مراقبت محیطی و زیبایی

راه های فرار از حساسیت و آلرژی فصلی

درمان حساسیت و آلرژی

همه ی آن چه که از آلرژی باید بدانید را در اینجا بخوانید

 

آلرژی و حساسیت

 

افراد زیادی هستند که با تغییر فصل، دچار حساسیت های فصلی می شوند. آلرژی های فصلی معمولا یادآور روزهای پر از آبریزش و عطسه برای کسانی است که در کنار لذت بردن از تغییر فصل ها، دچار حساسیت های فصلی می شوند.

طبق تحقیقات برانکارد، به گزارش آکادمی حساسیت، آسم و ایمونولوژی آمریکا، حدود هشت درصد مردم آمریکا به حساسیت های فصلی مبتلا هستند و آن را تجربه کرده اند.

 

 

 

حساسیت‌ فصلی در طول فصل زمستان شیوع کمتری دارد، اما این امکان هم وجود دارد که در تمام طول سال علائم آن وجود داشته باشد. گیاهان مختلف، گرده‌هایشان را در زمان‌های گوناگونی از سال پراکنده می‌کنند. شاید شما بیشتر از یک فصل، دچار حساسیت شوید که بستگی به محل زندگی و عامل حساسیت‌تان خواهد داشت. شاید هم به آلرژن‌های داخل خانه واکنش نشان دهید، مانند کَپَک یا پر و موی حیوانات خانگی.

 

در این مقاله، برانکارد، آلرژی و حساسیت فصلی را به طور مفصل شرح داده است. مواردی که برانکارد در این مقاله به آن اشاره کرده است:

 

 

⇐ دو تئوری راجب آلرژی

 

⇐ آلرژی چیست ؟

 

⇐ آلرژی چگونه تشخیص داده می شود؟

 

⇐ برای پیشگیری و درمان آلرژی چه کنیم؟

 

⇐ روش های طبیعی درمان حساسیت و آلرژی

 

⇐ چند روش دیگر برای درمان حساسیت و آلرژی

 

⇐ توصیه ی برانکارد به خانم های باردار مبتلا به حساسیت فصلی

 

⇐ سخن آخر…

 

 

دو تئوری راجب آلرژی

 

تحقیقات برانکارد در این زمینه به دو تئوری راجب آلرژی نتیجه داده است:

۱- از دیدگاه پزشکی غربی، برخی افراد به گرده هایی که از درختان و علف های هرز آزاد می شود واکنش نشان داده و باعث می شود، هیستامین در بدن آن ها آزاد شده و درنتیجه منجر به التهاب و انقباض ماهیچه ای می شود. درواقع سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان داده و مقدار زیادی پادتن تولید می‌کند. پادتن به آلرژن‌ها یعنی موادی که واکنش آلرژیک ایجاد می‌کنند، حمله می‌کند. براثر این حمله گلبول‌های سفید مواد شیمیایی مثل هیستامین ترشح می‌کنند که منجر به به‌وجود آمدن علایم آلرژی مثل خارش و سوزش چشم، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و از این‌جور اتفاقات ناخوشایند در فرد می‌شود. به‌همین خاطر است که آنتی‌هیستامین یا ضدهیستامین یک داروی معروف و محبوب بین افراد مستعد آلرژی است.

 

حساسیت های فصلی

 

 

۲- طبق دیدگاه پزشکی چینی، بدن ما توسط یک لایه بیرونی انرژی احاطه شده است که از بدن ما در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، و آلرژی و حساسیت های فصلی محافظت می کند. در افراد مبتلا به حساسیت های فصلی، این انرژی ضعیف تر بوده و در نتیجه عواملی مانند گرد و غبار و هر آن چیزی که سبب حساسیت شده اعم از حیوانات خانگی، در اینگونه افراد موثرتر است.

 

آلرژی چیست ؟

 

آلرژی یا حساسیت بالا یک واکنش غیر طبیعی از پروتئینی به نام آلرژن است که به طور طبیعی در بدن رخ می دهد. اگر یک فرد آلرژیک در معرض آلرژن قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن آن ها به این ماده واکنش نشان می دهد. به عبارت دیگر، هنگامی که فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده آلرژنی مانند گرده گل یا گرد و غبار را تنفس می‌کند، واکنش ازدیاد حساسیت آغاز می‌شود. این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می‌کند.

دستگاه ایمنی بدن نیز این آلرژن‌ها یا مواد آلرژی زا را به عنوان تهدیدات خارجی بدن تلقی می‌کند و درصدد مبارزه با آن‌ها از جمله در بینی برمی‌آید. دستگاه ایمنی بدن موجب می‌شود تا سلول‌های ملتهب شده ترکیبات شیمیایی به نام “هیستامین” را تولید کنند. بسته به محل قرارگیری آلرژن در بدن، واکنش های آلرژیکی متفاوت است.

 

حساسیت فصلی چیست

 

 

طیف علائم حساسیت‌‌های فصلی، از خفیف تا شدید است که متداول‌ترین‌شان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عطسه
  • آب‌ریزش یا گرفتگی بینی
  • آب‌ریزش یا خارش چشم
  • التهاب سینوس‌ها، گلو و یا کانال‌های گوش
  • گرفتگی گوش
  • ترشحات پشت بینی

علائمی که کمتر شایع هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • سرفه

بسیاری از افرادی که دچار تب یونجه یا حساسیت هستند، آسم هم دارند. اگر شما هم مبتلا به هر دوی این موارد هستید، آلرژن‌های فصلی شما ممکن است موجب حمله‌ی آسم بشود.

 

آلرژی چگونه تشخیص داده می شود؟

 

.

پزشک می‌تواند بر اساس تاریخچه بیماری و انجام معاینات فیزیکی تعیین کند که آیا به حساسیت فصلی مبتلا هستید یا خیر. انواع دیگر معاینات مثل انجام آزمایش خون معمولا برای تشخیص آلرژی‌ها غیرضروری هستند؛ اما انجام آزمایش‌های پوستی یکی از گزینه‌های ممکن است که اولا باید توسط متخصص آلرژی صورت گیرد و ثانیا به ندرت به آن نیاز است.

اگر شما یک آلرژی جزئی داشته باشید، احتمالا فقط به یک آزمایش فیزیکی نیاز خواهید داشت. با این حال، دکتر شما ممکن است آزمایش های خاصی برای تشخیص بهترین درمان برای شما انجام داده و برنامه ای برای جلوگیری از پیشرفت بیماری شما ترتیب دهد.

 

 

آلرژی و حساسیت

 

 

آزمون پوستی یکی از رایج ترین آزمایش هاست. دکتر شما چندین ماده روی پوست شما قرار می دهد تا ببیند بدن شما به کدام یک از این مواد واکنش نشان می دهد. معمولا اگر شما به یکی از این مواد حساسیت داشته باشید یک قرمزی کوچک روی پوستتان پدیدار می شود.

آزمایش خون یا (RAST) نیز رایج است. این آزمایش میزان پادتن ایمونوگلوبین E را برای یک آلرژن مخصوص اندازه گیری می کند.

 

برای پیشگیری و درمان آلرژی چه کنیم؟

 

.

• استفاده از دستگاه تصفیه هوا

برای اجتناب از آلرژن‌ها باید اقداماتی انجام دهید. می توانید برای خنک کردن فضای خانه در تابستان، به جای پنکه‌های سقفی از دستگاه تهویه‌ با فیلتر هپا (HEPA) استفاده کنید. پیش‌بینی‌های آب و هوای محلی را چک کنید تا از وجود گرده‌ها مطلع شوید و زمانی که تعدادشان زیاد است در خانه بمانید.

 

• استفاده از ماسک

اگر باغچه ای دارید که قبل از شروع تعطیلات عید باید به آن رسیدگی کنید، حتما ماسک بگذارید تا ذرات معلق را از دهان و بینی خود دور نگه دارید.

 

• استحمام در شب برای پیشگیری از آلرژی فصلی

هر شب موهای خود را بشویید. دقت داشته باشید که در صورت مصرف ژل یا حالت دهنده مو، ذرات معلق و گرده بیشتری به موها می چسبند و حتما باید حمام کنید.

 

وان آب گرم

یک تحقیق حاکی از تاثیر استرس های کاری بر روی بروز آلرژی فصلی بود. به گفته دکتر کالیفورد بست (califord Bassett) استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود. این هورمون اغلب پاسخ آلرژیک را به همراه دارد. چند دقیقه مدیتیشن یا وان آب گرم روش موثری برای رهایی از استرس هاست.

 

 

درمان آلرژی و حساسیت

 

 

از راه های پیشگیری آلرژی فصلی، تمیز کردن بینی

به گفته دکتر نیل کائو (Nail Kao) متخصص آلرژی، ذرات آلرژن به مخاط داخل بینی می چسبند. برای تمیز کردن بینی خود می توانید از سرم شستشوی نرمال سالین که در تمام داروخانه ها موجود است استفاده کنید. در صورتی که این ماده برایتان موثر نبود، اسپری گیاهی کرومولین سدیم که بدون نسخه قابل تهیه است نیز از واکنش آلرژیک در بینی جلوگیری می کند.

 

آنتی هیستامین

آنتی هیستامین دارویی است که نسخه های متعددی از آن وجود دارد. با مصرف روزانه یک عدد قرص ۱۰ میلی گرمی ستریزین (لتیزن)، تا حدودی بهبود می یابید. در صورتی که برایتان موثر نبود با پزشک مشورت نمایید تا نوع دیگری از آنتی هیستامین را برایتان تجویز کند.

تعدیل شرایط محیطی

در خانه هایی که دمای بالای ۲۰ درجه سانتیگراد و رطوبتی بیش از ۵۰% دارند مایت ها(موجوداتی میکروسکوپی گرد وغبار) رشد می کند. برای دفع این عامل آلرژی زا سعی کنید دمای منزل را کمتر از ۲۰ و رطوبت را بین ۴۰ تا ۴۵ درصد حفظ کنید.

شستن ملحفه ها

شما باید هر هفته ملحفه ها و رو بالشتی ها را در آب داغ ۶۰ درجه بشویید. یک تحقیق درباره آلرژی، آسم و ایمنی بدن نشان داد که این دما تمام آلرژن ها را از بین می برد.

جارو زدن

گردگیری و جارو برقی، تمام گرد و غبارها را جمع آوری می کند. در خرید جارو برقی دقت کنید که حتما دارای فیلتر HEPA باشد. در حین جارو زدن نیز ماسک بگذارید.

 

درمان طبیعی آلرژی

.

موی حیوانات

اگر شما در منزل خود از حیوان خانگی نگهداری می کنید، ممکن است به پروتئین موجود در بزاق، شوره های بدن یا ادرار آن حساسیت داشته باشید. تحقیقات نشان می دهند که حتی گربه ها و سگ های هیپو آلرژیک نیز ممکن است موجب بروز علایم آلرژی شوند. با انجام کارهای ذیل می توانید از این علایم پیشگیری کنید:


از ورود حیوان خانگی به اتاق خواب خود جلوگیری کنید.

فرش و قالیچه های خانه را با کفپوش های سخت جایگزین کنید زیرا شوره و موی حیوان در لابه لای بافت فرش گیر می کند.

به موقع حیوان خود را واکسینه کنید. واکسیناسیون تا حدود ۸۵% در کاهش علایم آلرژی، به خصوص علایم مربوط به پروتئین بزاق آن ها موثر است.

 

 

روش های طبیعی درمان حساسیت و آلرژی

 

.

طبق تحقیقاتی که برانکارد در این زمینه داشته است، از روش های طبیعی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی، می توانید حساسیت و آلرژی را کنترل نمایید. چگونه؟ برانکارد به شما می گوید.

.

⇐ اسانس نعنا استنشاق کنید

 

از بخار آبجوش همراه با قطره‌های اسانس نعناع و یک قاشق عسل که علاوه بر برطرف کردن علایم حساسیت، مجرای تنفسی را ضدعفونی می‌کند. با این روش که درمانی طبیعی است و عوارضی ندارد، میکروب‌ها در سیستم تنفسی از بین می‌روند.

.

⇐ باز هم عسل و آب لیمو

آب جوش و عسل به همراه چند قطره آبلیمو اثرات مفید فراوانی دارد. خوردن یک لیوان آب داغ، یک قاشق عسل خوب و چند قطره آبلیموی طبیعی در صبحگاه و خوردن یک لیوان آب سیب قرمز شیرین در شب یک واکسن بسیار قوی در مقابل بیماری‌های فصلی و آلرژی تنفسی است.

زنجبیل در پیشگیری از ابتلا به آلرژی

 

.

⇐ یک آنتی هیستامین طبیعی در اینجا

 

زنجبیل دیگر درمان طبیعی و سنتی موثر در ازبین بردن حساسیت فصلی است. این ماده می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی عمل کند. خاصیت ضدالتهابی طبیعی و قدرتمند زنجبیل به کاهش تورم و التهاب بینی و دیگر علایم آلرژی کمک می‌کند.

چند تکه زنجبیل تازه را برداشته و کمی نمک روی آن بپاشید و چند بار در روز آن را بجوید تا آبریزش بینی، سرفه و حتی سردرد شما بهبود یابد. همچنین می‌توانید دو تا سه فنجان دمنوش زنجبیل را هر روز برای بهبود سریع‌تر بیاشامید. برای درست کردن دمنوش زنجبیل، یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب افزوده و آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس از صافی گذرانده و کمی عسل و آبلیمو ترش به آن اضافه کنید و به‌صورت گرم بنوشید.

.

⇐ سرکه سیب، آبلیموتازه، عسل، بفرمایید شربت

 

 

سرکه سیب، آبلیمو، عسل بفرمایین شربت

.

سرکه سیب به حالت اول برگرداندن مواد مغذی در بدن که به نوبه خود پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند، کمک می‌کند. به‌علاوه، این ماده به تنظیم PH قلیایی در بدن برای تسکین علایم حساسیت فصلی کمک می‌کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک را داخل یک لیوان آب بریزید. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و نصف قاشق غذاخوری عسل خالص را به آن اضافه کنید. این شربت را سه‌بار در روز تا زمانی که بهبود یافتید مصرف کنید.

.

⇐ امگا ۳ مصرف کنید

امگا ۳ میتواند در برابر مواد شیمیایی مقاومت کند که سبب رسیدن هوای ملتهب و پرگردو غبار به بدن شما شده و ایجاد حساسیت می کند. مناسع طبیعی خوب شامل روغن کتان و ماهی است.

.

⇐ماست زیاد بخورید

معمولا یک رژیم غذایی مناسب می تواند از ایجاد حساسیت های فصلی جلوگیری کند. در مطالعاتی که در دانشگاه کالفرنیا انجام شده بود، افراد مبتلا به حساسیت با خوردن ماست به مدت ۹۰ روز، علائم آلرژیک خود را از دست داده بودند. با خوردن ماست فیبر بدن افزایش یافته و روده ی شما هم ایمن می ماند.

چند روش دیگر برای درمان حساسیت و آلرژی

 

.

اسپری‌های استروئیدی داخل بینی

اسپری بینی حاوی مقادیر کم استروئید معمولا اولین روش درمانی است که به افراد مبتلا به حساسیت فصلی تجویز می‌شود. نگران نام “استروئید” نیز نباشید زیرا این استروئیدها با آن‌ها “استروئیدهای خوراکیِ” دارای عوارض که احتمالا به گوشتان خورده، تفاوت دارند. علاوه بر آن، این اسپری‌ها حاوی مقادیر بسیار کمی استروئید هستند. اسپرهای استروئیدی داخل بینی عوارض جانبی بسیار کمی داشته و برای درمان علائم آلرژی کاملا موثر هستند. در ضمن، زمانی این اسپری‌ها موثر هستند که به صورت روزانه مصرف شوند و نه فقط در صورت نیاز، چرا که چند روز زمان می‌برد تا آثار آن مشخص شود.

 

.

آنتی‌هیستامین خوراکی

همانطور که قبلا گفتم، زمانی که دستگاه ایمنی بدن با یک آلرژن (عامل آلرژی زا) مواجه می‌شود، ترکیبات هیستامین را تولید می‌کند. به همین دلیل، مصرف آنتی‌هیستامین برای مبارزه با علائم منطقی به نظر می‌رسد. لوراتادین، ستیریزین و فکسوفنادین از جمله آنتی هیستامین‌هایی هستند که آثارشان تا ۲۴ ساعت دوام دارد. مصرف اسپری‌های استروئیدی داخل بینی و یکی از این سه قرص اولین روش مقابله ما با حساسیت فصلی است.

 

.

اسپری آنتی هیستامین بینی

آزلاستین و اُلوپاتادین دو گزینه اصلی اسپری‌های آنتی هیستامین بینی هستند که البته برای مصرف به نسخه پزشک نیاز دارند. مزیت آن‌ها نسبت به قرص‌ها سرعت تاثیرگذاری‌شان است که البته دوام کمتری هم دارند. ضمنا، اگر کمی از اسپری از طریق حلق وارد گلو شود، به خاطره مزه بد آن اذیت خواهید شد. این اسپری‌ها زمانی مناسب هستند که علائم حساسیت فصلی کم و معمولی است.

 

.

مونته لوکاست

یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی که هنگام واکنش آلرژیک تولید می‌شود “لکوترین” است. بنابراین دارویی که بتواند آن‌ها را نیز از بین ببرد مفید است.

 

.

اسپری بینی ایپراتروپریوم

این اسپری غیر استروئیدی می‌تواند برای افرادی مناسب باشد که بدنشان به اسپری‌های استروئیدی جواب نمی‌دهد. البته این گزینه قطعا اولین گزینه افراد نمی‌تواند باشد زیرا عوارض دارد؛ به ویژه کسانی که سابقه پروستات ملتهب یا گلوکوم دارند.

 

.

داروی ضد احتقان بینی

اگر مشکل اصلی شما گرفتگی بیش از حد بینی است، می‌توانید از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کنید که به دو شکل قرص و اسپری بینی وجود دارند. قرص‌ها را می‌توان به صورت روزانه به مدت یک هفته استفاده کرد اما برای مشکلات جدی‌تر کارکردی ندارند. آن‌ها می‌توانند عامل کاهش فشار خون باشند، بنابراین خودسرانه مصرف نکنید. نوع اسپری آن نیز مشکل “کاهش تاثیرگذاری تدریجی” دارد. بنابراین، اسپری‌های ضد گرفتگی بینی برای مصرف سه روز بیشتر تجویز نمی‌شوند.

 

.

شستشوی بینی با آب نمک

سرم های آب نمک را می تواند از داروخانه ها تهیه کنید. مزیت شستن مجراهای بینی، از بین بردن بینی از انواع آلرژن‌ها است. معمولا استنشاق آب نمک سبب می شود مجرای تنفس و بینی شما شسته شود و از هر آلرژنی پاک شود.

 

 

.

آلرژی در مادران باردار

.

توصیه ی برانکارد به خانم های باردار مبتلا به حساسیت فصلی

 

.

بعضی از آنتی هیستامین ها به نظر می رسد که در دوران بارداری بی خطر هستند، اما هنوز مطالعات کافی برای تشخیص بی خطر بودن آنها در دوره ی بارداری به صورت دقیق انجام نگرفته است. اگر نیاز دارید که در دوران بارداری از آنتی هیستامین استفاده کنید حتما از قبل با متخصص زایمان خود مشورت کنید.

با اینکه که آنتی هیستامین در ۵۰ سال اخیر توسط میلیون ها نفر مصرف شده و بی خطر بوده، اما اگر نسبت به داروها حساسیت دارید، باردار هستید، قصد باردار شدن را دارید، بچه شیر می دهید، گلوکوم دارید، پروستات بزرگ شده و یا هرگونه بیماری دیگری دارید باید حتما با پزشک خود قبل از مصرف مشورت کنید.

 

.

سخن آخر…

علائم حساسیت‌ فصلی ممکن است بسیار ناخوشایند باشند. اگر تردید دارید که مبتلا به حساسیت فصلی هستید، با پزشک‌تان مشورت کنید. پزشک می‌تواند علت علائم شما را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند. پزشک معمولا از شما می‌خواهد که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا از عوامل برانگیزاننده‌ی حساسیت دور بمانید و در مراحل بعدی داروهای مناسب را برای‌تان تجویز خواهد کرد. اگر احساس می کنید علائمی که دارید مرتبط با آلرژی است به خصوص اگر متوجه شده اید یک چیز مشخص علائم آلرژی شما را تحریک می کند بهتر است به دکتر مراجعه کنید. اگر احساس می کنید بعد از شروع مصرف داروی خاصی دچار آلرژی شده اید، با دکتری که این دارو را برای شما تجویز کرده است تماس حاصل کنید. هرگز بیش از یک آنتی هیستامین در هر دفعه مصرف نکنید مگر اینکه پزشک تان تجویز کرده باشد.

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

راه های فرار از حساسیت و آلرژی فصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.