پزشکی و سلامت

هایپرهیدورزیس: راه‌های درمان تعریق بیش از حد

هایپرهیدورزیس: راه‌های درمان تعریق بیش از حد

 

.

تعریق یکی از مسائلی است که اگر در زمان‌ یا موقعیت‌های نامناسب رخ دهد، آزاردهنده است. مثلا فرض کنید در یک موقعیت کاری که برای استخدام رفته‌اید، به محض اینکه شروع به معرفی خود می‌کنید، احساس سرازیر شدن قطرات عرق را لمس می‌کنید. تعریق در موقعیتی که شما با استرس روبرو هستید و یا هوا به قدری گرم باشد که با یک دست در حال باد زدن خود و با دست دیگر در حال خنک کردن فضا هستید، طبیعی به نظر می‌رسد.

اما بحث صحبت ما امروز در ارتباط با تعریق بیش از حد (یونتوفورزیس) است. یعنی چه؟ تا انتها همراه برانکارد باشید.

بیش از 4 غده‌ی تعریق در بدن وجود دارد. زمانیکه شما ورزش می‌کنید یا در حال انجام کارهای خانه هستید و یا هر فعالیتی که باعث تعریق در شما می‌شود انجام می‌دهید، این غده‌ها فعال می‌شوند تا دمای بدن شما را بوسیله تعریق پایین بیاورند. عرق کردن یک واکنش طبیعی است که باعث می‌شود هر زمان دمای بدن شما بالا رفت، دما را به حد مطلوب برگرداند. اما چه اتفاقی می‌افتد که باعث تعریق بیش از حد در بدن می‌شود؟

حتی زمانی که ورزش نکرده‌اید، دائما عرق می‌کنید، احتمالا از بیماری هایپرهیدروزیس رنج می‎‌برید. این وضعیت که روی خانم‌ها و آقایان به طور یکسان تاثیر می‌گذارد و هیچ پیامد منفی ندارد، اما در هر حال باعث خجالت فرد می‌شود.

.

تعریق بیش از حد

.

چرا ما عرق می‌کنیم؟

 

.

زمانی که گرم‌تان می‌شود یا ورزش می‌کنید، عرق کردن شما کاملا طبیعی است. اما ممکن است شما دچار تعریق بیش از حد باشید. تعریق بیش از حد ممکن است بدون هیچ دلیلی شما را درگیر کند و یا اثر جانبی داروهایی باشد که مصرف می‌کنید. هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد، شرایطی است که میلیون‌ها مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

 

 

.

هایپرهیدروزیس چیست؟

.

اگرچه نمی‌توان تعریف دقیقی از هایپرهیدروزیس ارائه داد اما به صورت کلی اگر وضعیت تعریق شما به صورتی است که مانع انجام فعالیت‌های روزانه‌ی شما می‌شود، شما مبتلا به هایپرهیدروزیس هستید. وضعیت‌های مختلف از هایپرهیدورزیس را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

.

هایپرهیدروزیس عمومی

.

این وضعیت روی کل بدن تاثیر می‌گذارد و معمولا ناشی از اثرات جانبی مصرف دارو است. مانند داروضدافسردگی، مسدودکننده‌های بتا و قطره‌های چشمpilocarpine. بسیاری از مشکلات پزشکی می‌تواند به علت نارسایی قلبی، تنفسی، عفونت، مشکلات لنفاوی، بیماری پارکینسون، یائستگی، هایپوگلاسمی، اتفاق بیفتد. همچنین تعریق بیش از حد ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما درحال ترک الکل یا مواد مخدر هستید!

 

.

هایپرهیدروزیس اولیه

.

این دسته بسیار شایع است و اغلب در زیربغل، دست، پا یا پوست سر اتفاق می‌افتد. این شرایط در هر سنی ممکن است رخ دهد اما معمولا در سنین کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد.

 

.

هایپرهیدروزیس ثانویه

.

در این مورد، هایپرهیدروزیس، معمولا بر روی قسمت‌هایی خاص بدن اثر می‌گذارد. شرایطی که در ابتلا به این سطح از هایپرهیدروزیس موثرند، عبارتند از: بیماری‌های مغز و اعصاب، نوروپاتی، آسیب‌های ستون فقرات و تومور، آرتریت روماتوئید و … می‌باشند.

 

.

درمان تعریق بیش از حد

.

.

.

.هایپرهیدروزیس چگونه درمان می‌شود؟

.

.

درمان هایپرهیدروزیس به علت آن بستگی دارد. هر بیماری پیش‌زمینه‌ای دارد که اغلب جلوگیری از آن از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند.

برای درمان هایپرهیدروزیس اولیه، مواردی وجود دارد که به صورت عمومی می‌تواند از ابتلا به آن پیش‌گیری کند.

  1. استفاده از جایگزینی برای صابون مانند شامپو، چرا که صابون به علت موادی که دارد باعث خشکی و تحریک بیشتر پوست می‌شود.
  2. لباس و کف‌تان را به طور مرتب عوض کنید و سعی کنید از پوشیدن کفش‌های سنگین یا کفش‌های اسپورت ورزشی تا حد امکان دوری کنید.
  3. جوراب‌تان را روزی دوبار عوض کنید، و کفش‌هایتان را هرروز عوض کنید تا کفش به خوبی هوا بخورد و از تعریق قبلی خشک شود.
  4. از پوشیدن لباس‌های تنگ که باعث می‌شود بیشتر عرق کنید بپرهیزید. لباس‌های گشاد و راحت بپوشید و از پوشیدن لباس‌های نایلونی و پلاستیکی دوری کنید.
  5. به جای دئودورانت از ضدعرق و برای جذب بیشتر عرق از مام زیربغل استفاده کنید.

.

هایپرهیدروزیس چگونه درمان میشود

 

.

..

درمان‌های پزشکی هایپرهیدورزیس چیست؟

 

.

پزشکان معمولا از روش‌های غیرتهاجمی مانند ضدعرق‌های قوی استفاده می‌کنند. یکی از متداول‌ترین آن،محلولی با 20 درصد کلسیم کلراید است که با هگزاهیدرات در محلول الکل ترکیب شده است. این محلول را قبل از خواب به زیربغل، روی دست و پا و حتی صورت( به جز محدوده‌ی چشم‌ها) می‌مالید. تا صبح این محلول روی پوست شما قرار دارد و صبح آن را می‌شویید. این کار را ابتدا باید هرروز انجام داد و پس از آن با توجه به بهبودی، می‌توان آن را به دو الی سه بار در هفته کاهش داد.

اگر ضدعرق کار نکرد، روش‌های تخصصی به میان می‌آید. روش درمانی یونتوفورزیس، نوعی یون‌درمانی است که در آن ناحیه مورد نظر در دستگاه یونتوفورزیس آب گرم و جریان الکتریکی ضعیفی قرار می‌گیرد. همچنین تزریق داخل پوستی از طریق بوتاکس است که ماده‌ی Botulinum A toxin می‎‌باشد.

 

.

 

.

⇐از دست ندهید: زمانی که دست‌ و پایتان به گریه می‌افتند!(درمان تعریق غیرمعمول دست و پا)⇒

 

.

.

راه دیگر جراحی است که زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش‌های درمانی دیگر جواب نداده باشد. مانند برداشتن غده تعریق تحت درمان بی‌حسی موضعی و همچنین عمل سمپاکتومی. سمپاکتومی روشی است که زنجیره‌ای به شکل تسبیح در کنار مهره‌ها و نخاع قرار دارد که از عصب‌ها جدا و به دست‌ها و گردن‌ و تمام نقاط بدن منشعب می‌شود که درگذشته برای دسترسی به این زنجیره و بریدن آن باید بیمار کاملا بیهوش و تحت یک عمل جراحی باز قفسه سینه به اندازه 40-50 سانتی‌متر شکاف و با کنار زدن ریه‌ها این زنجیره بریده می‌شد. با این حال این روش به علت عوارض احتمالی و پیچیدگی درمانی که دارد، به عنوان آخرین روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.

برای درمان هایپرهیدورزیس چه زمانی باید به دکتر رفت؟

 

.

اگر تعریق شما به حدی است که مانع انجام فعالیت‌های روزانه شما می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر دچار تعریق‌های شبانه‌ی غیرمعمول می‌شوید، حتما به پزشک‌تان خبر دهید چرا که ممکن است از علائم هشدار جدی مانند مشکلات لنفاوی باشد.

 

 

.

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.