پزشکی و سلامت

توهم خود بیمار انگاری یا ترس از بیمار شدن دارید؟

نگران نباشید، خودبیمار انگاری یا ترس از بیمار شدن، فوبیا نیست! خودبیمار انگاری نوعی اختلال علائم جسمانی یا اختلال اظطراب بیماری است. با این حال، هنوز برخی افراد تصور می‌کنند هیپوکندریا یا ترس از بیمار شدن چون نوعی ترس را معرفی می‌کند، در طبقه بندی فوبیا قرار گرفته است. در حالی که فوبیا نیست! مطالب جذابی که در این مطلب در انتظارتان هستند، شامل موارد زیر است:

 

  • هیپوکندریا چیست
  • علائم هیپوکندریا چیست
  • هیپوکندریا چیست؟
  • خطرات ابتلا به هیپوکندریا چیست؟
  • اختلالات همزمان با هیپوکندریا چیست؟
  • درمان هیپوکندریا چیست؟

 

نوعی ترس از بیمار شدن است که جزو خانواده نوزوفوبیا است. در واقع تفاوت هیپوکندریا یا نوزوفوبیا در نوع ترسیدن است. نوزوفوبیا، ترس از ابتلا به بیماری خاصی مثل دیابت یا سرطان است در حالی که هیپوکندریا، ترسی است که شما نگران هستید علائم جسمی در اثر یک بیماری به درستی در شما تشخیص داده نشود.

 

 

 

علائم هیپوکندریا چیست؟

در صورتی که علائمی مانند سردرد، درد مفاصل یا تعریق را تجربه می‌کنید، احتمالا به هیپوکندریا یا ترس از بیمار شدن یا خود بیکار انگاری مبتلا شدید. در واقع زمانی که دچار وسواس فکری می‌شوید، تمام اعضای بدن شما آماده هستند تا به شما بگویند دچار بیماری شدید.

واکنش برخی از افراد مبتلا به هیپوکندریا (خودبیمارانگاری یا ترس از بیمار شدن) نیاز به اطمینان خاطر مداوم است. آن‌ها ممکن است علی‌رغم آزمایشاتی که نشان می‌دهند همه چیز طبیعی است و مشکلی وجود ندارد، مرتباً به پزشک مراجعه کنند. به علاوه، ممکن است مرتباً از علائم و نشانه‌هایی که تجربه می‌کنند به دوستان و اعضای خانواده شکایت کنند!

از طرفی،ممکن است سایر کسانی که از هیپوکندریا رنج می‌برند در نقطه مقابل این قضیه باشند. آن‌ها ممکن است از ترس شنیدن خبر بد، از مراجعه به پزشک پرهیز کنند یا ممکن است تمایلی به صحبت کردن از ترس‌شان با خانواده و نزدیکان‌شان نداشته باشند، یا به این دلیل که هراس دارند نگرانی‌های‌شان تایید شود یا از ترس این‌که کسی آن‌ها را جدی نخواهد گرفت، هیچ حرفی از علائم‌شان به دیگران نگویند.

 

 

خطرات ابتلا به هیپوکندریا چیست

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به طرز عجیبی شروع به بررسی و وارسی خودشان کنند. از استرس ابتلا به این بیماری ممکن است علائمی را در خود ببینید که تا به حال حتی اسم‌شان را نشنیده باشید. درد مفاصل و عضلات، عرق کردن، حالت تهوع، اختلالات پوستی و .. از جمله علائم رایج این بیماری بوده که افراد مبتلا به هیپوکندریا را درگیر می‌کند. این درگیری و نگرانی و استرس، موجب بروز علائم بدتر می‌شود. تا جایی که فرد از ترس بیماری بیشتر، از درمان پزشکی خودداری کند که این قضیه روند درمان آن‌ها را مختل می‌کند.

 

اختلالات همزمان با هیپوکندریا چیست؟

این پدیده هنوز به طور علمی ثابت نشده است اما اغلب افرادی که به هیپوکندریا مبتلا می‌شوند، به فوبیاهای دیگر یا اختلال اضطراب عمومی یا هراس نیز ممکن است مبتلا شوند و یا سابقه این موارد را داشته باشند.

درمان هیپوکندریا چیست؟

خوشبختانه امروزه دانستیم که این بیماری قابل درمان است. رفتار درمانی شناختی از جمله اقداماتی است که برای درمان این بیماری می‌توان به کار برد. این نوع درمان به فرد مبتلا کمک می‌کند روند بیماری را کنترل کند که این خود به کاهش علائم کمک می‌کند. همچنین بازدارنده بازجذب سروتونین نوعی داروی درمانی بوده که به درمان هیپوکندریا کمک می‌کند. در واقع این دارو نوعی داروی ضد افسردگی بوده که با تاثیر بر سطح سروتونین در مغز فعالیت می‌کند. از جمله این داروها عبارت است:سرترالین، پاروکستین و فلوکستین.

در صورتی که فردی هستید که مدام ترس از بیماری را در خود پنهان کرده و نگران هستید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک معالج مراجعه کنید. اگر پزشک هیچ اختلال و بیماری در شما پیدا نکرد، می‌توانید به متخصص بهداشت روان مراحعه کرده تا روند روان درمان آغاز شود. هیپوکندریا یا ترس از ابتلا به بیماری اگر درمان نشود، می‌تواند شما را از فعالیت‌های ساده و روزمره زندگی‌تان بیندازد. درنتیجه اگر در خود این علائم را می‌بینید، هر چه سریع‌تر اقدام به درمان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.