مادر و کودک

چگونه یک عروسک واقعی را حمام کنیم؟(نحوه ی حمام کردن نوزاد)

حمام کردن نوزاد

 

.

وقتی بچه بودم هربار که به عروسکم غذا می دادم، مجبور بودم ببرمش حموم تا دست و صورتشو بشوره، تا اینکه بزرگ شدم و دیدم عروسکم…

 

 

حمام کردن نوزاد

 

 

شاید شما هم زمانی که کودک بودید، حمام کردن یک عروسک را احتمالا تجربه کرده باشید. اما یک عروسک واقعی چطور؟

حمام کردن نوزاد برای اولین بار، ممکن است کمی ترسناک باشد. به خصوص اگر پیش از آن تجربه ی حمام کردن نوزاد را نداشته باشید. حمام کردن موجود ظریف و حساسی که مدام در حال تکان خوردن است، نیازمند تجربه و مهارت است.

نوزاد کوچک شما بسیار آسیب پذیر است. از طرز بغل کردن کوچولوی تان توسط شما، تا شرایط دمایی حمام و اتاق، بسیار اهمیت دارد. نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا شما را از سیل نگرانی و استرسی که راجع به حمام کردن نوزاد دلبندتان ممکن است داشته باشید، نجات دهیم. با برانکارد همراه باشید.

 

.

نحوه ی حمام کردن نوزاد

 

.

زمان حمام کردن نوزاد

 

.

به طور عمومی زمان حمام کردن نوزادان از یک بار در هفته تا یک بار در ماه متغیر است. برخی از والدین نوزاد خود را هرروز حمام می برند. در طول سال اول زندگی کودک تان خیلی خودش را کثیف نمی کند. بنابراین بیش از ۳ بار در هفته حمام‌کردن ضرورتی ندارد و زیاده‌روی در حمام‌کردن نوزاد موجب خشک‌شدن پوست او می‌شود. فقط باید هر روز صورت، گردن، دست‌ها و ناحیه‌ی پوشک او را تمیز کنید. در رابطه با بهترین زمان مناسب برای حمام کردن نوزاد در طول روز، باید بگوییم که برای برخی نوزادان آب بسیار هیجان انگیز است. درنتیجه بهترین زمان مناسب برای حمام کردن آن ها هنکام صبح و پس از بیدار شدن آن ها از خواب است. برای برخی نوزادان، آب آرامش بخش است. بنابراین بهتر است قبل از خواب شان حمام شوند.

 

.

مکان حمام کردن نوزاد

.

در چند هفته ی اول بهتر است که به‌جای وان حمام استاندارد، از وان نوزاد کوچک پلاستیکی که با آب گرم پرشده استفاده کنید. از وانی استفاده کنید که طراحی خمیده یا مهاری داخلی دارد که از لیز خوردن نوزاد جلوگیری می‌کند. هرگز از صندلی حمام نوزاد استفاده نکنید، چون اگر پایه‌های مکنده‌ی آن عمل نکند، صندلی می‌افتد و نوزاد زیر آب گیر می‌افتد.

.

شرایطی که باید آماده کنید

.

نوزادتان به تمام توجه و تمرکز شما در تمام لحظاتی که در حال حمام کردن است نیاز دارد. قبل از رفتن به حمام، تمام شرایطی که پس از بیرون آمدن از حمام، نوزادتان نیاز دارد، مهیا کنید. شرایط دمایی اتاق را بسنجید. حدودا دمای 24 درجه برای نوزادان مناسب است. همراه خود حوله، دستمال مرطوب، شامپو، لباس، کرم مخصوص نوزاد، پوشک تمیزو وسایلی از این دست را آماده کنید. حمام باید به‌اندازه‌ی کافی گرم باشد تا نوزاد احساس سرما نکند. اگر پوست کودکتان خشک است، از مرطوب کننده ی مخصوص بدن نوزاد استفاده کنید.

شامپوها، صابون ها، لوسیون ها، و کرم هاى بزرگسالان حاوى مواد شیمیایى و افزودنى زیادى است که براى پوست حساس نوزادمان مناسب نیستند. برای کودک خود، مایع وان – لوسیون – روغن – مرطوب کننده – پودر – شامپو – صابون– گوش پاک کن و خمیردندان با فلوراید مخصوص کودکان تهیه کنید. مایع وان بچه جای گزینى عالى براى صابون و شامپو است.

اگر پوست کودکان حساس است از لوسیون بدن برای مرطوب کردن پوست لطیف او استفاده کنید.

روغن بچه وقتى که پوست کودک خیلى خشک یا پوسته پوسته باشد، مرطوب کننده خوبى به شمار می رود.

مرطوب‌کننده بچه را مى توان به جاى روغن بچه به کار برد.

پودر بچه هرگونه رطوبت باقیمانده روى پوست کودک را جذب مى کند. مقدار مصرف آن باید کم باشد؛ پودر را روى دست های تان بریزید و بعد به کودک بمالید، از ریختن پودر روى کودک خوددارى کنید، چون ممکن است وارد ریه هایش شود.

شامپو بچه ممکن است یک بار در هفته لازم باشد.

صابون بچه فقط در صورتى که از مایع وان استفاده نمى کنید لازم است. در مورد کودکان خردسال، کودک را روى پایتان بگذارید و تمام بدنش را صابون بمالید. سپس او را در وان بچه بگذارید تا صابون شسته شود. اما به یاد داشته باشید که بدنش خیلى لغزنده خواهد بود، بنابراین او را محکم بگیرید.

گوش‌پاک کن براى تمیز کردن بین انگشت هاى دست و پاى کودک خوب است، اما هرگز آن را در گوش، بینى، چشم، یا مقعد کودک فرو نکنید.

– حوله

یک حوله بزرگ و خیلى نرم فقط براى استفاده کودک تان کنار بگذارید. قبل از شروع آن را روى شوفاژ یا حرارت کم بخاری گرم کنید. بعضى حوله ها تکه اى در گوشه شان دارند که به صورت کلاه قابل استفاده است.

– اسفنج طبیعى

یک پارچه فلانل یا اسفنج نو فقط براى استفاده کودک تان کنار بگذارید، و فلانل را مرتب بشویید. مراقب باشید کودکان با سن بالاتر اسفنج را نخورند.

.

دمای مناسب آب برای نوزاد

 

وان را با چند اینچ آب ولرم پر کنید. جنیفر شو مشاور والدین، پزشک و نویسنده‌ی مشترک کتاب «کنترل خانه با وجود نوزاد تازه به‌دنیاآمده» (Heading Home with Your Newborn) می‌گوید: «پیش از قرار دادن نوزاد در آب، با فرو کردن آرنج‌تان در آب دمای آن را کنترل کنید. آب باید گرم باشد، ولی نباید داغ باشد.» درحین حمام کردن هم به آزمایش دمای آب ادامه دهید. وقتی آب بیش‌از‌حد خنک شد، باید حمام کردن نوزاد را تمام کنید. دمای مناسب آب حدودا 37 تا 38 درجه می باشد.

 

 

شستن صورت نوزاد

 

 

پیش از اینکه نوزادتان را داخل وان مخصوص قراردهید، نوزاد را روی زانوهایتان قراردهید و ابتدا سر نوزاد را با استفاده از لیفی خیس و صابونی بشویید. سپس لیف را با آب بشویید تا صابون آن خارج شود و با استفاده از آن، چشم‌ها و صورت نوزاد را به‌آرامی تمیز کنید. اگر در گوشه‌های سوراخ‌های بینی یا چشم‌های نوزاد مخاط خشک جمع شده است، چند بار آن را تر کنید تا نرم شود و سپس کاملا آن را پاک کنید.

 

 

شستن موی نوزاد

.

در این مرحله اگر نوزادتان به حمام یا آب روی خوش نشان نمی دهد، می توانید این مرحله را انجام ندهید. در این مرحله، به آرامی با انگشتان تان سر کودک تان را ماساژ دهید. نگران نباشید. اگر نوزاد دچار بیماری پوستی کلاه گهواره (cradle cap، ایجاد تکه‌های پوسته‌ای روی پوست سر نوزاد) شده است، در زمان شست‌وشوی سر با شامپو، با برس کودک نرم پوسته‌ها را نرم و شل کنید.

 

 

قرار دادن نوزاد در داخل وان یا لگن

.

پوست نوزاد بسیار حساس است. اگر پوست نوزادتان خشک است، از روغن و لوسیون های مخصوص کودک استفاده کنید. به‌تدریج نوزاد را وارد وان حمام کنید و ابتدا پاهای او را در وان بگذرید و با یک دست خود، گردن و سر او را نگه دارید. درطول حمام کردن به‌طور منظم روی او آب گرم بریزید تا احساس سرما نکند.

 

 

.

 

.

نحوه ی حمام کردن نوزاد

.

شستن بدن نوزاد

.

سر نوزاد را بیرون از آب نگه دارید. نوزاد را با دست خود یا لیف حمام از بالا تا پایین و از جلو و پشت بشویید. برای تمیز کردن اندام تناسلی نوزاد نیز، شست‌وشوی معمولی کاملا کافی است.

براى شست وشوى قسمت پشت و کمر، دست تان را از روى سینه نوزاد عبور داده و در حالى که بدن او را به روى ساعد دست تان تکیه داده اید، زیر بغل او را به خوبى بچسبید و با دست دیگر به راحتى لیف را بر روى قسمت هاى پشت و کمر بکشید.

همان طور که کودک را به خوبى چسبیده اید، او را آبکشى کرده و سپس کودک را بر روى حوله اى که قبلاً به همین منظور پهن کرده اید، قرار داده و حوله را دور بدن او بپیچانید.

 

.

نحوه ی حمام کردن نوزاد

.

خشک کردن نوزاد

.

نوزاد را در حوله‌ای کلاه‌دار بپیچید و او را خشک کنید. اگر هنوز هم پوست او پس از تولد پوسته‌پوسته می‌شود، می‌توانید پس از حمام کردن او از لوسیون نوزاد ملایمی استفاده کنید، ولی به‌طورکلی پوست مرده باید از بدن او جدا شود نه پوست خشک. سپس نوزاد را پوشک کنید، لباس‌هایش را تنش کنید و کوچولوی خوش بویتان را در آغوش گرفته و ببوسید.

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.