پزشکی ورزشی

نحوه استفاده از کاندوم شیت

کاندوم شیت چیست؟

این محصول منحصراً در جنس مذکر استفاده می‌شود. مانند کاندوم روی آلت تناسلی قرارگرفته و با چسب مخصوص خود به عضو ثابت می‌شود. بااتصال لوله رابط کیسه ادرار به انتهای کاندوم شیت، ادرار دفعی راحت به داخل کیسه هدایت می‌شود.

 

 

کاربرد و مصرف کاندوم شیت چیست؟

 

این محصول منحصراً در جنس مذکر استفاده می‌شود. مانند کاندوم روی آلت تناسلی قرارگرفته و با چسب مخصوص خود به عضو ثابت می‌شود. بااتصال لوله رابط کیسه ادرار به انتهای کاندوم شیت، ادرار دفعی راحت به داخل کیسه هدایت می‌شود.

بدین ترتیب دیگر نیازی به سونداژ بیمار با سوند فولی یا نلاتون نخواهد بود. استفاده اختصاصی این محصول در افرادی است که اختیار ارادی دفع ادرار خود را ازدست‌داده‌اند و یا دچار تکرر در دفع ادرار می‌باشند. استفاده از آن به‌سادگی امکان‌پذیر است به طوری که فرد به‌تنهایی و بدون کمک گرفتن از افراد دیگر در منزل می‌تواند نسبت به استفاده از آن مبادرت نماید.

 

ویژگی‌ کاندوم شیت:

 

– محصول از جنس لاتکس مرغوب، نرم و سبک بوده، بدون ایجاد حالت انقباضی در عضو به‌راحتی روی آن فیکس می‌شود.

– در مقابل پیچ‌خوردگی و تا شدن مقاوم است به‌طوری‌که مانع از برگشت و پس زدن ادرار دفع شده به داخل کاندوم شیت می‌گردد.

– لوله انتهایی بلند (کانکتور) به قطر متناسب آن باعث فراهم آوردن حداکثر حالت تخلیه گردیده و به‌راحتی به هر کیسه ادرار استانداردی قابل اتصال می‌باشد.

– به‌منظور پیشگیری و به حداقل رساندن حساسیت عضو، لاتکس مخصوص به‌کاررفته در محصول در آخرین مرحله تولید در آب جوش شستشو داده می‌شود تا عاری از مواد حساسیت‌زای باقیمانده گردد.

 

طرز استفاده کاندوم شیت:

 

– در صورت لزوم موهای ناحیه بالای عضو تراشیده شود.

– عضو را تمیز کرده و خشک نمایید.

– سپس از خارج کردن محصول از بسته‌بندی، کاغذ محافظ چسب مخصوص کاندوم شیت را جدا کرده، آن را با فشار ملایم دور قسمت پروگزیمال آلت تناسلی چسبانده، کاندوم را از ابتدا تا انتهای آلت بالا کشیده و روی چسب فیکس نمایید.

– با وارد آوردن فشار نرم روی کاندوم در ناحیه اتصال به چسب، کاندوم شیت کاملاً ثابت‌شده به‌طوری‌که نیاز به استفاده از چسب اضافی نخواهد بود.

– لوله خروجی کاندوم شیت را به لوله رابط کیسه ادرار متصل نمایید.

– کاندوم شیت Bonmed را می‌توان هر بیست و چهار ساعت یک‌بار جایگزین نمود.

مزایا و معایب کاندوم شیت

برای بی اختیاری ادراری ، مردان می توانند از سوند کاندومی استفاده کنند و به این طریق ادرار جمع آوری شده و بی اختیاری کنترل می شود همچنین خطر عفونت کاهش می یابد.

برای بی اختیاری ادراری ، مردان می توانند از سوند کاندومی استفاده کنند و به این طریق ادرار جمع آوری شده و بی اختیاری کنترل می شود همچنین خطر عفونت کاهش می یابد.

در انتخاب سوند کاندومی مناسب باید دقت شود. اندازه آن نباید به حدی تنگ باشد که برروی آلت فشار وارد کند. و نباید به اندازه ای شل باشد که خارج شود یا از کنار آن ادرار به بیرون ترشح کند. معمولاً این کاندومها باید هر روز عوض شوند و باید آلت روزانه بمدت چند ساعت در معرض هوا قرار گیرد. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد مشکل شوند از جمله اندازه آلت، نعوظ های رفلکسی، آلتهائی که به داخل رفته اند چاقی و وجود حساسیت پوستی.معمولاً می توان با انتخاب مدل مناسب این مشکلات را حل نمود.

اگر مثانه در اثر انقباض بخوبی تخلیه نگردد، ادرار باقی مانده می تواند مشکلاتی را برای بیمار بهمراه آورد. اگر تنهااز روش تخلیه رفلکسی استفاده می شود باید مطمئن شد که مثانه تا حد ممکن تخلیه می گردد. تخلیه رفلکسی تنها برای افرادی سودمند است که کنترل رفلکسی مثانه آنها هنوز تا حدی باقی مانده است.

می توان تخلیه رفلکسی مثانه را توسط ضربه زدن در بالای ناحیه زهار تحریک کرد. در برخی افراد ضربه زدن به داخل رانها یا ناحیه میاندوراه (محلی درست در جلو مقعد) باعث تخلیه رفلکسی مثانه می گردد. کشیدن موهای ناحیه زهار یا کشش ملایم مقعد با انگشت نیز می تواند باعث تخلیه رفلکسی مثانه شود.در حال حاضر فشار آوردن بر روی مثانه برای تخلیه آن توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث بی اختیاری ادراری شده همچنین احتمال پس زدن ادرار به کلیه وجود دارد.

بالا بودن مقدار باقی مانده ادرار در مثانه ویا عفونت مکرر یا مقاوم می تواند بعلت عدم انقباض کافی عضله مثانه ویا انقباض ناهماهنگ اسفنکتر(دریچه) مثانه باشد که باعث عدم تخلیه کامل ادرار می گردد. برای بررسی این مشکل تستهای یورودینامیک کمک کننده می باشند. ممکن است لازم باشد برای خارج کردن ادرار باقی مانده در مثانه روزانه چند بار سوند زده شود. اگر ناهماهنگی دریچه مثانه موجب این حالت شده است ممکن است به جراحی اسفنکتر یا انواع دیگر جراحی نیاز باشد.

مزایای استفاده از کاندوم

– عدم استفاده از سوند

– کاهش خطر عفونت و سنگ

– مثانه بطور طبیعی پر و خالی می شود و عوارض طولانی مدت بعدی را به همراه ندارد.

– اغلب تا زمان قابل پیش بینی نسبتاً مناسبی ادرار بیرون نمی آید.

– در صورت نیاز می توان با ادرار کردن رفلکسی مثانه را خالی نمود.

– اعمال جنسی توسط سوندهای مجرای ادراری مختل نمی شود.

 

 

 

اشکالات کاندوم

– نیازمند کاندوم و کیسه ادراری است.

– تصور فرد از بدن را تغییر داده و ترشح از کاندوم یا کیسه ادراری مشکل ساز است.

– نیازمند مهارت کافی انگشتان و دست است بنابراین گاهی فرد نیازمند مراقب است.

– ممکن است بدون علایم هشدار دهنده فشار مثانه بالا رود و کلیه ها را در معرض خطر قرار دهد.

– ممکن است حجم ادرار باقی مانده بدون علامت خاصی زیاد شده و نهایتاً خود را بصورت عفونت ادراری یا مشکلات کلیوی نشان دهد.

– بررسی های منظم ضروری است.

– با افزایش سن مردان آلت تناسلی به عقب رفته واستفاده از کاندوم مشکل تر می شود.

– در صورت استفاده از کاندوم تنگ ممکن است زخمهای فشاری آلت بوجود آیند.

نکات متعدد در مورد کاندوم

نکات عملی متعددی در مورد استفاده از کاندوم پیش می آید. برخی از این نکات در این قسمت یادآوری می شوند. باید اندازه کاندوم کاملاً مناسب باشد کاندوم سفت به آلت فشار وارد ساخته وباعث آسیب آن می شود. بزرگ بودن کاندوم باعث خروج ترشحات ادراری و خروج مکرر کاندوم می گردد. همیشه باید قدری فاصله بین انتهای کاندوم و انتهای آلت وجود داشته باشد.

باید کاندوم بطور کامل بر روی آلت تناسلیکشیده شود اگر بخشی از آن همچنان پیچ خورده باشد، این قسمت فشار زیادتری به آلت وارد ساخته وباعث زخم شدن آن میگردد.

بهداشت آلت بسیار مهم است. روزانه باید کاندوم عوض شود و آالت شستشو شده و کاملاً خشک گردد. اگر آلت دچار زخم شد می توان از کرمهای محافظت کننده زخم استفاده نمود. اما گاهی لازم است تا بهبود زخم از سوند دائمی استفاده کرد.

کیسه های ادراری و لوله آنها باید بطور منظم تعویض شوند، پیچ خوردگی، روی هم افتادن یا خم شدن در مسیر لوله می تواند باعث انسدادسوند شده و در نتیجه ادرار از کنار کاندوم ترشح می کند ویا کاندوم خارج می گردد. بنابراین لوله ادراری باید بخصوص پس از لباس پوشیدن یا جابجایی فرد کنترل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.