ابزار تشخیصی و سلامت, جراحی

معرفی انواع پنس جراحی و کاربرد هرکدام

معرفی انواع پنس جراحی

یکی از ابزار جراحی پرکاربرد در اتاق عمل بیمارستانها، کلینیک های جراحی و … را می توان انواع پنس جراحی نام برد، چرا که بدون انواع پنس جراحی نمی توان جراحی را پیش برد و انجام داد. به طور کلی پنس ابزاری است که در جراحی از آن برای جمع کردن و یا تثبیت بافت های بدن استفاده می شود.

انواع پنس جراحی را می توان جزو ابزارهای پر استفاده در جراحی و کارهای پزشکی محسوب نمود و آنها  را می توان در اتاق عمل، کارهای جراحی و … مشاهده نمود که هر کدام برای کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد انواع پنس جراحی را می توان در برش های جراحی، بخیه ها و … به کار برد و این ابزارها با توجه شکل دندانه هایشان تقسیم بندی می کنند و هر کدام از آنها کاربرد خاصی را نیز دارا می باشند.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع پنس جراحی آشنا شوید و به شرح هر کدام از آنها به تفکیک برایتان بپردازیم.

انواع پنس جراحی

پنس هموستات

·         پنس هموستات

یکی از اصلی ترین انواع پنس جراحی را می توان پنس هموستات دانست. پنس هموستات در اندازه های مختلفی وجود دارد که با توجه به کاربرد پنس می توان از پنس با اندازه مناسب آن استفاده نمود. این پنس در دو شکل راست و کج وجود دارد.

 

 

پنس کوخر

·         پنس کوخر

پنس کوخرتا حدودی مشابه پنس هموستاز می باشد چرا که دندانه های هر دو طرف نوک آن مشابه هم هستند و آن را با نام دندان موشی نیز می شناسند. پنس جراحی کوخر دارای سایز 10 تا 24 سانتیمتر می باشند و برای گرفتن بافت ها و احشاء سفت و محکم بدن انسان استفاده می شود.

 

 

 

پنس موسکیتو

·         پنس موسکیتو

یکی از انواع پنس جراحی که جزء پنس های ظریف می باشد پنس موسکیتو می باشد. پنس موسکیتو در جراحی هایی که باید با ظرافت انجام شود کاربرد دارد. همچنین در جراحی پوست، ختنه و عمل های ظریف چشم که باید با ظرافت انجام شود مورد استفاده قرار می گیرد و در سایزهای 10 الی 12 سانتیمتر و به شکل کج و راست تولید می شوند.

 

 

 

پنس آلیس

·         پنس آلیس

انواع پنس جراحی آلیس برای گرفتن و دستکاری بافت های نرم بدن انسان مورد استفاده قرار می دهند. این پنس ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند اما سایز 15 سانتیمتری آن جزو پراستفاده ترین پنس های آلیس می باشد. این پنس در سایز 6 اینچ یا 15 سانت وجود دارد و بنا بر استفاده ای که دارد می توان در عمل های جراحی از آن استفاده نمود.

 

 

پنس کروکودیل

·         پنس کروکدیل

خارج نمودن اجسام خارجی که در گوش، حلق و یا بینی فرو رفته اند را با این پنس انجام می دهند. همچنین پنس کروکدیل با نام سوسماری نیز شناخته می شود که تنها 2 تا 3 سانتیمتر از دهانه پنس باز می شود.

 

 

 

·         پنس بولداگ (رگ گیر)

پنس رگ گیر همانطور که از نامش پیداست در گرفتن رگ ها و همچنین انسداد شریان های ورودی به کار می رود. طراحی آن به شکلی می باشد که هیچ آسیبی به شریان ها نمی زند و نوک آن نیز بین 2 تا 6 سانتیمتر می باشد.

 

 

پنس مامایی

·         پنس مامایی

موقعی که نوزاد در زایمان سزارین می خواهد به دنیا بیاید از پنس مامایی برای هدایت و گرفتن سر نوزاد در سزارین استفاده می شود.

 

 

پنس مگیل

·         پنس مگیل

این نوع پنس دارای 75 درجه خمیدگی و دارای دو سرگرد دایره ای می باشد که جهت جایگذاری ایروی و لوله تراکستومی مورد استفاده قرار می گیرد. این پنس در دو اندازه 17 تا 24 سانتیمتر برای اطفال و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

·         پنس لوک

این پنس مشابه پنس مگیل می باشد و تنها تفاوت آن در دو سر ظریف آن می باشد و  برای جراحی های ظریف بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

·         پنس دیباکی:

پنس دیباکی از دسته خانواده پنس های کلمپ می باشد که برای انسداد عروق به کار می رود. در زمان عمل های شریانی با استفاده از این نوع پنس ها می توان عروق زرگ را کلمپ نمود.

 

 

 

·         پنس شان:

این پنس برای گرفتن شان اتاق عمل کاربرد فراوانی دارد و با استفاده از 2 نوک نیم دایره ای تیز آن می توان در زمان جراحی با کمک پرستار و یا خود پزشک جراح، شان را با اطمینان خاطر جابجا نمود.

جنس انواع پنس جراحی

جنس بیشتر پنس های جراحی از استیل ضد زنگ می باشد. این استیل ضد زنگ باید از کیفیت بالایی برخودار باشد تا در مدت زمان طولانی به دلیل استفاده و استریل کردن آن زنگ نزند. استیل آن باید در برابر خوردگی و فرسایش مقاوم باشد و باید از کروم و کربن در ساختار آن استفاده شود. کروم موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی و کربن نیز موجب سخت تر شدن جنس پنس می شود.

انواع پنس جراحی توسط روکشی که بر روی آن قرار دارد پنس را در برابر زنگ زدگی و پوسته پوسته شدن محافظت می کند و عمر پنس را نیز در مدت زمان زیادی تضمین می کند.

ابزارهای جراحی ظریف بیشتر از انواع پنس جراحی دیگر باید با مراقبت و نگهداری خاصی همراه باشند. چرا که در صورت عدم نگهداری صحیح، پنس های ظریف خراب می شوند و نمی توان از آنها استفاده نمود.

نگهداری از انواع پنس جراحی

انواع پنس جراحی با توجه به میزان کاربرد آنها در بخش های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه نگهداری ابزارهای جراحی می تواند طول عمر این ابزارها را افزایش دهد و در نهایت منجر به صرفه جویی در هزینه های پزشکی نیز شود. در این بخش ضمن توضیح نحوه تمیز کردن انواع پنس جراحی به ضدعفونی و استریل نمودن آنها نیز اشاره می کنیم:

  • تمیز نمودن:

قبل و بعد از استفاده از این قبیل ابزارها می بایست نسبت به ضدعفونی و استریل کردن با مواد ضدعفونی کننده اقدام شود. این کار باعث می شود خون و ترشحات بدن از روی پنس ها پاک شود.

  • ضد عفونی:

با ضد عفونی کردن ابزارهای جراحی ویروس ها روی ابزارها از بین می روند و ابزارهای مورد استفاده به سطح ایمنی معقولی خواهند رسید.

ضد عفونی کردن را می توان به سه روش مختلف انجام داد:

  1. ضد عفونی نمودن ابزارها با بخار درجه حرارت پایین. این کار را می توان با استفاده و یا بدون استفاده از فرمالویید انجام داد.
  1. جوشانیدن ابزار در آب داغ و جوش.
  2. مواد ضدعفونی که مخصوص ضدعفونی و استریل کردن ابزارهای جراحی در بازار وجود دارد.
  • استریل:

طی این عمل تمامی میکرو ارگانیسم های زنده مانند ویروس ها و اسپورها از بین می روند.

نکاتی که موقع تمیز و ضدعفونی کردن انواع پنس جراحی باید رعایت شود:

  • لازم است پس از هر بار استفاده انواع پنس جراحی تمیز و ضد عفونی شوند.
  • در ابتدای تمیزکاری ابزارها در صورتی که خون و ترشحات بر روی ابزار خشک شده اند، بهتر است آنها را درون یک وان آب مقطر استریل قرار دهید تا ترشحات و خون از روی آنها نرم شده و به راحتی پاک شوند.
  • توصیه می شود ابزارهای قفل دار را در حین تمیز نمودن از حالت قفل شدگی باز کنید تا تمامی سطوح آن را بتوانید تمیز نمایید.
  • استفاده از محلول های نمک فیزیولوژی به دلیل اینکه به مرور زمان باعث سوراخ شدن و خوردگی می شوند ممنوع می باشد.
  • پس از هر بار شست و شو و تمیز نمودن وسایل، آنها را بلافاصله خشک نمایید و در جای تمیزی نگهداری نمایید.
  • وسایل دندانه دار و مفصل دار باید روغن کاری شوند تا هم از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود و هم در حین استفاده بتوان با آن به راحتی کار نمود.
  • وسایلی که زنگ زده و یا دارای خوردگی هستند باید سریعاً دور ریخته شوند تا زنگ و خوردگی سایر وسایل را منجر نشوند.
  • هنگام شستشوی ابزارها از آب مقطر استفاده نمایید زیرا آب آشامیدنی به دلیل داشتن کلر باعث آسیب و خوردگی وسایل جراحی می شود.
  • تماس ابزارهای جراحی با مواد اسیدی باعث خوردگی آنها می شود.

 

 

خرید انواع پنس جراحی

در این مقاله سعی بر آن بود که شما را با انواع پنس جراحی آشنا سازیم و نحوه تمیز و ضد عفونی کردن آنها را نیز برای شما تشریح نماییم تا بتوانید از انواع ابزار جراحی در طی سالیان طولانی استفاده نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که تمامی ابزار و وسایل جراحی باید با دقت خاصی خریداری شوند و از با کیفیت ترین وسایل در زمان جراحی استفاده شود. تا خللی در کار جراحی و یا آسیبی به بدن بیماران وارد نشود.

  • در صورتی که قصد خرید انواع ابزار جراحی را دارید توصیه ما به شما این است که از فروشگاهها و کالاهای پزشکی معتبر نسبت به خرید وسایل و تجهیزات اقدام نمایید.
  • برای خرید تمامی وسایل و ابزارهای جراحی مورد نیاز می توانید از فروشگاه اینترنتی برانکارد با آدرس اینترنتی https://berankard.com اقدام نمایید.
  • ارسال تمامی محصولات به سراسر ایران از طریق فروشگاه اینترنتی برانکارد امکان پذیر می باشد.
  • می توانید جهت خرید و مشاوره با شماره تماس های ۶۷۳۰۶ – ۰۲۱ و ۴۶ ۳۶ ۴۲۱ – ۰۹۱۲ تماس حاصل نمایید.
  • ساعات پاسخگویی و مشاوره رایگان ۹ الی ۱۷
  • این اطمینان را به شما می دهیم که با خرید از فروشگاه اینترنتی برانکارد تمامی ابزارها و وسایل جراحی از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.