پزشکی و سلامت

زمانی که دست‌ و پایتان به گریه می‌افتند!(درمان تعریق غیرمعمول دست و پا)

درمان تعریق زیاد دست

احتمالا کسانی را دیده باشید در زمانی که خودکار به دست می‌گیرند و بر روی کاغذ شروع به نوشتن می‌کنند، دست‌شان را که برمی‌دارند، می‌بینید کاغذ از عرق دست‌شان خیس شده است. یا احتمالا برایتان پیش آمده باشد که برای مدت کوتاهی، جسمی را در دست‌تان بگیرید و ببینید در مدت کوتاه تا چه حد، جسم از دست شما خیس عرق شده است!

حتی ممکن است گاهی رویتان نشود با کسی دست بدهید یا مدتی طولانی دست‌تان در دست دیگری باشد و بعد از جدا شدن دست‌تان می‌بینید طرف مقابل یک نگاهی به دستش می‌کند و با چهره‌ای که کمی درهم رفته است سعی در خشک کردن دستش دارد. یا به هنگام کار با لپتاپ، موس‌تان خیس خیس می‌شود. چه دستان پر عرقی!

.

درمان تعریق زیاد دست

.

اگر دستان‌تان زیاد عرق می‌کند و همیشه دستمال به دست هستید تا دست‌هایتان را خشک کنید، یا از رد خیسی زیربغل‌تان در اثر تعریق غیرمعمول، به ستوه آمده‌اید، این مقاله برانکارد مناسب شما است. همچنین اگر با افرادی سر و کار دارید که خیلی عرق می‌کنند باز این کمک‌تان می‌کند. اگر هم جهت افزایش اطلاعات عمومی به این مقاله رسیده‌اید، اطلاعات جدیدی را بدست خواهید آورد. با برانکارد همراه باشید.

در مرحله‌ی اول اگر شما هم از تعریق غیرمعمول دست یا زیر بغل، گله دارید باید بگوییم نگران نباید! شما تنها نیستید. بسیاری از افراد در جهان از این اختلال غدد تعریق رنج می‌برند. بیایید کمی بیشتر با حواشی عرق کردن آشنا شویم:

.

چرا عرق می‌کنیم؟

.

در زیر پوست دو غده به نام اکراین و آپوکراین وجود دارد که عرق را تولید می‌کنند. بدن برای خنک کردن خود، عرق می‌کند. همچنین برای نرم و مرطوب کردن پوست، عرق، کمک کننده است. در ترکیبات عرق، آب، اسیدلاکتیک، اوره و مقداری مواد معدنی وجود دارد. به دلایل مختلفی از جمله گرما، تحرک و فعالیت‌های بدنی، خوردن غذای داغ، ترس و استرس، عوارض جانبی داروها، تغییرات هورمونی، اضافه وزن و… باعث می‌شوند عرق کنیم. مسئله این جا است که همه‌ی ما در مواجه با چنین شرایطی، عرق می‌کنیم. اما چه اتفاقی می‌افتد که عده‌ای در شرایط مطلوب هم عرق می‌کنند؟ بیایید کمی تخصصی‌تر دلیل عرق کرن را بررسی کنیم:

حرارتی که در بدن به دلایل بالا که برایتان گفتم، بوجود می‌آید، باعث تحریک حسگرهای حرارتی در سراسر بدن می‌شود. این حسگرها حرارت‌های اضافی را شناسایی می‌کنند و آن اطلاعات را به غده هیپوتالاموس که تنظیم کننده دمای بدن است، ارسال می‌کند. هیپوتالاموس به غدد تعریق پوست از طریق دستگاه‌های عصبی پیام‌هایی ارسال می‌کند. این غدد در سراسر بدن وجود دارد اما بیشتر در کف دست، کف پا و زیربغل قرار دارد. حالا غده‌های تعریق پیام را دریافت کرده‌اند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مایعاتی که در پیرامون سلول‌ها قرار دارند، دارای مقدار زیادی سدیم و کلراید هستند. سلول‌ها این مایع را به لوله‌ای خالی که در سرتاسر غده‌تعریق وجود دارد ارسال می‌کنند. از آن‌جایی که در داخل لوله نمک بیشتری نسبت به خارج لوله قرار دارد، طبق پدیده‌ی اسمز (انتقال آب از سمت محلول رقیق به سمت محلول غلیظ) آب به درون لوله حرکت می‌کند. در حالیکه ترشح اصلی در پایین لوله انباشته می‌شود. فشار آب را به سمت بالای لوله هدایت می‌کند. پیش از آنکه این مواد به روی پوست برسند، سلول‌های پوستی تا جای ممکن نمک‌ها را می‌گیرند، تا فرایند ادامه پیدا کند. آب موجود در عرق، انرژی حرارتی بدن را جذب کرده و زمانی که به سطح پوست می‌رسند، تبخیر می‌شود تا دمای بدن شما را کم کنند.

.

درمان تعریق زیاد دست

.

اما سوالی که وجود دارد این است چرا زیادی عرق می‌کنیم؟

دلیل عرق بیش از حد بدن چیست؟

.

1– ابتلا به هایپرهیدروزیس

.

تعریق بیش از حد بدن هایپرهیدروز نام دارد. افراد مبتلا به هایپرهیدروز، 5 برابر بیشتر از مقدار معمول، عرق می‌کنند. این بیماری می‌تواند در هر زمان و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز کند. هایپرهیدروز بر تمامی بدن یا بر ناحیه‌ای خاص (دست، پا، صورت و…) تاثیر می‌گذارد. در ادامه‌ی این مطلب راه درمان این عارضه را برایتان گفته‌ایم.

.

2- ورزش و فعالیت‌های بدنی

.

ورزش و تحرک باعث می‌شود بیش از حد معمول عرق کنیم. همه این را می‌دانند. اما چه می‌شود که برخی در این مواقع بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. اگر اضافه وزن دارید، که در زمان هر فعالیت بدنی ممکن است شما بیشتر از سایر افراد دچار تعریق شوید. اما اگر اضافه وزن ندارید، هنگامیکه بطور منظم ورزش می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که با سرعت و شدت بیشتری، شروع به عرق کردن می‌کنید. این بدان علت نیست که وضعیت فیزیکی مطلوبی ندارید، بلکه به این علت است که بدنتان در خنک کردن خودش، کارامدتر شده است. درنتیجه در این مورد اصلا نگران نباشید. بدن شما کاملا سالم است.

.

3- بارداری

.

بارداری با تغییر شدید در حالات روحی همراه است. همچنین در زمان بارداری ترشح هورمونی و سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل ریزش عرق در این مواقع بیشتر است. بدن برخی زنان حتی بعد از بارداری نیز به عرق کردن زیاد ادامه می‌دهد. در این زنان بدن تلاش می‌کند سطح هورمونی بدن را به حالت تعادل رسانده و آب اضافی را از دست بدهد.

.

4- یائسگی

.

افزایش دمای ناگهانی و تعریق شبانه از جمله شایع‌ترین مشکلات دوران یائسگی است. پزشکان بر این باورند که این تغییرات در اثر تغییرات در سطح هورمونی بدن اتفاق می‌افتد.

.

5- ابتلا به دیابت

.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از حد معمول عرق می‌کنند. این پدیده دو دلیل دارد. یکی اینکه کسانی که به دیابت مبتلا هستند معمولا اضافه وزن دارند. سوخت‌وساز بدن به دلیل وزن اضافه افزایش پیدا کرده در نتیجه ریزش عرق نیز بیشتر می‌شود. دلیل دوم هم به دلیل بالا بودن گلوکز خون در این افراد است. وقتی سطح گلوکز خون برای مدتی بیش از حد مجاز بالا رود، نورون‌ها آسیب می‌بینند. نورون‌های آسیب دیده نیز باعث اختلال در غدد عرق‌ریز می‌شوند.

.

6- بلوغ

.

بدن انسان در سن بلوغ دچار تغییرات اساسی می‌شود. بمی صدا، روییدن موها و البته تغییر در سطح هورمون‌های بدن. این تغییرات باعث افزایش سطح استرس شده و باعث می‌شود مکانیزم دفاعی عرق ریختن فعال شود.

.

7- عوارض داروها

.

داروها دارای عوارض جانبی هستند و یکی از عوارض جانبی داروها هم عرق ریختن زیاد است. به این اثر، دیافورز گفته می‌شود. پس اگر دارو مصرف می‌کنید و زیادی عرق می‌کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که آیا عرق‌ریزش شما ناشی از مصرف دارو است یا خیر.

.

درمان تعریق بیش از حد دست و پا

.

حقیقت این است که شما می‌توانید با استفاده از درمان‌های خانگی مانند استفاده از مواد ضدتعریق، جوش شیرین، سرکه سیب، گلاب، رزماری تعریق بیش از حد را تا حدودی کم کنید، اما درمان آن همیشگی نیست. زمانی که تعریق بیش از حد شما هیچ ارتباطی با حضور شما در فضاهای بیرونی یا درونی یا سطح فعالیت فیزیکی شما نداشته باشد، روش درمانی یونتوفورزیس به شما کمک خواهد کرد. بسیاری از مردم از این روش اطلاعی ندارند. اما جالب است بدانید که برخلاف روش‌های خانگی که درمان قطعی ندارند، یا برخلاف سایر روش‌های پزشکی که با عوارض همراه است، روش یونتوفورزیس، روش قطعی و بدون عوارض هست.

.

درمان تعریق زیاد دست

.

حالا روش یونتوفورزیس چه روشی است؟

.

استفاده از یونتوفورزیس در حقیقت نوعی یون درمانی با یون منفی آب است که در عین اینکه دارای هیچ عوارضی نیست با توجه به خاصیت سم زادیی که دارد، باعث خروج رادیکال آزاد یا همان ذرات بار مثبت (ناشی از آلودگی هوا ،غذا و سموم وارد شده به بدن مانند سرب ) از بدن شخص بیمار می شود و به نوعی به سلامت فرد بیمار نیز کمک می‌کند. یعنی با تزریق یون محلول، غدد اضافی عرق را سرکوب کرده و با ایجاد پلاکت‌هایی در مسیر این غدد، مجاری غدد اضافی را مسدود کرده و باعث کاهش تعریق در بدن می‌شود.

در حقیقت این روش، روش تازه‌ای نیست و از 40 سال پیش در آمریکا، مورد استفاده قرار گرفته است و یکی از بهترین روش‌های درمانی شناخته شده است. در ایران است که این روش، هنوز به کامل شناخته نشده است. این درمان درواقع با عبور جریان بسیار خفیف میکروالکتریکی به پوست(که کاملا کنترل شده بوده و هیچ عوارضی برای بدن ندارد) در نواحی که تعریق بیش از حد، مشکل ساز شده است، اثر می‌کند. جریان با آب منتقل می‌شود و هرچه آب گرم‌تر باشد، موثرتر است. هرچقدر آب سرد تر باشد گزگز در حین استفاده کمتر و در مقابل اثر بخشی کمتری نیز خواهد داشت ولی آب گرم دارای تاثیر بیشتری در درمان خواهد بود. دستگاهی که این کار را انجام می‌دهد دستگاه یونتوفورزیس نامیده می‌شود. احتمالا برایتان سوال باشد که این دستگاه دقیقا چگونه کار می‎‌کند. برایتان خواهیم گفت:

.

نحوه‌ی کار دستگاه یونتوفورزیس چیست؟

.

دستگاه دارای دو ظرف فلزی مخصوص است که همراه با آن اسفنج‌های مخصوص برای دست و پا و زیربغل، ارائه شده است. جریان میکروالکتریکی خفیفی از طریق آب(آب شهری)، به بدن وارد می‌شود و باعث آزاد شدن یون منفی آب می‌شود. این یون منفی از پوست عبور می کند و با معکوس نمودن اختلاف پتانسیل دو سر غدد باعث افت ترشح از غدد می‌گردد. درواقع با ایجاد یک اختلاف پتانسیل در بیورن و درون بدن، کار می‌کند. مکانیسم کار به این صورت هست که هیدروژن ناشی از تجزیه آب که بار مثبت دارد روی قطب منفی جمع می شود، در مجاری غدد عرق جمع شده و باعث تخریب مجاری می شود واز این طریق میزان تعریق را کاهش می دهد.

.

مزایای روش یونتوفورزیس نسبت به سایر روش‌ها چیست؟

.

  • اثر جانبی عمل‌جراحی و داروهای شیمیایی را ندارد
  • درمان موثر و قطعی نسبت به سایر روش‌ها
  • بدون درد یا گزگز در حین انجام این درمان
  • قابل استفاده برای کودکان و بزرگسالان

.

بازه‌ی استفاده از روش یونتوفورزیس چیست؟

.

به مدت 3 تا 6 ماه یک روز درمیان این روش را انجام دهید. به مرور، عرق‌ها کمتر شده، تا جایی که تعریق اضافی شما بهبود پیدا می‌کند. مکانیسم کار این دستگاه به این صورت می باشد که غدد عرق اضافی زیر پوست را تخریب می کند و این غدد پس از طی چند ماه بازسازی می‌شود و در استفاده دوباره از دستگاه دوباره غدد عرق تخریب می‌شود این فرآیند باعث می‌شود که تعداد کمتری از غدد عرق پس از تخریب بتوانند بازسازی شوند و هربار که عرق برمی‌گردد با شدت کمتری نسبت به قبل می‌باشد و شدت عرق بسیار کم می‌شود. درمان از زمان 15 دقیقه شروع می‌شود و هر جلسه 5 دقیقه رشد می‌کند. هنگامی که زمان به 30 دقیقه رسید تا آخرین جلسه با زمان 30 دقیقه بیمار پیش خواهد رفت. تنظیم شدت جریان به این صورت می باشد که بیمار جلسه اول از سیگنالی با شدت 4 میلی‌آمپر شروع می‌کند و تنظیمات دستگاه را روی 4 میلی‌آمپر قرار می‌دهد و در جلسات بعدی بسته به تحمل بیمار و فیزیولوژی بدن بیمار این شدت سیگنال افزوده می‌شود.

اضافه کردن شدت سیگنال باعث بهبودی بیشتر می‌شود زیرا یونیزاسیون قوی‌تری دارد اما این افزایش باید تا جایی صورت پذیرد که آمادگی آن را داشته باشید. زمانی که احساس می‌کنید، شدت جریان بالا است، باید با شدت سیگنال پایین‌تری کار کنید. فاصله جلسات باید یک روز در میان باشد از جلسه ششم احساس خشک شدن را در دستان‌تان حس می‌کنید. این روند درمانی حتما باید تا جلسه 12 ادامه پیدا کند. شروع خشکی از جلسه ششم و تثبیت آن در جلسه 12 در افراد مختلف متفاوت است و امکان دارد این اتفاق در یک الی دو جلسه قبل و یا یک الی دو جلسه بعد صورت پذیرد. هر جلسه شدت سیگنال، تا جایی که بیمار تحمل دارد، اضافه می‌شود. برای شروع حتما از جریان پایین شروع کنید تا فیزیولوژی بدن متناسب با شدت سیگنال به رفلکس‌های غدد تعریق‌تان پاسخ دهد.

مهمِّ مهم!

استفاده از شدت سیگنال یکنواخت در تمام جلسات اصلا جایز نیست و ضد یونتوفورزیس عمل می‌کند با انجام این عملکرد اشتباه بدن به مرور نسبت به این روش درمانی مقاوم و تاثیر گذاری آن به زیر 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین اگر درمان را پس از مدتی رها کنید، بعد از 2 الی 6 ماه تعریق دوباره بازمی‌گردد.

.

چه کسانی نباید از یونتوفورزیس استفاده کنند؟

-ماردان باردار

-افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی

-کسانی که در نقاط درمانی(دست، پا یا زیربغل) پلاتین یا فلز دیگر وجود دارد

-کسانی که به پسوریازیس پوستی مبتلا هستند(نوعی بیماری شدید پوستی)

دستگاه یونتوفورزیس چگونه استفاده می‌شود؟

.

بیایید با هم این دستگاه را استفاده کنیم تا ببنید تا چه حد کار با آن راحت است و نیازی به نگرانی نیست.

قدم اول

بعد از آنکه کیف را از تمامی محتویات دستگاه خالی کردید، فشار کوچکی به دو طرف کیف وارد کنید تا دو ظرف کیف از هم جدا شوند. دستگاه را در نزدیکی کیف قرار داده و آماده‌ی اولین تجربه درمان یوتوفورزیس شوید.

قدم دوم

دستگاه را به برق متصل کنید. نور سبز رنگی در پشت کلید پاور دستگاه خواهید دید. کلید پاور در گوشه سمت راست و بالای دستگاه را به مدت پنج ثانیه فشار دهید تا زمانی که نور بقیه‌ی دکمه‌ها به همراه دکمه‌ی پاور به رنگ آبی دربیاید

قدم سوم

دستگاه دارای 6 کلید بوده که از هردو سمت بالا و پایین کلید اول و دوم مربوط به تنظیمات شدت سیگنال دستگاه است که می‌توانید شدت سیگنال را از طریق آن کاهش یا افزایش دهید. دکمه‌ی current مربوط به شدت سیگنال می‌باشد که تنظیمات سیگنال در هر جلسه را می‌توانید از دفترچه ببینید.

قدم چهارم

کلید دوم از سمت بالا و پایین مربوط به تنظیمات زمان است که می‌توانید زمان را کاهش یا افزایش دهید.

قدم پنجم

اکنون که تنظیمات شدت سیگنال و زمان را انجام دادید باید به تنظیمات دیگر دستگاه بپردازید. سیم مشکی داخل پک باید از یک سر نری آن به فیش مادگی موجود در پشت دستگاه متصل شود. طرف دیگر سیم مشکی باید به پد فلزی که فیش مشکی دارد متصل شود
فیش مشکی مادگی روی پد فلزی به طور کامل متصل به سیم می‌شود و به همین صورت سیم قرمز که از یک سر به فیش قرمز دستگاه متصل است و از سر دیگر به پد فلزی که فیش مادگی قرمز رنگ به آن متصل است.

قدم ششم

پدهای فلزی را در ظرف‌ها قرار داده و دقت کنید که پدها با سیم به دستگاه متصل باشند. حالا نوبت به ریختن آب است که آب را تا جایی در ظرف بریزید که وقتی دستان‌تان را می‌گذارید، کاملا فقط ناحیه تعریق را پوشش دهد. سپس کف‌پوش‌های مشبک را روی پدهای فلزی پهن کنید تا دست یا پاهایتان به طور مستقیم با فلز در تماس نباشد.

قدم هفتم

اکنون نوبت به شروع به کار دستگاه است
کلید سوم از سمت بالا کلید استارت است که با زدن این کلید دستگاه شروع به کار میکند
در حقیقت زمانی که کلید استارت را زدید دستگاه شروع به شمارش معکوس میکند و 15 ثانیه به شما فرصت می دهد تا دستانتان را داخل آب بگذارید. 15 ثانیه فرصت خوبی است که شما دستانتان را داخل آب بگذارید اما باید تمام مراحل قبل کاملا پشت سر گذاشته شود و همه چیز ازجمله ظروف آب آماده باشد.

اگر به طور اتفاقی 15 ثانیه گذشت و شما دستان‌تان را داخل ظروف آب نگذاشتید، دیگر دست نگه دارید و شما اصلا نباید اقدام به شروع درمان کنید. درصورت به وجود آمدن چنین وضعیتی باید دستگاه خاموش شود از برق درآید دوباره به برق متصل شود و تمام مراحل بالا از جمله تعویض آب داخل ظروف صورت پذیرد و حتما این بار قبل از اتمام 15 ثانیه شمارش معکوس دستان‌تان را داخل آب قرار دهید.

همین کار را برای پا هم انجام دهید. برای زیربغل کمی بحث متفاوت است که از این طریق باید انجام دهید:

انتهای سیم قرمز و مشکی به جای اینکه به پدهای فلزی متصل شود باید به فیش‌های انتهای اسفنج متصل گردد. پد زیر بغل از دو قسمت درست شده است: پد رسانایی که با اتصال به سیم‌ها شدت سیگنال را از دستگاه به بدن بیمار منتقل می‌کند و پدهای اسفنجی که پد رسانا داخل آن قرار گرفته و با جذب حداکثری آب نقش ظروف آب دست و پا برای زیر بغل ایفا می‌کند. از آنجا که زیربغل مانند دست و پا داخل آب قرار نمی‌گیرد، باید با اسفنج مرطوب شود. هرچقدر آب اسفنج را بیشتر کنید، درمان بهتری صورت می‌گیرد.

 

درمان از طریق یونتوفورزیس، یکی از درمان‌های مطمئن محسوب می‌شود. اگر شما هم از تعریق بیش از حد دست و پا و زیربغل خسته شده‌اید، این روش را تجربه کنید. به جای هزینه‌های گزاف درمانی و عمل‌ جراحی‌های همراه با عوارض و داروهای شیمیایی یا درمان‌های موقت، دستگاه یونتوفورزیس گزینه‌ی مناسبی است که می‌توانید اطلاعات بیشتر را در برانکارد مشاهده کنید.

 

 

شما چطور؟ شما تا به حال این روش را تجربه کرده‌اید؟ اگر تجربه کرده‌اید برایمان بنویسید که آیا مفید بوده یا نه و تا چه حد به درمان‌تان کمک کرده است. برانکارد منتظر خواندن تجربه‌های شما در این زمینه است.

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “زمانی که دست‌ و پایتان به گریه می‌افتند!(درمان تعریق غیرمعمول دست و پا)

  1. vidao.ir گفت:

    خوشمان امد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.