مراقبت بیمار در منزل

زمانی که پاهای‌تان از سلامت شما به صدا در می‌آیند!

زمانی که پاهای‌تان از سلامت شما به صدا در می‌آیند!

تا زمانی که احساس درد یا خستگی یا بی قراری در پاهایتان احساس نکنید، همه چیز خوب پیش می رود. شما در حالیکه هر روز و هر ساعت با پاهایتان می روید و می آیید و تمام وزن بدن شما روی پاهایتان قرار دارد، شاید چندان متوجه سلامتی‌تان نباشید تا زمانیکه یک درد کوچک در نقطه ای از بدن، شما را از پا می اندازد.

می خواهم برایتان از علائمی بگویم که اگر در خود می‌بینید باید در زندگی‌تان به بخش “مراقبت از خود” بیشتر توجه کنید.

 

 

به ناخن‌های پای‌تان نگاه کنید

 

 

قاشقی شدن یا فرورفتن ناخن‌های پا

ممکن است در اثر ضربه به ناخن در شما اتفاق بیفتد و یا وضعیتی کاملا معمولی باشد. اما به طور کلی، اگر این مدل ناخن ها را دارید احتمالا دچار کمبود آهن باشید. این اتفاق به خصوص در خانم ها که خون زیادی از دست می دهند بیشتر اتفاق می افتد. از نشانه های دیگر کمبود آهن، خستگی مفرط، رنگ پریدگی پوست است که می توانید با خوردن سبزیجات و گوشت، آهن لازم را به بدن تان برسانید.

زرد شدن ناخن‌ها

اغلب در اثر سهل انگاری در مراقبت از آن اتفاق می افتد. یعنی چه؟ یعنی عفونت‌های قارچی می تواند دلیل زرد شدن ناخن‌های پای شما باشد. هر چه که سن بالاتر می رود، این عضو در مقابل عفونت هم آسیب پذیرتر می شود.

نگران نباشید! اگر هرروز و یا به مدت طولانی روی ناخن های تان لاک مانده باشد، ممکن است پس از پاک کردن لاک، ببینید ناخن های تان زرد شده اند. این عفونت نیست. تنها لازم است بگذارید برای مدتی ناخن هایتان نفس بکشند تا دوباره به حالت قبل برگردند. کشیدن سیگار، بیماری های کلیوی، بیماری های عفونی ریه و برخی اختلالات هورمونی و دیابت نیز می تواند موجب زرد شدن ناخن ها شود. برای درمان زردی ناخن های تان می توانید :

  • با مسواکی نرم و آغشته به آبلیمو روی ناخن های تان بکشید
  • از ترکیب هیدروژن پراکسید و آب و جوش شیرین استفاده کنید.
  • پنبه ی آغشته به سرکه سیب را تجربه کنید.

جهت پیشگیری از عفونت های قارچی ناخن پا

  • بعد از بیرون آمدن از استخر، سونا و مکان هایی مانند آن، پاهای خود را به طور کامل خشک کنید.
  • اگر از حمام یا استخرهای عمومی استفاده می کنید، با پای برهنه راه نروید.
  • از کفش های ساخته شده از مواد طبیعی (مثل چرم طبیعی) استفاده کنید. همچنین به دنبال کفش هایی باشید که اجازه هواخوردن به پاهای تان را بدهند.
  • حداقل روزی یک بار جوراب های خود را عوض کنید.
  • اگر ورزشکار هستید و یا به هر دلیلی از کفش کتانی استفاده می کنید و مشاغل پر تحرکی دارید، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچ ناخن، از پودرهای ضد قارچ در کفش یا جوراب تان استفاده کنید.

 

 

پاهایتان گرفته اند؟

 

علت گرفتگی پاها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. عواملی مانند فشارهای عضلانی، پوشیدن کفش های پاشنه بلند، کم آبی و کمبود مواد معدنی، می تواند سبب گرفتگی پاهایتان شود. برای رفع این گرفتگی، سبزیجات و میوه های طبیعی میل کنید تا مواد معدنی بدن تان تامین شود. از سویی کفش‌های پاشنه بلند در طول زمان باعث تغییر شکل پاها، میخچه و آسیب به تاندون‌های پا می‌شوند. نمی‌گوییم کفش پاشنه بلند هرگز نپوشید، می‌گوییم به صدای پاهایتان گوش دهید.

 

 

 

سلامت پاها

 

 

دکتر «مایک اونیل» جراح و متخصص «ارتوپدی» معتقد است که هم کفش تخت و هم کفش‌های پاشنه بلند اگر به مدت طولانی پوشیده شوند می‌توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. او می‌گوید پاها برای پوشیدن چنین کفش‌هایی طراحی نشده‌اند. اندازه‌ی پاشنه‌ی ایده آل در حدود ۵/۲ تا ۳ سانتی متر است. کفش‌های تخت و صاف را می‌توان ۲ روز در هفته پوشید اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد ماه ها پی در پی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مشکلات به خصوص در تابستان که مردم بیشتر از کفش‌های راحتی و صندل استفاده می‌کنند پدید می‌آید.

 

 

این یکی رو از دست ندید: دلایل ابتلا به واریس پا

 

 

 

زخم‌هايي که خوب نمي‌شوند

 

زخم پايي که خوب نمي شود يک علامت هشدار مهم براي ديابتي هاست. ديابت مي تواند حس پاها، گردش خون و التيام يافتن طبيعي پاها را مختل کرده، طوريکه يک زخم کوچک به مشکلي واقعاً حاد تبديل مي شود. اين زخم ها در معرض عفونت هم قرار مي گيرند. ديابتي ها بايد هر روز پاهاي خود را شسته، خشک کنند و معاينه کنند که دچار زخم نشده باشند. کند بودن سرعت التيام يافتن زخم ها مي تواند بخاطر ضعيف بودن گردش خون بخاطر مشکلاتي مثل بيماري عروق محيطي باشد. همچنین ترک های شدیدی که در ناحیه ی پاشنه ی پا ممکن است بوجود بیاید، جزو این دسته قرار می گیرند.

اگر دچار دیابت هستید یا سابقه ی ابتلا به دیابت را در میان اقوام تان دارید، با کنترل دیابت، می توانید از بوجود آمدن این زخم ها جلوگیری کنید.

 

 

درمان پاهای همیشه سرد

پاهایتان مدام یخ می‌زند؟

 

اگر انگشتان پاهاي‌تان هميشه سرد هستند، يکي از دلايل آن مي‌تواند گردش خون ضعيف در اين ناحيه باشد. مشکل گردش خون که ممکن است با سيگار کشيدن، فشارخون بالا يا بيماري قلبي در ارتباط باشد. تخريب عصبي ديابت کنترل نشده هم ممکن است باعث سرد بودن پاهاي‌تان شود. دلايل ديگر آن مي‌تواند کم کاري تيروئيد و کم خوني باشد. دکتر مي تواند مشکلات مختلف را بررسي کند و دليلي سرد بودن پاهاي تان را به شما اطلاع دهد.

 

 

امان از زگیل‌های پا!

 

 

زگیل‌های کف پایی معمولاً به دلیل عفونت ویروسی پوست کف پا به وجود می‌آیند؛ این زگیل‌ها بر اثر راه رفتن با پای برهنه در مکان‌هایی مانند دوش‌های عمومی یا رختکن به افراد منتقل می‌شوند؛ در اول ممکن است مانند پینه به نظر برسد اما دانه‌های سیاهی که مویرگ‌های خونی هستند درون زگیل مشاهده می‌شود.

برای درمان آن کافیست معجزه‌ی سیر را دست کم نگیرید. مقداری سیر تازه را له کرده و با آب داغ ترکیب کنید. سپس با دستمال نخی مقداری از محلول را بردارید و روی محل مورد نظر قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید تا زگیل به طور کامل از بین رفته و ناپدید شود.

این یکی‌رو از دست ندید:

۶راه برای مقابله با اپیدمی به‌نام «زانودرد»

 

 

پاهای بدبو دارید!

 

اگر پاهای بدبود دارید احتمالا از زمانی که کفش یا جوراب‌تان را تعویض کرده‌اید، مدت زیادی گذشته است. زمانی که پا عرق می‌کند، شرایط برای رشد باکتری‌ها کاملا مهیا می‌شود. سعی کنید با صابون ضدباکتری پا را بشویید و آن را کاملا خشک کنید. سعی کنید هرروز جوراب‌تان را عوض کنید.

کمی آرام‌تر قدم بردارید. به اخباری که پاهایتان از وضعیت شما می گویند، گوش کنید. اگر دردی در پاهایتان است که مدت‌ها درگیر آن هستید، اگر زخمی روی پاهایتان هست، آن را نادیده نگیرید. نمیخواهیم کلیشه بگوییم که پا قلب دوم ماست و … اما حقیقتا مانند قلب، مراقبت از آن اهمیت اساسی دارد.

 

 

.

منبع: NETDOCTOR.COM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.