزالکونیوم کلرید

ترکیبات فعال می توانند غشای سلولی بسیاری از باکتری ها و ویروس ها را بشکنند و در نتیجه آنها را از بین ببرند.

عناصر غیر فعال ضد عفونی کننده دست :

  • نرم کننده ها ( به عنوان مثال : گلیسیرین ) که به مرطوب کردن پوست کمک می کند.
  • پلی اکریلات ( به عنوان مثال : پلی آکریلات سدیم ) که به غلیظ شدن و تثبیت مواد کمک می کند.
  • رنگ
  • رایحه، که به بهبود رایحه کمک می کند.
  • آب، ماده حامل سایر مواد فعال و غیر فعال

سازمان غذا و دارو، محلول ضد عفونی کننده دست را به عنوان یک داروی بدون نسخه شناخته است. علاوه بر این، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اطلاعاتی را در مورد نحوه بهترین استفاده از محصولات ضد عفونی ارائه داده است.

الکل ضد عفونی

ضد عفونی کننده دست را چگونه ذخیره کنیم ؟ آیا آنها منقضی می شوند ؟

شما باید ضد عفونی کننده های دست را در دمای اتاق نگه دارید و نباید بالاتر از دمای ۴۰ درجه سانتی گراد قرار گیرند.

آنها باید دور از حرارت یا شعله نگهداری شوند زیرا بسیاری از ضد عفونی کننده های دست حاوی مواد قابل اشتعال هستند.

مواد ضد عفونی کننده دست منقضی می شوند که سازمان غذا و دارو از تولید کنندگان می خواهد که تاریخ انقضا را ذکر کنند. هنگامی که آنها به درستی ذخیره شوند، باید حداقل برای ۳ سال موثر باشند. با این حال، نگهداری مواد ضد عفونی کننده دست در محیط های گرم می تواند کارایی مواد را کاهش دهد.

آیا ضد عفونی کننده های دست از همه بیماری های قابل انتقال محفاظت می کنند ؟

ضد عفونی کننده های دست مبتنی بر الکل حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل به طور موثر بسیاری از میکروب های عامل عفونت، از جمله میکروب هایی که می توانند باعث عفونت کورونا ( COVID-19 ) شوند را کاهش داده و از بین ببرند. با این حال، آنها در کشتن میکروب هایی مانند نورو ویروس، کریپتوسپوریدیوم و کلستریدیوئید دیفیسیل بی اثر هستند.

ضد عفونی کننده های دست مبتنی بر کلرید بنزالکونیوم، الزامات سازمان غذا و دارو را برای ضد عفونی کردن دست برآورده می کنند. در حالی که یک مطالعه اولیه نشان می دهد که ضد عفونی کننده های دست مبتنی بر کلرید بنزالکونیوم می توانند به طور موثر میکروب های ایجاد کننده کورونا را روی دست ها کاهش دهند، در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این ضد عفونی کننده ها را برای کمک به کاهش میکروب های ایجاد کننده ویروس کورونا توصیه نمی کنند.

ضد عفونی کننده دست

هنگام خرید ضد عفونی کننده دست باید چه مواردی را رعایت کرد ؟

ضد عفونی کننده های دست نباید حاوی متانول باشد. متانول برای سلامتی انسان مضر است و نباید از آن استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که یک محصول ضد عفونی کننده دست حاوی متانول دارید، بهتر است آنرا به عنوان یک ماده خطرناک دور بیندازید.

شستن دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه همچنان موثر ترین راه برای تمیز کردن دست ها است. ضد عفونی کننده های دست برای استفاده در مواقعی که شست و شوی دست در دسترس نیست عالی هستند، اما جایگزین شست و شوی صحیح نمی شوند.

هنگام استفاده از ضد عفونی کننده دست، لازم است بدانید که نمی تواند به راحتی خاک و یا چربی روی دست را تمیز کند. اگر دست های شما پوشیده از خاک، کثیفی یا چربی های قابل مشاهده است، به جای استفاده از ضد عفونی کننده دست، باید دست های خود را با آب و صابون بشویید.

علاوه بر این، هیچ محصول ضد عفونی کننده دست برای پیشگیری یا درمان عفونت های ویروس کورونا مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته است. آن ها می توانند به کاهش میکروب های روی دست های شما کمک کنند، اما ما باید از شست و شوی دست ها بهترین روش های بهداشت عمومی را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به ویروس کورونا COVID-19 پیروی کنیم.

محلول ضد عفونی کننده سطوح چیست ؟

تمیز کردن با یک پاک کننده خانگی که حاوی صابون یا مواد شوینده است، میزان میکروب روی سطوح را کاهش می دهد و خطر عفونت از سطوح را کاهش می دهد. در اکثر مواقع، تمیز کردن به تنهایی اکثر ذرات ویروس را از روی سطوح حذف می کند. ضد عفونی کردن برای کاهش انتقال ویروس کورونا در منزل احتمالاً مورد نیاز نیست، مگر اینکه فردی در خانه شما بیمار باشد.

ضد عفونی کننده سطوح

چه زمانی و چگونه سطوح خانه خود را تمیز کنید ؟

  • سطوح با لمس بالا مانند دستگیره درها، میزها و کلید های چراغ را به طور مرتب تمیز کنید.
  • اگر یکی از افراد خانواده شما دچار ویروس کورونا می شود، سطوح را بیشتر تمیز کنید.
  • سطوح را با استفاده از محصولی مناسب برای هر سطح، طبق دستورالعمل های روی بسته بندی محصول تمیز کنید.

اقداماتی را در منزل خود انجام دهید تا آلودگی ناشی از ذرات معلق در هوا یا لمس سطوح با دست های آلوده را محدود کنید.

  • اگر فردی در منزل شما مبتلا به کووید ۱۹ است، او را در منزل ایزوله کنید.
  • از همه افراد منزل بخواهید دست ها را بشویند.

اگر فردی در منزل بیمار است چه کاری انجام دهیم ؟

هنگامی که فردی بیمار است یا اگر فردی که به کووید ۱۹ مبتلا است و در ۲۴ ساعت گذشته در منزل شما بوده است، منزل خود را ضد عفونی کنید. ضد عفونی کردن میکروب های باقی مانده روی سطوح را از بین می برد و انتشار میکروب ها را کاهش می دهد. اگر از فردی که مبتلا به ویروس کورونا است مراقبت می کنید، دستورالعمل های دقیقی برای مراقبت در دسترس است. همچنین به یاد داشته باشید که مواد ضد عفونی کننده را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

نحوه ضد عفونی کردن سطوح

  • همیشه دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید.
  • این دستورالعمل ها در مورد نحوهٔ استفاده برای ایمن نگه داشتن شما است.
  • اگر محصول ضد عفونی کننده شما فاقد مواد تمیز کننده است، قبل از ضد عفونی کردن، سطوح کثیف قابل مشاهده را با پاک کننده های خانگی حاوی صابون یا مواد شوینده تمیز کنید.
  • با باز نگه داشتن درها و پنجره ها و استفاده از فن ها برای کمک به بهبود جریان هوا، هنگام استفاده از هرگونه ضد عفونی کننده از تهویه کافی اطمینان حاصل کنید.
  • بلافاصله پس از ضد عفونی کردن، دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. حتماً بلافاصله پس از درآوردن دستکش دست های خود را بشویید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید محلول ضد عفونی کننده دست و سطوح داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.