سوالات پزشکي, گوش و حلق و بینی

سرگیجه و سبکی سر

من حود 6 روز پيش دچار سرگيجه و حالت تحوع شدم كه گفتم شايد با استراحت برطرف بشه(از چند ماه پيش همدست و پايم تا چند لحظه بهد از نشستن روي پا يا گذاشتن دست زير سر دچار سو سو شدن يا به عبارتي خواب رفتن ميشدند)فرداي انروز هم حالم باز همونطور بود و هيچ تغييري پيدا نكرد.معمولاًموقعي كه ميشستم كي دراز ميكشيدم سرگيجم بيشتر ميشد(با بستن چشم ها طوري بود كه همه چيز دور سرم ميچرخه)توي 2 روز بعد تعطيل بودم و تو خونه موندم حالم يكم بهتر شد اما بعد از اون دو روز باز هم يه كم حالت سرگيجه و سر درد داشتم كه حتي رنگم هم پريده بود.يه حالت سنگيني تمام بدنم رو گرفته بود ما امروز يكم حالم بهتر شد سرگيجه نداشتم اما يكم سردرد دارم فشار خونم هم نرمال بود(64-112 الي 72-120)ضربان قلبن هم بين 62 تا 72 بود و اينكه بيشتر وقتها احساس خستگي و خواب آلودگي ميكردم.يه مورد ديگه اينكه من وضع خورد و خوراكم خوب نيست بعضي وقتها شده كه در روز 1 يا 2 وعده غذاي كم ميخورم…ممنون ميشم راهنمائيم كنيد
با توجه به شرح حال و بهبودی علایم ، شاید علت ابتلا به یک عفونت ویروسی باشد و بعید به نظر می رسد که سرگیجه به دلایل اختصاصی و درگیری سیستم تعادلی باشد. احتمالا سردرد و سایر علایم نیز به تدریج بهبود خواهند یافت. در صورت ادامه علایم بررسیهای بیشتر انجام خواهد شد.
اقای دکتر امیدوادم همیشه خوش وخرم باشی آقای دکتر مادر بزرگی دارم 65 ساله که قراره این هفته چمش را عمل کند ایشان هیچ مشکل قند یا فشار وچربی ندارد ولی چند روزی است که همش می گوید تا میخواهم بخوابم از یک طرف
سرم گیج میرود به نظر شما دلیل این سر گیجه چیست
همانطور که در بالا هم ذکر شده عوامل متعددی در ایجاد سرگیجه نقش دارند که مهمترین آنها عبارتند از :
• سرگیجه وضعیتی خوش خیم
• داروها
• عفونت
• بیماری منیر
• بیماری MS
• حمله پانیک (هراس)
• ضربه
• تومورها
• علل عروقی

برای ارزیابی علل احتمالی شرح حال بسیار با اهمیت است. سپس به انجام معاینه بالینی، انجام مانورهای مخصوص و آزمونها می توان به علت اصلی پی برد.
در موردی که شما ذکر کردید احتمال سرگیجه وضعیتی خوش خیم (BPPV) که از شایعترین انواع سرگیجه است، وجود دارد. این حالت معمولا سرگیجه ای است که کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد و با یک وضعیت خاص سر به وجود می آید. تشخیص به صورت بالینی است. بیماری معمولا پس از هفته ها یا ماه ها خودبخودی کاهش می یابد ولی ممکن است ادامه دار باشد.

من توی تابستان وقتی بیرون میروم بیشتر دچار سر گیجه میشوم ولی در روزهای عادی خیلی کمتر دچار سرگیجه میشوم بیشتر موقعی که میخواهم از زمین بلند شوم علت چیست
احتمالا موردی که شما ذکر نمودید سرگیجه واقعی (مطابق با توضیحات بالا) نیست و بیشتر به دلیل قرارگیری در وضعیتهای خاص و احتمالا تغییرات فشار خون و به طور موقت ایجاد می شود. بهتر است از قرار گیری در وضعیتهای خاص (مثلا روزهای بسیار گرم) اجتناب کنید و نیز از تغییر وضعیت آنی (بلند شدن سریع از زمین) بپرهیزید و به آرامی از زمین بلند شوید.
من پسري با سن 25 سال هستم كه درهر هفته به هنگام برخاستن دچار تاري ديد مي شوم و آزمايشهاي مربوط به ترشحات تيروييد و كم خوني را انجام داده ام و از اين بابت مشكلي نداشتم اين مسيله مربوط به نرسيدن خون به مغز در لحظه برخاستن است يا علل ديگري نيز مي تواند داشته باشد؟
با توجه به توضیحات بالا، تاری دید شما احتمالا به دلیل تغییر فشار خون ناشی از تغییر وضعیت می باشد. برای کاهش این حالت می توانید از تغییر وضعیت ناگهانی بپرهیزید.
سلام آقای دکتر خسته نباشین 2 سالی می شه که هر دقیقه و ثانیه سرگیجه دارم
اکثر اوقات هم فشارم پایین هستش حتی یه بار فشارم روی 6 اومد که رفتم دکتر و خوشبختانه بخیر گذشت
بیشتر مواقع چشام سیاهی میره …
آقای دکتر البته این رو هم بگم که کارم با کامپیوتر هست و عینک هم می زنم
به دکتر هم مراجعه کردم ولی جواب مشخصی نمیده
دارویی هست که بشه استفاده کرد
به نظر می رسد مشکل شما بیشتر به دلیل کاهش فشار خون و احتمال کم خونی باشد. آیا به تازگی آزمایش خون جهت بررسی آنمی احتمالی داده اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.