مادر و کودک

نکاتی راجع به سفر که باید بدانید، اگر باردار هستید

بارداری در سفر

مادران باردار، این نکات را در عید بخاطر بسپارید

 

 

مادران باردار، این نکات را در عید بخاطر بسپارید

 

 

 

به عنوان خانم باردار که احتمالا اولین تجربه ی بارداری را سپری می کنید شاید برایتان جای نگرانی باشد، در حالیکه باردار هستید چگونه می توانید سفر بروید.

شاید فکر کنید اگر باردار بودید، هرگز سفر نمی‌رفتید تا فرزندتان در بهترین شرایط متولد شود اما واقعیت این است که بیشتر خانم‌های باردار مایلند برای ایجاد تنوع در ایام نوروز سفر و آب و هوایی عوض کنند.

مادران باردار معمولا اگر از جانب دکتر منعی نداشته باشند، می توانند سفر کنند. اگر در طی گذراندن دوران بارداری، این اجازه را دکتر داده که می توانید سفر کنید باید با آگاهی کامل به سفر بروید و در نظر داشته باشید هم اکنون وضعیت شما در سفر با قبل متفاوت است. برانکارد در این مقاله به نکاتی اشاره کرده است که دانستن آن برای خانم های بارداری که قصد سفر دارند، ضرورت بسیار دارد. همراه برانکارد در این تعطیلات نوروزی باشید.

⇐ چه زمانی بهترین موقع برای مسافرت مادران باردار است؟

 

سفرهای زمینی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

 

⇐مسافران باردار در ماشین

⇐مسافران باردار در قطار

 

سفرهای هوایی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

 

نکاتی برای لذت بردن از سفر در طول دوران بارداری

 

بهترین زمان برای مسافرت خانم های باردار چه زمانی است؟

 

بهترین زمان برای مسافرت خانم های باردار چه زمانی است؟

 

 

اگر مشکل یا نگرانی در دوران بارداری شما وجود نداشته باشد، معمولا سفر در تمام طول دوران بارداری مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. اما زمان ایده‌آل برای سفر ، سه ماهه‌ی دوم دوران بارداری است. سه ماه دوم یعنی حوالی هفته ۱۴ تا ۲۷ بهترین زمان برای مسافرت با هواپیماست. در بیشتر مواقع، در این زمان، شما تهوع دوران حاملگی خود را که معمولا در سه ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد، پشت سر گذاشته‌اید و ریسک سقط جنین کاهش پیدا می کند. به علاوه در این دوران کمتر از سه ماهه‌ی آخر بارداری با خستگی زودرس مواجه می‌شوید.

 

 

سفرهای زمینی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

 

 

 

 

سفرهای زمینی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

 

سفر با ماشین

 

اگر تصمیم به سفر رفتن از طریق راه های زمینی دارید، این قسمت برای شما نوشته شده است. خانم باردار با هر وسیله ای می توانند سفر برود، اما در سفرهای زمینی و با ماشین مجبور است مدت طولانی روی صندلی بنشیند. نشستن طولانی خانم باردار در یک مکان و بدون تحرک باعث ساکن ماندن خون در اندام های تحتانی می شود که خطر بیماری خطرناکی به نام«ترومبوفلبیت» را بالا می برد. بهتر است این خانم ها در طول سفر جوراب واریس بپوشند. اگر قرار است با ماشین سفر کنند حتما باید هر ۲ ساعت یکبار قدم بزنید و در حالت نشسته پاها و انگشتان خود را مدام تکان دهید.

نکاتی که در طول سفر با ماشین باید در نظر بگیرید

 

 

  • ورزش های کششی ساده در داخل و خارج خودرو به بهبود جریان خون شما در بارداری کمک می کند و اجازه نمی دهد خونتان به خصوص در اندام های انتهایی لخته شده، پایتان ورم کرده یا عضلاتتان دچار گرفتگی شود. نشستن طولانی مدت در بارداری ریسک سوزش سر دل را نیز افزایش می دهد که با همین تمرینات کششی کوچک در داخل خودرو می توانید آن را مهار کنید.
  • وقتی روی صندلی نشستید، پاشنه پا را کف ماشین قرار داده و پایتان را بکشید. سپس به آرامی پنجه هایتان را حرکت داده و پا را از قوزک خم کنید.
  • هر چه قدر سن حاملگی تان بیشتر شود تعداد لگدها و مشت های جنین به دیواره رحمتان بیشتر شود. بنابراین در طول رانندگی هر یک ساعت و نیم یکبار ماشین را متوقف کرده، کمی راه بروید و چند حرکت کوتاه ورزشی انجام دهید.
  • در طول راه آب کافی همراه خود داشته باشید و هر نیم ساعت یک بار چند جرعه آب بنوشید. سعی کنید زمان های توقف خودرو را جوری تنظیم کنید که به ایستگاه های بین راهی برسید و بتوانید دستشویی هم بروید.
  • چه راننده هستید و چه مسافر، لباس و کفش راحت بپوشید که کش های محکم یا بندها و تسمه های سفت نداشته باشند.

 

سفر با قطار

قطار وسیله ایمنی برای سفر خانم های باردار محسوب می شود، به خصوص از این نظر که آن ها می توانند هر زمان که بخواهند از جای خود بلند شوند و قدم بزنند، ولی باید به تکان های قطار توجه داشت. گاهی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در خانم باردار شود. از سویی سفر با قطار ایمن تر بوده و همچنین فضا برای قدم زدن یا نشستن شما بیشتر است. از طرفی نیز به علت طولانی بودن سفر با قطار نسبت به هواپیما، ممکن است خسته شوید.

 

 

سفرهای زمینی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

نکاتی که درطول سفر با قطار باید در نظر داشته بگیرید

 

 

  • اگر تنها سفر می کنید یک چمدان کوچک ببندید که به راحتی بتوانید آن را بلند کنید یا از چمدان های چرخ دار استفاده کنید که دسته بلند دارند و به راحتی روی زمین حرکت می کنند. یادتان باشد تا حد امکان چمدان ها را بلند نکنید چون ممکن است دچار کمر درد شوید. اگر کسی نیست که چمدان را برایتان در بالای کابین و در قسمت بار قرار دهد، قهرمان بازی در نیاورید. بارهایتان را روی زمین بگذارید تا وقتی یکی از کارکنان قطار به کوپه شما بیاید و در این مورد به شما کمک کند.
  • کمی زودتر از موعد مقرر در ایستگاه حاضر شوید تا قبل از شلوغ شدن ایستگاه و هجوم جمعیت به سمت سکو بتوانید خودتان را به قطار برسانید و در معرض هل داده شدن و زمین خوردن قرار نگیرید یا فشاری به شکمتان وارد نشود.
  • در هنگام توقف قطار کوپه را ترک نکنید مگر اینکه بدانید زمان کافی برای بازگشت خواهید داشت و مجبور نمی شوید مسافتی را بدوید تا جا نمانید.
  • اگر سفرتان طولانی است و مجبور هستید در داخل قطار غذا بخورید، بهتر است از خانه با خودتان غذا ببرید تا دچار علائم گوارشی نشوید. اگر معمولا نفخ می کنید، از پزشکتان بخواهید ضد نفخ مناسب را پیش از سفر برایتان تجویز کند.
  • برای سفرهای کوتاه، سعی کنید یک صندلی راحت پیدا کنید که در جهت حرکت قطار و نه پشت به آن باشد.
  • اگر سفرتان طولانی است حتما یک کوپه بگیرید و با قطار اتوبوسی مسافرت نکنید. شما در طول سفر احتیاج دارید که بعضی وقت ها دراز بکشید و از حالت نشسته خارج شوید.
  • هر چند وقت یکبار از جایتان بلند شوید، کمی به پاهایتان حرکت دهید، در سالن قدم بزنید و چند ورزش کششی آرام را تمرین کنید.
  • کفش راحت و نرم بپوشید و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا کفش هایی که در قسمت پنجه تنگ هستند، جدا خودداری کنید. بد نیست که وقتی داخل کوپه هستید، کفش هایتان را کاملا از پا در بیاورید.
  • بهتر است برای رعایت بیشتر بهداشت از خانه یک عدد بالش کوچک و یک روانداز همراه داشته باشید.
  • شما باید در طول سفر آب کافی مصرف کنید تا بدن تان هیدراته بماند و کم آب نشود. بنابراین شاید لازم باشد بیشتر از حد معمول و در مواقعی که قطار در حال حرکت است به دستشویی بروید. در این وضعیت مراقب حفظ تعادل تان باشید و از همراه تان بخواهید که در رفتن به دستشویی به شما کمک کند.

سفرهای هوایی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

 

 

سفرهای هوایی در دوران بارداری به چه صورت باشد؟

 

 

از ابتدای سه ماهه سوم تا هفته سی و ششم بارداری مشکل جدی برای سفر هوایی مادر باردار وجود ندارد. البته در برخی شرایط پزشک متخصص زنان و زایمان ترجیح می دهد خانم بارداری که وارد سه ماهه سوم بارداری اش شده از سفر هوایی صرف نظر کند. این شرایط شامل:

۱. بارداری دو یا چند قلویی
۲. ابتلای مادر به دیابت، دیابت بارداری، پرفشاری خون یا پره اکلامپسی
۳. اختلالات جفت و یا خون ریزی واژینال
۴. تهدید به زایمان زودرس
۵. سابقه لخته شدن خون (حتی قبل از بارداری)

خطوط هوایی بین المللی بنا بر قوانین جهانی ملزم به کنترل فشار داخل کابین در حد و اندازه های استاندارد هستند. بنابراین اگر خانمی باردار و سالم هستید و هیچ مشکل جدی پزشکی ندارید، به راحتی می توانید فشار داخل کابین را تحمل کنید.

فشار داخل کابین هواپیما در ارتفاع معمولا پایین تر از وضعیت معمول شماست بنا بر این بدن شما برای مطابقت دادن خود با شرایط جدید به صورت ناخودآگاه ضربان قلب و فشار خونتان را کمی بالاتر می برد تا بتوانید اکسیژن مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. اگر کم خونی داسی شکل سابقه لخته خون در یکی از اندام های بدن، نارسایی جفت و… ندارید، می توانید با هواپیما سفر کنید در غیر این صورت بهتر است روی زمین بمانید! البته اگر یکی از شرایط فوق را داشته و مجبور به سفر با هواپیما باشید باید اکسیژن مورد نیاز برای شما در دسترس قرار گیرد. به این منظور باید از قبل با شرکت هواپیمایی مورد نظر هماهنگی های لازم صورت گیرد.

 

 

مسافرت با هواپیما برای خانم های باردار به شکل می باشد

نکاتی که در سفر با هواپیما باید در نظر داشته بگیرید

 

 

  • بیشتر خطوط هوایی به زنان باردار در ماه هشتم بارداریشان اجازه‌ی سفر می‌دهند اما برای سفر در ماه نهم، معمولا اجازه‌ی پزشک نیاز است.
  • بیشتر هواپیما‌ها راهروهای باریک و سرویس‌های بهداشتی کوچکی دارند. این باعث می‌شود که راه رفتن در راهروها و نیز استفاده از سرویس‌های بهداشتی برای شما سخت‌تر شود. به دلیل تکان‌های ناگهانی هواپیما، بهتر است هنگام حرکت در راهرو‌ها، پشت صندلی‌ها را بگیرید تا راحت‌تر تعادلتان را حفظ کنید.
  • بهتر است که صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید. این باعث می‌شود که راحت‌تر به سرویس بهداشتی دسترسی داشته باشید و بتوانید همان طور که در جای خود نشسته‌اید، حرکات کششی انجام دهید و پاهای خود را بکشید.
  • سعی کنید با هواپیماهای بزرگ که دارای کابینی تحت فشار هستند پرواز کنید و از سفر با هواپیماهای کوچک و خصوصی اجتناب کنید. اگر مجبور به پرواز با هواپیماهای کوچک شدید، از پرواز در ارتفاعات بالای ۷۰۰۰ پا اجتناب کنید.
  • گرچه ممکن است کمی مشکوک به نظر برسد اما پوشیدن جوراب واریس، احتمال بروز ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT را کاهش می‌دهد. DVT به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است که به علت بی‌حرکتی و نشستن طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد.

 

 

نکاتی برای لذت بردن از سفر در طول دوران بارداری

 

 

نکاتی برای لذت بردن از سفر در طول بارداری

۱. مقصد خودتان را هوشمندانه انتخاب کنید

 

اگر قصد دارید به جایی خارج از کشور خودتان سفر کنید، حتما به کشورهایی بروید که نزدیک‌ترین فاصله را به کشور شما دارند، تا مجبور نشوید که سفر طولانی‌ای را تجربه کنید. دلیلش این است که سفرهای دور و درازی که امروزه با هواپیما انجام می‌گیرند، می‌توانند در دوران بارداری آزاردهنده باشند.
مقصد انتخابی شما باید جایی باشد که رسیدن به آن با سفرهای هوایی بین ۲ تا ۳ ساعت طول بکشد. همچنین از محل فرودگاه تا محل اقامت نیز نباید فاصله زیادی را طی کنید. اگر هم قرار است به مناطق پُرخطر سفر کنید، حتما قبل از سفر در مورد این کار با پزشک خودتان مشورت کنید.

 

 

۲. برنامه‌ریزی داشته باشید

 

داشتن برنامه‌ریزی مناسب و کامل به شما کمک می‌کند تا بهتر از وقت خودتان استفاده کنید و سردرگم نشوید. بنابراین، فهرست کاملی از همه چیزهایی که باید با خود به سفر ببرید را تهیه کنید و برنامه کارهای ضروری در سفر را هم بنویسید. علاوه بر این‌ها، باید زمان استراحت و وقت آزاد زیادی را برای راه سفر در نظر بگیرید، چون شما به‌طور منظم به استراحت نیاز پیدا می‌کنید و در طول سفر باید بیشتر از حد عادی برای رفتن به توالت توقف کنید.

 

 

۳. لباس‌های مناسب و راحت بپوشید

پوشیدن لباس‌های مناسب و راحت برای همه افرادی که سفر می‌کنند، لازم است، اما ضرورت بیشتری برای خانم‌های باردار دارد. درواقع،‌ لباس‌ها، کفش‌ها و وسیله‌های کمکی مختلف می‌توانند تفاوت اساسی‌ای را ایجاد کنند. اگر قرار است که در طول سفر بیشتر از حد عادی پیاده‌روی کنید، باید کفش‌های کاملا مناسبی برای این کار انتخاب کنید. امتیاز کفش‌های حرفه‌ای‌ و تخصصی، این است که شانس لغزیدن و به زمین افتادن شما را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند.
اگر سفر شما چندین هفته طول می‌کشد، حتما لباس‌های مورد نیازتان را همراه با خود ببرید. خوش‌بختانه، بیشتر لباس‌های مناسب برای دوران بارداری به‌راحتی قابل حمل هستند و در روند حمل نیز مانند لباس‌های رسمی آسیب نمی‌بینند. از لباس های نخی و راحت استفاده کنید.

نکاتی برای لذت بردن از سفر برای مادران باردار

۴. به خودتان سخت نگیرید

 

بارداری، بهانه کاملا موجهی برای استراحت کردن در طول سفر و دور ماندن از ریسک‌های غیرضروری است. شاید شما هم به فعالیت‌های هیجان‌انگیز و ماجراجویی در طول سفر یا حتی خریدهای مفصل علاقه‌مند باشید، اما در طول دوران بارداری نباید چنین کارهایی را انجام بدهید.
شما در طول روز باید چندین نوبت استراحت برای خودتان در نظر بگیرید و در این نوبت‌ها طوری دراز بکشید که پاهای‌تان بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند. اگر احساس خستگی کردید و به استراحت نیاز داشتید، هرگز نباید از همسفران‌تان خجالت بکشید یا این حالت را از آن‌ها پنهان کنید.

 

۵. غذای مناسب بخورید

 

سفر کردن، فرصت مناسبی برای امتحان کردن غذاهای جدید و طعم‌های تازه است، اما خانم‌های باردار نمی‌توانند سلامتی خودشان را با ریسک‌های غذایی به خطر بیندازند. بنابراین، شما باید در طول سفر همواره از غذاهای ساده و کاملا سالم استفاده کنید. وجود مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزی‌های سالم و تازه در رژیم غذایی شما ضروری است، چون ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن‌تان را تامین می‌کنند، درحالی که مانع از ابتلا به یبوست می‌شوند.

 

 

 

 

 

https://www.berankard.com/blog/

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.