پزشکی ورزشی

علت درد قفسه سينه

درد قفسه سینه. اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما برسد حمله قلبی است. قطعاً درد قفسه سینه چیزی نیست که از آن چشم پوشی کرد؛ اما باید بدانید که چندین علل احتمالی دارد. در حقیقت می‌توان گفت حدود 25 درصد دردهای قفسه سینه مربوط به قلب نیست.

درد قفسه سینه همچنین می‌تواند برای مثال به علت مشکلات ریوی، مری، عضلات، دنده‌ها یا سیستم عصبی باشد. برخی از این عارضه‌ها جدی و تهدید کننده حیات هستند و برخی دیگر نه. اگر بدون دلیل دچار درد قفسه سینه شدید، تنها راه تشخیص علت آن مراجعه به پزشک است.

درد قفسه سینه در هر ناحیه‌ای از گردن گرفته تا قسمت فوقانی شکم می‌تواند وجود داشته باشد. بسته به علت آن درد قفسه سینه می‌تواند به شکل‌های زیر باشد:

  • تیز
  • خفیف
  • سوزشی
  • تیر کشیدن
  • خنجری
  • احساس تنگی، فشار یا حس خرد شدن

 

در ادامه به برخی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه اشاره شده است.

 

علل درد قفسه سینه: مشکلات قلبی

 

درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی

اگرچه در اغلب بیماری‌های قلبی دردی در ناحیه قفسه سینه حس می‌شود، اما بسیاری از افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، می‌گویند ناراحتی مبهمی را تجربه می‌کنند که لزوما به عنوان درد شناخته نمی‌شود. به طور کلی، ناراحتی قفسه سینه که با حمله قلبی یا دیگر مشکلات قلبی ارتباط دارد، ممکن است با یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر همراه باشد:

  • احساس فشار، پر بودن، سوزش یا سفتی در ناحیه قفسه سینه
  • درد فشار آورنده یا سوزشی که به کمر، گردن، فک، شانه‌ها و یک یا هر دو بازو سرایت می‌کند.
  • دردی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، با فعالیت تشدید می‌شود، می‌رود و می‌آید یا شدت آن تغییر می‌کند.
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • سرگیجه یا ضعف
  • تهوع یا استفراغ

برخی مواردی که می‌تواند به درد قفسه سینه منجر شود عبارت‌اند از:

بیماری عروق کرونری یا CAD. انسداد عروق خونی قلب که خون و اکسیژن رسانی به عضله قلب را کاهش می‌دهد. این می‌تواند به دردی منجر شود که به آنژین صدری شناخته می‌شود. این درد یکی از علائم بیماری قلبی است اما معمولاً به آسیب دائمی به قلب منجر نمی‌شود. اگرچه نشانه این است که در مقطعی از آینده دچار حمله قلبی خواهید شد. درد قفسه سینه ممکن است به بازو، شانه، فک و یا پشت نیز شیوع پیدا کند. همچنین ممکن است مانند فشار احساس شود. آنژین صدری ممکن است بر اثر فعالیت جسمانی، هیجان یا پریشانی احساسی برانگیخته شود و با استراحت رفع می‌شود.

 

سکته قلبی یا آنفارکتوس میوکارد. کاهش خون رسانی از طریق عروق خونی می‌تواند به مرگ عضلات قلب منجر شود. اگرچه شبیه به درد قفسه سینه در آنژین صدری است، حمله قلبی معمولاً درد شدیدتر و خرد کننده‌ای است که معمولاً در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه قرار دارد و با استراحت تسکین نمی‌یابد. عرق کردن، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید ممکن است همراه با این درد رخ دهند.

 

میوکاردیت. علاوه بر درد قفسه سینه، التهاب عضله قلب ممکن است باعث تب، خستگی، ضربان سریع قلب و مشکل تنفسی شود. اگرچه هیچ انسدادی وجود ندارد، اما علائم میوکاردیت می‌تواند شبیه به سکته قلبی باشد.

 

پریکاردیت. این عارضه التهاب یا عفونت کیسه اطراف قلب است. درد آن می‌تواند شبیه به درد آنژین صدری باشد. با این حال، اغلب باعث درد شدید، پایدار در امتداد عضله گردن و شانه می‌شود. گاهی اوقات هنگام نفس کشیدن، بلع غذا یا دراز کشیدن از پشت، بدتر می‌شود.

 

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک. این بیماری ژنتیکی باعث می‌شود که عضله قلب به‌طور غیرطبیعی ضخیم شود. بعضی اوقات این مسئله منجر به بروز مشکل در جریان خون از قلب می‌شود. درد قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش اتفاق می‌افتد. با گذشت زمان، ضعف قلب ممکن است رخ دهد که عضله قلب بسیار ضخیم شود. این باعث می‌شود قلب برای پمپاژ خون سخت‌تر فعالیت کند. در کنار درد قفسه سینه، این نوع کاردیومیوپاتی ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، غش و سایر علائم شود.

 

پرولاپس دریچه میترال. پرولاپس دریچه میترال وضعیتی است که در آن دریچه‌ای در قلب نتواند به‌درستی بسته شود. انواع مختلفی از علائم با پرولاپس دریچه میترال همراه است، از جمله درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه، اگرچه همچنین می‌تواند علائمی نداشته باشد، به‌خصوص اگر پرولاپس خفیف باشد.


از دست ندهید:درد در قفسه سينه سمت چپ


علل درد قفسه سینه: مشکلات ریه

مشکلات ریوی می‌تواند انواع مختلفی از درد قفسه سینه ایجاد کند. این‌ها دلایل عمده درد قفسه سینه است:

پلوریت. همچنین به‌عنوان پلوری شناخته می‌شود، این بیماری التهاب یا سوزش آستر ریه‌ها و قفسه سینه است. به‌احتمال زیاد هنگام نفس کشیدن، سرفه یا عطسه احساس درد شدید خواهید کرد. شایع‌ترین علل درد پلورتیک قفسه سینه عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریوی و پنوموتوراکس است. سایر علل کمتر شایع شامل آرتریت روماتوئید، لوپوس و سرطان است.

 

ذات‌الریه یا آبسه ریه. این عفونت‌های ریوی می‌تواند باعث پلوریت و انواع دیگر درد قفسه سینه مانند درد عمیق تیر کشیدن در قفسه سینه شود. ذات‌الریه غالباً به‌طور ناگهانی بروز می‌کند و باعث تب، لرز، سرفه و سرفه خلط دار از مجاری تنفسی می‌شود.

 

آمبولی ریوی. هنگامی که یک لخته خون از جریان خون عبور می‌کند و در ریه‌ها قرار می‌گیرد، این می‌تواند باعث پلوریت حاد، مشکل در تنفس و ضربان قلب سریع شود. همچنین ممکن است باعث تب و شوک شود. آمبولی ریه به‌احتمال زیاد بر اثر ترومبوز ورید عمقی و یا پس از بی‌حرکتی برای چند روز بعد از عمل جراحی و یا به‌عنوان یک عارضه از سرطان است.

 

پنوموتوراکس. پنوموتوراكس كه غالباً در اثر آسيب به قفسه سينه یا پاره شدن حفره‌های هوایی کوچک و بزرگ در بافت ریه به وجود می‌آید، هوا را در حفره قفسه سينه آزاد می‌کند. همچنین می‌تواند باعث درد شود که در موارد شدید می‌تواند به افت فشار خون شدید و مرگ منتهی شود.

 

فشار خون ریوی. باوجود درد در قفسه سینه که شبیه به آنژین صدری است، فشار خون غیرطبیعی بالا در شریان‌های ریه باعث می‌شود سمت راست قلب خیلی شدید فعالیت کند.

آسم. باعث تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و گاهی اوقات درد قفسه سینه می‌شود. آسم یک بیماری التهابی مجرای تنفسی است.

 

علل درد قفسه سینه: مشکلات دستگاه گوارش

مشکلات دستگاه گوارش همچنین می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود و شامل موارد زیر است:

بیماری ریفلاکس معده (GERD). همچنین به‌عنوان رفلاکس اسید شناخته می‌شود، هنگامی که محتویات معده به داخل گلو برگردد، GERD رخ می‌دهد. این عارضه ممکن است باعث طعم ترشی در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو، معروف به سوزش سر دل شود. عواملی که ممکن است باعث رفلاکس اسید شوند شامل چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذاهای پر ادویه یا چرب است. درد قلب و سوزش از ریفلاکس اسید تا حدی شبیه به هم می‌باشند زیرا قلب و مری نزدیک به یکدیگر قرار گرفته‌اند و یک شبکه عصبی مشترک دارند.

 

اختلالات انقباض مری. انقباضات عضلانی ناخودآگاه (اسپاسم) و انقباضات با فشار بالا از مشکلات در مری است که می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود.

 

التهاب مری یا ازوفاژیت. این بیماری می‌تواند از عوارض GERD یا همان رفلاکس است و ممکن است بعد از رادیوتراپی ایجاد شود.

 

پارگی یا سوراخ شدن مری. درد ناگهانی و شدید قفسه سینه در پی استفراغ یا بلع اجسام تیز ممکن است نشانه پارگی در مری باشد. همچنین بلع ناخودآگاه یا عامدانه مواد شیمیایی مثل قلیا و اسید از علل درد شدید در مری و سوختگی و سوراخ شدن مری است.

 

زخم معده. یک ناراحتی مبهم مکرر می‌تواند ناشی از وجود زخم‌های دردناک در پوشش معده و یا قسمت اول روده کوچک شود. بیشتر در افرادی که سیگار می‌کشند، الکل زیادی می‌نوشند و یا کسانی که از داروهای مسکن استفاده می‌کنند مانند آسپرین یا NSAID استفاده می‌کنند، درد هنگام غذا خوردن یا مصرف آنتی‌اسیدها بهتر می‌شود.

 

فتق هیاتال. این مشکل شایع هنگامی رخ می‌دهد که قسمت فوقانی معده پس از خوردن غذا به قسمت تحتانی قفسه سینه فرو رود. این عارضه اغلب باعث علائم ریفلاکس از جمله سوزش سر دل یا درد قفسه سینه می‌شود و با دراز کشیدن، درد بیشتر می‌شود.

 

پانکراتیت. ممکن است در صورت داشتن درد در قفسه سینه تحتانی که در هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود و هنگام خم شدن به جلو بهتر می‌شود، پانکراتیت داشته باشید.

 

مشکلات کیسه صفرا. آیا بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب، در ناحیه پایین راست قفسه سینه یا سمت راست بالای شکم خود احساس سیری و درد دارید؟ در این صورت ممکن است درد قفسه سینه شما به دلیل مشکل کیسه صفرا باشد.

 

دلایل درد قفسه سینه: مشکلات استخوانی، عضلانی یا عصبی

گاهی اوقات درد اسکلتی قفسه سینه ممکن است در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب دیدگی در ناحیه قفسه سینه در اثر سقوط یا تصادف باشد. ویروس‌ها همچنین می‌توانند باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه شوند. سایر دلایل درد قفسه سینه شامل موارد زیر است:

 

مشکلات دنده‌ها. درد ناشی از شکستگی دنده ممکن است با تنفس عمیق یا سرفه بدتر شود. این درد اغلب محدود به یک منطقه است و ممکن است هنگام فشار بر روی آن احساس درد کنید. ناحیه‌ای که دنده‌ها به استخوان سینه می‌پیوندند نیز ممکن است ملتهب شوند.

 

کشیدگی عضلانی. حتی سرفه سخت می‌تواند به عضلات و تاندون‌ها بین دنده‌ها آسیب وارد کند یا آن را تحریک کند و باعث درد قفسه سینه شود. این درد تمایل به تداوم دارد و با فعالیت بدتر می‌شود.

 

زونا. ناشی از ویروس واریسلا زوستر، زونا ممکن است چند روز قبل از ظاهر شدن جوش‌ها، یک درد شدید مانند بانداژ ایجاد کند.

 

سایر دلایل احتمالی درد قفسه سینه

یکی دیگر از دلایل احتمالی درد قفسه سینه اضطراب و حملات پانیک (وحشت‌زدگی) است. برخی از علائم همراه می‌تواند شامل سرگیجه، احساس تنگی نفس، تپش قلب، احساس سوزن سوزن شدن و لرزیدن باشد.

چه زمانی باید به برای درد قفسه سینه به پزشک مراجعه کرد

در صورت شک و تردید، با پزشک خود در مورد هرگونه درد قفسه سینه که به آن دچار هستید، تماس بگیرید، به‌خصوص اگر به‌طور ناگهانی به وجود بیاید یا توسط داروهای ضد التهابی یا سایر اقدامات خود مراقبتی، مانند تغییر در رژیم غذایی تسکین نیابد.

 

در صورت بروز هر یک از این علائم همراه با درد قفسه سینه، با اورژانس تماس بگیرید:

  • احساس ناگهانی فشار، سفت شدن یا له شدن زیر استخوان جناغ سینه
  • درد قفسه سینه که به فک، بازوی چپ یا پشت شما گسترش می‌یابد
  • درد ناگهانی شدید قفسه سینه با تنگی نفس، به‌خصوص پس از مدت طولانی عدم تحرک
  • حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا تنفس سریع، گیجی، کبودی یا تعریق بیش از حد
  • فشار خون بسیار پایین یا ضربان قلب بسیار پایین

 

در صورت بروز هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب، لرز، یا سرفه مخاط زرد-سبز
  • مشکل در بلع
  • درد شدید قفسه سینه که از بین نمی‌رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.