پزشکی و سلامت

آزمایش تی اچ سی

مصرف گل یا علف، معمولا فرد را سرخوش کرده و بعد از شروع مصرف خلق و خوی او به طور چشم گیری تغییر می دهد. البته برخی عقیده دارند که ماریجوانا تنها احساس آنی فرد را در زمان مصرف به مقدار قابل توجهی تشدید می کند. از جمله علائم ماریجوانا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • _افزایش ضربان قلب
  • _قرمزی و تورم چشم
  • _افزایش بسیار شدید اشتها
  • _خشک شدن دهان
  • _عدم هماهنگی حرکتی
  • _مشکل در تفکر و درک
  • _توهمات دیداری، شنیداری و لمسی
  • _کند شدن گذر زمان

نحوه تشخیص فردی که ماریجوانا مصرف کرده است

دقت داشته باشید که هرگز پس از دیدن علائم زیر، به فرد برچسب یا اتهام معتاد بودن نزنید. در صورت انتقال احساس مچ گیری یا سوءظن شما، فرد ممکن است بیشتر به مصرف گرایش پیدا کرده و یا هر نوع مصرفی را انکار کند. حتی ممکن است فرد اصلا مصرف نکرده باشد و به دلایل دیگری دچار این علائم شده باشد. بنابراین واکنش شما باید صبورانه و محترمانه باشد. برای اطمینان از مصرف فرد می توانید از مشاوره اعتیاد کمک بگیرید.

مصرف ماریجوانا اغلب با برخی از علائم زیر همراه است:

_گیجی و غیر عادی شدن راه رفتن

_تغییرات خلق و خو ناگهانی

_خواب آلودگی بعد از مصرف و بی خوابی در صورت مصرف نکردن

_خنده های بی دلیل و بلند

_چشمان خمار، قرمز و متورم

_اختلال در حافظه کوتاه مدت

_اضطراب، پریشانی و پرخاشگری

_خواب آلودگی و خواب سنگین پس از بین رفتن اثر سرخوشی

_دچار شدن به کابوس های شبانه

آیا در آزمایش پیش از ازدواج مصرف ماریجوانا بررسی می شود؟

متأسفانه در آزمایش‌های پیش از ازدواج، آزمایش مصرف موادی مثل ماریجوانا نادیده گرفته می‌شود. این مسئله مشکلات زیادی در آینده زندگی افراد به وجود می‌آورد. یکی از راه‌های جایگزین، دریافت خدمات مشاوره پیش از ازدواج زیر نظر متخصص روانشناسی است. روانشناس با داشتن آگاهی بیشتر از اثرات مصرف با انجام مصاحبه بالینی می‌تواند به تشخیص بهتری برسد.

تست اعتیاد به ماریجوانا (گل)

روش‌های تخصصی و حرفه‌ای مثل روش کروماتوگرافی گازی / اسپکتروفتوم ( GC/MS ) و آزمایش آنتی بادی مونو کلونال نیز به صورت اختصاصی برای تشخیص سطح مصرف ماریجوانا در ادرار توسط آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

اما یک روش خانگی و در دسترس، کیت‌ها یا رپیدهای تست حشیش است که با عنوان نوار تست، می‌تواند مصرف ماریجوانا را نیز تشخیص دهد (حشیش هم خانواده ماریجوانا و از خانواده کانابیس هاست). ماده اصلی این خانواده، THC نام دارد و تشخیص به وسیله وجود این ماده در ادرار فرد مشخص می‌شود. در ادامه به چند نکته مهم برای انجام تست ماریجوانا در خانه اشاره کرده‌ایم:

  • _ناشتا بودن در این آزمایش اهمیتی ندارد.
  • _ادرار باید در یک ظرف خشک و تمیز و به عمق یک سانتی متر باشد.
  • _برای انجام تست ماریجوانا ابتدا باید نوار تست و نمونه ادرار به دمای اتاق برسد.
  • _استفاده از نوار تست نباید طول بکشد.
  • _نوار تست را به صورت عمودی، تا خطی که مشخص شده در ادرار وارد کنید و تا 15 ثانیه نگه دارید. سپس نوار تست را در سطح صافی که جذب کننده ادرار نباشد قرار دهید. تایمر را روشن کنید و منتظر بمانید تا خطوط رنگی آشکار شود.
  • _در تست های خانگی نتایج تا 5 دقیقه بعد از انجام تست قابل تفسیر است.

شیوه تفسیر نتایج تست ماریجوانا یا گل

سه نتیجه کلی را می توانید بعد از انجام تست ماریجوانا مشاهده کنید که عبارتند از :

منفی

در صورتی که نتیجه تست منفی باشد، یک خط در ناحیه کنترل (C) و خط رنگی دیگر در ناحیه تست (T) ظاهر می‌شود. این نتیجه منفی نشان می‌دهد که غلظت حشیش یا ماریجوانا کمتر از میزان قابل ردیابی تست است. ( 50 نانوگرم در هر میلی لیتر )

نکته این است که شدت رنگی که در ناحیه تست ایجاد می‌شود می‌تواند متغیر باشد. ولی آشکار شدن خط رنگی، حتی اگر کمرنگ باشد نشانه منفی بودن جواب آزمایش است.

مثبت

در صورت مثبت بودن نتیجه، یک خط رنگی در ناحیه کنترل (C) ایجاد می‌شود و هیچ خطی در ناحیه تست (T) ایجاد نمی‌شود. به این معنی که غلظت حشیش بالاتر از سطح ارزیابی است و فرد تشخیص مصرف حشیش و گل را می‌گیرد.

نامعتبر

تست در صورتی نامعتبر است که خط کنترل تشکیل نشود. حجم ناکافی نمونه یا روش اجرای نادرست آزمایش، شایع‌ترین دلیل عدم تشکیل خط (C) است. مراحل انجام را مرور کنید و دقت کنید که صحیح انجام شده باشد.

نکته این است که در این روش محدودیت‌هایی مثل احتمال خطا در اثر وجود مواد دیگر در ادرار و ناتوانی نوار در تشخیص دقیق نیز وجود دارد. به همین دلیل لازم است روش‌های تخصصی آزمایشگاهی و مشورت با روانشناس متخصص نیز در نظر گرفته شود.

زمان ماندگاری ماریجوانا در بدن

پس از مصرف ماریجوانا، اثرات مشهود آن به سرعت در بدن قابل رؤیت است و به طور معمول 2 تا 3 ساعت دوام می‌آورد. اما گاهی تا 10 ساعت نیز اثرات در بدن باقی می‌ماند.

در افرادی که مصرف محدود دارند، ماریجوانا 3 تا 10 روز و در افرادی که سابقه مصرف زیاد دارند، حتی تا یک ماه نیز اثر ماریجوانا و مشتقات آن در بدن قابل شناسایی است. البته این مسئله به تفاوت‌های بدن افراد نیز بستگی دارد.

راه‌های منفی شدن تست ماریجوانا

تقلب و منفی کردن تست ماریجوانا

گاهی افراد برای منفی شدن سریع آزمایش خود دست به راه‌های خطرناکی می‌زنند. طبیعتاً با مصرف نکردن چندروزه ماریجوانا اثر این ماده از بدن خارج می‌شود. اما برخی برای خروج سریع آن از بدن، از قرص‌هایی به نام B2 که به عنوان داروی ترک اعتیاد و سم‌زدا به کار برده می‌شود، استفاده می‌کنند.
در حالی که خود این دارو از خانواده مخدرها بوده و مصرف خودسرانه B2 احتمال وابستگی و اعتیاد را به وجود می‌آورد. اضافه کردن موادی مثل آبلیمو یا قرص‌های ضد بارداری در آزمایش ادرار نیز می‌تواند آزمایش را منفی کند. اما در مراکز آزمایش اعتیاد، قوانین بسیار سخت گیرانه بوده و امکان چنین تقلبی عملاً وجود ندارد. چرا که در صورت مشکوک بودن تست با انجام تست‌های تکمیلی نتایج واقعی آشکار خواهد شد.

تا چه زمانی بعد از قطع مصرف ماری جوانا، تست ادرار مثبت می‌شود؟

تست ادراری ماری جوانا و مخدر گل (تی اچ سی ) بسته به میزان مصرف و طول مصرف دارد .

در موارد معمولی اگر مصرف طولانی نبوده و گاهگاهی شخص ماری جوانا و یا مخدر گل استفاده می کند تست اداری بعد از 14 روز منفی می شود .

در مواردی که شخص از سیگار و یا قلیان استفاده می کند این زمان طولانی تر می شود و در کسانی که بیش از چند سال از ماریجوانا و یا مخدر گل استفاده

کرده باشند و مصرف هر روز داشته باشند بعد از قطع مصرف تست ممکن است بین یک تا 3 ماه مثبت شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.