پزشکی و سلامت

عوارض تشک برقی

بسیاری از مردم شاید نام تشک برقی که یکی از تجهیزات پزشکی و درمانی است را نشنیده‌اند یا از روش استفاده و عوارض تشک برقی آگاهی ندارند. تشکهای برقی در واقع همان سنگ های داغی هستند که در پارچه‌ای می‌پیچیدند و برای کاهش دردهای مزمن در کمر و دیگر نقاط بدن، در رختخواب می گذاشتند.

موثر بود اما گرمای آن ها متداوم و برنامه‌پذیر نبود ضمن این که وسیله ای که موجب خواب راحت تر و احساس بهتر بشود، فقط برای افرادی که بیمار هستند یا کمر درد دارند مفید نیست. در این نوشته سعی می کنیم به بررسی و بازنگری ساده از تشک برقی و فواید آن بپردازیم.

آیا می خواهید خواب بهتری داشته باشید ؟ آیا می خواهید حس بهتری هنگام خواب داشته باشید است؟ آیا ازدردهای عضلانی ، کمر درد و آرتروز اذیت می شوید؟ پتو ها و تشکچه های برقی بر پایه خواص درمانی گرما درمانی و ترمو تراپی به کیفیت خواب و کاهش عوارض درد های عضلانی به وِیژه درد ناحیه کمر کمک خواهد نمود ، این تشک ها علاوه بر موارد اشاره شده به دیگر خواسته های شما از یک پد حرارتی پاسخ میدهند

  1. هدف ۵۵ درصد از افراد در خرید پتو یا تشک برقی یا الکتریکی درمانی است. تشک های برقی به بهبودی و کاهش عوارض موارد زیر کمک می کند:
  • آرتروز و فیبرومیالژیا
  • درد عضلانی و از جمله کمر درد
  • انعطاف پذیری و توسعه حرکت اندام پایین تنه
  • کمبود خواب
  • تعادل دمای بستر و محل استراحت اشتراکی
  • استرس
  • آلرژی
  • مشکلات سینوزیت
  • سندرم پس از فلج اطفال
  • پدیده رینود

در ادامه به اختصار به شرح نحوه تاثیر تشک های برقی بر موارد فوق خواهیم پرداخت :

تشک برقی

مزایای تشک های برقی حرارتی برای آرتروز و فیبرومیالژیا

به تنهای حدود ۴۳ میلیون نفر در ایالات متحده از عوارض آرتروز رنج می برند. پد های تشک برقی – حرارتی به کاهش دردهای ناشی از آرتروز کمک میکند.

تحقیقات انجام شده توسط انجمن آرتروز آمریکا و تحقیقات صورت گرفته توسط کیت لورینگ نشان میدهد”حرارت برای کاهش درد های که همراه با تنش عضلانی هستند، زمانی که آن ناحیه از بدن التهاب یا التهاب کمی دارد بسیار موثر است، دراین روش حرارت موجب افزایش جریان خون در پوست و عضلات اطراف ناحیه دردناک میگردد ،این موضوع به نوبه خود، باعث افزایش تغذیه عضلات و تمدد اعصاب می شود. هنگامی که عضلات دچاره گرفتگی و درد میگردند برای کاهش درد و گرفتگی ،استفاده از حمام گرم، دوش، وان آب داغ، سونا، و یا پد تشک برقی برای کمک به تسکین درد جز راههای مناسب است . این روش ممکن است به خصوص برای فرد مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد. همچنین استفاده از پتو برقی، در حرارت کم برای مبتلایان به ارتروز مفید است، تشک های برقی یکی دیگر از راه موثر برای فراهم کردن گرما به هنگام خواب، به ویژه برای شب های سرد و یا مرطوب است.

نشریه رسمی بنیاد آرتروز ( نشریه ۱۰۱ آرتروز )، می گوید، “استفاده از یک پتوی برقی یا تشکچه برقی و روشن کردن آن قبل از خروج از بستر راه مناسبی برای مبارزه با خشکی صبحگاهی عضلات است. “(صفحه ۵۳،” درمان های دیگر برای آرتروز “)

تسکین دردها ازجمله درد های عضلانی

ازآنجایی که پتو یا تشکچه های برقی با عضلات در تماس مستقیم هستند ، از حرارت به منظور کاهش دردهای عضلانی استفاده شده است. ، سطح پایین گرما برای ساعت های طولانی باعث افزایش جریان خون میگردد و در نتیجه موجب کاهش درد عضلانی . استراحت عضلات ، رفع گرفتگی و فشار، افزایش آزادی حرکت و تمایل به ترمیم خواهد شد.

انعطاف پذیری و دامنه حرکتی

شما می توانید انعطاف پذیری و دامنه حرکت خود رابا استفاده از یک تشک یا پتو گرم به همان دلایلی که برای از بین بردن دردهای عضلانی (در بالا) شرح داده شد افزایش دهید.

خواب بهتر در یک اتاق سرد

بسیاری از محققان بر این باورند که خوابیدن در یک اتاق نسبتا سرد کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشیم . با استفاده از پتوی برقی یا پد تشک برقی، میتوانید دمای متورخانه خود را پایین آورده و علاوه بر صرفه جویی در انرژی ، محل استراحت ایده الی بدون کلافگی از وزن اضافی پتو برای خود فراهم آورید.

آسایش فردی وقتی دو نفر در یک رختخواب هستند

بسیار از زوجین که در یک تخت خواب مشترک میخوابند معمولا از گرمایی و سرمایی مزاج بودن شریک خود شکایت میکنند ، برای حل این معضل میتوان جهت تنظیم دما اتاق یا میزان پتو و رو انداز در هنگام خواب از تشک یا پتو های برقی استفاده نمود .

تشک برقی

تشک برقی

استرس

یک بستر گرم به همراه گرمای ملایم در طول خواب در شب به کاهش فشارهای عصبی وارده در طول روز کمک میکند.

کاهش آلرژی، گرد و غبار ، کنه

همه ما میدانیم که کنه ها رطوبت را دوست دارند . رطوبت به همراه پوست و مو ریخته شده توسط بدن باعث می شود ، یک بستر مناسب برای پرورش کنه ها و تولید گرد و غبار ایجاد گردد و گرد و غبار باعث تشدید نشانه های آسم و آلرژی میشود و بنابراین ایجاد یک بستر گرم و خشک توسط پتوهای برقی به کاهش کنه و گرد وغبار کمک میکند . مطالعات مختلف در دانشگاه ایالات متحده آمریکا و در سراسر جهان تایید کرده اند که با استفاده از یک پتوی برقی یا پد تشک برقی تنها برای یک ماه می تواند گرد و غبار را ناشی از رطوبت بستر را تا ۵۰٪ کاهش کاهش دهد.

کمک به کاهش مشکلات سینوس

با استفاده از پتو یا تشک های برقی شما میتواند با داشتن تختی گرم ، درجه حرارت اتاق خواب خود را برای استراحت پایین تر آورید و درجه حرارت پایین تر اتاق به کاهش حملات سینوزیت و میگرن کمک میکند

کمک به کاهش عوارض سندرم فلج اطفال

پتو ها و تشک های برقی – حرارتی علاوه بر کمک به کنترل خستگی و خوابی بهتر به کاهش عدم تحمل سرما توسط بیماران PPS کمک نموده و برای آنان مفید است.

کمک به پدیده رینود

پتو یا تشک برقی با قابلیت تنظم خودکار می تواند به تنظیم گرمای بدن شما در طول شب از جمله گرم شدن تخت خواب قبل از ورود به بستر کمک کند و دیگر شما لازم نیست به بستر خود در یک تخت سرد وارد شوید و منتظر گرم شدن آن با حرارت بدن خود باشید. این موضوع بخصوص برای کسانی که مبتلا به بیماری رینورد هستند کمک خواهد نمود.

گرما با فشار یک دکمه

تشک برقی، یک تشک است که توسط المنت‌های برقی گرما تولید می‌کند. یک بستر راحت با گرمای یکنواخت و لذت بخش و ملایم در طول شب، که تا حد زیادی به کاهش فشارهای عصبی و استرس کمک زیادی می کند. یک تشک که به سرعت و به دلخواه گرم می‌شود.

برای افرادی که تمایل دارند طیف گسترده‌ای از دما را انتخاب کنند، قابلیت تنظیم دما در برخی از محصولات موجود در بازار به عنوان مثال تشک برقی بیورر ، گاهاً تا 12 حالت مختلف است.

طب شرقی

آرتروز از شایع ترین بیماری های مفصلی همراه با رشد افسار گسیخته در ایران و جهان است. از گذشته های دور برای کاهش و تسکین دردهای مرتبط با آرتروز یا گرفتگی عضلات، از گرما استفاده می‌کردند.

گرما با افزایش جریان خون، به کاهش درد ماهیچه ها کمک می‌کند و نه فقط برای دردهای مزمن، بلکه برای افرادی که در اثر ورزش دچار آسیب دیدگی یا گرفتگی عضلات هم می شوند، مناسب است. استفاده از تشک برقی، روش بسیار خوبی برای ترموتراپی است همراه با این حسن بزرگ که می توان برای زمان و درجه حرارت مورد نیاز خود برنامه ریزی کرد.

تشک صرفه جو

بیشتر محققان معتقدند که خوابیدن در اتاقی که دمای آن خطی متوسط و رو به پایین دارد، برای سلامتی مفیدتر است و به بهتر خوابیدن هم کمک می کند. با یک تشک برقی و تنظیم حرارت آن روی دمای پایین و در عین حال مداوم، می‌توانید دمای وسایل گرمایشی اصلی منزل خود یعنی بخاری یا شوفاژ را کاهش داده و محیط خواب خود را خنک تر کنید در حالی که رختخواب شما هنوز گرم و راحت است و از شر وزن اضافه پتو هم خلاص شوید، در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید.

1

هیولا در رختخواب

مایت ها و دیگر موجودات ذره بینی تقریباً همه جا هستند. آن ها گرما و رطوبت را دوست دارند و راه خود را به هرجای مرطوبی حتی رختخواب شما باز می‌کنند. پوسته هایی که در طول شب از بدن جدا می شوند یکی از بسترهای دوست داشتنی برای آن هاست.

تشک و پتو برقی با فراهم کردن یک بستر گرم ولی خشک بعضاً تا 50 درصد به کاهش آن ها کمک فراوانی می کند. علاوه بر این در بعضی برندها، پارچه ها و الیاف به کار رفته در تشک برقی به پشتوانه فن آوری های پیشرفته خود از تکثیر آن ها جلوگیری می‌کنند تا هیچ گرد و غبار و باکتری و آلرژی نتواند با استراحت شبانه ای که سزاوار آن هستید، تداخل داشته باشد.

هم چنین نیاز به جلد کردن تشک برقی با چند لایه پارچه تیره تر نیست، چون زمانی که کثیف شدند برای طراوت و تمیزی بیشتر، بدون هیچ گونه آسیبی به راحتی در ماشین لباسشویی شسته می‌شوند.

عوارض تشک برقی

عوارض تشک برقی

در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی ، عوارض تشک برقی را برای افرادی که می خواهند از تشک برقی استفاده کنند بیان نماییم.

با پیشرفت وسایل و تجهیزات خواب، تشک برقی نیز در کنار پیشرفت این وسایل جایگاهی خاص را دارا می باشد. تشک برقی برای افرادی که به دنبال خوابی راحت، بدون درد و رفع خستگی بدنشان هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به دلیل اینکه بر روی زمین، روی تختخواب و یا جاهای مختلف قرار می گیرد دارای طرفداران خاصی می باشد.

این تشک در ساختار خود دارای جریان برق و المنت هایی است که باعث ایجاد گرما در تمامی نقاط تشک می شود. گرمای ایجاد شده در تشک به صورت یکنواخت در سرتاسر تشک پخش می شود. حتی می توان گرما را در زمان معینی نیز خاموش کرد. اما عوارض تشک برقی در کنار ساختار آن می تواند افراد را به عدم استفاده از آن سوق دهد. چرا که عوارض تشک برقی برای تمامی افراد می تواند کمی نگران کننده باشد.

تشک برقی به دلیل گرمای ایجاد شده، خوابی آرام، بدون استرس و راحت را برای تمامی افراد فراهم می آورد. این تشک به دلیل داشتن سیستم تنظیم دما، مناسب زوجینی نیز می باشد که دو طبع متفاوت دارند. زیرا دمای تشک را می توان در یک بخش گرم و در بخش دیگر خنک تنظیم نمود. حٌسن داشتن دو دما نیز علاوه بر این برای فردی است که می خواهد دمای گرم و خنک را با هم را در خواب خود داشته باشد. این تشک ها با نام تشک های اتوماتیک و یا تشک برقی گرمایشی نیز شناخته می شوند.

در ادامه علاوه بر بیان عوارض تشک برقی، ویژگی ها و امکانات و … را نیز برای شما تشریح می نماییم.

مهم ترین ویژگی یک تشک برقی مناسب

اولین و مهم ترین ویژگی که باید در تشک های برقی مد نظر قرار بگیرد داشتن ایمنی و استاندارد مناسب در ساخت این تشک می باشد. به دلیل اینکه این تشک به کمک برق و جریان الکتریکی کار گرمایشی را انجام می دهد بنابراین باید از سطح ایمنی بالایی برخودار باشد تا بتوان سلامت افراد را در استفاده از آن تضمین نماید.

تشک های برقی در ساختار خود دارای المنت هایی هستند که برای پخش یکنواخت گرما جریان برق را از المنت هایی که سرتاسر تشک قرار دارند عبور می دهند. بنابراین این ساختار باید دارای ایمنی و کیفیت بالایی باشد تا در حین استفاده از آن به هر دلیلی،  عوارض تشک برقی خطری را برای افراد به دنبال نداشته باشد.

امکانات تشک برقی مناسب

جدای از عوارض تشک برقی، مدل های مختلفی از تشک های برقی در فروشگاه و تجهیزات کالای خواب و پزشکی وجود دارند. تشک های تولیدی دارای امکانات مختلفی می باشند که در ادامه به امکانات آنها اشاره خواهیم نمود.

  • قابلیت تنظیم دما:

یکی از مهم ترین امکانات تعبیه شده در این تشک ها قابلیت تنظیم دما می باشد تا بتوان تشک را با دمای دلخواه تنظیم نمود و از گرمای مناسب آن استفاده نمود. در برخی از تشک ها نیز برای گرمابخشی به پاها می توان گرما را در نواحی خاصی از تشک تنظیم نمود.

  • داشتن تایمر زمانبندی:

امکان تنظیم دما در ساعاتی خاص، یکی از ویژگی هایی است که باید در تشک برقی وجود داشته باشد. روشن و خاموش نمودن گرمای تشک در ساعات معین شده می تواند خوابی راحت را برای افرادی که از این تشک ها استفاده می کنند فراهم آورد.

  • داشتن ویبره و لرزش:

یکی از عوارض تشک برقی در استفاده طولانی مدت از تشک برقی می تواند منجر به تحلیل عضلات شود. اما در صورتی که تشک برقی به موتور ویبره مجهز باشد از این عارضه جلوگیری نموده و می تواند به بهبود عملکرد عضلات نیز کمک شایانی نماید.

عوارض تشک برقی

  • سوختگی و سوزش پوست در کودکان:

به دلیل اینکه کودکان دارای پوستی نازک و لطیف می باشند گرمای حاصل از این نوع تشک ها برای کودکان زیر 5 سال مناسب نمی باشد و یکی از عوارض تشک برقی برای این کودکان می تواند سوختگی پوست بدن آنها باشد.

  • شوک الکتریکی:

یکی از عوارض تشک برقی می تواند شوک الکتریکی به افراد باشد. در ساختار این تشک ها، المنت هایی تعبیه شده که با روکش و عایق از این المنت ها محافظت می شود. ممکن است به مرور زمان این عایق ها پاره شوند و یا به دلیل کیفیت نامناسب، این روکش ها پاره شوند. پارگی روکش و عایق ها به هر دلیلی خطرناک بوده و یکی از عوارض تشک برقی در اینجا، شوک الکتریکی موقع خواب به افراد است.

مزایای تشک برقی

مزایای تشک برقی

مزایای تشک برقی

علاوه بر عوارض تشک برقی که در قسمت قبل به آن اشاره شد، این تشک ها دارای مزایایی نیز می باشند. این مزایا به شرح زیر می باشند:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

این تشک ها در فوصل سرد خصوصاً زمستان کارایی دو چندانی دارند. زیرا با گرم نگهداشتن بستر خواب، سیستم گرمایشی خانه را می توان با دمای کمتری تنظیم نمود و در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

  • داشتن خوابی آرام و راحت

زمانی که دمای محیط و یا محل سرد باشد اکثر افراد نمی توانند خوابی راحت را داشته باشند. با گرم نگهداشتن بستر خواب با استفاده از تشک برقی می توان خوابی راحت و عمیق را برای خود فراهم آورد.

  • کاهش دردهای عضلانی و دیسک کمر

این تشک ها به دلیل ایجاد گرمای مناسب و متعادل برای افرادی که دچار دردهای عضلانی و یا دیسک کمر هستند گزینه مناسبی خواهد بود. زیرا گرمای حاصل از آن می تواند در تمام طول خواب به کاهش این دردها منجر شود و به بهبود خوابی بدون درد کمک نماید.

  • تنظیم محل گرما

برخی افراد که مایل هستند موقع خواب فقط پاهایشان گرم باشد استفاده از این تشک می تواند به گرمی پاهای آنها منجر شود. زیرا با تنظیم محل خاصی از گرما می توان ناحیه خاصی از بدن خود مانند پاها را گرم نگه داشت.

  • کاهش دردهای آرتروز

گرمای این تشک ها باعث می شود که بدن شروع به افزایش گردش خون نماید که همین امر سبب بهبود بافت هایی می شود که آسیب دیده اند. گرما باعث می شود که عضلات از حالت گرفتگی، به حالت انعطاف پذیر تبدیل شوند و درد گرفتگی آنها نیز به شکل چشمگیری کاهش یابد. به این ترتیب می توان با استفاده از این قبیل تشک ها دردهای آرتروز را کاهش داد.

  • کاهش استرس و فشارهای عصبی

داشتن یک رختخواب با گرمای متعادل و مناسب در طول خواب می تواند به کاهش استرس و فشارهای عصبی کمک نماید. زیرا خواب راحت می تواند افراد دچار استرس را به آرامش ذهن و جسم سوق دهد و خوابی بسیار آرام و عمیق را برای این قبیل افراد فراهم نماید.

کلام آخر

جدای از عوارض تشک برقی که در این مقاله به آنها اشاره شد. داشتن تشک برقی استاندارد می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که دچار استرس و فشارهای عصبی هستند و یا افرادی که علاوه بر استرس های روزانه از دردهای عضلانی رنج می برند. گرمای حاصل از این نوع تشک های می تواند به آرامش روح و جسم این افراد کمک نماید و بعد از بیدارشدن از خواب، آرامش را در وجود مشاهده نمود.

توصیه ما این است در صورتی که تمایل به خرید تشک های برقی دارید گزینه های کیفیت و ایمنی را در خرید خود لحاظ نمایید تا مشکلی را در حین استفاده از آنها نداشته باشید.

جهت خرید تجهیزات پزشکی با ورود به سایت برانکارد به آدرس https://berankard.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان برانکارد بهترین خرید را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.