ابزار تشخیصی و سلامت

خون شما چقدر شیرین است؟

خون شما چقدر شیرین است؟

 

 

 

خیلی‌ها می‌گویند به‌خاطر سبک زندگی جدید است؛ بعضی‌ها هم می‌گویند اوضاع فرقی نکرده و فقط به خاطر پیشرفت علم پزشکی است که ما بیشتر متوجه این بیماری می‌شویم. درباره «دیابت» صحبت می‌کنیم. بیماری که اگر به‌موقع تشخیص داده نشود؛ عوارض غیرقابل جبرانی خواهد داشت.

 

دیابت یا قند خون بالا، با آن‌که علائم شناخته شده‌ای دارد؛ معمولا آن‌قدر دیر تشخیص داده می‌شود که کار از کار بگذرد. اصلی‌ترین عوامل به وجود آورنده‌اش را هم بیشترمان می‌شناسیم: وراثت، چاقی، بی‌تحرکی و خوردن غذا‌های ناسالم. متاسفانه خیلی‌هایمان این عوامل به وجود‌آورنده را در خودمان داریم. شاید بد نباشد نگاهی هم به علائم هشدار‌دهنده دیابت بیندازیم.

 

 

علائم دیابت

علائم دیابت:

  • زیاد خوردن و گرسنگی زیاد
  • احساس تشنگی و زیاد آب نوشیدن
  • خستگی و خواب‌آلودگی زیاد با وجود استراحت کافی
  • تکرر ادرار
  • ضعف بینایی (در مراحل پیشرفته)

 

در مراحل بعدی، زخم و عفونت هم به وجود خواهد آمد. اما نشانه‌هایی که دربالا به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند علائم هشدار‌دهنده‌ای باشند که می‌گویند شما در آستانه ابتلا به دیابت نوع دوم (پیش دیابت) قرار دارید.

ممکن است یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را در خودتان تشخیص داده باشید؛ شاید هم به خاطر سبک زندگی ویا داشتن سابقه دیابت در خانواده، نگران شده باشید که مبتلا به این بیماری باشید. مهم‌ترین کار برای درمان بیماری دیابت نوع دوم، تشخیص سریع و به‌موقع این بیماری است. در واقع اگر شما در مرحله پیش دیابت متوجه آن شوید؛ می‌توانید بدون مصرف همیشگی دارو و با تغییر سبک زندگی‌تان، دوباره سلامتی‌تان را به دست آورید.

 

 

⇐این مطلب را هم بخوانید: ۵ راه بهبود کنترل دیابت در مادران باردار

 

 

بیماری دیابت نوع دوم، به قند خون بیشتر از 126 میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر خون در حالت ناشتا گفته می‌شود. اگر فرد سالم باشد؛ این میزان باید کمتر از 100 میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر خون باشد. اگر هم این میزان بین 100 تا 126 میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر خون باشد؛ یعنی شما مستعد ابتلا به دیابت هستید و باید حسابی حواستان را جمع کنید.

اگر هم جزء افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هستید؛ حتما می‌دانید که باید هر روز صبح ناشتا و بعد از غذا قند خون تان را چک کنید تا مشکلی تهدیدتان نکند. اگرچه هر چند ماه یک‌بار مراجعه به آزمایشگاه لازم است؛ اما با وجود دستگاه‌های تست قند خون خانگی، می‌توانید خودتان در خانه قند خونتان را چک کنید تا از بروز هر مشکلی جلوگیری کنید.

اما اگر در مرحله پیش دیابت هستید و سابقه خانوادگی این بیماری را دارید؛ باید خیلی بیشتر مراقب باشید. حتما هر روز، در چند ساعت مختلف با دستگاه‌های تشخیصی قند خون، میزان قندتان را چک کنید. اگر این میزان چند بار بالا بود؛ حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 

.

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.