پزشکی ورزشی

دوپینگ رنگی کنزیوتیپ در رقابت‌های آسیایی جاکارتا 2018

جامعه ی ورزشی این بار با شور و هوای رقابت‌های ورزشی در جاکارتا اندوزی، بر سر زبان‌ها افتاده است. بازی‌های آسیایی این دوره به میزبانی جارکاتا در اندوزی برگزار شد. از آن جا که رویدادهای بزرگ معمولا بدون حواشی نمی‌ماند، بازی‌های آسیایی این دوره نیز از این حواشی بی‌نصیب نمانده است. از تاخیر 30 ثانیه زهرا نعمتی به زمین و بازماندن از مسابقه گرفته تا جنگیدن برای مدال طلا و خداحافظی بهداد سلیمی از ورزش قهرمانی…

 

اگر شما هم پیگیر این دوره از بازی‌های آسیایی شده باشید، احتمالا مسابقه‌ی وزنه‌بردار قهرمان و خوش‌آوازه، بهداد سلیمی را دیده‌اید. بهداد پس از کسب مدال طلا در مسابقات آسیایی 2018 کفش‌های خود را بر روی تخته گذاشت و با بوسیدن وزنه‌ها، با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

 

او که به شدت از ناحیه‌ی زانو آسیب دیده بود، در این رقابت در حالی حاضر شده بود که به پاهایش نوارهای کنزیوتیپ، چسبانده شده بود، تا حدی آسیب دیدگی را جبران کند. این نوارها چه بودند؟

 

 

درمان با کنزیوتیپ

نوارهای کنزیوتیپ چگونه کار می‌کند؟

 

نوارهای کنزیوتیپ با تاثیرات فیزیولوژیکی که بر سیستم‌های بدن از جمله عروق لنفاوی و سیستم گردش خون، و سیستم‌های عصبی و عضلانی دارد مورد توجه فیزیولوژیست‌ها قرار گرفت. نوارهای کنزیوتیپ به واسطه نیروی کشسانی که دارند، پوست بدن را بلند کرده و آن را از دیگر لایه‌های بافت بدن جدا می‌کند. فضای خالی به وجود آمده به خون اجازه می‌دهد تا جریان بیشتری پیدا کرده و به این شکل توانایی بدن در پاکسازی مایع لنفاوی افزایش یافته و التهابات با سرعت بالاتری التیام می‌یابند.

بین فاشیا و لنف پیوستگی عملکردی وجود دارد. فاشیا غلاف پوشاننده عضلات است که آن‌ها را به بخش‌های جداگانه تقسیم می‌کند و در واقع عضلات مجاور را از هم جدا می‌کند. لنف مایعات و موادشیمیایی در عضلات را حمل می‌کند. کانال‌های لنف از درون فاشیا و از لابلای استخوان و عضلات، و از بین عضلات و پوست به صورت سطحی گذر می‌کند.

 

کنزیوتیپ چیست

 

 

کانال‌های اصلی لنفاوی در نواحی کشاله، گردن، و زیر بغل قرار دارد. در صورتی‌که جریان لنف محدود شود و یا افزایش پیدا کند، فضای بین عضلات و پوست کم می‌شود کاهش فضا به نوبه خود موجب تحریک گیرنده‌های حسی درد می‌شود.

با کششی که تیپ بر روی پوست ایجاد می‌کند فضای بین درم و عضلات را افزایش می‌دهد، اعتقاد بر این است که با کاهش فشار از روی کانال‌های لنف، زمینه برای تخلیه جریان لنف تسهیل می‌شود. در این مورد با برش چند شاخه‌ای که به نوار داده می‌شود، فشار کم اما پیوسته‌ای به بافت وارد می‌شود که طی دو تا سه روز می‌تواند موجب تخلیه ورم شود.

از آن جا که استفاده از این چسب‌ها باعث بهبود گردش خون می‌شود، حتی از سردرد ورزشکاران هم می‌کاهد. در صورتی که این نوارها به درستی به کار گرفته شوند، می‌توانند درد را از تاندون‌ها یا التهاب‌های ماهیچه‌ای بیرون کشیده و آسیب ها را بهبود بخشند. این چسب‌ها دارای موادی هستند که با توجه به هر رشته ورزشی در نقطه‌ای مخصوص چسبانده می‌شوند، تا درد ناشی از ورزش‌های سنگین را در آن منطقه کم کنند و نیز استحکام لازم را درپوست و عضلات برای مقاومت در برابر فشارهای خارجی ایجاد نمایند.

 

 

از دست ندهید: معجزه درمان آسیب دیدگی های ورزشی با چسب های کنزیوتیپ

 

دردهایی که کنزیوتیپ درمان می کند

 

تسکین و کنترل درد:

زمانی که جریان لنفاوی به راحتی گردش داشته باشد، تورم عروق کمتر خواهد شد. این امر باعث کاهش گیرنده‌های فعال درد شده و درنتیجه زمان بهبود درد شما را سریع‌تر می کند.

کاهش تورم و التهاب:

اگر دچار تورم شده باشید کنزیوتیپ با کاهش فشار بر روی کانال‌های لنفاوی اجازه می‌دهد تا مایعات و مواد دیگری که در منطقه جمع آوری شده‌اند، بهتر حذف شوند.

جلوگیری و یا تسکین اسپاسم و گرفتگی عضلات:

 

همان ویژگی‌هایی است که می‌تواند به پیشگیری یا کاهشِ التهاب و یا از بین بردن اسپاسم و گرفتگی عضلاتی که بیش از حد استفاده شده‌اند و یا زخمی شده‌اند کمک کنند. این نوار می‌تواند عملکرد عضلات را بهبود بخشد.

بهبود سریع‌تر عضلاتی که بیش از حد تحت فشار بوده‌اند:

 

زمانی که به علت تمرین بیش از حدعضلات‌تان دچار خستگی شده، در عضلاتی که بیش از حد استفاده یا تحت فشارِ حاصل از تمرین (که نتیجه آن تولید اسید لاکتیک است) بوده‌اند و توانایی ادامه ورزش را محدود می کند، استفاده از کنزیوتیپ در این نواحی می‌تواند به بهبود سریع‌تر و بازتوانی این عضلات کمک کند.

هنگامی که نوار کنزیوتیپ در یک مدت طولانی در ناحیه‌ای اعمال می‌شود، اجازه‌ی افزایش برداشت، حذف و رفع مواد بوسیله این محصولات را (برای بهبود سریع‌تر) می‌دهد.

این می تواند بدین معنی باشد که این نوار، فرد را بسوی بهبود عملکرد در یک رویداد استقامتی و یا بازیابی (ریکاوری) کامل‌تر بین رویداد‌هایِ با شدت تکرار بالا هدایت می کند.

 

 

 

درمان با کنزیوتیپ

 

 

نوار کنزیوتیپ، بدون محدود کردن دامنه‌ی حرکات، از مفاصل و عضلات محافظت می‌کند. خاصیت الاستیک و منحصر به فردِ نوار کنزیوتیپ، پشتیبانی از عضلات آسیب دیده یا مفاصل، بدون محدود کردن دامنه حرکتی را آسان می‌کند.

کمک به ورزشکاران آسیب دیده جهت فعال بودن:

 

این یکی از مهم‌ترین مزایای نوار کنزیوتیپ برای همه ورزشکاران است. نوار کنزیوتیپ می‌تواند از کشش خیلی زیاد (overstretching) یا انقباض بیش از حدِ ماهیچه‌های آسیب دیده، جلوگیری کند. به جز در مورد جراحات شدید، این امکان را به ورزشکاران می‌دهد که ادامه تمرین‌ها و یا رقابت‌ها را به عنوانِ بخشی از دوره درمان (یا التیام بخش) آسیب‌هایشان بکار ببرند.

 

باعث افزایش قدرت عضلانی در حالت سستی و بی حالی:

 

اختلالات عضلانی، یا ضعف عضلاتی که خیلی از آن‌ها در تمرین استفاده شده اغلب سبب می‌شود تا در تمرینات، بدن نتواند عملکرد خوبی داشته باشد. کنزیوتیپ نه تنها این عضلات را پشتیبانی می‌کند بلکه باعث بهبودِ فعال سازیِ عضلات شده و همچنین اجازه می‌دهد تا تمرین درمانی به طور موثرتر انجام شود (ریکاوری یا بازگشت به حالت اولیه).

نحوه ی عملکرد کنزیوتیپ

 

چسباندن کنزیوتیپ به یک فرد متخصص نیاز دارد. چرا که چسباندن ناصحیح این نوار ممکن است آسیب دیدگی شدیدتری را به همراه آورد. این نوار رنگ بندی متفاوتی هم دارد که دارای کیفیت و میزان چسبندگی یکسان بوده و بنا به سلیقه‌ی خود می‌توانید آن را از برانکارد تهیه کنید.

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.