پزشکی و سلامت

مراقبت‌های مربوط به حذف موهای زائد بدن به کمک لیزر

مراقبت‌های مربوط به حذف موهای زائد بدن به کمک لیزر

حذف موهای زائد به کمک لیزر، یکی از پرطرفدارترین روش‌های حذف موهای زائد بدن می‌باشد. در این مقاله برانکارد از مراقبت‌هایی گفته است که اگر شما هم یکی از طرفداران این روش هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

اقدامات لازم قبل از لیزر موهای زائد‌

 

برای اینکه کارایی درمان شما به وسیله‌ی لیزر کاهش پیدا نکند، سعی کنید حدودا از یک ماه قبل از درمان، از انجام اپیلاسیون، بند و موچین و مومک، بلیچ کردن یا استفاده از کرم‌های رفع موهای زائد به هیچ عنوان استفاده نکنید. از آفتاب گرفتن در این مدت دوری کنید و تا یک الی دو هفته از درمان، پوست‌تان را برنزه نکنید. اگر برنزه هستید دست نگه دارید تا اثر آن از روی پوست‌تان از بین برود. از قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید اجتناب کنید؛ در صورت عدم امکان از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF30 استفاده نمایید.۲۴ ساعت قبل از درمان ناحیه درمان را با تیغ بتراشید.

 

 

اقدامات لازم در روز لیزر موهای زائد

 

خب تصور کنید روز موعود فرا رسیده و شما امروز در این موقعیت قرار دارید: محل لیزر را از هر گونه لوسیون و مواد آرایشی و پاک کنده و خوشبوکننده پاک کنید. سعی کنید در آن روز به جای پوشیدن لباس های تنگ یا زبر که پوست شما را حساس تر می کند از لباس های گشاد استفاده کنید. استرس به خودتان راه ندهید. تنها برای چند جلسه لیزر خود را آماده سازید.

 

 

 

 

⇐ از دست ندهید:لیزر؛ وسیله‌ی جادویی برای از بین بردن موهای زائد

 

 

 

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد

 

 

ناحیه تحت درمان پس از لیزر موهای زائد برای هر فرد متفاوت بوده و بستگی نوع پوست و موی فرد دارد. ممکن است قرمزی و تورم در اطراف فولیکول‌های مو ظاهر شوند که در واقع نشان‌دهنده‌ی این است که فولیکول‌ها به درمان واکنش نشان داده‌اند. ممکن است در حین درمان و بعد از آن بوی سوختگی مو احساس کنید. در ادامه برانکارد لیستی از اقدامات پس از درمان برای شما ارائه شده است.

 

 

 

 

  • استفاده از یخ بر روی ناحیه درمان

 

اگر جزو آن دسته افراد بوده که دارای پوست حساس هستید، یکی زا روش های موثر آن استفاده از کیسه یخ می باشد. کیسه یخ را روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید تا درد کمتر شده یا برطرف شود. با این حال درد پس از درمان نادر بوده و معمولاً تنها در حین درمان حس می‌شود.

 

 

 

  • ژل آلوئه‌ورا

 

لیزر بر روی برخی پوست های حساس سبب بروز قرمزی و تورم بر ناحیه ی درمان می شود که شبیه به آفتاب‌سوختگی است. گاهی اوقات تاول و پوسته‌هایی نیز ممکن است شکل بگیرند. این علائم پس از گذشت چند ساعت از بین می‌روند و نیازی به درمان زخم پس از لیزر نمی‌باشد، هرچند مرطوب‌کننده‌هایی ماند ژل آلوئه‌ورا تسکین‌دهنده خواهند بود.

 

 

 

  • کرم ضد آفتاب

 

هر چقدر که قبل از لیزر توصیه کردیمپوست تان را از مواد بهداشتی بپوشانید پس از درمان توصیه می کنیم، بهتر است از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اما مهم‌‌تر این است که پس از درمان باید در نواحی غیر پوشیده پوست از کرم ضدآفتاب استفاده کرد زیرا پس از لیزر موهای زائد، پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید آسیب‌پذیر می‌شود همچنین پوست مستعد تیره شدن می‌گردد که می‌تواند منجر به غیر یکنواخت شدن رنگ پوست و برخی آسیب‌های پوستی شود. برای پرهیز از این آسیب از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید بطوری که حداقل SPF30 باشد.

 

 

  • پرهیز از حرارت

 

تا ۴۸ ساعت پس از درمان با لیزر از حرارت اجتناب کنید. بنابراین باید از رفتن به سونا، اتاق بخار و دوش آب داغ پرهیز کنید.

 

 

  • مواد آرایشی معدنی

 

اگر درمان لیزر روی صورت‌تان انجام شده است به مدت ۴۸ ساعت از مواد آرایشی استفاده نکنید زیرا باعث مسدود شدن منافذ و تحریک پوست می‌شوند. همچنین اگر از پمادهای موضعی یا داروهای ضدآکنه استفاده می‌کنید بهتر است تا ۴۸ ساعت آنها را کنار بگذارید .اما می‌توانید از مواد آرایشی معدنی که بعد از لیزر مشکلی ایجاد نمی‌کنند، استفاده کنید.

 

 

 

  • محل لیزر را دستکاری نکنید

 

کارایی روش لیزر موهای زائد مستلزم این است که فولیکول‌ها دست ‌نخورده باشند بنابراین در بین جلسات درمان، بهتر است از لمس کردن موهای خود پرهیز کنید. این کار به معنی اجتناب از کندن مو یا اپیلاسیون آن است. بنابراین اگر در این فاصله نیاز به از بین بردن موهای خود داشتید از تیغ استفاده کنید. تیغ کشیدن روی پوست فولیکول‌های مو را دست نخورده باقی می‌گذارد. ممکن است که در بین جلسات درمان نیاز به تیغ کشیدن داشته باشید اما با گذشت زمان نیاز به آن کمتر می‌شود. تا زمانی که تمام جلسات درمانی به اتمام نرسیده‌اند از اپیلاسیون، کندن مو، ‌بلیچ یا کرم‌های رفع موهای زائد یا الکترولیز بر روی ناحیه درمان پرهیز کنید و به مدت یک تا سه روز پس از درمان نیز در صورت وجود تاول یا پوسته پوسته شدن بر روی پوست تیغ نکشید.

 

 

 

  • پرهیز از محصولات پوستی تهاجمی

 

کرم‌های سفیدکننده و آلفاهیدروکسی‌اسید باید تا زمانی که پوست حالت طبیعی خود را پیدا می‌کند، کنار گذاشته شوند. تمیز و مرطوب کردن پوست بصورت ملایم را می‌توان بلافاصله پس از درمان شروع کرد.

 

 

  • فاصله بین جلسات درمان

 

بین 3 تا 6 جلسه لیزر به فواصل یك تا 2 ماه برای از بین بردن موها لازم است و البته در پایان این مدت باز ممكن است نیاز به رتوشی در حد هر 6 ماه یك بار وجود داشته باشد.

با انجام این اقدامات می‌توانید از پوست خود مراقبت کرده و از تحریک و تاثیرات منفی اجتناب کنید. تنها به خاطر داشته باشید که از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید و موهای خود را نکنید. پس همانطور که پیش تر گفته بودیم قرار نیست به محض انجام لیزر معجزه رخ دهد. صبوری به خرج دهید و از پوست تان مراقبت کنید.

 

 

 

 

 

 

منبع:گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.