پزشکی و سلامت

درد زیر شکم سمت راست

درد سمت راست و پایین شکم

در فضای شکم ارگان‌های مختلف دستگاه گوارش قرار گرفته‌اند که آسیب و اختلال عملکرد هر کدام باعث ایجاد علائم هشداردهنده می‌شود. درد سمت راست و پایین شکم اگرچه یک نشانه و علامت است منتهی می‌تواند علل متعددی داشته باشد.

شاید بهتر باشد بدانید که در سمت راست و پایین شکم شما، بخشی از روده‌های بزرگ و کوچک، آپاندیس، قسمتی از کلیه، رحم و تخمدان (در بانوان) قرار گرفته‌اند. اگر در عملکرد هر یک از اعضایی که نام بردیم خللی وارد شود، ممکن است خود را با درد در سمت راست و پایین شکم نشان دهد.

 

↑چه مشکلاتی باعث درد سمت راست و پایین شکم می‌شوند؟

یک باور اشتباه بین مردم جای گرفته است که متاسفانه دهان به دهان می‌چرخد در خصوص اینکه درد سمت راست و پایین شکم همان درد کلیه و بخاطر سنگ کلیه است و راهکار آن فقط نوشیدن آب زیاد است. درد سمت راست و پایین شکم می‌تواند علل متعددی داشته باشد که سنگ کلیه فقط یکی از این علت‌هاست.

 

↑یبوست و درد سمت راست شکم

ممکن است برای مدتی، از چند روز تا یک هفته شما قادر نباشید که به راحتی مدفوع را دفع کنید. در این وضعیت شما احتمالا از درد راست و پایین شکم، احساس فشار در کل شکم یا نفخ ورم شکم رنج می‌برید.

تجربه یبوست و خشکی مزاج یک تجربه مشترک در همگان است. احتمالا شما با رعایت کردن چند توصیه ساده از قبیل کم کردن مصرف گوشت قرمز، افزایش مصرف فیبر و سبزیجات، قرص‌های نرم کننده شکم (مسهل) که توسط پزشک تجویز می‌شوند از این احساس ناخوشایند و درد سمت راست و پایین شکم، ایجاد شده توسط یبوست رهایی پیدا کنید.

↑درد سمت راست شکم بعد از خوردن غذا

مصرف مواد غذایی آلوده به انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها منجر به مسمومیت غذایی می‌شود. مسمومیت غذایی علائم متعددی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال، درد در نواحی مختلف شکم، بی حالی و ضعف را به دنبال دارد.

درد در سمت راست و پایین شکم در مسمومیت‌های غذایی به عنوان یک علامت تلقی می‌شود و هنگامی که مسمومیت غذایی رفع شود، درد نیز فروکش می‌کند.

↑التهاب آپاندیس (آپاندیسیت) و درد سمت راست شکم

آپاندیس یک زائده در دستگاه گوارش است که اگر ملتهب شود باعث ایجاد درد در اطراف ناف می‌شود. اگر التهاب ادامه پیدا کند کم کم درد به سمت راست و پایین شکم کشیده می‌شود.

اگر علت درد سمت راست و پایین شکم در شما آپاندیسیت باشد؛ احتمالا شما علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، تب با درجه پایین، یبوست یا اسهال، از دست دادن میل و اشتها به غذا خوردن دارید.

در این شرایط شما باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشید:

  • بیماری شما نگران کننده نیست؛ پس آرامش خود را حفظ کنید.
  • در اسرع وقت به پزشک یا اورژانس برای تشخیص یا شروع درمان مراجعه کنید.

 

↑درد سنگ کلیه

اگر کلیه راست شما دارای سنگ باشد، ممکن است درد سمت راست و پایین شکم و کشاله ران داشته باشید. درد ناشی از سنگ کلیه حالتی مثل تیر کشیدن دارد که از سمت راست شکم تا ران ممکن است وجود داشته باشد.

احتمال دارد شما در هنگام ادرار کردن هم درد آزاردهنده‌ای داشته باشید؛ همچنین سنگ کلیه می‌تواند گاهی باعث مسدود شدن مسیر خروج ادرار شود. گاهی ممکن است رنگ و بوی ادرار تغییر کند و دچار تهوع و استفراغ شوید یا تب و لرز هم پیدا کنید.

بهتر است بدانید که وقتی در زمان مناسب تحت بررسی توسط پزشک قرار بگیرید، سنگ کلیه بر اساس نوع، اندازه و محل قرار گرفتن در کلیه قابل درمان است. پس لطفا آرامش خود را حفظ کنید و دستورات درمانی پزشک را اجرا کنید تا در اسرع وقت بهبودی پیدا کنید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید که علت درد شکم چیست، می‌توانید با استفاده از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک متخصص گوارش و کبد ارتباط برقرار کنید و مشکل را حل کنید.

↑درد سمت راست و پایین شکم در بانوان؛ اختلال در رحم یا تخمدان

بانوان ممکن است اقدام به بارداری کنند یا شاید ناخواسته باردار شوند، بعد از مدتی ممکن است درد شدید در سمت راست و پایین شکم ایجاد برای آنها ایجاد و باعث شود بانوی محترم به اورژانس مراجعه کند و در بررسی‌ها مشخص می‌شود که حاملگی خارج از رحم است.

درد سمت راست و پایین شکم ناشی از حاملگی خارج از رحم فقط و فقط توسط پزشک قابل تشخیص و درمان است. گاهی نیز تخمدان راست در بانوان دچار التهاب یا کیست می‌شود که درد سمت راست و پایین شکم ایجاد می‌کند.

درد شکم در بانوان در دوران بارداری شایع است و قرار نیست هر دردی که ایجاد شد به حاملگی خارج از رحمی فکر کنید. پس آرامش خود را حفظ کنید و اگر درد شکمی دوران بارداری شدید بود به پزشک مراجعه کنید و ادامه کار را بر عهده پزشکتان بسپارید.

↑درد در سمت راست و بالای شکم؛ یک نشانه و ده‌ها تشخیص

درد در سمت راست و بالای شکم از جمله دردهای شکمی است که علل متعددی دارد. در بین مردم رایج شده است که درد سمت راست و بالای شکم همان درد معده است و حضور این درد به معنی بروز بیماری در معده است. از شما می‌خواهیم که این تصور اشتباه را از ذهنتان پاک کنید.

سمت راست و بالای شکم ارگان های مختلفی قرار گرفته‌اند که آسیب در هر کدام ایجاد درد می‌کند. از این رو عوامل متعددی باعث ایجاد درد در سمت راست و بالای شکم می‌شود که عبارت‌اند از:

↑مسمومیت‌های غذایی

اگر شما مواد غذایی آلوده به باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف را بخورید و دچار مسمومیت غذایی شوید؛ ممکن است علائم متعددی از قبیل تهوع و استفراغ، اسهال، درد در نواحی مختلف شکم، بی حالی و ضعف داشته باشید.

درد در سمت راست و بالای شکم در مسمومیت‌های غذایی به عنوان یک نشانه تلقی می‌شود و هنگامی که مسمومیت غذایی رفع شود؛ درد نیز بهبود پیدا می‌کند.

↑اختلالات کبدی

کبد اگر آسیب ببیند علائم متعددی از خود نشان می‌دهد که یکی از آنها درد در سمت راست و بالای شکم است. اگر شما به همراه درد شکم علائمی از قبیل ضعف، بی اشتهایی، تهوع، احساس ناخوشی در شکم، زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها داشته باشید؛ ممکن است که پزشکتان صلاح بداند کبد شما را بررسی کند.

↑اختلال عملکرد کیسه صفرا

کیسه صفرا یکی از بخش‌های کوچک دستگاه گوارش شماست که در فرآیند هضم و گوارش غذا موثر است. اگر سنگ در کیسه صفرا ایجاد شود یا مسیر خروجی صفرا بسته شود؛ شما علائم متعددی خواهید داشت که یکی از آنها درد در سمت راست و بالای شکم است.

↑مشکل قلبی

ممکن است شما قبلا درد قفسه سینه که به دست‌ها و گردن انتشار پیدا می‌کند را تجربه کرده باشید. به طور کلی دردهای قلبی می‌توانند از زیر فک تا بالای ناف باشد.

در صورتی که شما از پیش سابقه حمله قلبی داشته‌اید یا قبلا پزشکان به شما گفته است در خطر بیماری گرفتگی رگ‌های قلبی هستید؛ هنگام درد در سمت راست و بالای شکم بیشتر احتیاط کنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

↑بیماری تنفسی

شاید برای شما تعجب‌برانگیز باشد که چگونه بیماری تنفسی می‌تواند درد شکم ایجاد کند. بهتر است بدانید گاهی عفونت‌های ریه (ذات‌الریه) در قسمت‌های پایینی ریه‌ها ممکن است دردی در پایین قفسه سینه و بالای شکم ایجاد کند.

 

↑چگونه با درد در سمت راست و بالای شکم برخورد کنم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که درد شکم در تمام سنین در مردان و زنان شایع است. ارگان‌های متعددی در شکم هستند که درد در سمت راست و بالای شکم ایجاد می‌کنند. بنابراین در مورد درد شکم هیچ نگرانی به خود راه ندهید.

  • قدم اول این است که آرامش خود را حفظ کنید
  • در قدم دوم به پزشک مراجعه کنید تا معاینه انجام شود و تشخیص درست صورت گیرد.
  • و در نهایت تمام اصول بهداشتی و درمانی پیشنهاد شده توسط پزشک را به طور کامل اجرا کنید.

↑راهکارهای درمانی درد در سمت راست شکم

  • اگر شما دچار یبوست و نفخ هستید و قبلا هم سابقه چنین مشکلاتی داشته‌اید و در این حین دچار درد شکم نیز شده‌اید؛ به شما توصیه می‌شود از سبزیجات و رژیم پرفیبر استفاده کنید و آب بیشتر بنوشید.
  • توصیه قطعی ما به شما این است که اگر درد شکم در شما به حدی بود که شما را بی‌قرار و ناآرام کرده است؛ علائم مازادی از قبیل تب و لرز یا اسهال و استفراغ دارید توسط پزشک معاینه شوید و دستورات دارویی پیشنهاد شده توسط پزشک را اجرا کنید.
  • راهکارهای تغذیه‌ای مناسب و فعالیت‌های ورزشی و اصول بهداشتی در بهبود درد شکم شما موثر است فقط به شرطی که قبل از آن توسط پزشک معاینه شده باشید.
  • اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید و یا در خطر بیماری قلبی هستید لطفا در اسرع وقت توسط پزشک معاینه شوید. ممکن است لازم باشد از نظر قلبی یک بررسی اجمالی برای شما انجام شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر علائم زیر را تجربه می کنید باید به دنبال توجه پزشکی سریع باشید:

  • درد یا فشار در سینه
  • تب
  • مدفوع خونی
  • تهوع و استفراغ مداوم
  • پوستی که زرد به نظر می رسد (یرقان)
  • تحریک پذیری شدید وقتی که شکم خود را لمس می کنید
  • تورم شکم

اگر شما هر یک از این علائم را احساس می کنید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. مراقبت های فوری می تواند به پیش گیری از وخیم شدن این نشانه ها کمک کند.

سخن آخر

درد در سمت راست شکم علامتی از وجود احتمالی یک بیماری است؛ بیماری که باید توسط پزشک تشخیص داده شود و سپس دستورات توسط شما به طور کامل اجرا شود تا بهبودی کامل در اسرع وقت عایدتان شود.

گاهی مشاوره گرفتن از افراد غیر پزشک و گوش کردن به حرف‌های بی‌پایه و اساس دوستان و اطرافیان باعث می‌شود یک بیماری ساده تبدیل به یک وضعیت پیچیده شود؛ فقط و فقط به خاطر اینکه زمان را صرف مشورت‌های درمانی غیرعلمی کرده‌اید.

همانطور که پیش‌تر گفتیم درد در سمت راست شکم یک نشانه با چندین تشخیص است، پس در این مورد از خوددرمانی پرهیز کنید و برای آسودگی خیال خود و جلوگیری از خطرات احتمالی حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 


از دست ندهید: درد شکم و اسهال

از دست ندهید: درد شکم و نفخ

از دست ندهید:غده در شکم


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.