گوش و حلق و بینی

جراحی بینی چیست ؟

عمل-بینی

رینوپلاستی که به انگلیسی ( Rhinoplasty ) نامیده می شود، معمولاً به آن عمل بینی گفته می شود، جراحی است که برای تغییر شکل بینی با اصلاح استخوان یا غضروف انجام می شود. رینوپلاستی یا عمل جراحی بینی یکی از رایج ترین انواع جراحی پلاستیک است.

دلایل انجام جراحی بینی

افراد برای ترمیم بینی خود پس از جراحت، برای اصلاح مشکلات تنفسی یا نقص مادرزادی یا به دلیل نارضایتی از ظاهر بینی خود، جراحی زیبایی بینی انجام می دهند.

تغییرات احتمالی که جراح شما می تواند از طریق عمل جراحی بینی در بینی شما ایجاد کند عبارتند از :

  • تغییر در اندازه
  • تغییر در زاویه
  • صاف کردن پلیپ بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • باریک شدن سوراخ های بینی

اگر جراحی بینی شما برای بهبود ظاهر و نه سلامتی شما انجام شود، باید صبر کنید تا استخوان بینی شما به طور کامل رشد کند. برای دختران، این جراحی زیبایی بینی معمولاً در حدود ۱۵ سالگی است. پسرها ممکن است تا زمانی که کمی بزرگتر می شوند، بینی آنها هنوز در حال رشد باشد. با این حال، اگر به دلیل اختلال تنفسی تحت عمل جراحی قرار بگیرند، جراحی بینی را می توان در سنین پایین تر انجام داد.

عمل-جراحی-بینی

خطرات جراحی بینی

همه جراحی ها دارای خطراتی هستند، از جمله عفونت، خونریزی یا واکنش بد به بیهوشی. عمل بینی همچنین ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد :

  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی بینی
  • بی حس شدن بینی
  • بینی نامتقارن
  • زخم ها

گاهی اوقات بیماران از جراحی خود راضی نیستند. اگر می خواهید یک جراحی دوم انجام دهید، قبل از عمل مجدد باید صبر کنید تا بینی شما به طور کامل بهبود یابد. این ممکن است یک سال طول بکشد.

آمادگی برای جراحی بینی

ابتدا باید با جراح خود ملاقات کنید تا در مورد اینکه آیا کاندیدای خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر صحبت کنید. شما در مورد اینکه چرا می خواهید جراحی را انجام دهید و آنچه را که امیدوارید با انجام آن انجام دهید، صحبت خواهید کرد.

جراح سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و از شما در مورد داروها و شرایط پزشکی فعلی سوال می کند. اگر مبتلا به هموفیلی هستید، اختلالی که باعث خونریزی بیش از حد می شود، جراح شما احتمالاً از هرگونه جراحی انتخابی جلوگیری می کند.

جراح شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و پوست داخل و خارج بینی شما را به بررسی می کند تا مشخص کند چه نوع تغییراتی می تواند ایجاد شود. جراح شما ممکن است آزمایش خون یا سایر آزمایشات آزمایشگاهی را تجویز کند.

جراح شما همچنین بررسی خواهد کرد که آیا هر جراحی اضافی باید همزمان انجام شود یا خیر. به عنوام مثال، برخی از افراد همزمان با جراحی زیبایی بینی، عمل بزرگ کردن چانه را نیز انجام می دهند.

این مشاوره همچنین شامل عکاسی از بینی شما از زوایای مختلف می باشد. این عکس ها برای ارزیابی نتایج دراز مدت جراحی استفاده می شوند و ممکن است در حین جراحی استفاده شوند و ممکن است در حین جراحی به آنها ارجاع داده شود.

مطمئن شوید که هزینه های جراحی خود را درک کرده اید. اگر جراحی بینی شما به دلایل زیبایی باشد، تحت پوشش بیمه قرار نخواهید گرفت.

شما باید از مصرف مسکن های حاوی ایبوپروفن یا آسپرین به مدت دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل خودداری کنید. این داروها روند انعقاد خون را کند می کنند و می توانند باعث خونریزی بیشتر شما شوند. به جراح خود اطلاع دهید که چه داروها و مکمل هایی را مصرف می کنید، تا در مورد ادامه یا عدم ادامه آنها به شما توصیه کنند.

افراد سیگاری در درمان جراحی بینی با مشکل بیشتری مواجه می شوند، زیرا سیگار روند بهبودی را کند می کند. نیکوتین رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کند و در نتیجه اکسیژن و خون کمتری به بافت‌های بهبود می‌یابد. ترک سیگار قبل و بعد از جراحی می تواند به روند بهبودی کمک کند.

جراحی-زیبایی-بینی

روش جراحی بینی

رینوپلاستی را می توان در بیمارستان، مطب پزشک یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام داد. پزشک شما از بیهوشی موضعی یا عمومی استفاده خواهد کرد. اگر این یک روش ساده باشد، بی حسی موضعی برای بینی خود دریافت می کنید که همچنین صورت شما را بی حس می کند. همچنین ممکن است از طریق سرم دارو را دریافت کنید که شما را بی حال می کند، اما همچنان بیدار خواهید بود.

با بیهوشی عمومی،‌ دارو را استنشاق می کنید یا از طریق سرم دریافت می کنید که شما را بیهوش می کند. معمولاً به کودکان بیهوشی عمومی داده می شود.

هنگامی که بی‌حس یا بی‌هوش شدید، جراح بین یا داخل سوراخ‌های بینی شما بریدگی ایجاد می‌کند. آنها پوست شما را از غضروف یا استخوان جدا می کنند و سپس تغییر شکل را شروع می کنند. اگر بینی جدید شما به مقدار کمی غضروف اضافی نیاز دارد، پزشک ممکن است مقداری از آن را از گوش یا عمق بینی شما خارج کند. اگر بیشتر مورد نیاز باشد، ممکن است ایمپلنت یا پیوند استخوان انجام دهید. پیوند استخوان استخوان اضافی است که به استخوان بینی شما اضافه می شود.

این روش معمولا بین یک تا دو ساعت طول می کشد. اگر جراحی پیچیده باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد.

بهبودی از جراحی بینی

پس از جراحی، پزشک ممکن است یک آتل پلاستیکی یا فلزی روی بینی شما قرار دهد. اسپلینت به بینی شما کمک می کند تا شکل جدید خود را در حین بهبودی حفظ کند. آنها همچنین ممکن است بسته های بینی یا آتل ها را در داخل سوراخ های بینی قرار دهند تا سپتوم شما را که بخشی از بینی شما بین سوراخ های بینی است تثبیت کند.

حداقل چند ساعت پس از جراحی در اتاق ریکاوری تحت نظر خواهید بود. اگر همه چیز خوب باشد، بعداً همان روز به خانه می روید. به کسی نیاز دارید که شما را به خانه برساند زیرا بیهوشی همچنان روی شما تأثیر می گذارد. اگر این یک روش پیچیده است، ممکن است مجبور شوید یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

برای کاهش خونریزی و تورم، باید در حالی که سر خود را بالاتر از قفسه سینه قرار داده اید استراحت کنید. اگر بینی شما متورم یا پر از پنبه است، ممکن است احساس احتقان کنید. معمولاً افراد باید تا یک هفته پس از جراحی، آتل ها و پانسمان ها را در محل خود بگذارند. ممکن است بخیه های قابل جذب داشته باشید، به این معنی که آنها حل می شوند و نیازی به برداشتن ندارند. اگر بخیه ها قابل جذب نیستند، باید یک هفته پس از جراحی دوباره به پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها کشیده شود.

ضعف حافظه، اختلال در قضاوت و زمان واکنش کند از عوارض رایج داروهای مورد استفاده برای جراحی هستند. در صورت امکان از یکی از دوستان یا اقوام خود بخواهید که شب اول پیش شما باشند.

ممکن است سردرد داشته باشید، صورت شما پف کرده و پزشک ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند.

پزشک ممکن است به شما بگوید تا چند هفته پس از جراحی از موارد زیر اجتناب کنید :

  • دویدن و سایر فعالیت های بدنی شدید
  • شنا کردن
  • فین کردن
  • جویدن بیش از حد
  • خندیدن، لبخند زدن یا سایر حالات صورت که نیاز به حرکت زیاد دارند
  • کشیدن لباس روی سر
  • قرار دادن عینک روی بینی خود
  • مسواک زدن شدید

به خصوص مراقب قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشید. مصرف بیش از حد آن می تواند برای همیشه پوست اطراف بینی شما را تغییر رنگ دهد. شما باید بتوانید در عرض یک هفته به محل کار یا دانشگاه بازگردید.

رینوپلاستی می تواند ناحیه اطراف چشم شما را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است برای چند هفته به طور موقت بی حسی، تورم یا تغییر رنگ در اطراف پلک های خود داشته باشید. در موارد نادر، این می تواند به مدت شش ماه ادامه داشته باشد و تورم خفیف می تواند حتی بیشتر ادامه یابد. می توانید از کمپرس سرد یا کمپرس یخ برای کاهش تغییر رنگ و تورم استفاده کنید.

مراقبت های بعدی بعد از جراحی بینی مهم است. حتماً دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

جراحی-بینی

نتایج جراحی بینی

اگرچه جراحی زیبایی بینی یک عمل نسبتاً ایمن و آسان است، اما بهبودی آن ممکن است مدتی طول بکشد. نوک بینی شما بسیار حساس است و می تواند ماه ها بی حس و متورم بماند. ممکن است طی چند هفته به طور کامل بهبود پیدا کنید، اما برخی از اثرات ممکن است ماه ها باقی بمانند. ممکن است یک سال تمام طول بکشد تا بتوانید نتیجه نهایی جراحی خود را کاملاً درک کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به عمل بینی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.